Registreren

hulp nodig botloos zelf samenstellen

Problemen met de gezondheid van je hond? Dan kun je hier terecht; Raadpleeg bij twijfel altijd een dierenarts.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Kleine Tovenaar*
*Kleine Tovenaar*

hulp nodig botloos zelf samenstellen

Berichtdoor Suzanne » do 12 feb, 2015 19:02

Hoi,
In verband met een beginnende/kleine darmbreuk, of zoals de DA het zegt "een darmDeukje" mag Tristan, een sheltie van bijna 7 jaar, geen barf hebben.
Hij heeft altijd op kvv gestaan, met af en toe iets van barf, maar sinds een goede 2 jaar (zolang speelt het) dus niet meer. Zeer, zeer incidenteel krijgt hij een kipnekje maar dat is qua botwerk meteen het maximale.

kvv's met gemalen bot verdraagt hij redelijk goed, maar zijn hoofdvoer is Smuldier. DAt heeft geen gemalen bot maar een calciumvervanger.

Het is van groot (herstel: essentieel) belang dat zijn ontlasting soepel blijft, niet te hard wordt en dat hij zich zonder te persen kan ontlasten.
Het is niet meer waarschijnlijk dat een en ander echt mis gaat en een operatie nodig is maar dat willen we kost wat kost voorkomen.

Goed, Tristan krijgt dus voornamelijk Smuldier vleescompleet. Soms afgewisseld met penscompleet.
DAardoorheen (op voorschrift/advies): laxatract, vezels, groenteprutje en zalmolie/schapenvet.

Dit gaat doorgaans helemaal prima, dus op zich kan hij hier natuurlijk gewoon 20 mee worden ;-)

Maar, toch werd ik aan het denken gezet door iemand die aangaf "dan haal je toch gewoon het bot uit een barfmenu en geef je daarvoor een supplement".. Nou was dat een Duitse dame en ja, ik weet dat ze in Duitsland iets anders met de materie omgaan dan wij.

Vooropgesteld dat ik op zich prima overweg kan met een kvv- etende hond, daar heb ik er nog 1 van tenslotte want die eet gewoon niets anders ;-)

Maar toch.. zou het kunnen? Kun je "botloos" samenstellen? Zou ik dat moeten willen? WAt zou ik kunnen doen?

Kortom; ik wil de optie wel openhouden en 's met jullie overleggen.. meningen horen...

Suzanne

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Re: hulp nodig botloos zelf samenstellen

Berichtdoor Ester » do 12 feb, 2015 19:52

Mijn voorkeur zou wel uitgaan naar echte botten, desnoods aangevuld met een supplement. En dan gewoon rond 10% kaal bot gaan zitten.
Je zou zelf kunnen gaan malen, dan kun je het precies aanpassen aan je eigen hond. Het is natuurlijk wel meer werk.

Ik ben niet zo'n van Smuldier als ik eerlijk ben, dus mijn voorkeur zou uitgaan naar zelf samenstellen zonder bot met supplement. (en anders zelf malen)
En Smuldier doet het toch ook, "botloos samenstellen" maar dan in gemalen vorm. Je kan het dan net zo goed het spier- en orgaanvlees en pens in stukken geven. :wink:

*Kleine Tovenaar*
*Kleine Tovenaar*

Berichtdoor Suzanne » do 12 feb, 2015 22:37

HOi, dank je wel voor je input.

Ik snap de voorkeur voor echt bot. Wat zou dan een goede verhouding zijn? 10% bot en dan? ;-)
Hoe kom ik aan gemalen bot, dus echt puur bot? Is dat ergens los te koop? Hoe kom ik aan een supplement, wat kun je aanbevelen?

Ik vind het wat "eng" ;-) omdat ik weet dat hij het op Smuldier goed doet (en ik snap de weerstand daartegen ook nog). Het mag bij hem gewoon niet zo zijn dat hij moet gaan persen op de ontlasting. En als dat in houd levenslang op Smuldier, dan is dat zo.

Met carnibest wissel ik soms af, ik neem dan de light versie omdat daar verhoudingsgewijs meer pens inzit en (veel) minder bot. En het bot is ook fijner gemalen. Dat gaat ook, maar niet een week achter elkaar, dan wordt het lastiger voor hem zich te ontlasten.

Ik weet een beetje de argumenten "tegen Smuldier" en voor zelf samenstellen maar ja... als ik dan straks een hondje heb wat geopereerd moet worden is 'm dat ook niet ;-(

Suzanne

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*
Aantal honden: 1
Aantal katten: 2

Berichtdoor Vivianneb » do 12 feb, 2015 22:40

Dego verkoopt botmixen.. kijk kaal bot zul je nooit krijgen in de gemalen versie, maar die botmix zijn kale karkassen.. dus daar kun je best wat mee...
Afbeelding

*Kleine Tovenaar*
*Kleine Tovenaar*

Berichtdoor Suzanne » do 12 feb, 2015 23:23

Vivianneb schreef:Dego verkoopt botmixen.. kijk kaal bot zul je nooit krijgen in de gemalen versie, maar die botmix zijn kale karkassen.. dus daar kun je best wat mee...

Ja, dat kan ik volgen. Dan kan ik er gewoon orgaan en spier naast mikken. Ervan uitgaande dat het per "gering gewicht" verkrijgbaar is (1 of 2 kg) kan ik het proberen. Werkt het niet, dan kan ik per direct terug naar Smuldier ;-) en die botmix komt dan bij Rowan wel op.

Ik laat het even inwerken op mij.

De aarzeling komt ook omdat de DA, die eigenlijk wel voor vers is, aangaf dat brokken in zijn geval beter waren. Toen ik in protest ging en kwam met Smuldier was dat voor hem een soort "nou vooruit dan" als ik maar bleef opletten.. dus het is wel iets wat voor mij riskant voelt ;-)

Maar dan nog kan ik altijd nog "gewoon" 2 dagen Smuldier 1 dag zelf samenstellen doen...

Dit moet bij mij even tijd krijgen om er een modus in te vinden... gaat wel lukken.. ik heb jullie ;-)

Suzanne

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*
Aantal katten: 2

Berichtdoor Vivianneb » do 12 feb, 2015 23:31

Dat klonk heel bazig van mijn kant nu ik het zo nalees :P eh... was helemaal niet de bedoeling! Wat een rare zin heb ik getypt, zeker honger ofzo haha. Nogmaals sorry!
Afbeelding

*Kleine Tovenaar*
*Kleine Tovenaar*

Berichtdoor Suzanne » vr 13 feb, 2015 16:13

Vivianneb schreef:Dat klonk heel bazig van mijn kant nu ik het zo nalees :P eh... was helemaal niet de bedoeling! Wat een rare zin heb ik getypt, zeker honger ofzo haha. Nogmaals sorry!

Oh, ik heb het geenszins bazig opgepakt hoor ;-) Ik moet het alleen even in laten werken en bedenken wat dan een goede verhouding kan zijn spiervlees/botmix/orgaan.... als ik 10% botmix zou pakken.. wat dan verder? ;-)

Ik snap dat het beter is maar ik vind het op zich reuze eng om het te proberen ;-) het mag namelijk echt niet foutgaan .. vandaar..

Suzanne

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » vr 13 feb, 2015 19:04

Je zou rauwe gemalen eierschalen kunnen geven? (eerst laten drogen dan malen met een koffiemolentje)
Het is ongeveer 1 theelepel op 500 gram vlees.

*Kleine Tovenaar*
*Kleine Tovenaar*

Berichtdoor Suzanne » vr 13 feb, 2015 22:15

Ester schreef:Je zou rauwe gemalen eierschalen kunnen geven? (eerst laten drogen dan malen met een koffiemolentje)
Het is ongeveer 1 theelepel op 500 gram vlees.

DAt zou ook een optie zijn, hoe kom ik aan een koffiemolentje?

Suzanne

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*

Berichtdoor veramon » vr 13 feb, 2015 23:36

Oh koffie molentjes kun je op Marktplaats wel krijgen.
Ik heb er ook een, maar die gebruik ik zelf, voor espresso's.. 8)
Ik kijk wel even voor je.
Afbeelding

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*

Berichtdoor veramon » vr 13 feb, 2015 23:42

Oud hand koffiemolentje ( iets dergelijks heb ik ook):
http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-k ... ousPage=lr
Afbeelding

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*

Berichtdoor veramon » vr 13 feb, 2015 23:44

Afbeelding

*Mentrix*
*Mentrix*
Aantal katten: 1

Berichtdoor flynn » za 14 feb, 2015 00:12

anders met een ouderwetse vijzel.

*Kleine Tovenaar*
*Kleine Tovenaar*

Berichtdoor Suzanne » za 14 feb, 2015 20:47

flynn schreef:anders met een ouderwetse vijzel.

LOL, die heb ik dan weer wel ;-)

Ik ga me er in verdiepen, thanks!

Suzanne

Keer terug naar Hond en gezondheid