Registreren

[BEANTWOORD] Hoe denk jij als D.A over de vele merken kvv

Vraag & antwoord 14 t/m 16 juli 2013.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Opoe en de Gangsters*
*Opoe en de Gangsters*
Aantal honden: 3

[BEANTWOORD] Hoe denk jij als D.A over de vele merken kvv

Berichtdoor fit » za 13 jul, 2013 14:09

Hoi Erwin

De vorige keer toen je hier gastschrijver was heeft Esther het onderwerp de kwaliteit van het vlees al aan de orde gebracht .

Wat ik van jouw graag zou willen weten, is hoe jij als Dierenarts, die toch wel heel kritisch kijkt naar hondenvoeding , denkt over de vele merken kvv . Een aantal jaren geleden was er een handvol , nu een landvol qua merken . Maak jij je hier als D.A (al ) zorgen om ? Zijn jouw al gevallen bekend van tekorten en/of gebreken die honden op kunnen lopen ? Of is het hier toch nog te vroeg voor om daar al een oordeel over te kunnen geven ? Denk jij als D.A straks (andere) ziektebeelden te zien door verkeerde samenstelling van een kvv ..... Dubieus vlees , zenen , kraakbeen , slechte kwaliteit vleesbot , dat dus .

Vele (ras)honden zijn helaas niet zo gezond meer , en ik weet dat erfelijkheid hierin ook een rol speelt
Is /word deze nieuwe markt niet net zo zorgelijk als de brokkenmarkt ?
Iedereen denkt toch een diervoeder in elkaar te kunnen draaien ?

Alvast bedankt voor je antwoord :voer20:

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 6
Aantal katten: 0

Re: Hoe denk jij als D.A over de vele merken kvv

Berichtdoor Coo » zo 14 jul, 2013 16:15

Ben heel benieuwd naar het antwoord.

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 2
Aantal katten: 2

Berichtdoor HerderBoef » zo 14 jul, 2013 17:53

Dit wil ik ook graag volgen.

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal katten: 9

Berichtdoor al9katten » ma 15 jul, 2013 18:44

en ivm de merken kvv voor katten. is dat gelijklopend?

*Any Animal*
*Any Animal*

Berichtdoor Erwin v. G. » wo 17 jul, 2013 08:18

fit schreef:Hoi Erwin

De vorige keer toen je hier gastschrijver was heeft Esther het onderwerp de kwaliteit van het vlees al aan de orde gebracht .

Wat ik van jouw graag zou willen weten, is hoe jij als Dierenarts, die toch wel heel kritisch kijkt naar hondenvoeding , denkt over de vele merken kvv . Een aantal jaren geleden was er een handvol , nu een landvol qua merken . Maak jij je hier als D.A (al ) zorgen om ? Zijn jouw al gevallen bekend van tekorten en/of gebreken die honden op kunnen lopen ? Of is het hier toch nog te vroeg voor om daar al een oordeel over te kunnen geven ? Denk jij als D.A straks (andere) ziektebeelden te zien door verkeerde samenstelling van een kvv ..... Dubieus vlees , zenen , kraakbeen , slechte kwaliteit vleesbot , dat dus .

Vele (ras)honden zijn helaas niet zo gezond meer , en ik weet dat erfelijkheid hierin ook een rol speelt
Is /word deze nieuwe markt niet net zo zorgelijk als de brokkenmarkt ?
Iedereen denkt toch een diervoeder in elkaar te kunnen draaien ?

Alvast bedankt voor je antwoord :voer20:

Beste Fit,

Heel goed zo doordacht over de , inderdaad vele merken rauw voer na te denken.

Voordat ik hierop een antwoord ga geven, wil ik een algemeenheid kwijt.

Wat moet de exacte samenstelling zijn ? Is het niet beter de samenstelling per productie te laten verschillen ? Gaan we compleet voer aanbieden en als het dan in de verpakking compleet is kan de darm van de hond dan ook alles opnemen ? Als dat niet gebeurt zegt "compleet" ook niet veel.

Iedereen mag rauw voer maken. De wetgeving stelt geen kwalificaties betreffende het kennisniveau van de producenten over voeding. Daar schuilt een reëel gevaar, betreffende de kwaliteit van het rauwe voer. :voer27:

De kwaliteit van het rauwe voer wordt ook bepaald door de prijs die de eigenaar van de hond wil betalen. Zeker in de huidige tijd. Ook hier geldt goedkoop is duurkoop. De rauw voer producent wil winst draaien dus zal de inkoop minder moeten kosten en het productieproces goedkoop moeten zijn om nog een rendement te halen. Als de eigenaar van de hond dan langdurig goedkoop vlees voert is hij/zij alsnog duur uit met mogelijke gezondheidsproblemen van de hond opgelopen door de goedkope voeding. Wat is dan duur.

Waar komt het vlees vandaan? West Europa? Oost Europa ? Zuid Amerika ? Hoe wordt het vlees daar behandeld en hoe is het transport en hoe hebben die koeien, paarden, schapen geleefd.

Allemaal zaken die de kwaliteit bepalen.

Als kwaliteitsmanager van CarniVoer doe ik minimaal een maal per jaar een Weende analyse op ons voer. De producent controleert op salmonella en enterobacteriacea en ik doe steekproefsgewijs een complete bacteriologie en parasitologie op de verschillende smaken die wij in ons assortiment hebben. Ook deze controles kosten geld en worden in de kostprijs doorberekend. Daar tegenover staat dat de kwaliteit op deze manier wordt gewaarborgd en de veiligheid voor de hond en kat hoog blijft. Ook letten we op waar het vlees vandaan komt en hebben we minimaal twee keer per jaar gezamenlijk overleg met de producent over de lopende zaken. Parallel ben ik CarniVoer aan het certificeren om zo de kwaliteit naar de consument te waarborgen.

Nu terug naar je vraag. Ik ben dierenarts en mede eigenaar van CarniVoer naast Edith Kuiper en Willem Kooijman. CarniVoer is een bedrijf dat een dierenarts heeft welke ook praktiserend dierenarts is en zo dus ook alle honden ziet die ook alle merken eten. We krijgen dus feed-back. En ja ik zie nu al afwijkingen bij honden die specifieke merken rauw voer eten. Ik ben ook bang dat binnen afzienbare tijd rauwe merken hun specifieke gezondheidsklachten bij honden gaan laten zien. Rauw gaat dus lijken op brok. Als dat gebeurt is het één punt gewonnen voor de brok industrie en de anti-rauw lobby vooral van de faculteit diergeneeskunde. Dat zou enorm jammer zijn. Uiteindelijk zullen de honden en katten de dupe zijn.

Dit is de reden waarom ik zo fanatiek het kwaliteitssysteem van CarniVoer probeer te waarborgen door kennis en kunde , praktijkervaring, certificering en vele artikelen die ik lees over voeding, gedrag en beweging. De gezondheid wat betreft voeding voor de hond en kat waarborgen.

Edith is de innovatieve kracht en houdt kritisch de markt in de gaten en Willem zorgt voor de sales en is onze IT man.

Ook is het jammer dat de "top" van de rauwe voedingsproducenten zich niet verenigd. Ik heb al eens moeite gedaan maar dat is een taaie materie. Deze vereniging van krachten kan enkel een voordeel opleveren in de kwaliteit mits goed geleid door een persoon met kennis.

Nogmaals een goede vraag en de tijd zal het leren.......

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor HerderBoef » wo 17 jul, 2013 08:46

In mijn ogen heeft de tijd het al laten zien... Van 1 specifiek goedkoop merk zie ik al genoeg zieke honden voorbij komen. Op een ander forum waar ik ook zit zie je verdacht veel honden (komen er steeds meer) met 1 bepaalde aandoening die die aandoening ontwikkeld hebben met dat goedkope merk voeding... Dat goedkope merk voeding staat bekend om zijn vettigheid en de aandoening (alvleesklier problemen) zou ook door vette voeding komen...
Van datzelfde goedkope merk voeding werden mijn beiden honden ziek van een paar zeer onsmakelijke happen in de vorm van overgeven en diarree. Ik ben er toen direct mee gestopt. Later bleek ik gewoon bedorven troep te hebben ontvangen van de producent zelf (en ook daar hoor ik steeds meer mensen over)..

Dan ken ik nog een aantal merken die door 1 bedrijf geproduceerd worden. Die merken weten niet wat er in hun voedingen zit. Hierdoor krijg je dingen zoals 'glutenvrije' voeding die bij een hond met een glutenallergie ongelooflijke reacties oproept. Bij nader onderzoek bleek de maag van het dier inculsief inhoud (granen) mee gemalen te worden.. Hoe glutenvrij ben je dan?
Tot de dag van vandaag adverteerd dat merk nog altijd met 'glutenvrij'.

Met beide merken heb ik inderdaad het idee dat ze niet weten wat ze doen, behalve geld verdienen.

Door alles wat ik de afgelopen jaren mee heb gekregen (heb me ook noodzakelijker wijs verdiept) ben ik juist meer voorstander geworden van zelf samenstellen. Je weet dan simpelweg wat je voert en kunt het aanpassen op je eigen hond. Toch is het voor mij niet haalbaar om 100% zelf samen te stellen. Daarom gebruik ik de helft van de week een kvv merk waar ik wel vertrouwen in heb doordat je de afzonderlijke producten die hij gebruikt ook los bij hem kunt bestellen en je zo dus regelmatig de kwaliteit zelf kun checken.
Bij vragen aan deze manier mbt waar het voedsel vandaan komt (welk land), krijg je ook gelijk een antwoord. Of dat antwoord klopt weet je natuurlijk nooit, maar ik heb er tot nu toe wel vertrouwen in.

Ik vind het jammer dat er niet een goede wetgeving over is.

*Opoe en de Gangsters*
*Opoe en de Gangsters*

Berichtdoor fit » wo 17 jul, 2013 12:45

Hoi Erwin

Weer bedankt voor je heldere , eerlijke , kritische reactie :voer20:
En dat wilde ik juist zo graag van jouw lezen . Hopende dat vooral anderen dit gaan lezen , en beter na gaan denken
En als de Dierenarts zoiets schrijft ...... Dan wil het kwartje weleens gaan vallen

Gevorderde
Gevorderde
Aantal katten: 1

Re: [BEANTWOORD] Hoe denk jij als D.A over de vele merken kv

Berichtdoor MargotT » do 18 jul, 2013 22:02

Ik wil hier toch wel op reageren,want wat is GOED of SLECHT voer.
Is dat iets waar je hond of kat het goed op doet of wat de fabrikanten zeggen.
Ik had een EPI hond die alleen tegen de vlees compleet van smuldier kon.
Smuldier staat slecht aangeschreven maar zij bleef in leven en langer dan iedereen had gedacht.
Nu heb ik een newfoundlander reu te logeren met zeer ernstige olifantenhuid en milt,pancreas problemen.
Het advies (DA)was eerst een dure en goede KVV,van bijna €80,-p/w.
Gelukkig zijn ze daarna (op mijn advies)bij een goede holistische DA terecht gekomen en konden ze ook naar een wat goedkopere KVV.
Dus wat is goed of slecht als je naar je hond of kat kijkt en het voer.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor HerderBoef » vr 19 jul, 2013 14:27

MargotT schreef:Ik wil hier toch wel op reageren,want wat is GOED of SLECHT voer.
Smuldier staat slecht aangeschreven maar zij bleef in leven en langer dan iedereen had gedacht.
Nu heb ik een newfoundlander reu te logeren met zeer ernstige olifantenhuid en milt,pancreas problemen.
Gelukkig zijn ze daarna (op mijn advies)bij een goede holistische DA terecht gekomen en konden ze ook naar een wat goedkopere KVV.

Dat is voor een beginner, maar zelfs voor een gevorderde moeilijk te zeggen. Het is gemalen, dus je weet niet exact wat erin zit. Sommige voedingen hebben analyses, maar ook daar lijkt mee gerommeld te worden. Dit is waarom ik zelf het liefste zelf samenstel.

Kies in ieder geval niet een voeding waar je veel negatieve verhalen over hoort, die belachelijk goedkoop lijkt en die bekend staat om zijn vettigheid. Verder let je op je aantal diersoorten. Een kvv die beweert 4 diersooren en vis in 1 rol te hebben, vertrouw ik niet. Zeker niet als ze niet willen zeggen wat van welk dier erin zit. 1 snippertje kalkoenvlees en je hebt een extra diersoort, maar je voert dan dus niet het bot en orgaan van die kalkoen en dus voer je nog niet compleet.
Ik kies zelf dus bewust voor merken met maar 1 diersoort en wissel de smaakjes af.
Verder wil ik geen granen, geen premixen, geen fruit etc in mijn kvv hebben (fruit niet omdat dat bij mijn hond gas veroorzaakt samen met het vlees). Wel wil ik echt bot in mijn kvv hebben.

Gevorderde
Gevorderde
Aantal katten: 1

Berichtdoor MargotT » vr 19 jul, 2013 19:38

HerderBoef schreef:
MargotT schreef:Ik wil hier toch wel op reageren,want wat is GOED of SLECHT voer.

Dat is voor een beginner, maar zelfs voor een gevorderde moeilijk te zeggen. Het is gemalen, dus je weet niet exact wat erin zit. Sommige voedingen hebben analyses, maar ook daar lijkt mee gerommeld te worden. Dit is waarom ik zelf het liefste zelf samenstel.

Kies in ieder geval niet een voeding waar je veel negatieve verhalen over hoort, die belachelijk goedkoop lijkt en die bekend staat om zijn vettigheid. Verder let je op je aantal diersoorten. Een kvv die beweert 4 diersooren en vis in 1 rol te hebben, vertrouw ik niet. Zeker niet als ze niet willen zeggen wat van welk dier erin zit. 1 snippertje kalkoenvlees en je hebt een extra diersoort, maar je voert dan dus niet het bot en orgaan van die kalkoen en dus voer je nog niet compleet.
Ik kies zelf dus bewust voor merken met maar 1 diersoort en wissel de smaakjes af.
Verder wil ik geen granen, geen premixen, geen fruit etc in mijn kvv hebben (fruit niet omdat dat bij mijn hond gas veroorzaakt samen met het vlees). Wel wil ik echt bot in mijn kvv hebben.

Als je een hond of kat hebt die ziek is en nergens anders tegen kan dan 1 bepaald merk hoe slecht die ook aangeschreven staat dan geef ik echt dat merk wel hoor want om ze in te laten slapen is voor mij geen optie.
Ik barf al jaren met mijn andere honden dus daar zit het probleem niet.

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*
Aantal honden: 1

Berichtdoor Vivianneb » vr 19 jul, 2013 19:58

MargotT schreef:Als je een hond of kat hebt die ziek is en nergens anders tegen kan dan 1 bepaald merk hoe slecht die ook aangeschreven staat dan geef ik echt dat merk wel hoor want om ze in te laten slapen is voor mij geen optie.
Ik barf al jaren met mijn andere honden dus daar zit het probleem niet.

En inderdaad in de praktijk is dit wel gewoon hoe het werkt. Ik heb er hier nu ook eentje (Cailean) die gewoon blijft kwakkelen. En nu weet ik dat er in zijn bloedlijn zit.. niet perse meteen naaste bloedlijn.. ik ga geen vingers wijzen, dat vind ik ook onzin - het is alleen wel zo dat ik er van een aantal weet die hetzelfde hebben die wel een verwantschap ergens met hem hebben.

En ik moet zeggen dat bij mij nu echt heel sterk de neiging ontstaat om toch een keer dat voer te gaan proberen waar een vriendin van mij haar witte herder dame op heeft staan. Gewoon om zijn darmen gewoon even tot rust te krijgen en zijn huidproblemen over te laten gaan. Ondertussen heeft meneer namelijk ook nog eens hooikoorts ontwikkeld en krijgt hij steeds meer plekjes en jeuk.

Maar that said, wil ik ondertussen ook tot het gaatje gaan om te kijken wat er nou precies mis gaat (zodat het later misschien wel weer op samengesteld kan). Alleen ontbreekt nu het geld me om ook nog eens dat te gaan ondernemen met hem (en Ttouch, en homeopathie vanwege angst, en speuren.. heb er nog een en die wil ook weer heel graag aan de slag met me ;))
Afbeelding

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » vr 19 jul, 2013 20:19

Natuurlijk moet je kijken naar je hond maar ik maak me persoonlijk vreselijk zorgen om honden die bepaalde merken eten. Meuk is meuk en dat kan op de langere termijn toch nooit goed zijn.

Deze stond op onze facebookpagina (met toestemming geplaatst), een veelgevoerd merk, echt ik houd mijn hart vast!

Afbeelding

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*
Aantal honden: 1

Berichtdoor Vivianneb » vr 19 jul, 2013 20:21

Nee okay ew... bah... gatver..
Afbeelding

*Ere-lid*
*Ere-lid*

Berichtdoor Jet » vr 19 jul, 2013 20:30

Ester schreef:Natuurlijk moet je kijken naar je hond maar ik maak me persoonlijk vreselijk zorgen om honden die bepaalde merken eten. Meuk is meuk en dat kan op de langere termijn toch nooit goed zijn.

Deze stond op onze facebookpagina (met toestemming geplaatst), een veelgevoerd merk, echt ik houd mijn hart vast!

Afbeelding

Ester het is vechten tegen de bierkaai.
En laten we wel zijn, gelukkig voeren steeds meer mensen rauw, maar of al het gemalen spul er beter op wordt, en of het vroeger goed was?
Ik weet het niet.

Ik blijf zelf samen stellen en prooi voeren liefst wild maar dat lukt niet altijd.
Van veel vlees weet ik waar de dieren hebben geleefd.
Carnivoer kan leuk zijn maar ook dan moet ik de blauwe ogen maar vertrouwen en dat doe ik niet.

Ik hou er over op. :mrgreen:
Dieren zijn mijn beste vrienden,hoewel ik mensen ook niet kan missen.

Afbeelding

*Opoe en de Gangsters*
*Opoe en de Gangsters*

Berichtdoor fit » vr 19 jul, 2013 20:36

Ester schreef:Natuurlijk moet je kijken naar je hond maar ik maak me persoonlijk vreselijk zorgen om honden die bepaalde merken eten. Meuk is meuk en dat kan op de langere termijn toch nooit goed zijn.

Afbeelding

Mijn maag draait hier van om ! Gatverdamme !

Volgende

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2013)