Registreren

[BEANTWOORD] Zwanger en verse voeding

Vraag & antwoord 14 t/m 16 juli 2013.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar

[BEANTWOORD] Zwanger en verse voeding

Berichtdoor Tinne » za 13 jul, 2013 15:31

Hallo Dr. van Gijtenbeek,

Ik ga binnenkort een nestje fokken met mijn whippet teefje. Ik ben momenteel heel wat aan het lezen en info aan het verzamelen. Mijn honden eten allemaal verse voeding (KVV), maar volgens de studie die ik momenteel lees (Verhoging van neonatale overlevingskansen bij pups - Sandra Bielen, K.U. Leuven) moet je vanaf 5 weken zwangerschap overschakelen op brok vanwege de hogere energiewaarden / kg voeding en omdat ze met verse voeding te veel moeten eten vanwege het water dat in de voeding aanwezig is.
Dit is iets wat ik absoluut niet zie zitten. Kan u hierin raad geven ?
Bedankt voor uw reactie !
Tinne en de whippets Renko (14), Xian (9), Bowie (6), Funky (5 maanden) en groenendaeler Ixelle (8)

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Re: Zwanger en verse voeding

Berichtdoor Erwin v. G. » ma 15 jul, 2013 19:34

Tinne schreef:Hallo Dr. van Gijtenbeek,

Ik ga binnenkort een nestje fokken met mijn whippet teefje. Ik ben momenteel heel wat aan het lezen en info aan het verzamelen. Mijn honden eten allemaal verse voeding (KVV), maar volgens de studie die ik momenteel lees (Verhoging van neonatale overlevingskansen bij pups - Sandra Bielen, K.U. Leuven) moet je vanaf 5 weken zwangerschap overschakelen op brok vanwege de hogere energiewaarden / kg voeding en omdat ze met verse voeding te veel moeten eten vanwege het water dat in de voeding aanwezig is.
Dit is iets wat ik absoluut niet zie zitten. Kan u hierin raad geven ?
Bedankt voor uw reactie !

Hallo Tinne,

Ja hoe moet ik dit beantwoorden......Wolven krijgen ook pups....de dingo ook....wolven in de dierentuin ook....(eten geen brok).

Een drachtige teef krijgt een hogere progesteron spiegel. Progesteron zet onder andere de darm aan tot intensievere voedsel opname. Brok bestaat voor het merendeel uit zetmeel (lees geraffineerde suikers). Eén gram suiker levert 4 calorieën. Eén gram vet 9 calorieën en één gram proteïne 9 calorieën. Vers bevat veel proteïnen en vet. Wat levert nu meer energie??? Een eenvoudige rekensom.

Er zit wel een kanttekening. Gezond en fit zijn zit niet enkel in vers voeren, maar wordt veel meer bepaald op welk moment je voert en welk bewegingspatroon de hond heeft.

Minder frequent eten en veel nuchter intensief bewegen naast vers eten levert de hoogste belastbaarheid. Uiteraard bedoel ik hier dat de teef "fit" moet zijn voor de conceptie.

Als je hond relatief weinig nuchter beweegt ( ik wil hier niemand beledigen) heeft je hond in de lichaamscellen te weinig mitochondriën . Dus is de cel dan wel verplicht suiker te verbranden. Suiker kun je namelijk ook zuurstofloos verbranden al levert dat minder energie.(anaerobe verbranding) Met minder mitochondriën zou brok best beter kunnen zijn als we enkel de energie beschouwen. De energie bestaat dan hoofdzakelijk uit glucose en fructose. Pups groeien dan ook vaak te hard.

Dus vers bevat meer water (gelukkig) maar levert relatief meer dan een factor 2 aan energie (calorieën) t.o.v. brok.

Mooie vraag maar het antwoord is best pittig.

Snuffelaar
Snuffelaar

Re: [BEANTWOORD] Zwanger en verse voeding

Berichtdoor Tinne » ma 15 jul, 2013 20:46

Hallo Dr. van Gijtenbeek,
Wow, bedankt voor uw antwoord ! Fit is absoluut geen probleem. Ze is fit en slank, zoals een whippet hoort te zijn. Maar nuchter beweging krijgt ze zelden. Ze eten hier 2x per dag en 's ochtends gaan we +/- 2 uur na het ontbijt rennen / spelen / wandelen.
Mag ik uit uw antwoord afleiden dat dat eigenlijk beter nuchter zou gebeuren ? We hebben nog minstens 2 maanden voor haar loopsheid, dus die gewoonte zou ik nog wel kunnen inlassen als dat beter zou zijn.
Maar we houden het dus gewoon op verse voeding :-)
Tinne en de whippets Renko (14), Xian (9), Bowie (6), Funky (5 maanden) en groenendaeler Ixelle (8)

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2013)