Registreren

[BEANTWOORD] plasma therapie

Vraag & antwoord 14 t/m 16 juli 2013.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Mega Pukkie!*
*Mega Pukkie!*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 2

[BEANTWOORD] plasma therapie

Berichtdoor pukkie » za 13 jul, 2013 21:16

Mijn labrador Puk (10 jaar) is acuut kreupel geworden aan haar rechterachterpoot.
Rx-en wijzen uit dat haar enkel vol artrose zit, voortgekomen uit een vroeger letsel dat ik nooit heb opgemerkt (ze heeft nooit gemankt). Momenteel is het gewricht ontstoken, daar krijgt ze nu metacam voor (en het gaat eigenlijk supergoed). De dierenarts stelde voor om naast tijdelijk pijn-ontstekingsremmers/rust + levenslang voedingssupplementen ook plasma therapie te laten doen. Ik kan over deze therapie weinig info vinden en vraag me af of deze zinvol is. Ik heb namelijk zelf het idee dat het een beetje overbodig is, ik zou uw deskundig advies zeer op prijs stellen.
Afbeelding

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Re: plasma therapie

Berichtdoor Erwin v. G. » ma 15 jul, 2013 19:45

pukkie schreef:Mijn labrador Puk (10 jaar) is acuut kreupel geworden aan haar rechterachterpoot.
Rx-en wijzen uit dat haar enkel vol artrose zit, voortgekomen uit een vroeger letsel dat ik nooit heb opgemerkt (ze heeft nooit gemankt). Momenteel is het gewricht ontstoken, daar krijgt ze nu metacam voor (en het gaat eigenlijk supergoed). De dierenarts stelde voor om naast tijdelijk pijn-ontstekingsremmers/rust + levenslang voedingssupplementen ook plasma therapie te laten doen. Ik kan over deze therapie weinig info vinden en vraag me af of deze zinvol is. Ik heb namelijk zelf het idee dat het een beetje overbodig is, ik zou uw deskundig advies zeer op prijs stellen.

Beste Pukkie,

Plasma therapie dat is eigenlijk een orthokin behandeling ook PRP genaamd. PRP staat voor Plaatjes Rijk Plasma. Ik heb daar zelf ruim tien jaar ervaring mee en doe het regelmatig. We tappen wat bloed van de hond en bewerken het op de praktijk tot een residu van steriel plasma en bloedplaatjes. Dit plasma en de bloedplaatjes zijn dus lichaamseigen en hebben vele ondersteunende functies om het proces te vertragen soms zelfs te stoppen. Uiteraard is dit afhankelijk van de röntgenologische bevindingen. Ik moet eerst de röntgenopnamen gezien hebben voordat ik beslis PRP in te zetten.

Samengevat het werkt afhankelijk hoever de artrose is gevorderd. :shock:

*Mega Pukkie!*
*Mega Pukkie!*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 2

Re: [BEANTWOORD] plasma therapie

Berichtdoor pukkie » do 18 jul, 2013 16:41

danku voor de goede raad
vandaag eventjes op controle geweest en morgen krijgt puk haar behandeling
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2013)