Registreren

[BEANTWOORD] Ouder wordende hond

Vraag & antwoord 14 t/m 16 juli 2013.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Warm Thuis*
*Warm Thuis*
Aantal honden: 8
Aantal katten: 2

[BEANTWOORD] Ouder wordende hond

Berichtdoor Eranthe » za 13 jul, 2013 21:28

Hallo Erwin,
Hartelijk welkom op Voer Natuurlijk. Wat ontzettend fijn dat je de komende dagen al onze vragen wil beantwoorden.

Ik heb een dwerg teckel reu van dertien jaar. Sinds twee jaar dementeert hij. Hij wordt hierin ondersteund met Cholodin en dat gaat aardig goed. Naast zijn rauw samengestelde voeding suppleer ik een paar keer per week gezuiverde vis olie en zo nu en dan krijgt hij een rauw eitje (even afgezien van de overige extra's in de vorm van fijn gemalen noten, pitten, wat rauwe honing en een biologische groenten mix). Ik merk de laatste tijd dat hij moeite krijgt met sommige vleesbotten en diverse spiervleessoorten. Zijn ontlasting wordt er erg slap van. Hetgeen waar hij niet goed op reageert laat ik inmiddels achterwege. Al het overige aan rauwe maaltijden bied ik in kleine stukken aan, zodat hij vooral kan genieten van zijn maaltijden. De zachte vlees botten kan ik nog steeds groter aanbieden en hij haalt ook veel voldoening uit het kauwen op deze. Bij de maaltijden geef ik Psylium Husk vezels om zijn ontlasting vaster te krijgen. Is dit voor nu afdoende bij deze oude hond? En kan ik hem verder nog ondersteunen met supplementen tegen dementie?
Groetjes, Karen

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Re: Ouder wordende hond

Berichtdoor Erwin v. G. » ma 15 jul, 2013 19:57

Eranthe schreef:Hallo Erwin,
Hartelijk welkom op Voer Natuurlijk. Wat ontzettend fijn dat je de komende dagen al onze vragen wil beantwoorden.

Ik heb een dwerg teckel reu van dertien jaar. Sinds twee jaar dementeert hij. Hij wordt hierin ondersteund met Cholodin en dat gaat aardig goed. Naast zijn rauw samengestelde voeding suppleer ik een paar keer per week gezuiverde vis olie en zo nu en dan krijgt hij een rauw eitje (even afgezien van de overige extra's in de vorm van fijn gemalen noten, pitten, wat rauwe honing en een biologische groenten mix). Ik merk de laatste tijd dat hij moeite krijgt met sommige vleesbotten en diverse spiervleessoorten. Zijn ontlasting wordt er erg slap van. Hetgeen waar hij niet goed op reageert laat ik inmiddels achterwege. Al het overige aan rauwe maaltijden bied ik in kleine stukken aan, zodat hij vooral kan genieten van zijn maaltijden. De zachte vlees botten kan ik nog steeds groter aanbieden en hij haalt ook veel voldoening uit het kauwen op deze. Bij de maaltijden geef ik Psylium Husk vezels om zijn ontlasting vaster te krijgen. Is dit voor nu afdoende bij deze oude hond? En kan ik hem verder nog ondersteunen met supplementen tegen dementie?

Hallo Eranthe,

Dementie....pfffff.

Dementie is een aandoening aan het hersenweefsel waarbij eiwitten die nodig zijn voor het correct functioneren van de hersencellen verkeerd gevouwen worden door de chaperonne eiwitten en dus hun functie niet meer goed kunnen uitvoeren. Ook gaat er amyloid ( een eiwit) in de hersenen neergeslagen worden. De verbindingen tussen hersendelen gaat verloren en het gedrag wat bij dementie hoort ontstaat.

Vervelend.........

Ondersteunen kun je je hond met magnesium. Magnesium wordt ook wel het hersenmineraal genoemd. Hoeveel ? De dosering magnesiumcitraat (deze moet je hebben) verhogen tot je hond dunnere ontlasting krijgt en dan wat lager gaan zitten. Levenslang. Uiteraard door de voeding doen. Liefst wat verdeelt over de dag. Dit spreekt mijn uitspraak over nuchter bewegen tegen maar we hebben het hier over een zieke hond, let wel :voer27:

Daarnaast omega 3 1000 mg per dag en vitamine E 100 mg per dag. De lever ontgiften met sylibum curcuma een capsule per dag (Bonusan).

Anti oxidanten om de vrije radicalen uit het bloed te halen,.... dat doet vitamine E

Verwacht geen wonderen maar dit ondersteunt de hersenen zeker mits de receptoren op de cellen nog voldoende aanwezig zijn.

Sterkte :|

*Warm Thuis*
*Warm Thuis*

Re: [BEANTWOORD] Ouder wordende hond

Berichtdoor Eranthe » ma 15 jul, 2013 20:21

Hartelijk dank voor je antwoord... rijst bij mij even een volgende vraag. Als ik bovenstaand schema opvolg, maakt dat het gebruik van Cholodin dan overbodig?
Groetjes, Karen

*Any Animal*
*Any Animal*

Berichtdoor Fido » ma 15 jul, 2013 20:31

Eranthe schreef:Hartelijk dank voor je antwoord... rijst bij mij even een volgende vraag. Als ik bovenstaand schema opvolg, maakt dat het gebruik van Cholodin dan overbodig?

Omdat ik het vermoeden heb dat je snel aan de gang wil geef ik even antwoord (wederhelft van Erwin :wink: ) Overbodig is een groot woord maar je kan wel minder cholodin geven, zo 3x in de week is voldoende.

*Warm Thuis*
*Warm Thuis*

Berichtdoor Eranthe » ma 15 jul, 2013 20:35

Dank je wel. :wink:
Groetjes, Karen

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*
Aantal honden: 1

Berichtdoor Vivianneb » ma 15 jul, 2013 20:44

Heel informatief antwoord! Dank je wel!
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2013)