Registreren

[BEANTWOORD] Orgaan

Vraag & antwoord 14 t/m 16 juli 2013.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Jumping Binky*
*Jumping Binky*

[BEANTWOORD] Orgaan

Berichtdoor Hetty » za 13 jul, 2013 21:56

Wat ontzettend fijn en leuk dat je weer vragen wilt beantwoorden op ons forum. Daarvoor mijn dank, erg leerzaam altijd.

Wat vind jij een juiste hoeveelheid aan orgaan die een hond zou moeten krijgen? En dan bedoel ik als je volledig zelf samen stelt en geen prooidieren of KVV voert.
En vind jij dat nier en lever ook gevoerd moet worden? Zo ja, in welke hoeveelheden zou dit dan zijn?

Dit vraag ik omdat wij op het forum hierover regelmatig vragen krijgen. Lever houden wij aan 50 gram per 10 kg lichaamsgewicht en nier 25 gram per 10 kg lichaamsgewicht.
Afbeelding

Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 2
Aantal katten: 2

Re: Orgaan

Berichtdoor HerderBoef » zo 14 jul, 2013 18:26

Ik vraag me inderdaad ook altijd af van welke diersoorten je welke organen juist niet of juist wel moet voeren. Mij is bijvoorbeeld verteld dat lever en nier van een paard absoluut niet gevoerd moeten worden ivm toxische stoffen. Ook weet ik dat een hond minimaal hart, nier en lever nodig heeft. Maar is hart, nier en lever van 4 diersoorten (nier van 2 diersoorten) dan genoeg? Of krijgen ze dan alsnog tekorten?

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Berichtdoor Erwin v. G. » di 16 jul, 2013 20:08

Hetty schreef:Wat ontzettend fijn en leuk dat je weer vragen wilt beantwoorden op ons forum. Daarvoor mijn dank, erg leerzaam altijd.

Wat vind jij een juiste hoeveelheid aan orgaan die een hond zou moeten krijgen? En dan bedoel ik als je volledig zelf samen stelt en geen prooidieren of KVV voert.
En vind jij dat nier en lever ook gevoerd moet worden? Zo ja, in welke hoeveelheden zou dit dan zijn?

Dit vraag ik omdat wij op het forum hierover regelmatig vragen krijgen. Lever houden wij aan 50 gram per 10 kg lichaamsgewicht en nier 25 gram per 10 kg lichaamsgewicht.

Beste Hetty,

Een prikkelende vraag wat betreft emperische onderzoeken die ik niet hierover vinden kan.

Ik kan mij wel vinden in jullie percentages. De organen die ik van belang vind zijn lever, hart, en vuile pens. Over nieren kan ik nog discussiëren. Nogmaals een duidelijke uitspraak op deze vraag kan ik (nog) niet onderbouwen. :D

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Berichtdoor Erwin v. G. » di 16 jul, 2013 20:14

HerderBoef schreef:Ik vraag me inderdaad ook altijd af van welke diersoorten je welke organen juist niet of juist wel moet voeren. Mij is bijvoorbeeld verteld dat lever en nier van een paard absoluut niet gevoerd moeten worden ivm toxische stoffen. Ook weet ik dat een hond minimaal hart, nier en lever nodig heeft. Maar is hart, nier en lever van 4 diersoorten (nier van 2 diersoorten) dan genoeg? Of krijgen ze dan alsnog tekorten?

Beste Herderboef,

Lever en nier zijn en blijven uitscheidingsorganen.Toxische stoffen bevatten ze altijd. Mag ik de vraag omdraaien....(beleefd bedoelt). Als je hond het goed doet op lever en nier, het lust en de ontlasting blijft goed, denk ik dat die betreffende hond het nodig heeft.

Luisteren en observeren van je hond is hierin nog belangrijker dan wat wij mensen vinden. Het verschilt immers per individu (hond).

Veel onderzoeken en experimenten die ik dagelijks lees zijn immers veelal gestuurde onderzoeken en vergeten dat dieren enorm goed aangeven wat kan en niet kan. Uiteraard wil ik niets over een kam scheren en moeten we genuanceerd blijven.

Leuk onderwep,.....dankjewel.

Snuffelaar
Snuffelaar

Re: [BEANTWOORD] Orgaan

Berichtdoor HerderBoef » di 16 jul, 2013 20:34

Super bedankt!

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Silver » zo 28 jul, 2013 11:54

Erwin v. G. schreef:
HerderBoef schreef:Ik vraag me inderdaad ook altijd af van welke diersoorten je welke organen juist niet of juist wel moet voeren. Mij is bijvoorbeeld verteld dat lever en nier van een paard absoluut niet gevoerd moeten worden ivm toxische stoffen. Ook weet ik dat een hond minimaal hart, nier en lever nodig heeft. Maar is hart, nier en lever van 4 diersoorten (nier van 2 diersoorten) dan genoeg? Of krijgen ze dan alsnog tekorten?

Beste Herderboef,

Lever en nier zijn en blijven uitscheidingsorganen.Toxische stoffen bevatten ze altijd. Mag ik de vraag omdraaien....(beleefd bedoelt). Als je hond het goed doet op lever en nier, het lust en de ontlasting blijft goed, denk ik dat die betreffende hond het nodig heeft.

Luisteren en observeren van je hond is hierin nog belangrijker dan wat wij mensen vinden. Het verschilt immers per individu (hond).

Veel onderzoeken en experimenten die ik dagelijks lees zijn immers veelal gestuurde onderzoeken en vergeten dat dieren enorm goed aangeven wat kan en niet kan. Uiteraard wil ik niets over een kam scheren en moeten we genuanceerd blijven.

Leuk onderwep,.....dankjewel.

Dus ja, ik die mezelf ook deze vraag stel. Wat als je hond de organen weigert, is dit een teken dat zij het niet nodig heeft of dat ze het nog niet kent? De hoeveelheid van organen is gekend maar van welk dier je best welk orgaan geeft is me niet echt duidelijk.

*Warm Thuis*
*Warm Thuis*
Aantal honden: 8

Berichtdoor Eranthe » zo 28 jul, 2013 20:35

Organen kun je van een kip, geit, lam/schaap, koe geven, zelfs hert. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld maagjes, lever en hartjes (kip), hart, lever, nier, long, pens - groene, dus geen schoon gespoelde - (geit, lam/schaap, koe of hert). Bij zelf samenstellen is het gebruikelijk dat je in ieder geval hart, lever, nier en pens voert. Long heeft de minste voedingswaarde. Je mag het natuurlijk wel voeren, net als bijvoorbeeld kippen maagjes.

Verder kun je onder organen scharen: strotten, tong, testikels, ogen, hersenen, huid enz.

Er zijn mensen die ook milt voeren, maar milt is een onderdeel van het lymfesysteem en in mijn ogen niet het meest gezonde orgaan en daarom voer ik het niet.

Dat je hond organen weigert betekent niet dat ze ze niet nodig heeft! Bij een goed samengesteld vers menu horen organen. Bekijk het maar zo; als je intacte prooien zou voeren dan bevatten die ook organen.

Er zijn veel honden die moeilijk doen met organen. Biologische organen worden doorgaans beter gegeten. Als dat niet het geval is dan kun je het heel even dicht schroeien in een koekenpan, af laten koelen en daarna geven. Vaak wordt het dan wel gegeten. Het dichtschroeien afbouwen totdat je hond uiteindelijk de organen rauw eet.

Ik hoop dat ik je een beetje verder heb geholpen. :wink:
Groetjes, Karen

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Silver » ma 29 jul, 2013 11:49

Eranthe schreef:Organen kun je van een kip, geit, lam/schaap, koe geven, zelfs hert. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld maagjes, lever en hartjes (kip), hart, lever, nier, long, pens - groene, dus geen schoon gespoelde - (geit, lam/schaap, koe of hert). Bij zelf samenstellen is het gebruikelijk dat je in ieder geval hart, lever, nier en pens voert. Long heeft de minste voedingswaarde. Je mag het natuurlijk wel voeren, net als bijvoorbeeld kippen maagjes.

Verder kun je onder organen scharen: strotten, tong, testikels, ogen, hersenen, huid enz.

Er zijn mensen die ook milt voeren, maar milt is een onderdeel van het lymfesysteem en in mijn ogen niet het meest gezonde orgaan en daarom voer ik het niet.

Dat je hond organen weigert betekent niet dat ze ze niet nodig heeft! Bij een goed samengesteld vers menu horen organen. Bekijk het maar zo; als je intacte prooien zou voeren dan bevatten die ook organen.

Er zijn veel honden die moeilijk doen met organen. Biologische organen worden doorgaans beter gegeten. Als dat niet het geval is dan kun je het heel even dicht schroeien in een koekenpan, af laten koelen en daarna geven. Vaak wordt het dan wel gegeten. Het dichtschroeien afbouwen totdat je hond uiteindelijk de organen rauw eet.

Ik hoop dat ik je een beetje verder heb geholpen. :wink:

Hoorde gisteren vertellen dat de maag van een koe bv 50kg kan wegen, heb een aparte diepvries nodig :roll:
Als ik het goed begrijp mag je organen van alle dieren geven, behalve van het varken niet. Om welke redenen geen varken?

ogen, hersenen, huid...zal je zeker niet bij een slager vinden. Hopelijk lukt het me deze week nog om bij de winkel te geraken om eens te kijken welke mogelijkheden er zijn.

Groetjes,

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*
Aantal honden: 1

Berichtdoor Vivianneb » ma 29 jul, 2013 12:23

Het is jammer dat degomeat geen nieuwe klanten meer aanneemt...want anders had je daar even kunnen kijken en met een groepje kunnen bestellen als je niet aan het bedrag komt. Maar er zijn nog meer online adressen waar je gewoon kan bestellen. Als je een menu in elkaar draait dan bestel je gewoon wat je nodig hebt.

En je koopt nergens 50 kilo maag hoor hahahaha de meeste leveranciers doen het gewoon netjes per kilo :P

viewtopic.php?f=38&t=11171 Voor NRV onderdelen

viewtopic.php?f=38&t=7230 Slagers/slachterijen

viewtopic.php?f=38&t=24923 Prooidieren

Wat mijn tip zou zijn hierin - omdat je denk ik door de bomen het bos niet meer ziet - schrap alles wat je weet, begin helemaal opnieuw. Pak de basis
goed bevleesd bot - spiervlees - hart - lever - nier
30/45%* - 55%/40% - 10% - 3%** - 2%**
1 kg NRV:
300 gr/450gr - 550 gr/400 gr - 100 gr - 30 gr - 20gr

*erg goed bevleesd bot is vergelijkbaar met een kippenschouder bij de slager - je zult waarschijnlijk zien dat bij de NRV winkels je iets minder goed bevleesde karkassen krijgt, de filets worden immers verkocht aan ons mens. Maar je krijgt er vanzelf wel feeling voor, ik keek naar het karkas zelf en maakt er een frankenprooi van. Een karkas vul je op zicht aan met vlees, er zit een hart in, 2 kleine niertjes en een stukje lever.

**Voor lever en nier zijn twee bereken methodes de ene is 3% en 2% de ander is: Lever 50 gram per 10 kg hond per week - Nier: 25 gram per 10 kg hond per week. En als je de berekeningen naast elkaar legt ontloopt het elkaar niet zo.

Reken uit hoeveel een portie zou moeten zijn voor jou hond in eerste instantie door naar het ideale gewicht te kijken. Dit is een richtlijn, je moet ergens beginnen..

Wat ik deed om het mezelf toen makkelijk te maken is de botsoorten 4 / spiervlees soorten 4/ orgaansoort 2

Dus stel je hebt voor een maand 20 kilo NRV nodig (even een fictief voorbeeld)

Goed bevleesd bot: 6 kg/ 9 kg
Spiervlees : 11 kg / 8 kg
Hart : 2 kg
Lever: 600 gr
Nier: 400 gr

Dan deel je bot door 4 en bestel je bijvoorbeeld: 3 kg kippennekken, 2 kg eendennekken, 2 kg konijnkarkas, 2 kg kwartelkarkas
Dat zelfde doe je bij spiervlees. Hart dan gedeeld door 2 (mijn voorkeur, je kan ook 1 soort nemen - je zit allang aan de 4 soorten met bovenstaande). En Lever en nier bestel je 1 kg van en dan kun je 2 maanden vooruit. :P

Als je pens wil gaan geven begin eerst met 1/2 van het portie vleesbot erbij anders gaat ze geheid aan de race..

Ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb hiermee :)

ps. bij sommige honden komt het voor dat het percentage vleesbot zelfs naar 55% gaat.. ik heb er zo een.. ik kan ook daarom nooit een portie zonder vleesbot geven -> dan mis ik namelijk een nacht slaap omdat ik Cailean elk uur naar buiten moet begeleiden met een knorrende buik en diarree..
Dus het is soms even vogelen met het spiervlees en vleesbot - maar daar staat tegenover dat je binnen een maand feiloos weet waar het aan kan liggen (mits geen voedsel intollerantie of allergieen :P) en zie je ook waarom een standaard kvv eigenlijk voor weinig honden zullen werken, eten is nu eenmaal niet one size fits all..
Afbeelding

*Warm Thuis*
*Warm Thuis*
Aantal honden: 8

Berichtdoor Eranthe » ma 29 jul, 2013 14:25

Silver schreef: Om welke redenen geen varken?

Varken wordt nooit aan honden en katten gevoerd uit voorzorg tegen de ziekte van Aujeszky. Aujezsky (pseudo rabiës) is ongeneeslijk. Wordt een dier er mee besmet dan komt het te overlijden. Nu is Nederland al jaren Aujeszky vrij, maar ik heb geen idee hoe het in de omringende landen gesteld is? Om geen enkel risico te lopen raden we het dus af om te voeren.
Groetjes, Karen

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor HerderBoef » ma 29 jul, 2013 16:13

Waarom zou degomeat geen nieuwe klanten meer accepteren? Als hij terug is van vakantie dan toch wel weer?

Ik ben blij dat ik al klant was ;)

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*

Berichtdoor Vivianneb » ma 29 jul, 2013 18:27

We hebben allemaal mail gekregen en het staat ook op de site (kleine lettertjes onderop de voorpagina), ze hebben de capaciteit niet om nog meer te leveren - dat zou ten kosten gaan van de kwaliteit..
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Silver » ma 29 jul, 2013 23:01

Vivianneb schreef:Het is jammer dat degomeat geen nieuwe klanten meer aanneemt...want anders had je daar even kunnen kijken en met een groepje kunnen bestellen als je niet aan het bedrag komt. Maar er zijn nog meer online adressen waar je gewoon kan bestellen. Als je een menu in elkaar draait dan bestel je gewoon wat je nodig hebt.

En je koopt nergens 50 kilo maag hoor hahahaha de meeste leveranciers doen het gewoon netjes per kilo :P

Wat mijn tip zou zijn hierin - omdat je denk ik door de bomen het bos niet meer ziet - schrap alles wat je weet, begin helemaal opnieuw. Pak de basis
1 kg NRV:

*erg goed bevleesd bot is vergelijkbaar met een kippenschouder bij de slager - je zult waarschijnlijk zien dat bij de NRV winkels je iets minder goed bevleesde karkassen krijgt, de filets worden immers verkocht aan ons mens. Maar je krijgt er vanzelf wel feeling voor, ik keek naar het karkas zelf en maakt er een frankenprooi van. Een karkas vul je op zicht aan met vlees, er zit een hart in, 2 kleine niertjes en een stukje lever.

**Voor lever en nier zijn twee bereken methodes de ene is 3% en 2% de ander is: Lever 50 gram per 10 kg hond per week - Nier: 25 gram per 10 kg hond per week. En als je de berekeningen naast elkaar legt ontloopt het elkaar niet zo.

Reken uit hoeveel een portie zou moeten zijn voor jou hond in eerste instantie door naar het ideale gewicht te kijken. Dit is een richtlijn, je moet ergens beginnen..

Wat ik deed om het mezelf toen makkelijk te maken is de botsoorten 4 / spiervlees soorten 4/ orgaansoort 2

Dan deel je bot door 4 en bestel je bijvoorbeeld: 3 kg kippennekken, 2 kg eendennekken, 2 kg konijnkarkas, 2 kg kwartelkarkas
Dat zelfde doe je bij spiervlees. Hart dan gedeeld door 2 (mijn voorkeur, je kan ook 1 soort nemen - je zit allang aan de 4 soorten met bovenstaande). En Lever en nier bestel je 1 kg van en dan kun je 2 maanden vooruit. :P

Als je pens wil gaan geven begin eerst met 1/2 van het portie vleesbot erbij anders gaat ze geheid aan de race..

ps. bij sommige honden komt het voor dat het percentage vleesbot zelfs naar 55% gaat.. ik heb er zo een.. ik kan ook daarom nooit een portie zonder vleesbot geven -> dan mis ik namelijk een nacht slaap omdat ik Cailean elk uur naar buiten moet begeleiden met een knorrende buik en diarree..
Dus het is soms even vogelen met het spiervlees en vleesbot - maar daar staat tegenover dat je binnen een maand feiloos weet waar het aan kan liggen (mits geen voedsel intollerantie of allergieen :P) en zie je ook waarom een standaard kvv eigenlijk voor weinig honden zullen werken, eten is nu eenmaal niet one size fits all..

Amaai dat is huiswerk!!
Ken iemand die koeien heeft en om de zoveel tijd de koeien naar slachthuis brengt. Organen laat hij daar en wil hem nu vragen of het mogelijk is ze toch te vragen, vandaar dat ik schreef, een pens van 50kg. Allemaal mooi voorverpakt is natuurlijk handiger maar beter?

Ga het even allemaal noteren, wat ik wel meteen zie bij de adressen dat er niet veel bij staan voor België. Ik blijf zoeken en zal zeker vinden. Wacht nu op verschillende antwoorden.

Opstaan om haar elk uur buiten te laten hoef ik niet, ze heeft een deurtje waar ze zelf door naar buiten kan.

Groenten wordt hier niet vernoemd, intussen ik bij sommige toch lees dat wolven verteerde groenten eten uit de pens ( vuile pens ) maar als deze mogelijkheid niet is, kan men rauwe groenten malen....

Groetjes

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*

Berichtdoor Vivianneb » ma 29 jul, 2013 23:08

Mja groenten.. vuile pens vind ik al genoeg... Jiro eet per definitie niets waar groen in zit (ook niet als je em fopt, ook geen vis) en hij doet het prima, dus ik vind het best. Cailean geef ik wel eens gewoon de restjes die wij overhebben (boontjes, enz)
Maar voor de rest maak ik me daar niet zo druk om..
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Silver » ma 29 jul, 2013 23:15

Silver schreef:
Vivianneb schreef:Het is jammer dat degomeat geen nieuwe klanten meer aanneemt...want anders had je daar even kunnen kijken en met een groepje kunnen bestellen als je niet aan het bedrag komt. Maar er zijn nog meer online adressen waar je gewoon kan bestellen. Als je een menu in elkaar draait dan bestel je gewoon wat je nodig hebt.

1 kg NRV:

Amaai dat is huiswerk!!
Ken iemand die koeien heeft en om de zoveel tijd de koeien naar slachthuis brengt. Organen laat hij daar en wil hem nu vragen of het mogelijk is ze toch te vragen, vandaar dat ik schreef, een pens van 50kg. Allemaal mooi voorverpakt is natuurlijk handiger maar beter?

Ga het even allemaal noteren, wat ik wel meteen zie bij de adressen dat er niet veel bij staan voor België. Ik blijf zoeken en zal zeker vinden. Wacht nu op verschillende antwoorden.

Opstaan om haar elk uur buiten te laten hoef ik niet, ze heeft een deurtje waar ze zelf door naar buiten kan.

Groenten wordt hier niet vernoemd, intussen ik bij sommige toch lees dat wolven verteerde groenten eten uit de pens ( vuile pens ) maar als deze mogelijkheid niet is, kan men rauwe groenten malen....

Groetjes

Intussen ik op aan het schrijven ben stel ik toch het een en ander vast. Oa: je stelt kippennekjes voor, maar als ik dat geef ( is te klein ) loopt ze er maar wat mee rond maar eten doet ze het niet. Enkel toen ik haar de kalkoennek gaf, begon er met volle tuigen aan.

Kan iemand me hier ook vertellen wat de kosten ongeveer zijn voor een maand voor een hond van 6-7kg?
Als ik denk aan konijn, eend... toch allemaal niet zo goedkoop per kg. Nu de organen kosten waarschijnlijk wel minder.

Volgende

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2013)