Registreren

[BEANTWOORD] Té gezond voeren?

Vraag & antwoord 14 t/m 16 juli 2013.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*
Aantal honden: 2

[BEANTWOORD] Té gezond voeren?

Berichtdoor Pasqualino » zo 14 jul, 2013 12:00

Hoi Erwin,

Alvast bedankt voor het beantwoorden van onze vragen, altijd weer erg leerzaam! :voer20:

Ik heb misschien een rare vraag, maar ik zit hier over na te denken, gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik voer zelf wilde prooien en zelf samengesteld en ben niet van plan over te stappen naar minder kwalitatieve voeding (tenzij iemand mij kan overtuigen van nog betere alternatieven).

Maar wat vind je van de stelling dat je een hond ook ‘te gezond’ kan voeren?

Daarmee wordt in dit geval bedoeld:
De voedingswijze van een wolf / wilde hond aanhouden, terwijl de gemiddelde huishond doorgaans in zijn mandje ligt te slapen en een totaal ander leefpatroon heeft als dat van de in het wild levende dieren.

Een stelling van iemand waarmee ik het hierover had: “Bijna geen enkele huishond heeft dezelfde leefstijl als dat van wilde hondachtige, maar ze worden met rauwvoer wel op dezelfde wijze of zelfs energierijker gevoerd. Een gemiddelde burger zou ook niet dezelfde voedingspatroon als dat van een topsporter aan moeten houden."

Bij mij zit vooral de vraag: wat zou het nadelige gevolg dan kunnen zijn voor een mens die vrij weinig doet op een dag, die hetzelfde voedingspatroon (samenstelling en percentages) aanhoudt van een topsporter die een paar uur per dag hard traint? Of is dat een vergelijking die totaal niet relevant is?

En moeten we wel 'topsporters' van onze honden willen maken? Enorm veel beweging, geestelijke uitdaging en zo gezond mogelijke voeding waar veel energie uit te halen is.. gaan we daar niet wat te ver in? Of is sober voeren met voeding die voor het soort misschien iets minder ideaal is, met minder beweging maar wel dusdanig dat het welzijn van de hond goed is, ook oké? Honden zijn immers geboren opportunisten, zeer flexibel en gemaakt om zich aan vele leefomstandigheden aan te passen...

Wat vind jij daarvan?
En stel nou dat een zeer actieve hond rustiger aan moet doen vanwege bijvoorbeeld revalidatie door een ongeluk of zelfs revalidatie van een eigenaar die een poosje minder met de hond kan doen. Wat zou dan bijvoorbeeld energie-armer voedsel zijn? Gewoon in hoeveelheid minder? of minder eiwitten/vetten/koolhydraten? En ik vraag mij af tot welke hoogte dat zou werken, de hond heeft het nodig of heeft het niet nodig. En de hoeveelheid activiteit die een hond nodig heeft is naar mijn idee vooral genetisch bepaald. In hoeverre heeft voedsel daar invloed op?

Ik ben erg benieuwd naar jouw mening .

Gr. Marjolein.

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

Re: Té gezond voeren?

Berichtdoor daatje » zo 14 jul, 2013 12:10

Ben ik ook heel benieuwd naar, te gezond voeren. Hoe kan je, je hond laten afvallen, die niet meer zoveel kan bewegen. Je moet dus anders gaan voeren, denk ik. Gezond, maar misschien niet te gezond.

Ben benieuwd naar het antwoord.

*Kleine Tovenaar*
*Kleine Tovenaar*

Berichtdoor Suzanne » zo 14 jul, 2013 12:52

Wat een goede vraag!

Zomaar een losse gedachte... je zou je hond "optimaal" moeten voeren... maar wat dat is, verschilt denk ik per hond/leeftijd/ras/energie-verbruik...? ??
Daarmee denk ik dus ook het mogelijk is om "te gezond" te voeren; of eigenlijk... "te optimaal" ;-)

Suzanne

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Berichtdoor Erwin v. G. » di 16 jul, 2013 14:40

Pasqualino schreef:Hoi Erwin,

Alvast bedankt voor het beantwoorden van onze vragen, altijd weer erg leerzaam! :voer20:

Ik heb misschien een rare vraag, maar ik zit hier over na te denken, gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik voer zelf wilde prooien en zelf samengesteld en ben niet van plan over te stappen naar minder kwalitatieve voeding (tenzij iemand mij kan overtuigen van nog betere alternatieven).

Maar wat vind je van de stelling dat je een hond ook ‘te gezond’ kan voeren?

Daarmee wordt in dit geval bedoeld:
De voedingswijze van een wolf / wilde hond aanhouden, terwijl de gemiddelde huishond doorgaans in zijn mandje ligt te slapen en een totaal ander leefpatroon heeft als dat van de in het wild levende dieren.

Een stelling van iemand waarmee ik het hierover had: “Bijna geen enkele huishond heeft dezelfde leefstijl als dat van wilde hondachtige, maar ze worden met rauwvoer wel op dezelfde wijze of zelfs energierijker gevoerd. Een gemiddelde burger zou ook niet dezelfde voedingspatroon als dat van een topsporter aan moeten houden."

Bij mij zit vooral de vraag: wat zou het nadelige gevolg dan kunnen zijn voor een mens die vrij weinig doet op een dag, die hetzelfde voedingspatroon (samenstelling en percentages) aanhoudt van een topsporter die een paar uur per dag hard traint? Of is dat een vergelijking die totaal niet relevant is?

En moeten we wel 'topsporters' van onze honden willen maken? Enorm veel beweging, geestelijke uitdaging en zo gezond mogelijke voeding waar veel energie uit te halen is.. gaan we daar niet wat te ver in? Of is sober voeren met voeding die voor het soort misschien iets minder ideaal is, met minder beweging maar wel dusdanig dat het welzijn van de hond goed is, ook oké? Honden zijn immers geboren opportunisten, zeer flexibel en gemaakt om zich aan vele leefomstandigheden aan te passen...

Wat vind jij daarvan?
En stel nou dat een zeer actieve hond rustiger aan moet doen vanwege bijvoorbeeld revalidatie door een ongeluk of zelfs revalidatie van een eigenaar die een poosje minder met de hond kan doen. Wat zou dan bijvoorbeeld energie-armer voedsel zijn? Gewoon in hoeveelheid minder? of minder eiwitten/vetten/koolhydraten? En ik vraag mij af tot welke hoogte dat zou werken, de hond heeft het nodig of heeft het niet nodig. En de hoeveelheid activiteit die een hond nodig heeft is naar mijn idee vooral genetisch bepaald. In hoeverre heeft voedsel daar invloed op?

Ik ben erg benieuwd naar jouw mening .

Gr. Marjolein.

Beste Marjolein,

Wat een enorm leuke vraag :voer20: Ik zit te bedenken hoe ik het antwoord ga formuleren dat het duidelijk is.

Om een antwoord te geven moeten we gaan kijken waarvoor organismen op aarde zijn ontstaan die zijn gaan bewegen. Algemeen gesproken bewegen planten niet. Uitgezonderd bepaalde algen. Bacteriën zijn gaan bewegen en zo evoluerend naar de zoogdieren. Beweging is ingesteld om op zoek te gaan naar voedsel. Daarnaast is bewegen goed om je voort te planten en voor "flight fight" reacties om te overleven.

Bewegen is niet ingesteld om bewust te gaan sporten voor je "gezondheid". (algemeen gesproken).

Om een best ingewikkeld verhaal toch kort en begrijpelijk te houden ga ik het volgende vertellen.

Als een hond honger krijgt hebben het overgrote deel van zijn cellen een te kort aan energie (=ATP). Door dit energie tekort produceert een deel van de hersenen (nucleus arcuatus) de stof orexine. Orexine zet de hond aan tot beweging. Op zoek naar eten in een nuchtere, energie arme situatie van de lichaamscellen. De hond gaat op jacht wat inspannend is, vergelijkbaar met topsport. In deze situatie gebeuren er allerlei gezondheidsbevorderende reacties in het lichaam van de hond. Zolang deze situatie niet te lang duurt. De prooi wordt gevonden of gevangen en voedsel wordt ingenomen en de cel krijgt weer energie.

VOEDSEL WORDT IN HET WILD DUS GEZOGEN DOOR DE CELLEN DIE TEKORTEN HEBBEN.

Je gaf zelf al aan dat een hond een opportunist is . Dus als voedsel er ligt ( lees: door de eigenaar wordt gebracht) eet de hond het ook op.

DAN WORDT VOEDSEL GEDUWD DE CEL IN.

Nu vinden die gezondheidsbevorderende aspecten niet plaats.

De insteek is dus niet het soort voedsel moet aangepast worden aan de situatie maar de maaltijd frequentie en maaltijdgrootte moet aangepast worden aan de situatie.

Dus als je revalideert eet je minder en niet zo frequent. MAAR wel voedsel met een hoge biologische waarde.

Uiteraard is dit een algemeen antwoord. Voor vooral zieke en revaliderende dieren geleden aangepaste regels. In de wilde natuur kun je slecht revalideren..............(je wordt dan snel zelf voedsel)

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Re: [BEANTWOORD] Té gezond voeren?

Berichtdoor Ester » di 16 jul, 2013 21:26

Leuke vraag en een heel verhelderend antwoord, dankjewel!

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2013)