Registreren

[BEANTWOORD] Kat stinkt uit mond

Vraag & antwoord 14 t/m 16 juli 2013.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 2
Aantal katten: 2

[BEANTWOORD] Kat stinkt uit mond

Berichtdoor HerderBoef » zo 14 jul, 2013 19:05

Iets korter als een jaar terug heb ik een kat overgenomen van een oude vrouw die met spoed opgenomen werd. De kat is als zwerfkat bij deze mevrouw gekomen en is flink vertroeteld op een ongezonde manier. De kat was zwaar overvoed (9 kilo in plaats van 3 kilo) en kreeg de goedkoopste granen brokken en goedkoopste granen paté (noemt men vlees) van de supermarkt. Het gevolg was mega tandsteen, wat onder narcose verwijderd moest worden.
Bij mij thuis heb ik de kat eerst op de Orijen brokken (om de overgang niet te groot te maken) en vervolgens op het rauwe vlees (degomeat met af en toe wat barf of een hele kwartel/muis/rat) gezet. Haar gewicht is inmiddels net iets onder de 3 kilo en dat is goed.

Nu viel het me al een tijdje op dat ze enorm naar poep stinkt uit haar mond vandaan.

Mijn dierenarts heeft gekeken en haar keel was goed rood. Ik zag nog een bultje in haar keel, wat volgens mijn da een papil was. Volgens mijn da was een keelontsteking de oorzaak van de stank en dus werd er voor ik 'nee' kon roepen een 14 daags werkende antibiotica spuit in mijn kat gezet.. Mijn kat is zieker van die spuit geweest als van de keelontsteking (spugen, stem kwijt, vaker niezen als voorheen, duidelijk ziek voelen, huidschilvers etc), maar inmiddels zijn we al zeker een maand verder en stinkt ze nog altijd uit haar mond naar poep.
Ik durf nu niet meer naar mijn da met die kat omdat ik het niet erger wil maken als het is..

Ze eet zover wij weten geen poep (missen geen drollen uit de kattenbak en ze komen niet buiten onze huis en tuin). Zo ver we weten heeft ze wel goede ontlasting.
Ze eet graag levende insecten en is zeer goed in het vangen van deze beesten. Eten is dan ook een obsessie voor deze kat.
Over het algemeen is het een levendige kat, maar ze kan zich op sommige dagen wel extra terug trekken in haar mandje boven.
Het betreft een gesteriliseerde poes van ongeveer 6 of 7 jaar.

Wat zou die geur kunnen veroorzaken en hoe kunnen we het oplossen?

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Re: Kat stinkt uit mond

Berichtdoor Erwin v. G. » di 16 jul, 2013 20:42

HerderBoef schreef:Iets korter als een jaar terug heb ik een kat overgenomen van een oude vrouw die met spoed opgenomen werd. De kat is als zwerfkat bij deze mevrouw gekomen en is flink vertroeteld op een ongezonde manier. De kat was zwaar overvoed (9 kilo in plaats van 3 kilo) en kreeg de goedkoopste granen brokken en goedkoopste granen paté (noemt men vlees) van de supermarkt. Het gevolg was mega tandsteen, wat onder narcose verwijderd moest worden.
Bij mij thuis heb ik de kat eerst op de Orijen brokken (om de overgang niet te groot te maken) en vervolgens op het rauwe vlees (degomeat met af en toe wat barf of een hele kwartel/muis/rat) gezet. Haar gewicht is inmiddels net iets onder de 3 kilo en dat is goed.

Nu viel het me al een tijdje op dat ze enorm naar poep stinkt uit haar mond vandaan.

Mijn dierenarts heeft gekeken en haar keel was goed rood. Ik zag nog een bultje in haar keel, wat volgens mijn da een papil was. Volgens mijn da was een keelontsteking de oorzaak van de stank en dus werd er voor ik 'nee' kon roepen een 14 daags werkende antibiotica spuit in mijn kat gezet.. Mijn kat is zieker van die spuit geweest als van de keelontsteking (spugen, stem kwijt, vaker niezen als voorheen, duidelijk ziek voelen, huidschilvers etc), maar inmiddels zijn we al zeker een maand verder en stinkt ze nog altijd uit haar mond naar poep.
Ik durf nu niet meer naar mijn da met die kat omdat ik het niet erger wil maken als het is..

Ze eet zover wij weten geen poep (missen geen drollen uit de kattenbak en ze komen niet buiten onze huis en tuin). Zo ver we weten heeft ze wel goede ontlasting.
Ze eet graag levende insecten en is zeer goed in het vangen van deze beesten. Eten is dan ook een obsessie voor deze kat.
Over het algemeen is het een levendige kat, maar ze kan zich op sommige dagen wel extra terug trekken in haar mandje boven.
Het betreft een gesteriliseerde poes van ongeveer 6 of 7 jaar.

Wat zou die geur kunnen veroorzaken en hoe kunnen we het oplossen?

Beste herderboef,

Helaas maar er volgt een gelijkaardig antwoord.

Ook dit vergt een uitgebreide anamnese zodat werkingsmechanismen opgespoord kunnen gaan worden die fout zijn gaan lopen bij deze kat. Wederom een orthomoleculair consult van zeker een uur bij mij.

Je eindigt met de vraag:" Wat zou de geur kunnen veroorzaken en hoe kunnen we dit oplossen." Helaas "magic bullets" bestaan niet.

Snuffelaar
Snuffelaar

Re: [BEANTWOORD] Kat stinkt uit mond

Berichtdoor HerderBoef » di 16 jul, 2013 20:47

Dat vind ik ook heel jammer ;) Toch bedankt voor uw tijd.

*Any Animal*
*Any Animal*

Berichtdoor Fido » di 16 jul, 2013 21:00

HerderBoef schreef:Dat vind ik ook heel jammer ;) Toch bedankt voor uw tijd.

Je weet ze wel te stellen hè (geintje!) :voer45:
Die dieren van jou zijn een uitdaging voor de diergeneeskunde! Je moet ze even verder zoeken dan gewoonlijk maar er zijn zeker dierenartsen die dit soort uitdagingen heel mooi vinden in het vak om tot een oplossing of minimaal tot een enorme verbetering te lijden.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor HerderBoef » di 16 jul, 2013 21:04

hihi, tja.. al mijn dieren die wat mankeren zijn bijzonder....

Ik woon in jullie omgeving, vandaar dat ik al contact met jullie kliniek heb gezocht. Ik hoop dat jullie de uitdaging leuk vinden en vooral aan kunnen ;)

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2013)