Registreren

[BEANTWOORD] Bacteriële infectie (Stafylococcen)

Vraag & antwoord 14 t/m 16 juli 2013.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 2

[BEANTWOORD] Bacteriële infectie (Stafylococcen)

Berichtdoor Silver » zo 14 jul, 2013 22:32

Dag Erwin,

Silver, een westie van 11jaar zit namelijk met het volgend probleem.
Toen ze drie jaar was begon de ziekte: KCS ( oogdroogte ). Bij mijn weten kan het mogelijk met het afweersysteem te maken hebben.

Nu na een sprong enkele weken geleden van de zetel begon te manken en steunde niet meer op haar rechter achterpoot, daarna begon ook haar rechter voorpoot en stond ze niet meer op. Na een week ging het van kwaad naar erger dus rusten hielp haar niet. Na het nemen van een punctie stelde ze vast dat ze een bacteriële infectie heeft aan rechter achterpoot. Begonnen met antibioticakuur en het ging beter, nog een kuur en ze liep weer normaal. Ben gestopt en dacht het is voorbij maar opnieuw na een maand begon het weer. Opnieuw met een kuur begonnen, weer voorbij en ben nu aan nog een extra kuur begonnen. Er zal volgende week opnieuw een punctie worden gedaan en opgestuurd worden naar het labo ( vorige keer niet in labo getest.

- Haar oogprobleem ( nu al 8 jaar ) is heel goed verbeterd. Hoe is dit te verklaren?
- Komt deze bacteriële infectie na de sprong of was deze al jaren aanwezig in haar lichaam?
- Is het wel goed zolang de antibiotica kuren te geven?
Nu vermoed ze dat het mogelijk ook over een meniscuspathologie al dan niet met een ruptuur van de kruisband gaat. Willen ze ook testen na een inslaping van morfine. Is morfine wel goed als je al zo'n zwak afweersysteem hebt...

Elk advies is welkom.

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Re: Bacteriële infectie (Stafylococcen)

Berichtdoor Erwin v. G. » di 16 jul, 2013 20:48

Silver schreef:Dag Erwin,

Silver, een westie van 11jaar zit namelijk met het volgend probleem.
Toen ze drie jaar was begon de ziekte: KCS ( oogdroogte ). Bij mijn weten kan het mogelijk met het afweersysteem te maken hebben.

Nu na een sprong enkele weken geleden van de zetel begon te manken en steunde niet meer op haar rechter achterpoot, daarna begon ook haar rechter voorpoot en stond ze niet meer op. Na een week ging het van kwaad naar erger dus rusten hielp haar niet. Na het nemen van een punctie stelde ze vast dat ze een bacteriële infectie heeft aan rechter achterpoot. Begonnen met antibioticakuur en het ging beter, nog een kuur en ze liep weer normaal. Ben gestopt en dacht het is voorbij maar opnieuw na een maand begon het weer. Opnieuw met een kuur begonnen, weer voorbij en ben nu aan nog een extra kuur begonnen. Er zal volgende week opnieuw een punctie worden gedaan en opgestuurd worden naar het labo ( vorige keer niet in labo getest.

- Haar oogprobleem ( nu al 8 jaar ) is heel goed verbeterd. Hoe is dit te verklaren?

- Komt deze bacteriële infectie na de sprong of was deze al jaren aanwezig in haar lichaam?
- Is het wel goed zolang de antibiotica kuren te geven?
Nu vermoed ze dat het mogelijk ook over een meniscuspathologie al dan niet met een ruptuur van de kruisband gaat. Willen ze ook testen na een inslaping van morfine. Is morfine wel goed als je al zo'n zwak afweersysteem hebt...

Elk advies is welkom.

Beste Silver,

Een heel duidelijk geval en je geeft het antwoord in de eerste alinea al. Je hond is niet ziek maar leeft in een verkeerde omgeving. Daardoor is de interactie DNA en omgeving niet meer congruent en wordt het immuunsysteem verkeerd geïnformeerd. Er ontstaat een low grade inflammation waaruit al de door jou beschreven symptomen volgen.

Darmen optimaliseren en op het juiste moment te eten geven en bewegingspatronen optimaliseren, voortplanten en een sociale structuur. Dat begrijpt het DNA. Ook hier kan ik niet specifiek antwoord geven en moet ik je hond op consult krijgen. Je zit op het goede pad dat wel.....chapeau.

Snuffelaar
Snuffelaar

Re: [BEANTWOORD] Bacteriële infectie (Stafylococcen)

Berichtdoor Silver » ma 22 jul, 2013 14:32

Beste Erwin

Er werd geen punctie gedaan, de dierenarst stelde voor om gewoon te stoppen met AB aangezien haar pootje nu al een maand beter is met AB, afwachten dus.
Aan haar ogen, was na 1dag te stoppen met AB al een duidelijk verschil. Waar ligt het verband tussen verstopte traanklieren en AB? Of een autoimmuunziekte en AB?
Bestaat er geen natuurlijk AB die ik haar levenslang kan blijven geven om zo haar immuunstysteem te versterken?

Silver, een westie van 6,5Kg eet nu een maand rauwe voeding
- Ontbijt: 100gr kipfilet + rijst
- Avondeten: rijst en gekookte groenten uit bokaal ( van rauwe groenten lust ze enkel wortelen )
Tussendoor yoghurt en wortelen
Vraag me toch af of ik haar niet tekort doe ivm voedingsstoffen?

Alvast bedankt voor het antwoord Erwin

*Any Animal*
*Any Animal*

Berichtdoor Fido » ma 22 jul, 2013 14:46

Silver schreef:Beste Erwin

Er werd geen punctie gedaan, de dierenarst stelde voor om gewoon te stoppen met AB aangezien haar pootje nu al een maand beter is met AB, afwachten dus.
Aan haar ogen, was na 1dag te stoppen met AB al een duidelijk verschil. Waar ligt het verband tussen verstopte traanklieren en AB? Of een autoimmuunziekte en AB?
Bestaat er geen natuurlijk AB die ik haar levenslang kan blijven geven om zo haar immuunstysteem te versterken?

- Avondeten: rijst en gekookte groenten uit bokaal ( van rauwe groenten lust ze enkel wortelen )

Beste Silver,

Erwin zal niet meer reageren in verband met zijn andere zeer drukke werkzaamheden.
Een AB verzwakt het immuunsysteem enorm! Levenslang AB moet je niet willen en mag ook niet! (volksgezondheid en resistentie).
Ik kan hier niet gaan uitleggen hoe een immuunsysteem in elkaar zit, dit is behoorlijk ingewikkeld. Ik kan je wel een richting aangeven waarin je zelf kennis kan opzoeken. AB in relatie tot de darmen en dat dan weer in relatie met je weerstand.

Wat betreft je menu: Dit is een zeer slecht menu en je dier krijgt zeker voedingstekorten!
Ga goed lezen op dit forum en stel je vragen. Er staat genoeg waardevolle informatie en er zijn genoeg lieve mensen die je vragen willen beantwoorden.

Succes, Edith

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » ma 22 jul, 2013 15:05

Hoe kom je aan dat "menu", als ik vragen mag? Sorry maar dat menu heeft echt niets met rauwvoeren te maken. Ik zou me ook maar gauw gaan inlezen.

Succes en als je vragen hebt, schroom dan niet om ze te stellen.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Silver » di 23 jul, 2013 11:45

Fido schreef:
Silver schreef:Beste Erwin

Beste Silver,

Erwin zal niet meer reageren in verband met zijn andere zeer drukke werkzaamheden.
Een AB verzwakt het immuunsysteem enorm! Levenslang AB moet je niet willen en mag ook niet! (volksgezondheid en resistentie).
Ik kan hier niet gaan uitleggen hoe een immuunsysteem in elkaar zit, dit is behoorlijk ingewikkeld. Ik kan je wel een richting aangeven waarin je zelf kennis kan opzoeken. AB in relatie tot de darmen en dat dan weer in relatie met je weerstand.

Wat betreft je menu: Dit is een zeer slecht menu en je dier krijgt zeker voedingstekorten!
Ga goed lezen op dit forum en stel je vragen. Er staat genoeg waardevolle informatie en er zijn genoeg lieve mensen die je vragen willen beantwoorden.

Succes, Edith

Oei, blijkbaar ben ik toch niet zo goed bezig.
Ja, waar ik het heb gelezen? Overal een beetje. Ben nu niet thuis waar mijn boekje ligt maar las zoiets van ...% spiervlees, ....% bot, ....% ? Maar botten eet ze niet meer (in het begin begon ze eraan te knagen maar nu laat ze het gewoon liggen ) vers gemalen botten doen ze hier bij geen enkele slager.
Was beendermeel gaan halen bij aveve maar ook daar is ze niet zo voor te vinden, het stinkt enorm.
Kan je misschien in het kort even zeggen wat ik fout doe en wat ik anders kan doen?
Misschien anders gezegd, jullie hebben meer ervaring hiermee, wat zouden jullie doen als je een hondje had met KCS probleem, dunne stoelgang? Ze weegt 6,5kg ( iets te weinig voor haar ras ).

Alvast bedankt om me even te doen stilstaan, nu is de vraag, hoe kan het anders?

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Silver » di 23 jul, 2013 11:53

Ester schreef:Hoe kom je aan dat "menu", als ik vragen mag? Sorry maar dat menu heeft echt niets met rauwvoeren te maken. Ik zou me ook maar gauw gaan inlezen.

Succes en als je vragen hebt, schroom dan niet om ze te stellen.

Gisteren een boekje gehaald in kringloopwinkel ( leest makkelijker ). Zie nu staan dat een hond van 5 kg 380gr vlees nodig heeft en een hond van 8kg 540gr. Ongeveer dan een goede 400gr voor mijn hondje. Ze krijgt hier 100gr niet eens op. Ook zou ik me arm betalen want betaal nu voor een kg kipfilet 11€ /kg maar ook 6€/kg zou erg duur worden per maand.
Zoals ik al schreef beenderen eet ze niet meer, en ook hart en niertjes eet ze soms maar soms ook niet. Ben steeds blij dat ze toch haar kommetje op heeft want echt goed eet ze niet in vergelijking met de andere westie ( het manneke Stafke ).
Ben al eens diepvries voer gaan halen van " Duck " ( pens compleet ) en ook daar eet ze niet veel van.

Wat zou jij me aanraden te veranderen mocht het jouw hond zijn?

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

Berichtdoor daatje » di 23 jul, 2013 14:04

Hallo Silver,

Erwin heeft wel gelijk, beter om wel op consult te gaan.
Naar voor je hondje hoor.
Ik denk even met je mee qua voeding. Kun je geen Kvv halen van een goed merk waar natuurlijk calcium in zit.
Als ze graag kip lust, kun je hele kleine stukjes kip erdoor heen doen, en dit ook met andere diersoorten.
Misschien even kokend water over de Kvv en laten afkoelen.
Een goede Kvv heeft een goede verhouding bot, vlees en orgaan. Het bot in Kvv stinkt niet, en vind je ook bijna niet terug.

Heb je de prijzen vergeleken met Degomeat of Versvoer etc. 11,00 euro voor kipfilet is dan erg duur.

*Warm Thuis*
*Warm Thuis*
Aantal honden: 8
Aantal katten: 2

Berichtdoor Eranthe » di 23 jul, 2013 14:22

Je hond zal toch echt naast spiervlees, calcium en organen binnen moeten krijgen. Als je nog niet voldoende weet over zelf samenstellen zou je diverse kvv's kunnen proberen. Geen grote afname doen, vraag desnoods een probeer verpakking. Een beetje verkooppunt geeft je dat. In een winkel is het een ander verhaal, maar je moet echt heel rap het menu omgooien naar een gezond menu.

Wil je echt zelf samenstellen dan zou ik me inlezen. Ken je dit topic al?
http://www.voernatuurlijk.nl/forum/viewtopic.php?f=55&t=13513

Heb je al eens geprobeerd om kippen nekjes plat te slaan en deze aan te bieden? Of zelf malen?
Als goed bevleesde botten echt een issue vormen dan kun je voor nood fijngemalen eierschaal poeder bij het vlees geven (malen in een koffiemolentje). Deze (biologische) eierschalen laat je aan de lucht drogen of droog je in een oven op de laagste stand. De verhouding hiervoor is 1 theelepel op 500 gr. vlees. Het beste is natuurlijk vers, maar je hond moet echt naast spiervlees en organen calcium binnen krijgen!

Als organen moeilijk gegeten worden dan kun je proberen om biologische organen te geven. Deze worden doorgaans beter gegeten door honden. Als het echt niet wil dan kun je overwegen om de organen vooraf even dicht te schroeien in een pan. Heel kort en daarna afgekoeld geven. Er zijn mensen die zo hun hond aan orgaanvlees hebben gewend. Op slot hoef je dat niet meer te doen en eten ze de organen uiteindelijk onbewerkt.

Kipfilet als enig spiervlees soort voeren is niet voldoende. Je moet afwisselen in diersoorten (minimaal 4).

Mag ik je vragen uit welk boek je de hoeveelheden voor je hond hebt gehaald?
Weet dat er richtlijnen zijn voor wat betreft hoeveelheden voeding. Ik heb hier honden tussen de 4,2 en de 5,5 kilo en zij eten allemaal verschillende hoeveelheden. Als voorbeeld: mijn hond van 5,5 kilo eet iedere dag zo'n 220 gram aan rauw en blijft daar prima mee op gewicht. Voor de hoeveelheid voeding is het slechts een kwestie van kijken naar je hond. Is je hond te dik: minderen, is je hond te dun dan ga je omhoog in de percentages. Maak je voor nu dus niet druk over wat voor een hoeveelheid je hond zou moet eten, dat wijst zichzelf. Het is nu vooral zaak om een volwaardig vers menu voor te zetten, zodat je hond geen tekorten oploopt. Heel veel succes en mocht je vragen hebben stel ze dan gerust. We helpen je graag. :wink:
Groetjes, Karen

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2013)