Registreren

[BEANTWOORD] Giardia infectie

Vraag & antwoord 14 t/m 16 juli 2013.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*
Aantal honden: 1

[BEANTWOORD] Giardia infectie

Berichtdoor veramon » ma 15 jul, 2013 14:44

Hallo Erwin, wat fantastisch dat je weer tijd wilt vrijmaken om hier op het forum onze vragen te beantwoorden!
ik heb het de vorige keer erg interessant en leerzaam gevonden.

Ik heb een vraag:
Toen onze Finn vorig jaar een paar maanden oud was kreeg hij steeds vaker diarree die ik dan behandelde met allerlei natuurlijk middelen.
De diarree verdween dan weer voor een paar dagen maar kwam eigenlijk elke keer heviger terug..overigens had hij er zelf geen last van: hij at goed en graag en groeide prima!
Tot het zo verergerde dat hij spuitpoep kreeg en ik dus een mestonderzoek heb laten doen, de uitslag was een Giardia besmetting die meteen behandeld is met Metrazol.
De klachten verdwenen snel, maar tot op de dag van vandaag heeft Finn nog steeds gauw last van dunne poep.

Hij is nu 13 maanden, is prima op gewicht, destijds rauw afgespeend op NRV en dat krijgt hij nu ook.
Ik geef hem ter ondersteuning probiotica van SAnaflor, hij krijgt regelmatig zelfgemaakte kefir van geitenmelk of veendrenkstof, maar niet tegelijkertijd.
Bij alle maaltijden (ook lamspens) geef ik ook bot zodat de ontlasting niet te dun wordt, veelal krijgt hij een stuk (bio)kip, of een stuk parelhoen, konijn, wild o.i.d. Vaak geslacht en soms met vacht.
De organen portioneer ik in verhouding tot zijn lichaamsgewicht.

Is het een normaal verschijnsel dat hij een klein jaar na de Giardiabesmetting nog steeds regelmatig dunne ontlasting heeft?
Kan ik er iets aan doen en is het goed om het probioticum, de kefir en/of de veendrenkstof te blijven geven?

Bedankt alvast voor je antwoord!
Afbeelding

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Re: Giardia infectie

Berichtdoor Erwin v. G. » di 16 jul, 2013 21:02

veramon schreef:Hallo Erwin, wat fantastisch dat je weer tijd wilt vrijmaken om hier op het forum onze vragen te beantwoorden!
ik heb het de vorige keer erg interessant en leerzaam gevonden.

Ik heb een vraag:
Toen onze Finn vorig jaar een paar maanden oud was kreeg hij steeds vaker diarree die ik dan behandelde met allerlei natuurlijk middelen.
De diarree verdween dan weer voor een paar dagen maar kwam eigenlijk elke keer heviger terug..overigens had hij er zelf geen last van: hij at goed en graag en groeide prima!
Tot het zo verergerde dat hij spuitpoep kreeg en ik dus een mestonderzoek heb laten doen, de uitslag was een Giardia besmetting die meteen behandeld is met Metrazol.
De klachten verdwenen snel, maar tot op de dag van vandaag heeft Finn nog steeds gauw last van dunne poep.

Hij is nu 13 maanden, is prima op gewicht, destijds rauw afgespeend op NRV en dat krijgt hij nu ook.
Ik geef hem ter ondersteuning probiotica van SAnaflor, hij krijgt regelmatig zelfgemaakte kefir van geitenmelk of veendrenkstof, maar niet tegelijkertijd.
Bij alle maaltijden (ook lamspens) geef ik ook bot zodat de ontlasting niet te dun wordt, veelal krijgt hij een stuk (bio)kip, of een stuk parelhoen, konijn, wild o.i.d. Vaak geslacht en soms met vacht.
De organen portioneer ik in verhouding tot zijn lichaamsgewicht.

Is het een normaal verschijnsel dat hij een klein jaar na de Giardiabesmetting nog steeds regelmatig dunne ontlasting heeft?
Kan ik er iets aan doen en is het goed om het probioticum, de kefir en/of de veendrenkstof te blijven geven?

Bedankt alvast voor je antwoord!

Beste Veramon,

Heb je de ontlasting weer aangeboden voor controle op Giardia na de behandeling met Metronidazol ??

Giardia wordt niet bestreden met Metronidazol noch met Panacure. Het wordt enkel verminderd in aantal infectieuse Giardia parasieten. M.a.w. de infectiedruk wordt verminderd.

Van belang is om aan de andere kant het immuunsysteem van de darm te optimaliseren zodat het immuunsysteem Giardia controleerbaar houdt.

Veel honden zijn subklinische dragers van Giardia net als mensen. Zolang het immuunsysteem goed is kan Giardia niet gaan overheersen en diarree veroorzaken.

Helaas Giardia is niet te bestrijden.

Voor verdere info: http://anyanimal.nl/?s=giardia

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*

Re: [BEANTWOORD] Giardia infectie

Berichtdoor veramon » di 16 jul, 2013 21:26

Dank je wel voor je antwoord!

Ja, ik heb de het idd nog 2x laten controleren en er is op beide momenten geen spoor van Giardia aangetroffen in zijn ontlasting.
Hij krijgt dus NRV en ik streef ernaar om zoveel mogelijk wild en vlees en organen van biologisch gehouden en gevoerde prooidieren te geven.
Dat lukt voor laten we zeggen ongeveer 70%.
ik geef probiotica zoals hierboven al genoemd.

Behalve de pupentingen en de Metrazol indertijd heeft hij nog niets gehad wat zijn immuunsysteem extra belast, ik wil eerst laten titeren voordat ik evt. verder ent.

War kan ik nog meer doen om zijn immuunsysteem te ondersteunen?
Afbeelding

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Berichtdoor Erwin v. G. » zo 21 jul, 2013 18:51

veramon schreef:Dank je wel voor je antwoord!

Ja, ik heb de het idd nog 2x laten controleren en er is op beide momenten geen spoor van Giardia aangetroffen in zijn ontlasting.
Hij krijgt dus NRV en ik streef ernaar om zoveel mogelijk wild en vlees en organen van biologisch gehouden en gevoerde prooidieren te geven.
Dat lukt voor laten we zeggen ongeveer 70%.
ik geef probiotica zoals hierboven al genoemd.

Behalve de pupentingen en de Metrazol indertijd heeft hij nog niets gehad wat zijn immuunsysteem extra belast, ik wil eerst laten titeren voordat ik evt. verder ent.

War kan ik nog meer doen om zijn immuunsysteem te ondersteunen?

Beste Veramon,

Sorry maar elke hond is een individu. Dit soort vragen beantwoord ik enkel na een uitgebreide anamnese.

Erwin

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*

Berichtdoor veramon » di 23 jul, 2013 17:38

Ja, dat begrijp ik.
Dank je wel!
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2013)