Registreren

[BEANTWOORD] Te veel Omega3?

Vraag & antwoord 14 t/m 16 juli 2013.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*
Aantal honden: 2

[BEANTWOORD] Te veel Omega3?

Berichtdoor Pasqualino » ma 15 jul, 2013 20:45

Beste Erwin,
Ik weet dat omega 3 vetzuren veel positieve werkingen kunnen hebben voor de gezondheid van de hond, daarom krijgen ze hier wekelijks vis en wild. Maar zo las ik laatst ook dat een te veel weer schadelijk kan zijn.

Het menu van mijn herder reu van 1,5 jaar ziet er in grote lijnen als volgt uit:

Ma: Zalmkop, zalmlijf en/of makreel
Di: Bevleesd bot en lever
Woe: Pens en kwartels
Don: Bevleesd bot, spiervlees, hart
Vrij: Complete wilde gans (soms haas, konijn of bio kip)
Zat: rest van prooi en/of wat boekmaag.
Zon: Spiervlees
(Af en toe een vastendag)

De producten die hij krijgt zijn deels biologisch/weide grazers en deels bio-industrie (om het betaalbaar te houden) van zeker 5 verschillende diersoorten.

Zou hij hiermee een te veel aan omega 3 vetzuren binnen kunnen krijgen?
En een andere vraag: zou je met dit menu aanraden om er groenten, bessen en/of andere supplementen of producten bij te geven?
De hond in kwestie lijkt verder geen gezondheidsproblemen te hebben (alleen vrij snel dunne ontlasting vlak na opwinding/stress). Even afkloppen natuurlijk :mrgreen:

Bedankt alvast!
Gr. Marjolein.

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Re: Te veel Omega3?

Berichtdoor Erwin v. G. » wo 17 jul, 2013 15:29

Pasqualino schreef:Beste Erwin,
Ik weet dat omega 3 vetzuren veel positieve werkingen kunnen hebben voor de gezondheid van de hond, daarom krijgen ze hier wekelijks vis en wild. Maar zo las ik laatst ook dat een te veel weer schadelijk kan zijn.

Het menu van mijn herder reu van 1,5 jaar ziet er in grote lijnen als volgt uit:

Ma: Zalmkop, zalmlijf en/of makreel
Di: Bevleesd bot en lever
Woe: Pens en kwartels
Don: Bevleesd bot, spiervlees, hart
Vrij: Complete wilde gans (soms haas, konijn of bio kip)
Zat: rest van prooi en/of wat boekmaag.
Zon: Spiervlees
(Af en toe een vastendag)

De producten die hij krijgt zijn deels biologisch/weide grazers en deels bio-industrie (om het betaalbaar te houden) van zeker 5 verschillende diersoorten.

Zou hij hiermee een te veel aan omega 3 vetzuren binnen kunnen krijgen?
En een andere vraag: zou je met dit menu aanraden om er groenten, bessen en/of andere supplementen of producten bij te geven?
De hond in kwestie lijkt verder geen gezondheidsproblemen te hebben (alleen vrij snel dunne ontlasting vlak na opwinding/stress). Even afkloppen natuurlijk :mrgreen:

Bedankt alvast!
Gr. Marjolein.

Beste Marjolein,

Chapeau. Menu is goed.

Te veel van alles is niet goed. Weet je nog, de dosering is giftig en nooit de stof.

Teveel aan omega 3 in het lichaam kan leiden tot oxidatie in de cellen met ranzigheid. dat is toxisch. Vitamine E supplementeren is dan een optie om de omega 3 te beschermen.

Besjes en knollen zijn uitstekend. helpen de metabolisatie van de lever.

Ga zo door. :voer7:

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2013)