Registreren

[BEANTWOORD] Voer- en bewegingspatroon

Vraag & antwoord 14 t/m 16 juli 2013.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*
Aantal honden: 2

[BEANTWOORD] Voer- en bewegingspatroon

Berichtdoor Pasqualino » ma 15 jul, 2013 20:49

Beste Erwin,

Geweldig hoe duidelijk en uitgebreid je antwoord op de vragen geeft, top!
Hierbij nog een vraag van mij :oops:

Ik heb meerdere malen gelezen dat je van mening bent dat met alleen goede voeding je er nog lang niet bent wat gezondheid van de hond betreft, maar vooral op welk moment er gevoerd wordt en welk bewegingspatroon de hond heeft.
Wat zou jij wat dat betreft het meest ideale vinden voor een hond in onze maatschappij?
'Nuchter bewegen' lees ik her en der, kun je mij daar meer over vertellen?

Gr.,
Marjolein.

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Re: Voer- en bewegingspatroon

Berichtdoor Erwin v. G. » wo 17 jul, 2013 15:44

Pasqualino schreef:Beste Erwin,

Geweldig hoe duidelijk en uitgebreid je antwoord op de vragen geeft, top!
Hierbij nog een vraag van mij :oops:

Ik heb meerdere malen gelezen dat je van mening bent dat met alleen goede voeding je er nog lang niet bent wat gezondheid van de hond betreft, maar vooral op welk moment er gevoerd wordt en welk bewegingspatroon de hond heeft.
Wat zou jij wat dat betreft het meest ideale vinden voor een hond in onze maatschappij?
'Nuchter bewegen' lees ik her en der, kun je mij daar meer over vertellen?

Gr.,
Marjolein.

Hallo Marjolein,

Nuchter bewegen. Heel mooi onderwerp.

Nuchter bewegen is bewegen op zoek naar een prooi als er honger is. Honger is een tekort aan ATP in de cellen. De nucleus arcuatus produceert dan het hormoon orexine en zet het dier in beweging. Deze beweging (=jacht) leidt tot de productie van AMP kinase wat de gevoeligheid voor insuline verhoogd van de cel en de honger doet verdwijnen. (Handig als je met honger moet bewegen)

Daarnaast trekt het immuunsysteem van de darm naar de huid. Logisch want als je jaagt kun je je verwonden en is het handig als het immuunsysteem naar de huid migreert. Als de prooi dan gevangen is en opgegeten wordt is er ook weinig immuunreactie in de darm. Dus minder prikkeling van het immuunsysteem.

Mooi systeem he.

Praktisch onder Hollandse omstandigheden betekent dit dat we onze honden het beste laat in de avond kunnen voeren.

Over dit mooie onderwerp is nog veel meer te vertellen.............

Gevorderde
Gevorderde
Aantal honden: 2
Aantal katten: 2

Re: [BEANTWOORD] Voer- en bewegingspatroon

Berichtdoor Zazou » wo 17 jul, 2013 20:17

Mijn honden krijgen, zolang ik mij herinner altijd pas eten als ze 's avonds 'naar bed' gaan (behalve toen ze nog pup waren, eerst 3, snel 2 en met zeker een jaar 1), 1 maaltijd dus en die kan rustig de hele nacht verteren.
Overdag krijgen ze hooguit een stukje worst of kaas als ze ergens goed op reageren of speciale oefeningen moeten doen. Ze eten wel graag gras, dat lijkt mij geen probleem, want ze houden het gewoon binnen. Vind het leuk dat jij dat zelfs adviseert, want menigeen verklaart mij voor gek, maar ja, ze doen het er erg goed op en als de maaltijd nogal groot is, krijgen ze de volgende dag een eitje of wat yoghurt, geen echte maaltijd :D Groetjes Truusje.
Groetsels, Zazou.

I love cats and dogs, but rain ... no way !

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2013)