Extreme haaruitval

Problemen met de gezondheid van je kat? Dan kun je hier terecht; Raadpleeg bij twijfel altijd een dierenarts.

Moderators: Ester, annemiek h

Keer terug naar Kat en gezondheid | Voer Natuurlijk forum index

Extreme haaruitval

Berichtdoor Oscar » di 20 jul, 2010 15:41

Femke heeft altijd een hele rare vacht gehad. De haren op haar buik laten, het hele jaar door, heel makkelijk los en dan zitten er bruinige puntjes aan het uiteinde (absoluut geen vlooienpoepjes). Ik heb er een dierenarts naar laten kijken toen ze toch voor de enting moest (2 jaar terug ofzo al hoor :lol:) en die zei dat ze teveel talg aanmaakte. Als ze er geen last van had, hoefde ik er verder niks aan te doen.

Op zich heeft ze er ook geen last van, maar ik eerlijk gezegd wel :oops: Ze verhaart namelijk extreem en het lijkt wel alsof dat elk jaar erger wordt. Die andere 2 verharen ook wel, maar bij Femke trek ik er echt plukken haar uit. Als ik haar borstel dan zit de borstel meteen helemaal vol na 1 keer over haar rug te gaan. Overal waar ze loopt laat ze plukken achter en ze ziet er gewoon niet uit. Ze heeft allemaal vettige plukken uit haar vacht steken en dan vooral bij haar kont.

Heeft iemand een idee of/wat ik eventueel zou kunnen proberen? Zou ze iets missen in haar voeding misschien?? Dit laatste vraag ik me af omdat ze er eigenlijk geen last van had toen ik ze nog CB voerde - toen zag ze er stukken beter uit...
Afbeelding
Oscar
Snuffelaar
Snuffelaar

Re: Extreme haaruitval

Berichtdoor veramon » di 20 jul, 2010 17:51

Wat voer je nu en hoe lang al?

Hoewel ik het niet zo gek vind trouwens dat ze juist nu erg veel haar verliest: ik pas momneteel op 4 katten en die verliezen me toch een hoop haar nu het zo warm is! :shock:
Maar ik neem aan dat je dat nu niet bedoelt.. :wink:
Afbeelding
veramon
*Yola van Goud*
*Yola van Goud*

Berichtdoor Oscar » di 20 jul, 2010 18:14

Ik snap wel dat ze nu met dit weer haar jas uitdoet, maar als ik het met die andere 2 vergelijk is het bij Femke echt veeeel erger. Haar haren kun je eigenlijk het hele jaar door er zo uittrekken. Heel vreemd. Niet dat ik dat ook doe hoor, jullie zullen wel denken :mrgreen: Die vettige plukken vind ik zo raar, dat heeft ze dit jaar voor het eerst.

Ze is nu 5 jaar; de 1e 2 jaar heeft ze CB gegeten, toen een tijdje Bibi (omdat Oscar niet tegen CB kan) en nu eten ze sinds +/- sept 08 NRV met af en toe Bibi (1 dag per week ongeveer).

In CB zit lijnzaadolie geloof ik, misschien dat ze het daarom beter deed op CB? Ik heb al meerdere pogingen gedaan om ze vis te laten eten, maar dat lusten ze alledrie niet helaas. Toen eens zalmolie over het voer gedaan, maar toen lieten ze alles staan dus dat schiet ook niet op :voer7:
Afbeelding
Oscar
Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Ester » di 20 jul, 2010 18:24

Wat is ongeveer jouw menu? En voer je ook regelmatig prooidieren?
Groetjes van Ester, Argos en de Felhestia-katten.
Afbeelding
Ester
*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Oscar » di 20 jul, 2010 18:45

Week1
Ma ochtend: 40g kangoeroe + 25g lever(kip)/nier (konijn of lam)
savonds: 65g konijnenkarkas
Di ochtend: 40g Wildmix + 25g hart (konijn of paard)
avond: 65g Kipkarkas
Woe ochtend: 40g kalkoen + 25g lever(kip)/nier (konijn of lam)
avond: 65g kwartelkarkas
Do ochtend: 40g paard + 25g hart (konijn of paard)
avond: 70g Bibi
Vrij ochtend: 65g Bibi
avond: 65g haasbout
Za + Zo ochtend: 2 kuikens
Avond 40g Bibi
(Oscar en Thomas eten in het weekend kwartel, Oscar soms duif)

Week 2
Ma ochtend: 40g hert + 25g lever(kip)/nier (konijn of lam)
avond: 65g konijnkarkas
Di ochtend: 40g kalkoen + 25g hart (konijn of paard)
avond: 65g patrijsbout (eten ze nog niet heel goed)
Woe ochtend: 40g haas + 25g lever(kip)/nier (konijn of lam)
avond: 65g kwartelkarkas
Do ochtend: 40g paard + 25g hart (konijn of paard)
avond: 70g Bibi
Vrij ochtend: 65g Bibi
avond: 65g haasbout
Weekend: zelfde als week 1.

Femke lust geen hele prooidieren, behalve kuikens. Ze heeft inmiddels wel door dat ze tanden en kiezen heeft dus ik hoef niks meer klein te knippen :) Knaagdieren/vis vinden ze geen van 3 lekker dus dat heb ik opgegeven. Ik moest dat steeds weer weggooien :?

Lever/nier voer ik op deze manier omdat Oscar meteen aan de schijt gaat zodra hij meer lever krijgt op 1 dag. Hij is nogal diarree gevoelig...
Afbeelding
Oscar
Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Ester » do 22 jul, 2010 17:58

Je menu ziet er echt gewoon prima uit. Sommige katten doen het beter op rauw als je elke dag compleet voert, maar dat doe je eigenlijk al. Jammer dat prooien er niet in gaan, daar doen ze het vaak toch het allerbeste op. Misschien kun je voor het omega 3 gehalte wat vaker haas en vlees van wild voeren? Als je denkt dat ze dat te weinig binnen krijgt - of even wat extra nodig heeft - zou je ook een supplement kunnen overwegen. Aten ze het voer ook niet op als je maar een héél klein beetje zalmolie door het voer deed? Anders desnoods wat vis uit blik? (op waterbasis of olijfolie) Lijnzaadolie zou ik niet zo snel geven, dat is voor een kat lastig omzetbaar omdat het een niet actief vetzuur is. In algen zit ook veel omega 3, maar dat is natuurlijk ook wat lastiger om ze dat te laten eten maar misschien toch het overwegen waard.
Groetjes van Ester, Argos en de Felhestia-katten.
Afbeelding
Ester
*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Oscar » do 22 jul, 2010 21:36

Ik had gisteren een heel klein beetje olie door de Bibi gedaan, maar Femke at het niet op hoor :lol: Uiteindelijk heeft Oscar het opgegeten...

Hoe kom ik aan algen? Ik zal ook eens vis uit blik proberen, maar ik vrees het ergste...Femke heeft vis nooit lekker gevonden.

Meer haas gaat wel lukken, dat is haar favoriete vlees. Welk ander wild zou ook nog goed zijn?
Afbeelding
Oscar
Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor annemiek h » do 22 jul, 2010 22:52

Oscar schreef:Meer haas gaat wel lukken, dat is haar favoriete vlees. Welk ander wild zou ook nog goed zijn?

In principe zit in al het (bewegend) wild een goeie bron van Omega 3. Hier vinden de katten ree heel erg lekker en wild konijn is ook favoriet. Verder eten ze fazant, houtduif en wilde gans. Van die laatste 3 geef ik alleen spiervlees en pootjes en karkas. De organen vinden ze nl. wel smerig.
Er is dus keus genoeg. Ik zou eerst dit proberen ipv algen. Denk dat de kans groot is dat je die ook niet makkelijk naar binnen gaat krijgen :wink:
Succes!
Afbeelding
annemiek h
*Koninklijke Labjes*
*Koninklijke Labjes*

Berichtdoor Oscar » do 12 aug, 2010 18:52

Blijkbaar is het ene blikje zalm het andere niet, want Oscar en Femke hebben net met smaak zalm uit blik gegeten :lol: Thomas rook eraan en liep weer weg, terwijl hij degene is die ooit sardientjes lekker vond :?
Afbeelding
Oscar
Snuffelaar
Snuffelaar

Keer terug naar Kat en gezondheid