Thomas zit (bijna) verstopt/maagproblemen

Problemen met de gezondheid van je kat? Dan kun je hier terecht; Raadpleeg bij twijfel altijd een dierenarts.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Keer terug naar Kat en gezondheid | Voer Natuurlijk forum index

Thomas zit (bijna) verstopt/maagproblemen

Berichtdoor Oscar » do 17 maart, 2011 18:50

Ik zit al de hele week met Thomas te tobben...ik schrijf het gewoon allemaal op en misschien dat iemand nog een idee heeft :)

Op zaterdag heeft hij (bleek achteraf, ik was de hele dag weg) 3x gekotst en dat was bruine kots dus geen gal. Zaterdagochtend wilde hij al niet eten, maarja dat wil hij wel vaker niet dus heb me er niet zo druk om gemaakt. 's Avonds wilde hij 2 hapjes Bibi en dat was het dan.
Zondagochtend weer 2 hapjes, 's avonds niks. In de nacht van zondag op maandag heeft hij echt veel overgegeven. Toen ik het zag, dacht ik dat het diarree was, maar ik hoorde een kat kotsen en het zat in z'n snorharen dus was echt kots :voer1:
Maandag meteen naar dierenarts gegaan - die kon niks vinden, alles klonk en voelde goed. Injectie primperid + baytril en ik kon dinsdag terugkomen voor nog een keer die injecties. Die maandagavond heeft hij een kwartelkarkasje gegeten en dinsdag heeft hij kipfilet + konijnenhart gegeten.
Woensdagochtend wilde hij alleen z'n lamsniertje (terwijl ik z'n favoriete vlees = lama eruit had gehaald) en 's avonds heeft hij een normale portie konijnkarkas gegeten. 's Nachts heeft ie een haarbal + gal uitgekotst, maar dat vind ik niet zo'n ramp.
Donderdagochtend wilde hij niet eten. Later in de middag was het weer bruine kots en het rook naar poep dus weer da gebeld. Daar kon ik niet terecht tot na het spreekuur vanavond en dat vond ik persoonlijk te lang duren dus heb een andere gebeld. Daar kon ik meteen komen gelukkig! Er zijn foto's gemaakt en nu blijkt dus dat z'n hele darm vol zit met harde ontlasting. Ik moet primperid injecteren en laxatract en dan moet het er toch snel uitkomen.

Nu dus mijn probleem...hij eet heel slecht en als ie eet dan is het een karkasje dus dat z'n ontlasting hard is is wel te verklaren, maar hoe krijg ik hem aan het eten met andere dingen? Hij vindt heel weinig lekker...A/D spul rent ie zelfs hard voor weg :wink: Moet ik zijn menu aanpassen om dit in de toekomst te voorkomen?

Verder is hij niet superziek ofzo. Hij loopt gewoon wat rond te dwalen, maar ik merk wel dat hij stiller is en niet wil spelen/stoeien.

Dierenarts gaf rauw voer niet de schuld trouwens :voer20:
Laatst bijgewerkt door Oscar op di 11 dec, 2012 17:59, in totaal 1 keer bewerkt
Afbeelding
Oscar
*Grote dierenvriendin*
*Grote dierenvriendin*

Aantal honden: 0
Aantal katten: 4

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on MySpace MySpaceShare on Google+ Google+

Re: Thomas zit (bijna) verstopt

Berichtdoor Oscar » do 17 maart, 2011 23:23

Hij heeft net gepoept dus dat is goed nieuws (drolletjes zagen er normaal uit), maar hij voelt zich echt ellendig. Verstopt zich steeds, loopt door het huis met z'n staart omlaag en spuugt regelmatig.

Duimen jullie voor hem? Iemand nog tips? :( Ik kan hem nog lang niet missen namelijk.
Afbeelding
Oscar
*Grote dierenvriendin*
*Grote dierenvriendin*

Berichtdoor Sylvia » do 17 maart, 2011 23:26

Ik duim voor je!

Maar zou toch absoluut geen karkasjes meer geven, zolang het niet goed op gang is.

Wil hij geen gemalen (eigen gemaakt) voer?
Groetjes Sylvia
Sylvia
*Huggy, Forumkat 2008*
*Huggy, Forumkat 2008*

Aantal honden: 2

Berichtdoor Oscar » do 17 maart, 2011 23:40

Vanaf vanmorgen wil hij sowieso niks eten.

Eigen gemalen prak wil ie nooit - maar hij is sowieso een moeilijke eter. Als iets anders ruikt oid dan mot ie het niet. Soms eet ie weken lang een bepaald soort vlees heel goed en opeens is het niet lekker meer. Maar als hij iets wel lekker vindt dan pikt ie het ook nog van Oscar en Femke als ie de kans krijgt :wink:

Voor morgen zal ik er iig Tinlo uithalen, normaal vindt hij dat wel lekker.
Afbeelding
Oscar
*Grote dierenvriendin*
*Grote dierenvriendin*

Berichtdoor Sylvia » do 17 maart, 2011 23:51

En gewoon wat kipfilet of runderpoulet?

Tinlo lijkt me goed, hij zal toch iets moeten eten.
En anders naar de da voor wat pijnstiller? Een kat met pijn kan heel goed het eten laten staan, maar weet niet of er bezwaren zijn om op dit moment pijnstiller te geven.
Groetjes Sylvia
Sylvia
*Huggy, Forumkat 2008*
*Huggy, Forumkat 2008*

Berichtdoor rose » vr 18 maart, 2011 00:56

Oscar schreef:Hij heeft net gepoept dus dat is goed nieuws (drolletjes zagen er normaal uit), maar hij voelt zich echt ellendig. Verstopt zich steeds, loopt door het huis met z'n staart omlaag en spuugt regelmatig.

Duimen jullie voor hem? Iemand nog tips? :( Ik kan hem nog lang niet missen namelijk.

Dit herken ik van mijn Sam (hond) die een verstopping heeft gehad en het klinkt niet goed hoor in mijn oren :(
Die was ook regelmatig aan het overgeven, wilde geen eten meer en voelde zich echt ellendig, als ik jou was zou ik toch zo snel mogelijk terug naar de da.
Sterkte!
Afbeelding
rose
*Fryse Labbers*
*Fryse Labbers*

Aantal katten: 2

Berichtdoor Oscar » vr 18 maart, 2011 01:23

Sylvia schreef:En gewoon wat kipfilet of runderpoulet?

Tinlo lijkt me goed, hij zal toch iets moeten eten.
En anders naar de da voor wat pijnstiller? Een kat met pijn kan heel goed het eten laten staan, maar weet niet of er bezwaren zijn om op dit moment pijnstiller te geven.

Ik heb hem rond 22 uur metacam gegeven (na overleg hoor, niet zomaar :wink:) en ook weer primperid. Net heeft ie wat water gedronken en liep naar de koelkast maar toen ik het eten neerzette (stukjes hazenvlees waar ie normaal gek op is) liep hij weg en ging weer liggen :(

rose schreef:Dit herken ik van mijn Sam (hond) die een verstopping heeft gehad en het klinkt niet goed hoor in mijn oren :(
Die was ook regelmatig aan het overgeven, wilde geen eten meer en voelde zich echt ellendig, als ik jou was zou ik toch zo snel mogelijk terug naar de da.

Ik ga morgen ook terug als het niet beter gaat. Hoe is het uiteindelijk bij Sam opgelost?
Afbeelding
Oscar
*Grote dierenvriendin*
*Grote dierenvriendin*

Berichtdoor Oscar » vr 18 maart, 2011 09:49

Vannacht heeft ie vlakbij me geslapen dus dat was makkelijk controleren hoe het ging. Bijna elk uur ben ik wakker geworden (zonder alarmklok) en hij heeft heel lang in dezelfde houding gelegen met z'n oogjes halfdicht. Toen Oscar later de hangmat uitging heeft Thomas deze meteen ingepikt en daar heeft hij best relaxed liggen slapen. Vanmorgen kon ik hem ook even kriebelen zonder dat ie wegliep. Hij heeft vannacht verder niks gedaan; geen poep, geen kots, geen eten, soms water gedronken.

Ik heb niet veel ervaring met zieke katten dus weet niet of ik hem zo even moet laten of dat ik terug moet gaan naar de dierenarts voor ?
Afbeelding
Oscar
*Grote dierenvriendin*
*Grote dierenvriendin*

Berichtdoor rose » vr 18 maart, 2011 10:38

Ik zou zelf zeker terug gaan naar de da, alleen al om voor het weekend wat zekerheid te hebben.
Zeker door de metacam kun je een vertekenend beeld hebben van hoe hij zich werkelijk voelt.

Sam heeft een laxeermiddel gekregen van de da (2x) en een fles mee naar huis, waarna na twee dagen het stuk bot er eindelijk uit kwam.
Gelukkig zat het bij hem op het einde van de darm, anders had het een operatie geworden.
Afbeelding
rose
*Fryse Labbers*
*Fryse Labbers*

Berichtdoor Oscar » vr 18 maart, 2011 10:49

Hij heeft net 1 hapje Tinlo gegeten. Had het niet verwacht maar hij rook en at meteen. Daarna is hij weer gaan liggen.

Zo ligt hij de hele tijd. Als ik hem dan aai, staat ie op, loopt wat en gaat weer zo liggen :(

Afbeelding
Afbeelding
Oscar
*Grote dierenvriendin*
*Grote dierenvriendin*

Berichtdoor rose » vr 18 maart, 2011 11:14

Sneu hoor :(
Ga je nu terug naar de da?
Voor zover ik heb gelezen is het voor poezen ook heel slecht om niet te eten ivm leververvetting.
Maar op welke termijn je dan moet denken weet ik niet precies, dat is vast wel op het forum terug te vinden.
Sterkte met het kereltje.
Afbeelding
rose
*Fryse Labbers*
*Fryse Labbers*

Berichtdoor Oscar » vr 18 maart, 2011 11:24

Heb net gebeld en wordt teruggebeld als de dierenarts weer op z'n plek zit. De assistente vond sloom gedrag niet echt passen bij verstopping.

Ja klopt hoor van leververvetting, maar zolang ze maar iets binnen krijgen is dat risico al een stuk kleiner. Volgens mij is dat na 24 uur niet eten en bij te dikke katten, gelukkig is Thomas mooi op gewicht :wink: en hij heeft net wel een beetje Tinlo gegeten (en het zit er nog steeds in).
Afbeelding
Oscar
*Grote dierenvriendin*
*Grote dierenvriendin*

Berichtdoor Oscar » vr 18 maart, 2011 12:38

Ik heb hem net naar de dierenarts gebracht. Ze willen hem een tijdje observeren en gaan em vanmiddag nog een keer nakijken en evt. bloedprikken (moet helaas wel opgestuurd worden).

Verschrikkelijk om zo'n bangerik luid miauwend achter te moeten laten :(
Afbeelding
Oscar
*Grote dierenvriendin*
*Grote dierenvriendin*

Berichtdoor Oscar » vr 18 maart, 2011 12:55

Nou ik ben net gebeld door de dierenarts en z'n darmen zijn leeg, dus ze weet niet wat nu het probleem kan zijn. Ze ziet ook geen reden om bloedonderzoek te doen, omdat hij daar best fit is (mauwt de hele tijd) maar waarom is hij hier dan zo sloom??

Ze hebben hem daar rond laten lopen en hij was van alles van de planken aan het gooien.

Ik snap er niks meer van
Afbeelding
Oscar
*Grote dierenvriendin*
*Grote dierenvriendin*

Berichtdoor Sylvia » vr 18 maart, 2011 13:03

:shock: :? Oh raar.
Wil hij daar dan ook wat eten misschien?
Ik duim dat hij snel weet helemaal fit is!
Groetjes Sylvia
Sylvia
*Huggy, Forumkat 2008*
*Huggy, Forumkat 2008*

Volgende

Keer terug naar Kat en gezondheid