Registreren

kattenziekte

Problemen met de gezondheid van je kat? Dan kun je hier terecht; Raadpleeg bij twijfel altijd een dierenarts.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

kattenziekte

Berichtdoor daatje » za 02 nov, 2013 11:30

Ik kreeg bericht van de DA dat Amora haar inenting weer moet hebben tegen kattenziekte en niesziekte.
Vorig is ze ook geënt hiertegen. Ik las op een site dat kattenziekte maar 1x per 2of 3 jaar moet. Niesziekte wel elk jaar.
Laten jullie de katten ook elk jaar tegen de kattenziekte enten?
Ohja Amora is 1 jaar en 2mnd.

Gevorderde
Gevorderde
Aantal katten: 4

Re: kattenziekte

Berichtdoor Cath » za 02 nov, 2013 21:37

Neen, nooit gedaan mijn vorige katten .
De eerste 3 jaar wel, daarna nooit meer.

Bij mijn huidige katten denk ik dat ik hetzelfde ga doen, tenzij mij iemand kan overtuigen dat dit echt niet kan!
Maar ik denk dat het niet echt nodig is!

Cath

*Grote dierenvriendin*
*Grote dierenvriendin*

Berichtdoor Oscar » za 02 nov, 2013 22:29

Ik geef de kittenentingen en die op 1 jarige leeftijd. Daarna om de 3 jaar, maar weet nog niet of ik dat zo door blijf doen.
Afbeelding

*Turkse Schoonheden*
*Turkse Schoonheden*
Aantal katten: 15

Berichtdoor ginnie » zo 03 nov, 2013 01:25

op de leeftijd van 1 jaar (of 1 jaar na de kittenenting) krijgen ze over het algemeen inderdaad weer de volledige enting. De booster noemen ze dat. Daarna is voor niesziekte elk jaar aan te raden en voor kattenziekte is het vaccin 2 of 3 jaar geldig, afhankelijk van het vaccin dat gebruikt wordt (staat op de sticker, dan kun je het opzoeken).

Zelf vind ik het wel belangrijk om te laten enten.
Hoewel ik snap dat niet alle katten wordt geent, vind ik dat mensen zich moeten realiseren dat dat alleen maar kan omdat anderen hun katten wel volgens schema laten enten.
hetzelfde met mensen. Epidemie van iets --> iedereen laat zich enten --> ziekte lijkt uitgeroeid, mensen vinden dat het niet meer nodig is en meer en meer mensen laten zichzelf en/of hun kinderen niet meer enten --> ziekte steekt de kop weer op en het cirkeltje begint opnieuw.

Als 1 persoon ziek wordt en de rest is geent, dan is er niet veel aan de hand. Is 1 persoon ziek en de rest is (ook) niet geent, dan heb je de poppen aan het dansen.

titeren om te zien of er nog voldoende antistoffen aanwezig zijn vind ik dan weer wel een goed idee ;) Dan ent je alleen als het nodig is. Maar enten an sich vind ik dus zeker belangrijk.
groetjes van Wendy en de poezenbende

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*

Berichtdoor daatje » zo 03 nov, 2013 13:05

Gisteren Diamond Fauna gemaild, en het is niet elk jaar nodig. Elk 3 of 4 jaar is genoeg, het is maar de vraag of het inderdaad nog nodig is.
Niesziekte is waarschijnlijk wel elk jaar nodig. Ik heb haar boekje even bekeken, Ze heeft de kattenziekte entingen gekregen verzwakt en geinactiveerd van Nobivac Tricat trio. Ik zal eens vragen of de niesziekte apart gegeven kan worden.

*Turkse Schoonheden*
*Turkse Schoonheden*

Berichtdoor ginnie » zo 03 nov, 2013 13:23

niesziekte kan zeker apart gegeven worden

Ik zou wel de boosterenting op een jaar geven, daarna voor kattenziekte om de drie jaar en niesziekte elk jaar. ;)

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*

Berichtdoor daatje » zo 03 nov, 2013 18:12

Ginnie bedoel je dat ze nu ,ze is nu 1 jaar geweest, de boosterenting moet hebben?De boosterenting heeft ze ook gehad als kitten.

*Huggy, Forumkat 2008*
*Huggy, Forumkat 2008*
Aantal honden: 1

Berichtdoor Sylvia » zo 03 nov, 2013 18:54

SK is van mei 2012 en is dus afgelopen augustus wel geënt, omdat ik soms naar show ga, dus dat wil ik gewoon op orde hebben en ook omdat je niet 100% zeker weet of de 2 kittenentingen goed hun werk hebben gedaan, dan voelt het wel 'beter' om na 1 jaar nogmaals een enting te doen.

Thunder & Huggy heb ik laten titeren bij Tannetje begin oktober omdat ik toch 'zekerheid' wilde hebben ivm de kattenziekte die rond gaat en omdat we een kitten erbij krijgen. Thunder zijn titers waren torenhoog en hoeft waarschijnlijk nooit meer geënt te worden en Huggy moet over 3 jaar (dacht ik, uit mijn hoofd) weer getitert worden omdat 1 van de titers niet mega hoog was, maar zeker hoog genoeg voor meer dan voldoende bescherming,

Hoe ik het volgend jaar ga doen met Nairo en SK weet ik nog niet, misschien titeren, maar dat zal ook van show bezoek afhangen en of SK dan nog een open kater is en mogelijk dames bezoek gaat ontvangen.
Groetjes Sylvia

*Turkse Schoonheden*
*Turkse Schoonheden*

Berichtdoor ginnie » zo 03 nov, 2013 19:11

ja, dat bedoel ik.
Als kitten worden ze normaalgesproken twee keer geent, een keer op 9 weken en 1 keer op 12 weken (of op 12 en 15 weken). Daarna krijgen ze na een jaar nog een booster voor zowel nies- als kattenziekte en daarna ga je over op jaarlijks nies en driejaarlijks kattenziekte.

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*

Berichtdoor daatje » zo 03 nov, 2013 22:24

okee, dank julli wel. Ik hou het in de gaten.

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*

Berichtdoor daatje » wo 18 dec, 2013 13:03

Ze is al ingeënt, ik heb de DA verteld dat ie haar eerst moet nakijken, hij keek wel een beetje verbaasd. Na 3 jaar moet ze weer en dan ga ik inderdaad titeren. Het is hier een komen en gaan van boerderij katten, ik woon tussen de weilanden. De 2e enting heb ik dus wel laten doen.

Wist je trouwens dat er naalden bestaan voor huisdieren, waarbij plekken kunnen worden voorkomen waar er geprikt word?
Mijn DA had ze niet en wilde alleen voor mij ook niet bestellen, het was te duur. Mij een reet, ik wil er voor betalen. Ik heb wel gezegd, als u ze niet aanbied, is er ook geen keus bij uw klanten.

Keer terug naar Kat en gezondheid