Registreren

gebit en spiervlees

Problemen met de gezondheid van je kat? Dan kun je hier terecht; Raadpleeg bij twijfel altijd een dierenarts.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Gevorderde
Gevorderde
Aantal katten: 2

gebit en spiervlees

Berichtdoor Bincie » vr 21 feb, 2014 11:20

Vraagje over spiervlees.

Omdat ik merk dat Rossi zjn gebit behoorlijk achteruit sinds hij kvv eet, wil ik graag weten of spiervlees ook de tanden dusdanig schuurt. Of werkt dit alleen met bot? Ik heb wel een poeder besteld voor zijn gebit.
Probleem is dat ie weigert grote stukken vlees te knagen.

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 0

Re: gebit en spiervlees

Berichtdoor rupa » vr 21 feb, 2014 14:17

het schoonhouden van het gebit van de hond/kat wil alleen lukken met bevleesd botwerk omdat het door het kauwen langs het gebit schraapt door bv een kipkarkas te eten geven of haas,konijn enz wat een hond aan bevleesd botwerk mag hebben.
met spiervlees knagen ze hun gebit niet mee schoon.
wat voor poeder heb je besteld????
gr paulien.
Afbeelding
Ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering, blijven het ideeën

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » vr 21 feb, 2014 15:51

Ik heb plaque off besteld.
Ik was net bij de poelier en bij gebrek aan konijnen karkas heb ik hazen rug mee genomen.
Mag dit ook voor de katten?
Wil proberen het plat te maken of stukjes ervan te maken,
Wel is het de vraag of ze het eten, en zit nog even te bedenken hoe ik een klein stukje eraf kan halen.
Want als hun het niet eten dan stoof ik het zelf wel voor mijn vriend :-)

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » vr 21 feb, 2014 15:54

Moet er even bij vertellen dat de katten hier weigeren gevogelte te eten. Anders had ik dat gegeven. Maar de heren vreten alleen wild!!!

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3

Berichtdoor daatje » vr 21 feb, 2014 16:06

konijnkarkas word hier goed gegeten, haaskarkas/rug kan ook voor katten. probeer met een snoeischaartje te knippen, als dat goed kan, kan de kat dit ook eten. Je kunt het in stukken knippen en dit geven. Blijf er bij, denk je dat ze teveel krijgen dan haal je het weg. Ohja, even wegen het stuk wat ze krijgen, dan weet je de hoeveelheid. Eventueel kun je het pletten. Gewoon geven, niet meer kijken(wel in de gaten houden) ze voelen nl. dat je zenuwachtig word/bent.

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » vr 21 feb, 2014 16:10

Ga het dan vanavond geven. Zo even een snoeischaar bij de blokker halen, want ik heb er geen 1.
Ik zal het sowieso pletten want ik vind het wel dik bot. Wil echt met een klein stukje beginnen idd.
Want anders kan ik het zelf natuurlijk altijd nog garen. Het is maar 100 gram maar toch. Ik vind het te duur om weg te gooien :-)
Daarbij had ik al oorlog met mijn vriend erover. Die vind het echt te ver gaan om vers wild aan hun te geven.
Mede omdat ie er zelf zo dol op is. En ik kan mezelf er eerlijk gezegd wel iets bij voorstellen. Word dus vervolgd :-)

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*

Berichtdoor Sjaak » vr 21 feb, 2014 16:45

Let wel, haasrugkarkas kan knetterhard zijn en haas is eigenlijk helemaal geen beginnersbot. Ik heb net tussen je berichten zitten zoeken en kan daar niet uit opmaken of ze wel gewend zijn bot zelf te bijten, ik heb natuurlijk niet alles gelezen wat je geschreven hebt?
Groetjes Nicole
Properly trained a Man can be Dog's best friend.

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » vr 21 feb, 2014 17:59

Ze hebben eerder een keer konijnkarkas gegeten. 1 keertje.
Kan ik het nu beter niet geven?
heb het wel al door geknipt.

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » vr 21 feb, 2014 17:59

Het spiervlees ervan vonden ze wel lekker want het ze net een klein stukje gegeven om te testen

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » vr 21 feb, 2014 18:53

Ik heb de dikke en harde delen eruit gelaten. Heb het nog in meer fijnere stukjes geknipt. Maar ja nu vraag ik me af of het niet te klein is.
Ik durf het na je bericht niet meer te geven eerlijk gezegd.

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*

Berichtdoor Sjaak » vr 21 feb, 2014 19:00

Zelf zou ik het ze niet geven... ik zou er geen goed gevoel bij hebben op basis wat ik hier thuis aan haaskarkas voorbij heb zien komen en geloof me, dat is heel wat omdat Sjaak hoofdzakelijk konijn en haasbot eet ivm zijn allergieën. De wervels zelf lijken me zelfs voor katten te hard en ook de ribben zijn vervelende scherpe naaldjes. Als ik de karkassen voor Sjaak breek (in twee stukken) haal ik er regelmatig mijn handen aan open als ik geen handschoenen draag.
Ik zou hooguit de ribben met vlees eraan maar als het bot niet goed verteert hou je een heel vervelend stukje bot over in het maag- darmkanaal. Onder invloed van maagzuur wordt bot wel zachter en afgerond als het niet goed verteert, maar dat is bij ervaren honden. Als de maag het doorlaat naar de darmen terwijl het niet voldoende verteert is heb je mogelijk een flink probleem.

Voor jouw katten zou ik het bij konijnkarkas van *tam* konijn houden en dan met name het borststuk. De ribben hiervan zijn echt boterzacht en zelfs buigzaam.

Ik zie dat je nog een post hebt toegevoegd. Als je het te klein knipt loop je ook het risico dat ze het afslikken zonder er verder op te kauwen. Het is juist de bedoeling dat ze het bot in kleine stukjes kraken voordat ze het afslikken, Een goede manier om te voorkomen dat ze het in een keer afslikken is het groter te houden dan hun kop.

Ik kan niet inschatten hoe hard *jouw* haasbot is... ik ga puur af op de 60 kg of zo die ik er hier al doorheen gevoerd heb :oops:

Ik hoop dat iemand anders hier nog op inhaakt voor je.
Groetjes Nicole

*Bourgondische musketiers*
*Bourgondische musketiers*
Aantal honden: 1
Aantal katten: 3

Berichtdoor MichelleNL » vr 21 feb, 2014 19:16

Ik ben het eens met Nicole, ik zou een een haaskarkas niet geven aan katten of honden die geen ervaring hebben met het eten van vleesbotten wegens (vaak) te kaal en te hard. Vleesbotten van haas is niet echt beginnersspul, hier doen ze er vrij lang over om een hazenvoorpootje op te eten. De optie konijnkarkas vind ik een veel betere! Welke soorten vleesbot heb je al gegeven en wat weigerden ze?
Afbeelding

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » vr 21 feb, 2014 19:25

Tam konijn eten ze hier niet. had ik ook al geprobeerd.
Ik zal kijken of ik straks een foto neer kan zetten van wat ik heb.
Maar als ik dit zo lees dan denk ik dat het niet veel zin heeft. het is al te klein gemaakt.
Daarbij durf ik het nu echt niet meer te geven.
Wat moet ik in godsnaam geven voor zijn tanden.
Ik word er moedeloos van.
Gevolgelte gaat er niet in. Heb fazant gehad, kwartel, duif, kip en weet ik niet wat allemaal niet meer.
Het houd gewoon een beetje op ben ik bang. Maar nu durf ik het dus echt niet meer voor te schotelen. Ik geef ze straks wel weer gewoon de wild versie van bandit en dan krijgen ze een beetje spiervlees van de haas erbij.

Even een ander vraagje, Had je nog kunnen kijken naar mijn bericht over dat compleet genoeg voeren?
Met die bandit?

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » vr 21 feb, 2014 19:40

Ik heb denk ik de meest gangbare diersoorten al wel gegeven. Maar dan in de vorm van spier of orgaan lees.
Kip
Duif
fazant
Tam konijn
eend
hert
ree
kwartel

Ze eten het gewoon niet. Kuikens ook geprobeerd. Rauw ei. Vito nam er iets van en die moest meteen kotsen.
wat ze wel aten is dus wild konijn. Maar ik kan het heel moeilijk krijgen. Kippen nekken ook geprobeerd.
Maar er word niks van dat alles gegeten.

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*

Berichtdoor Sjaak » vr 21 feb, 2014 20:03

Degomeat heeft momenteel wild konijn rugkarkas met redelijk wat vlees eraan (als ik de foto's zie)
Groetjes Nicole

Volgende

Keer terug naar Kat en gezondheid