Registreren

Rossi met behoorlijke gebitsproblemen + gebroken kaak

Problemen met de gezondheid van je kat? Dan kun je hier terecht; Raadpleeg bij twijfel altijd een dierenarts.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Gevorderde
Gevorderde
Aantal katten: 2

Re: Rossi met behoorlijke gebitsproblemen + gebroken kaak

Berichtdoor Bincie » di 25 maart, 2014 17:38

Ik had zelf bij het opvangen een ph stick er direct in gedaan. Bloed bij urine, eiwitten en wat witte bloedlichaampjes. Dat is Ik had in elk geval gekeken naar bloed en de rest vertelde hij mij.
De ph was goed zei hij.

ja de dierenarts zegt dat ik mag afbouwen met de novacam. Het feit dat ie nu nog met zijn bekkie zo raar doet heeft met de hechting te maken.
Het gedrag is idd de volgende stap. Ik wil toch echt iets met die tuin ook doen.
Ik denk dat ie daar ook elke keer een stress prikkel heeft. Er lopen veel katten en die komen ook in de tuin. Hij kan aleen in de ren. Op het dak liggen dakplannen en er lopen steeds andere katten overheen.
Ik weet gewoon niet hoe ik het aan moet pakken. De mensen in de buurt zijn behoorlijk zeikerig.
Gaas over de hele tuin heen spannen is ook geen optie.
Schuttingen kopen gaat nu echt even niet meer. Ik ben in nog geen 2 weken tijd meer dan 1000 euro kwijt aan dierenarts kosten :-( Moeten nu echt even rustig aan doen.

ginnie schreef:Vito blaasontsteking, jasses. Heeft de da gekeken welke bacterien er in het spel zijn?

fijn dat de bloeduitslagen van Rossi goed zijn! Dat is een zorg minder. Nu nog zijn gebit en zijn kaak volledig laten herstellen en dan kun je eindelijk verder :)

Het gedrag is dan de volgende stap, dat kan komen door verschillende dingen, maar nu de lichamelijke factoren (bijna) zijn verholpen kun je ook gaan zien wat het effect daarvan is op het gedrag.
Nog even doorbijten en dan kun je hopelijk (weer) gaan genieten van je katjes

*Turkse Schoonheden*
*Turkse Schoonheden*
Aantal katten: 15

Berichtdoor ginnie » di 25 maart, 2014 17:52

ja snap ik, het kost nogal wat zoiets, da op da af, je bent zo een maandloon armer in een week tijd :s

Nu eerst proberen een beetje te ontspannen. Mijn aanbod blijft staan, die loopt niet opeens weg ;)
groetjes van Wendy en de poezenbende

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » di 25 maart, 2014 20:38

Die eiwitten in zijn urine, hebben die verder iets te maken met vers vlees voeren? Hopelijk knapt ie snel een beetje op. Het viel mij gister op dat Vito wat eerder moe was met spelen. Maar ja ik had hem ook mee genomen naar de dierenarts samen met Ros. Dus ik dacht dat het daar misschien aan lag.

Ontspanning kan ik wel gebruiken idd. Maar dat zit er niet in ben ik bang. Er is een hoop werk blijven liggen de afgelopen weken.
geen inkomsten en einde kwartaal in zicht heb ik nog een hoop te doen :-(

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » wo 26 maart, 2014 20:32

Rossi gaat inmiddels iets beter. Ik denk dat hij steeds niks anders heeft willen eten vanwege de pijn van die ontsteking en forl.
Want vanavond had ik voor onszelf wat noorse garnaaltjes. Vito lust dat wel. Rossi verraste mij door het te proberen te jatten van Vito. Dus ik heb hem een stuk of 5 gegeven en hij at ze met liefde op. Mijn vingers roken er nog naar en meneer dacht dus dat ik nog wat in mijn handen had :-) Aaauuuu :-)
Ik ga langzaam aan beginnen om weer andere smaakjes toe te voegen. Maar wel heel langzaam.
Ik denk dat het allemaal wellicht ook een ongelukkige samenloop van omstandigheden is geweest. Hij begon al vrij snel moeilijk te doen in zijn gedrag toen hij bij ons kwam. Het kan zijn dat er toen al wat verkeerd ging in zijn bek. Ondanks dat ie een paar keer bij de dierenarts is geweest. De andere 2 artsen hebben het niet gezien. Ik denk ook omdat ie vrij weinig toe liet en dat ze het wel best vonden. Even een snelle blik op geworpen.
Hij is wel iets rustiger maar nog niet helemaal. Ik heb ook nog contact gehad namelijk met de vorige eigenaar en als zij naar de dierenarts ging liet ie altijd alles toe. Dat doet mijn vermoeden bestaan dat er al wat woekerde.

Vito heeft wel last van zijn blaas. Dat merk ik aan hem. Hij krijgt extra vocht over zijn eten. Hoop dat het met hem ook snel goed komt!

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » do 27 maart, 2014 20:12

Ik wil even zeggen dat ik het geweldig vind, hoe je met deze lastige situatie omgaat.
Sterkte hoor, zorgen hebben om je dieren is echt afgrijselijk, dat slokt je helemaal op. :(

Duimen draaien hier dat ze zich maar snel beter voelen!! :voer53:

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » vr 28 maart, 2014 16:38

Dankjewel Ester! De rust keert langzaam terug in huis.
Rossi is ineens zoveel liever! Hij heeft nog wel zijn kuren op zijn tijd.Maar alleen op een manier zoals het normaal is.
Ik merk dus dat ik Rossi nu opnieuw moet leren kennen. Want al die maanden dat hij zo was zo is hij in werkelijkheid niet.
Alleen vanmorgen heeft 1 van de 2 wel het eten onverteerd uit gespuugd. Ik weet niet wie van de 2 maar ik vermoed Vito.
Dus ook dat even in de gaten houden.
De rust die er nu is daar kan ik echt van genieten :-)
Ik kan mijn dag weer nuttig indelen iplv alleen met de Rossi en Vito bezig zijn.
Wel moet Vito ook zijn gebit gereinigd worden. Wacht nog op een belletje van de dierenarts, of het verstandig is eerst even te wachten totdat de antibiotica op is. De dierenarts zei dat als je het 1 keer hebt laten je reinigen je het dan eigenlijk niet nog eens hoeft te laten doen.
Ik hoop maar dat dat zo is. En vers vlees richt geen schade aan, aan de tanden toch?
Of moet ik ze echt elk jaar mee nemen om te laten behandelen? Wat zijn jullie ervaringen?

*Turkse Schoonheden*
*Turkse Schoonheden*

Berichtdoor ginnie » vr 28 maart, 2014 16:50

vers vlees blijft niet plakken, dus externe factoren schakel je daarmee voor een deel uit (niet volledig, dat kan volgens mij niet ;) ) Maar katten kunnen er ook aanleg voor hebben en dan kan het zijn dat je over een poosje nog eens de behandeling moet laten doen. Maar meestal is dat niet binnen een jaar hoor, dus als het eenmaal gereinigd is kun je er echt wel weer een paar jaar tegenaan.

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3

Berichtdoor daatje » vr 28 maart, 2014 23:24

Fijn dat het wat beter gaat met Rossi, hij heeft vast veel pijn gehad de afgelopen tijd. Vers vlees is beter voor het gebit maar kauwen op bot en lapjes vlees is beter dan Kvv. Geniet van je rust :voer20:

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » za 29 maart, 2014 08:00

Gisteren kreeg ik een verslag van de dierenarts die Rossi heeft behandeld.
Het bleek dus niet alleen een forl te zijn, maar hij had er ook parodontitis bij. Ik heb geen idee wat het precies is maar het was dus dubbel op bij hem. Zie mailwisseling hieronder. Na aanleiding daarvan had ik nog een paar vragen gesteld.
Van onder naar boven lezen. Het lijkt mij in elk geval wel ernstig als ie beide dingen had en dan ook nog een gebroken kaak.

Hi,
Hier nog even mijn antwoorden in het rood.

Wel even een vraagje, was het nu een forl of paradontitis? =>Rossi had beide: zowel botoplossing als dentine oplossing in de tand.

Of is dat hetzelfde?=> neen, dat is niet hetzelfde

Die nummers van 309 t.m 409 zijn dat nummers van de tanden?=> ja, internationale nummering zodat iedereen weet over welke tanden het gaat.

En verder vroeg ik mij af, moet Rossi nu ieder jaar voor controle? => tijdens het gehel jaar doet Lianne gratis gebitsvcheck ups, wel na afspraak. Misschien is het wat om elk half jaar even te laten checken, met evt naar ieder jaar na een tijd?

Heb ook nog even contact gehad met de vorige eigenaar en die vertelde mijn dat Rossi alles altijd toe liet bij de dierenarts. Ik rolde zowat uit mijn stoel! Want mijn/onze ervaring is toch anders gebleken. => inderdaad J

Daardoor krijg ik het vermoeden dat ie al heel lang last heeft gehad van zijn bekkie, buiten die gebroken kaak om.
Als we dan naar de dierenarts gingen is er elke keer wel iets gebeurd waardoor hij pijn kreeg denk ik.
Wellicht is dat de reden geweest dat ie echt onder narcose moest.

Het gaat nu echt weer veel beter met Ros. Hij heeft af en toe nog kuren maar loopt niet meer de hele dag te mauwen en te ijsberen. Hij kan nu rustig leggen en is toch best een stuk liever geworden. => wat ONTZETTEND FIJN om te horen!
Zo heb ik hem maar kort gekend toen we ze vorig jaar kregen. Ongeveer 2 maanden en toen werd ie echt onrustig.
Wellicht dat de volgende keer een narcose niet nodig is.
Ik ben nu de novacam aan het afbouwen. heb hem nu op 0,4 ml staan. Ik heb geen idee of we nog meer kunnen zakken, omdat ik geen idee heb hoe lang het nog duurt voordat die kaak genezen is? => ongeveer 4 weken. Maar na 2 weken mag novacam wel stoppen

Hallo Esther,

bedankt voor de mail.
Wel even een vraagje, was het nu een forl of paradontitis?
Of is dat hetzelfde?

Die nummers van 309 t.m 409 zijn dat nummers van de tanden?
En verder vroeg ik mij af, moet Rossi nu ieder jaar voor controle?

Heb ook nog even contact gehad met de vorige eigenaar en die vertelde mijn dat Rossi alles altijd toe liet bij de dierenarts. Ik rolde zowat uit mijn stoel! Want mijn/onze ervaring is toch anders gebleken.
Daardoor krijg ik het vermoeden dat ie al heel lang last heeft gehad van zijn bekkie, buiten die gebroken kaak om.
Als we dan naar de dierenarts gingen is er elke keer wel iets gebeurd waardoor hij pijn kreeg denk ik.
Wellicht is dat de reden geweest dat ie echt onder narcose moest.

Het gaat nu echt weer veel beter met Ros. Hij heeft af en toe nog kuren maar loopt niet meer de hele dag te mauwen en te ijsberen. Hij kan nu rustig leggen en is toch best een stuk liever geworden.
Zo heb ik hem maar kort gekend toen we ze vorig jaar kregen. Ongeveer 2 maanden en toen werd ie echt onrustig.
Wellicht dat de volgende keer een narcose niet nodig is.
Ik ben nu de novacam aan het afbouwen. heb hem nu op 0,4 ml staan. Ik heb geen idee of we nog meer kunnen zakken, omdat ik geen idee heb hoe lang het nog duurt voordat die kaak genezen is?

Goedemiddag,

Bij deze nog de bevindingen van de arts betreffende de gebitsbehandeling van Rossi.

“ Gebitssanering en rofo's van met name de onderkaak omdat er verdachte FORL beginsels zijn te zien: 407, 409 en 309.
Bij aanraking ook direct bloeden van 409 en 309, met name de achterkant van de tanden.

Na de rofo lijkt 407 een lichte paradontitis te hebben: chirurgisch trekken dmv flaptechniek: bot weggefreesd en uiteindelijk
gehecht met 3-0 serafit.
409 en 309 geen bijzonderheden te zien op de röntgenfoto.
Rest van het gebit schoongemaakt en gepolijst.

Enkel pijnstiller mee. Evt antibiotica bij blijvende pijnaanvallen. “

*Turkse Schoonheden*
*Turkse Schoonheden*

Berichtdoor ginnie » za 29 maart, 2014 10:33

parodontitis is een ontsteking van het weefsel rondom de tanden. Het kan ontstaan door gingivitis (die niet behandeld wordt).

hier een stukje uitleg over hoe het werkt bij de mens, maar dat kun je natuurlijk doortrekken naar de kat ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Parodontitis

Parodontitis kan uiteindelijk ook andere problemen veroorzaken, zoals nier- en hartproblemen. De bacterien kunnen namelijk uiteindelijk door het bloed door het lichaam worden verspreid. Het is zo te zien een beginnende parodontitis, dus dat laatste zal nog niet aan de orde zijn geweest.
en zoals ik het nu lees zijn alle medische problemen in ieder geval aangepakt en bijna helemaal genezen :) Dat is super!

Ook fijn dat het gedrag nu zoveel beter is!

*Bourgondische musketiers*
*Bourgondische musketiers*
Aantal honden: 1
Aantal katten: 3

Berichtdoor MichelleNL » zo 30 maart, 2014 21:27

Hoe gaat het nu Bianca?
Afbeelding

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » di 01 apr, 2014 14:11

Het gaat een stuk beter met Rossi! Elke dag verrast hij mij weer.
Elke dag word ie iets enthousiaster met spelen ook.
Hij is ook heel rustig. Gaat rustiger op een kussentje liggen iplv lopen ijsberen en mauwen. Hij doet het nog wel, maar op die momenten kan ik hem afleiden met een speeltje of even op schoot nemen en dan is het over. Het is meestal ook als hij buiten in de ren is. Ik denk omdat ie een andere kat hoort op het dak van de ren.
Volgende week donderdag moet Vito naar de dierenarts om zijn gebit te laten reinigen.
Vito moet nog 2 dagen antibiotica voor zijn blaasontsteking.
Wel is het zo dat ik merk dat ze beide wat meer vechten met elkaar. Was het eerst Vito die Rossi steeds aan viel, nu is het Rossi die Vito in een hoek drijft en aan valt. Ik snap niet waarom dat nu is. Vanaf morgen ga ik proberen om een nieuw smaakje aan hun eten toe te voegen. Hopelijk gaat dat lukken. Met wat blik erdoor of zo. Ik heb wel een heel andere Rossi terug gekregen. Eentje die ik zo niet ken.

Heb vandaag de dierenarts gesproken die de gingivitis had geconstateerd, en ze is van mening dat dit allemaal niet kan komen omdat het onbehandeld is gebleven. Ze zegt het kan er al gezeten hebben toen zij het constateerde. Maar dat je de wortels niet met blote oog kan zien dus dat het alleen te constateren is met foto's. Weet niet wat ik hier nu weer van moet denken.

*Turkse Schoonheden*
*Turkse Schoonheden*

Berichtdoor ginnie » di 01 apr, 2014 18:16

gingivitis die onbehandeld blijft kan parodontitis worden en dat kan als het onbehandeld blijft leiden tot verlies van tanden en zelfs tot ziekte. Nieren en hart kunnen aangetast worden.

of het er al zo zat toen Rossi daar kwam weet ik niet natuurlijk.

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » di 01 apr, 2014 19:26

Ja ik heb haar dat ook zo uitgelegd, alleen ze is het er niet mee eens, omdat ze idd zegt dat het er toen ook al gezeten kan hebben toen we bij haar waren, omdat je met het blote oog niet kan constateren hoe de staat van de wortels is. Daarvoor heb je röntgen foto's nodig. En dat klopt wel.
Ik weet ook niet of er al sprake was van parodontitis op het moment dat ik kwam. En zij weet dat ook niet.
Feit blijft wel dat ze het toen had moeten zeggen. Haar mening is dat als het er toen al gezeten zou hebben, we wrs als het bij hun behandeld zou worden, net zoveel geld kwijt waren geweest. Ze vind dus dat het niet hun verantwoording is verder, en is van mening dat ze mij niet tegemoet hoeft te komen in de kosten.
Ik zelf ben daar dus nog niet zo zeker van. Ze zou het overleggen met haar meerdere maarik verwacht er eerlijk gezegd niks van. Wat ik wel weet is dat ze niet goed in zijn bek mocht kijken. Dat mocht de dierenarts die hem wel behandeld heeft ook niet maar die deed niet zo heel zachtjes bij hem zeg maar omdat ie wel moest kijken. Vond het best wel even zielig voor Ros dat ie wat hardhandiger was, maar ik achte het op dat moment dan maar noodzakelijk. Weet nog niet goed wat ik hiermee aan moet. Vind zelf als ze het toen al geconstateerd had ze eigenlijk gewoon had moeten zeggen in de gaten houden en desnoods foto's maken. Forl en parodontitis zijn 2 verschillende dingen. Ik heb geen idee of parodontitis een forl kan veroorzaken. Vind het best moeilijk want wil het er eigenlijk gewoon niet bij laten. Mede omdat ik sowieso denk wel bewijs te hebben dat het toen al behandeld had moeten worden. Immers ik heb er nu echt een hele andere kat voor terug. Alleen haar argument is dan weer dat katten niet onrustig worden maar juist sloom. Enfin dat had ik ook al aangegeven dat ie een periode wat meer terug getrokken was.

ik had zelf nooit gedacht dat door dit soort medische problemen katten zo moeilijk kunnen doen.
Cath van dit forum heeft toen geopperd, met de beste bedoelingen overigens, om ze weg te doen en dacht dat ze een blok aan ons been waren. Mijn vriend was het ook echt helemaal zat en heeft dat dus ook geopperd.
Ik ben zelf degene geweest die gezegd heeft dat ik dat niet wilde, en dat ik zeker wist dat er iets anders aan de hand was. Stel, in het ergte geval hadden we ze weg gedaan, dan had Rossi wellicht nu nog met zijn probleem gelopen. Of niet. Ik had het mezelf alleen nooit vergeven als het zo simpel op te lossen was. Het zijn dingen die door mijn hoofd blijven spoken. Laten we het er voor nu nog maar even op houden dat het met Rossi beter gaat dan met zijn vrouwtje. Wel maakt hij mij steeds elke dag een stukje blijer voor wat betreft zijn speelgedrag, en dat ik hem nu lekker ontspannen zie slapen. Want ook dat laatste was er niet bij. Het beestje had gewoon echt geen rust.

ginnie schreef:gingivitis die onbehandeld blijft kan parodontitis worden en dat kan als het onbehandeld blijft leiden tot verlies van tanden en zelfs tot ziekte. Nieren en hart kunnen aangetast worden.

of het er al zo zat toen Rossi daar kwam weet ik niet natuurlijk.

*Turkse Schoonheden*
*Turkse Schoonheden*

Berichtdoor ginnie » di 01 apr, 2014 19:39

Ik snap best dat je er nog zo mee zit.
Probeer het wel los te laten. Je hebt het niet laten gaan, je hebt je er voor ingezet en Rossi is wel geholpen. En hij heeft daar wel profijt van. En hij is nog bij jullie en jullie kunnen van hem (gaan) genieten.

Ook Vito heeft er profijt van, want ook hij is nog bij jullie en ook hij is/wordt behandeld.

Medische problemen kunnen heel veel gedragsproblemen veroorzaken. Dat is ook meteen de reden dat de meeste gedragstherapeuten zullen vragen wanneer je voor het laatst bij een da bent geweest en wat de bevindingen waren. als er een medisch probleem is kun je als therapeut doen wat je wilt, maar dat gaat dan echt niet helpen. ;)

Gelukkig ben je naar een andere da gegaan en heb je vastgehouden aan je eigen gevoel dat er iets mis was. Hou dat in je achterhoofd. Daardoor kan hij opknappen, daardoor kan hij zichzelf weer worden en daardoor kan hij zich weer goed voelen. Door jou, door jouw vasthoudendheid.

VorigeVolgende

Keer terug naar Kat en gezondheid