Registreren

tanden wisselen en overgeven

Problemen met de gezondheid van je kat? Dan kun je hier terecht; Raadpleeg bij twijfel altijd een dierenarts.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Gevorderde
Gevorderde
Aantal katten: 2

tanden wisselen en overgeven

Berichtdoor frodo quin » di 19 aug, 2014 20:14

Mijn kitten van nu 15 weken oud eet sinds ongeveer vier weken rauw. De eerste weken kvv en sinds twee weken deels nrv. Het vleesbot vind hij nog heel moeilijk, dus krijgt hij ook nog kvv zodat het wat vlotter gaat.

Gisteren moest hij plots overgeven ongeveer een half uur à een uur na zijn maaltijd, later op de avond kwam zijn volgende maaltijd er ook weer uit na een dik half uur. Deze ochtend alles oké, twee keer gegeten en alles bleef binnen. Daarnet kwam zijn eten er weer uit een half uur nadat hij gegeten had. Hij is momenteel aan het wisselen en zag vandaag dat hij twee voortandjes mist, zijn kiezen bovenaan aan het doorkomen zijn en zijn hoektenden ook al goed aan het uitgroeien zijn.

Zou het aan het tandjes wisselen kunnen liggen, hij is verder niet ziek, speelt, eet en voelt niet warm aan? Gemalen of niet maakt denk ik niet veel verschil, er is tot nu toe al twee keer ongemalen en één keer gemalen uitgekomen.

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3

Re: tanden wisselen en overgeven

Berichtdoor daatje » di 19 aug, 2014 21:09

Die van mij hebben dat met wisselen niet gehad, maar ja niet elke kat is hetzelfde. Misschien helpt het om wat gekookt water er over te doen. Of hij heeft erg zitten schrokken, dat gebeurt hier weleens met een muis die er dan weer heel uitkomt. Misschien ook een haarbal die dwars zit.

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor frodo quin » di 19 aug, 2014 21:19

Schrokken doet hij niet, hij eet net heel traag al van in het begin.

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » di 19 aug, 2014 21:26

Hoe vaak geef je hem eten op een dag? Ik heb inmiddels geleerd dat katten meerdere malen op een dag moeten eten en dat 2 keer echt te weinig is. Katten kunnen daardoor ook minder voelen. Buiten het feit dat 2 keer voeren een aanslag is op het maag darm stelsel

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor frodo quin » di 19 aug, 2014 21:56

4 keer per dag.

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » di 19 aug, 2014 22:00

Dat kan je gerust naar 8 tot 13 keer op een dag doen, met hele kleine beetjes. Kittens hebben sowieso meer nodig. Hoeveel geef je per portie? En welk merk geef je? ook verschillende diersoorten?

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » di 19 aug, 2014 22:01

En dan zijn eten wel in een puzzel doen geschikt voor nat voer en hem leren puzzelen. Werken voor eten dat is wat een kat wil. Dat bevorderd de spijsvertering.

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor frodo quin » di 19 aug, 2014 22:27

Ik werk full time, dus vaker kan niet. Merken kvv wisselen (darf, all animal, tinlo,...), hij eet nu iets meer dan de helft nrv. Diersoorten zijn kvv: eend, konijn, fazant, parelhoen, paard, kip, kalkoen, lam, bosduif en rund. Nrv: kwartelkarkas, bio lamshart, spiervlees en lever is wild: gans, konijn, haas, hert en lama. Hij heeft net weer gegeten, ben benieuwd of het deze keer binnen blijft.

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » wo 20 aug, 2014 06:21

Je zou een automatische voerbak aan kunnen schaffen en een paar puzzels. Daar zou je dan eten in kunnen doen als je er niet bent. Maar 4 keer eten op een dag is best wel weinig. Dan moet hij dus best wel veel ineens verteren. Oook zou je kvv kunnen drigen maar weet niet of een kitten dat mag hebben. Misschien dat de anderen dat weten?

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor frodo quin » za 23 aug, 2014 09:38

Vier keer per dag vind ik meer dan voldoende en hij ook,toen hij hier net was had ik verlof en kreeg hij ook overdag regelmatig eten aangeboden,maar dan at hij niet. Hij heeft niet altijd honger en de eerste maaltijd in de ochtend en als ik thuis kom in de avond eet hij meestal niet veel, dan is hij met andere dingen bezig. In tegenstelling tot mijn andere katten vind hij eten niet het belangrijkste op aarde. Verder vind ik het ook niet goed om hem apart van de rest te zetten en een voerkist zal hier gevaarlijke taferelen meebrengen vrees ik. Voor zijn eten werken doet hij hoor,zelfs kvv is al een hele klus vind hij, met een stuk spiervlees is hij makkelijk tien minuten bezig om het weg te krijgen om van karkas nog maar te zwijgen. Het gaat al vlotter dan in het begin, maar het is allemaal nog moeilijk voor hem. Overgeven heeft hij gelukkig niet meer gedaan.

Bedankt voor je advies.

Keer terug naar Kat en gezondheid