Registreren

katten ontlasting onderzoek; deelnemers gezocht

Problemen met de gezondheid van je kat? Dan kun je hier terecht; Raadpleeg bij twijfel altijd een dierenarts.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 2
Aantal katten: 2

katten ontlasting onderzoek; deelnemers gezocht

Berichtdoor signmodel » di 23 dec, 2014 19:37

ontvangen via de mail:
Geachte heer/mevrouw,
U heeft afgelopen jaar deelgenomen aan een onderzoek van de faculteit Diergeneeskunde naar de invloed van soort voeding op aanwezigheid van ESBLs bij katten. Dit onderzoek is voor u inmiddels afgesloten en u zult onlangs een afsluitende brief met uitslag van uw kat en bijbehorende VVV-bon hebben ontvangen.
Helaas is de groep katten die gevoerd wordt met rauwe vleesvoeding nog steeds ondervertegenwoordigd in ons onderzoek. Hierdoor is het voor ons nog niet mogelijk een betrouwbare conclusie aan dit onderzoek te verbinden. Om zo snel mogelijk wél een conclusie te kunnen trekken, zijn wij nog op zoek naar katteneigenaren die zouden willen deelnemen. Kent u misschien nog geïnteresseerde katteneigenaren die hun katten voeren met rauwe vleesvoeding?
Wij horen het graag! U kunt ook dit bericht met onderstaande informatie en bijlage gebruiken om eventuele deelnemers te informeren.
Fijne Feestdagen!
Met vriendelijke groeten,
Valérie Baede
Dr. Joost Hordijk
KLIF.Onderzoek@uu.nl

je kan je opgeven via het mail adres. het is 3 weken, 1x per week ontlasting van de kat opsturen
Afbeelding

*Mentrix*
*Mentrix*
Aantal katten: 1

deelnemers gezocht

Berichtdoor flynn » di 23 dec, 2014 21:29

ik heb al deelgenomen, het gaat om onderzoek of er resistente bacterien [tegen antibiotica] in de darmen van jouw kat aanwezig zijn. ze zoeken nog meer rauw gevoerde katten om te kijken of dat verschil maakt.
de mijne was positief helaas.

Geachte heer/mevrouw,

U heeft afgelopen jaar deelgenomen aan een onderzoek van de faculteit Diergeneeskunde naar de invloed van soort voeding op aanwezigheid van ESBLs bij katten. Dit onderzoek is voor u inmiddels afgesloten en u zult onlangs een afsluitende brief met uitslag van uw kat en bijbehorende VVV-bon hebben ontvangen.

Helaas is de groep katten die gevoerd wordt met rauwe vleesvoeding nog steeds ondervertegenwoordigd in ons onderzoek. Hierdoor is het voor ons nog niet mogelijk een betrouwbare conclusie aan dit onderzoek te verbinden. Om zo snel mogelijk wél een conclusie te kunnen trekken, zijn wij nog op zoek naar katteneigenaren die zouden willen deelnemen. Kent u misschien nog geïnteresseerde katteneigenaren die hun katten voeren met rauwe vleesvoeding?

Wij horen het graag! U kunt ook dit bericht met onderstaande informatie en bijlage gebruiken om eventuele deelnemers te informeren.

Fijne Feestdagen!

Valérie Baede
Dr. Joost Hordijk

Hieronder vindt u nogmaals een uitleg over het onderzoek:

Enige tijd geleden heeft u deelgenomen aan het spoelwormenonderzoek bij honden dat wordt uitgevoerd door de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht onder leiding van drs. Rolf Nijsse. Naast onderzoek aan spoelwormen, wordt er bij de faculteit ook veel onderzoek gedaan naar antibioticumresistente bacteriën, in zowel gezonde als zieke dieren. In een nieuw onderzoek willen wij katten zonder maag/darmklachten met behulp van ontlastingsonderzoek onderzoeken op het vóórkomen van deze resistente bacteriën. Het lange termijn doel van dit onderzoek is het terugdringen van antibioticumresistentie bij honden en katten.

Wat houdt het onderzoek in?
Wij willen graag weten hoeveel katten antibioticumresistente bacteriën bij zich dragen en in welke mate de soort voeding van de kat hier invloed op heeft.

Waarom benaderen wij u?
Wij zijn op zoek naar katteneigenaren die willen deelnemen aan een onderzoek naar het vóórkomen van resistente bacteriën in gezonde katten. In de vragenlijst van drs. Rolf Nijsse heeft u aangegeven, dat u naast een hond ook eigenaar bent van ¬één of meerdere katten.
We willen u vragen driemaal een ontlastingsmonster van uw kat in te sturen, met tussenpozen van een week. De ontlastingsmonsters kunnen, verpakt in beschermend materiaal, naar ons opgestuurd worden met de reguliere post. Dit gaat op dezelfde manier als in het spoelwormenonderzoek. Het verpakkingsmateriaal krijgt u door ons toegestuurd, wanneer u aangeeft dat u wilt deelnemen.
Naast het inleveren van ontlasting, willen we u vragen eenmalig een korte vragenlijst in te vullen.
Het onderzoek zal in juni van start gaan, afhankelijk van de respons op de uitnodiging.

Hoe kan ik deelnemen?
Wanneer u bereid bent deel te nemen aan dit onderzoek, kunt u een reactie sturen naar
KLIF.onderzoek@uu.nl onder vermelding van ‘Voeding onderzoek kat’. De bijgevoegde vragenlijst kunt u invullen en direct al meesturen. Wanneer wij uw reactie en ingevulde vragenlijst ontvangen hebben, sturen wij u een bevestigingsmail met uw deelnamenummer en een pakket met verpakkingsmateriaal en instructie. U kunt dan direct beginnen met het insturen van het eerste ontlastingsmonster. Let op! U kunt slechts met één kat per huishouden deelnemen. Daarnaast is het belangrijk dat u zeker weet dat de drie opeenvolgende ontlastingsmonsters afkomstig zijn van de kat waar u mee deelneemt.
Wanneer u in de vragenlijst aangeeft, de uitslag van het ontlastingsonderzoek te willen ontvangen, kunt u deze enkele weken na inleveren van de ontlasting verwachten. Uw gegevens en de uitslag van het ontlastingsonderzoek van uw kat zullen bij verdere analyse anoniem verwerkt worden.

Omdat u met deelname aan dit onderzoek, in tegenstelling tot deelname aan het spoelwormonderzoek, niet de kosten van diagnostiek of behandeling bespaard, willen wij u toch een kleinigheidje als vergoeding voor het deelnemen aan dit onderzoek aanbieden. Elke deelnemer zal daarom na inleveren van drie ontlastingsmonsters van de kat een VVV-bon t.w.v. €25,- ontvangen.

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal katten: 3

Re: deelnemers gezocht

Berichtdoor Ester » wo 24 dec, 2014 09:41

Bedankt Flynn voor het plaatsen, ik heb de onderwerpen even samengevoegd. :voer20:

Ik heb gemaild, ik wil wel meedoen met één van de katten.

Snuffelaar
Snuffelaar

Re: katten ontlasting onderzoek; deelnemers gezocht

Berichtdoor signmodel » wo 24 dec, 2014 10:34

mijn kat heeft ook meegedaan en heeft helaas de resistentie, wel goed om te weten want als ze ooit aan de ab moet kan ik t mooi doorgeven en ik hoop dat er dan een alternatief is.
Afbeelding

*Turkse Schoonheden*
*Turkse Schoonheden*
Aantal katten: 15

Berichtdoor ginnie » wo 24 dec, 2014 11:15

ik denk dat wij ook wel mee gaan doen. Normaal zou het niet kunnen omdat we niet zeker kunnen zijn van wie de ontlasting dan is (er staan geen bordjes bij :voer7: ) maar Jane gaat binnenkort naar boven en zal dan een paar weken op onze slaapkamer bivakkeren. En dan kan zij mooi meedoen met het onderzoek!
moet alleen even navragen of het niet uitmaakt dat ze zwanger is/zoogt
groetjes van Wendy en de poezenbende

*...en het Rapalje!*
*...en het Rapalje!*
Aantal honden: 1
Aantal katten: 8

Berichtdoor Sjalot » wo 24 dec, 2014 13:33

Ja hoe doe je dat als je meerdere katten hebt? Kan je dan wel meedoen?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Ester » wo 24 dec, 2014 14:19

Je mag maar met één kat meedoen en je moet dan ook zeker weten dat de ontlasting van één betreffende kat is.

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Ester » ma 29 dec, 2014 18:49

Ik kreeg net onderstaande mail, veel dezelfde info, ik ga meedoen, eerst de vragenlijst invullen.

---------
Geachte heer/mevrouw,

U heeft gereageerd op onze oproep voor deelnemers aan een voedingsonderzoek bij katten. Helaas is de groep katten die gevoerd worden met rauwe vleesvoeding nog steeds ondervertegenwoordigd in ons onderzoek. Daarom zijn wij nog op zoek katteneigenaren die bereid zijn, gedurende 3 weken wekelijks een ontlastingsmonster van hun kat op te sturen. Hiervoor zult u een vergoeding ontvangen in de vorm van een VVV-bon t.w.v. €25,-.

Voorwaarden voor deelname:
1. Uw kat wordt gedeeltelijk of volledig gevoerd met rauwe vleesvoeding
2. U kunt voor een aaneengesloten periode van 3 weken, wekelijks een ontlastingsmonster van deze kat inleveren.
3. U weet zeker dat het opgestuurde ontlastingsmonster afkomstig is van de deelnemende kat.
4. Per huishouden kan slechts één kat deelnemen.

Uitleg over het onderzoek:
Aan de faculteit Diergeneeskunde wordt veel onderzoek gedaan naar antibioticumresistente bacteriën, in zowel gezonde als zieke dieren. In een nieuw onderzoek willen wij katten zonder maag/darmklachten met behulp van ontlastingsonderzoek onderzoeken op het vóórkomen van deze resistente bacteriën. Het lange termijn doel van dit onderzoek is het terugdringen van antibioticumresistentie bij honden en katten.

Wat houdt het onderzoek in?
Wij willen graag weten hoeveel katten antibioticumresistente bacteriën bij zich dragen en in welke mate de soort voeding van de kat hier invloed op heeft.

Waarom benaderen wij u?
U heeft aangegeven dat u eigenaar bent van één of meerdere katten, die (gedeeltelijk) rauw gevoerd worden.
We willen u vragen driemaal een ontlastingsmonster van één van uw katten in te sturen, met tussenpozen van een week. Naast het inleveren van ontlasting, willen we u vragen eenmalig een korte vragenlijst in te vullen (zie bijlage). De ontlastingsmonsters kunnen, verpakt in beschermend materiaal, naar ons opgestuurd worden met de reguliere post. Het verpakkingsmateriaal en bijbehorende instructie krijgt u door ons toegestuurd, wanneer u aangeeft dat u wilt deelnemen en de ingevulde vragenlijst heeft opgestuurd. Vanaf 12 januari zal verpakkingsmateriaal voor de nieuwe deelnemers verzonden worden. Mocht u later reageren, krijgt u per ommegaande verpakkingsmateriaal toegezonden.

Hoe kan ik deelnemen?
Wanneer u bereid bent deel te nemen aan dit onderzoek, kunt u een reactie sturen naar
KLIF.onderzoek@uu.nl onder vermelding van ‘Voeding onderzoek kat - groep januari’. De bijgevoegde vragenlijst kunt u invullen en direct al meesturen (zie bijlage). Wanneer wij uw reactie en ingevulde vragenlijst ontvangen hebben, sturen wij u een bevestigingsmail met uw deelnamenummer en een pakket met verpakkingsmateriaal en instructie. U kunt dan direct beginnen met het insturen van het eerste ontlastingsmonster. Let op! U kunt slechts met één kat per huishouden deelnemen. Daarnaast is het belangrijk dat u zeker weet dat de drie opeenvolgende ontlastingsmonsters afkomstig zijn van de kat waar u mee deelneemt.
Wanneer u in de vragenlijst aangeeft, de uitslag van het ontlastingsonderzoek te willen ontvangen, zult u deze later ontvangen. Uw gegevens en de uitslag van het ontlastingsonderzoek van uw kat zullen bij verdere analyse anoniem verwerkt worden.

Als vergoeding voor het deelnemen aan dit onderzoek willen wij u graag aan kleinigheidje aanbieden. Elke deelnemer zal daarom na inleveren van drie ontlastingsmonsters van de kat een VVV-bon t.w.v. €25,- ontvangen.

Hopelijk bent u hiermee voldoende geïnformeerd. Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met KLIF.onderzoek@uu.nl.
Mocht u zelf niet aan dit onderzoek kunnen deelnemen, maar wel andere belangstellenden kent, horen wij dit graag.

Valérie Baede
Dr. Joost Hordijk

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Ester » ma 12 jan, 2015 14:56

Hoelang duurde het voor jullie het verpakkingsmateriaal ontvingen?
Ik heb me opgegeven eind december maar nog niets gehoord..

*Mentrix*
*Mentrix*

Berichtdoor flynn » di 13 jan, 2015 00:15

ik weet het niet meer, ik heb het van de zomer afgerond.
volgens mij redelijk vlot, ik hoefde er in ieder geval niet achteraan te zitten.
de kadobon heb ik net pas binnen, dat duurde inderdaad lang [maanden].

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Ester » di 13 jan, 2015 14:29

Haha, zouden ze meelezen? Vanmorgen antwoord:

Beste Mw Overman,

Hartelijk dank voor uw reactie en interesse. Wij hebben uw ingevulde vragenlijst in goede orde ontvangen. Bij deze ook meteen onze excuses voor late reactie. Deze maand zullen wij alle deelnemers bemonsteringsmateriaal toesturen, inclusief een beschrijving hoe de ontlasting te verpakken. Tevens zult u een deelnamenummer krijgen, zodat na binnenkomst de monsters anoniem kunnen worden verwerkt.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

*Mentrix*
*Mentrix*

Berichtdoor flynn » di 13 jan, 2015 21:12

je zou het haast denken. verpakkingsmateriaal is hetzelfde als bij het hondenonderzoek.

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Ester » wo 14 jan, 2015 15:52

flynn schreef:je zou het haast denken. verpakkingsmateriaal is hetzelfde als bij het hondenonderzoek.

Daar heb ik niet aan meegedaan... maar ik zie het wel verschijnen. :)

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Kelly Kathleen » ma 19 jan, 2015 17:16

Ik moet hier nog eens over nadenken. Uitgerekend de ene kat van wie ik controle heb op haar ontlasting is een zorgenkindje dat ooit van haar ontlastingincontinentie is afgekomen door haar vers te gaan voeren i.p.v. jarenlang dieetbrokjes. Ze heeft de nodige kwalen gehad en dus ook antibioticakuren. Straks wordt de informatie over de voor de hand liggende antibioticaresistentie gebruikt om aan te gaan tonen dat dieren die rauw eten meer resistentie hebben dan de brokjesklantjes. Stel dat een diervoederfabrikant dit onderzoek sponsort...
Groetjes, Suzan

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor signmodel » ma 19 jan, 2015 20:19

Kelly Kathleen schreef:Ik moet hier nog eens over nadenken. Uitgerekend de ene kat van wie ik controle heb op haar ontlasting is een zorgenkindje dat ooit van haar ontlastingincontinentie is afgekomen door haar vers te gaan voeren i.p.v. jarenlang dieetbrokjes. Ze heeft de nodige kwalen gehad en dus ook antibioticakuren. Straks wordt de informatie over de voor de hand liggende antibioticaresistentie gebruikt om aan te gaan tonen dat dieren die rauw eten meer resistentie hebben dan de brokjesklantjes. Stel dat een diervoederfabrikant dit onderzoek sponsort...

volgens mij zijn het studenten, ik kan het wel even navragen aan een dierenarts die aan de overkant werkt.
Afbeelding

Volgende

Keer terug naar Kat en gezondheid