Registreren

[BEANTWOORD] Chronische Pancreatitis

Dierenarts Tannetje Koning heeft ons forum bezocht van 18 t/m 21 januari 2015.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Gevorderde
Gevorderde

[BEANTWOORD] Chronische Pancreatitis

Berichtdoor Mexx » za 17 jan, 2015 18:25

Hai Tannetje, ook namens mij hartelijk dank voor het tijd vrijmaken om onze vragen te beantwoorden.

Wat is jouw advies bij een chronische Pancreatitis? En zit er qua dieet nog een verschil tussen een chronische of acute pancreatitis?

Blijft er bij een chronische Pancreatitis altijd Zymoral of dergelijke nodig? Is verse pancreas het enige alternatief?

Sorry, meerdere vragen in 1 bericht ☺. Bedankt voor je reactie.

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Chronische Pancreatitis

Berichtdoor Tannetje » zo 18 jan, 2015 12:59

Beste Mexx,

Ik maak niet veel verschil tussen een chronische en een acute pancreatitis. Niet kwa voeding en niet kwa behandeling, behalve dan pijnstilling bij een acute pancreatitis.
Niet te veel vet en verder eigenlijk gewoon versvlees. Dus ook geen tot weinig koolhydraten.
Bij een chronische pancreatitis blijf ik wel enzymen geven omdat het heel gemakkelijk weer acuut kan worden en dat wil je kost wat kost voorkomen. Bij een acute pancreatitis gaat er weer een deel van de alvleesklier verloren en dat wil je voorkomen.
Je kunt zowel verse alvleesklier geven als losse enzymen. Ik denk dat vers alvleesklier beter werkt, maar je moet er wel voldoende aan kunnen komen.
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2015)