Registreren

[BEANTWOORD] Tritrichomonas Foetus

Dierenarts Tannetje Koning heeft ons forum bezocht van 18 t/m 21 januari 2015.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Gevorderde
Gevorderde

[BEANTWOORD] Tritrichomonas Foetus

Berichtdoor Kelly Kathleen » za 17 jan, 2015 19:28

Mijn vraag: de fokkers om mij heen maken zich grote zorgen over de parasiet Tritrichomonas Foetus. Inmiddels is er gelukkig wel een wat betrouwbaardere testmethode, zie http://www.TF-info.nl want wat ik hoorde over vals positieve en vals negatieve uitslagen maakte niet dat ik stond te dringen om deze test te gaan doen. Als het moet, dan moet het maar eigenlijk overheerst bij mij de gedachte dat dieren die natuurlijk voer eten, kerngezond zijn, een goed functionerend afweersysteem hebben en ook niet te maken hebben met echte stress of een hogere besmettingsdruk dat bij deze dieren zo'n besmetting veel minder kans heeft. Ik wil graag weten wat uw visie hierover is.

Alvast mijn hartelijke dank.
Groetjes, Suzan

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Tritrichomonas Foetus

Berichtdoor Tannetje » zo 18 jan, 2015 12:53

Beste Suzan,

Ik ben het helemaal met je eens. Dit soort parasieten en dat geldt ook voor bijvoorbeeld giardia, zijn erg afhankelijk van de weerstand. In de meeste catteries die ik ken is er erg veel stress. Ongecastreerde katers en open poezen bij elkaar en dan vaak ook nog veel katten bij elkaar kan erg veel stress geven, afhankelijk van het ras en van de huisvesting.
Als je goede voeding geeft en het stressniveau laag weet te houden heb je al heel veel gewonnen.
Afbeelding

Gevorderde
Gevorderde

Re: [BEANTWOORD] Tritrichomonas Foetus

Berichtdoor Kelly Kathleen » ma 19 jan, 2015 15:26

Dank je wel Tannetje. Ik ben erg blij met deze bevestiging. Alles draait om een optimale weerstand. Ik heb ook nooit geloofd in bijv. het ontsmetten. Begin jaren tachtig was dit erg gangbaar in cattery's en men dacht zo bijvoorbeeld FIP etc. buiten de deur te kunnen houden. In tegendeel - net als bij kinderen die te steriel opgroeien, krijgt het immuunsysteem niet de kans om zich goed te ontwikkelen. Deze anekdote dateert uit die tijd: een dame in keurig pakje en naaldhakjes krijgt een rondleiding in en om een grote cattery op een woonboerderij. Deze fokster had al door dat water en zonlicht gezondere reinigingsmiddelen zijn dan ontsmettingsmiddelen, ik heb daar rijen kattenbakken in de zon zien liggen drogen, en ze viel bijna uit haar stoere laarzen van het lachen toen de sjieke dame bij het passeren van de buitenrennen met veel groen vroeg: 'En mevrouw ...., hoe ontsmet u het gras?'
Groetjes, Suzan

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2015)