Registreren

[BEANTWOORD] Vasten?

Dierenarts Tannetje Koning heeft ons forum bezocht van 18 t/m 21 januari 2015.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*
Aantal honden: 1

[BEANTWOORD] Vasten?

Berichtdoor veramon » za 17 jan, 2015 22:35

Hallo Tannetje, wat fijn dat je weer tijd wilt vrijmaken om onze vragen te beantwoorden en wat van je kennis met ons te delen!

Ik ben benieuwd naar jouw mening over het laten vasten van honden: vind je het een gezonde manier van voeren en zou je adviseren om regelmatig een vastendag in te lassen of vind je het onnodig of zelfs af te raden?
Wat zijn je argumenten?

Ikzelf ben op grond van mijn ervaringen met mijn vorige hond (een Golden Retriever) erg voor het inlassen van een of meerdere vastendagen per week: haar voldoening na het -vele- eten was groot, haar gewicht werd heel optimaal en stabiel haar voergerichtheid die eerder enorm was verdween helemaal naar de achtergrond en deze voordelen leidden ertoe dat ik haar soms om de dag voerde of als ze heel veel had gegeten vastte ze ook 2 dagen.
Mijn huidige hond, een Noorse Buhund reu van nu 2, 5 jaar, (46 cm en 18,5 kg) eet precies afgepaste hoeveelheden: hoeveel ik hem ook aanbied en welk vlees of prooidier dan ook hij eet er slechts maximaal 350 gram van en stopt dan met eten en loopt erbij weg.
Hij eet heel rustig en gebruikt zijn poten bij het eten, hij is destijds afgespeend op NRV.
Vasten is nu niet aan de orde: hij is bepaald niet zwaar en valt meteen af als ik hem een dag niet voer.
Ik zou graag jouw mening willen weten over vasten, ook om voor mezelf duidelijk te krijgen of ik het zo laat en hem elke dag op wisselende tijden 350 gram voorzet of toch blijf proberen om hem dubbel hoeveelheden te laten eten en erna te laten vasten.

Alvast bedankt voor je antwoord!
Afbeelding

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Vasten?

Berichtdoor Tannetje » zo 18 jan, 2015 12:40

Hoi Veramon,

Ik ben wel een voorstander van vasten. Wij voeren voedsel dat wolven eten dus is het naar mijn idee ook beter om het op die manier te doen. Dus op onregelmatige tijden en weinig maar grote maaltijden. Ik denk dat je dan in totaal minder hoeft te geven, het helpt tegen hongergevoelens en het werkt kalmerend. Maar je moet wel rekening houden met baas en hond. Veel mensen vinden het moeilijk als hun hond om eten vraagt om het dan niet te geven. En zelf heb ik een extreem hyperactive hond en die heeft echt stress als ze een dag geen eten krijgt. Dan wordt ze echt stuitergek.
Op zich zijn de voordelen niet zo groot dat het een must is. Ik zeg tegenwoordig tegen mensen dat als ze het gemakkelijker vinden ze ook 2x per dag mogen voeren en dat doen de meesten. En ik zie geen grote nadelen, dus dat is ook prima.

Ik heb wel gemerkt bij mij hyperhondje, die aanleg heeft tot galbraken in de ochtend, dat als ze 2x per dag gemalen voer krijgt, ze gal gaat braken en op 1x per dag stukken het geen probleem is.

Je zou bij jou hond kunnen kijken wat er gebeurt als je een dag overslaat, maar van mij hoeft dat niet perse.
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2015)