Registreren

[BEANTWOORD] Nosoden en inenting niesziekte

Dierenarts Tannetje Koning heeft ons forum bezocht van 18 t/m 21 januari 2015.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

[BEANTWOORD] Nosoden en inenting niesziekte

Berichtdoor daatje » za 17 jan, 2015 23:19

Hallo Tannetje,
wat leuk dat je hier gastschrijver bent.

Af en toe hoor ik berichten dat nosoden beter zijn dan de inenting tegen kattenziekte. Ik kan er ontzettend weinig over vinden. Is het inderdaad beter dan de inenting?

Is het zinvol om te enten tegen niesziekte, ook daarover zijn de meningen verschillend. Men zegt dat dat de inenting zoiets is als de griepprik. Als het virus niet in de entstof zit krijgen ze alsnog de niesziekte, begrijpelijk, maar heeft de enting dan wel nut.

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Nosoden en inenting niesziekte

Berichtdoor Tannetje » zo 18 jan, 2015 12:31

Hoi Daatje,

Nosoden zijn een beetje controversieel. Chris Day heeft in een kennel aangetoond dan de kennelhoestnosode bescherming biedt. Susan Wynn ontdekte dat het bij huishonden geen bescherming bood.
Mijn idee is dat nosodes alleen goed werken in een omgeving waar de ziekte veel voorkomt. Dus zal de kattenziekte nosode waarschijnlijk neit goed werken. Kattenziekte komt niet vaak voor. Sinds kort weer soms in een asiel, maar over het algemeen nog niet veel.
Gelukkig werkt de enting levenslang, dus een vaccinatie tegen kattenziekte is voldoende.

De entingen tegen niesziekte werken niet erg goed. Wel iets beter dan die tegen kennelhoest dus het is niet helemaal nutteloos, maar je kunt je afvragen of niesziekte voor een volwassen kat nu wel zo gevaarlijk is.
De entingen tegen niesziekte werken in elke geval 3 jaar, dus vaker dan eens in de drie jaar geven heeft geen zin.
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2015)