Registreren

[BEANTWOORD] schil van een ei of in gemalen vorm

Dierenarts Tannetje Koning heeft ons forum bezocht van 18 t/m 21 januari 2015.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 0

[BEANTWOORD] schil van een ei of in gemalen vorm

Berichtdoor rupa » zo 18 jan, 2015 10:06

hallo Tannetje leuk dat we weer met vragen bij jou aan kunnen komen.

zelf heb ik een vraag over de schil van een kippenei.
vaak word de schil zo gegeven of gemalen aan de hond vanwege het calciumgehalte ( als er eens een keertje geen botwerk gegeven word dan word er een theelepeltje of een half theelepeltje gemalen eierschil bij het voer toegevoegd ) Het zou zorgen voor sterkere botten.
nou heb ik gelezen dat dit niet het geval is voor de mens, De carbonaatvorm schijnt helemaal niet zo gezond te zijn. deze wordt slecht opgenomen en kan de aderen beschadigen bij een overdosis. De vorm van calcium in de schil van eieren is de ruwe kalkachtige steenvorm carbonaat.
geld dit ook voor de hond aangezien wij de schil of in gemalen toestand geven is dit dan nog wel nuttig om dit te blijven doen?

gr paulien en vast bedankt voor uw antwoord.
Afbeelding
Ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering, blijven het ideeën

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: schil van een ei of in gemalen vorm

Berichtdoor Tannetje » zo 18 jan, 2015 12:25

Hoi Paulien,

de calcium die in brokken gebruikt wordt of anderszins toegevoegd wordt bestaat ook uit calciumcarbonaat. Dat is gewoon schoolbordkrijt. Het is inderdaad slecht opneembaar maar dat wordt ook van botten gezegd. Ik ben er nog niet zo uit wat er nu slechter opneembaar is. We hebben bij Bandit geprobeerd het te onderzoeken maar dat lukt niet omdat veel honden meer calcium uitpoepen dan er in het voer zit. Huub wilde graag onderzoeken of er in bot van jonge dieren nu daadwerkelijk minder calcium zit dan die van oudere dieren en wat het uitmaakt in opneembaarheid. Maar dat is mislukt omdat ze dus meer calcium uitpoepen dan er in het voer zit. Ik snap er niets van.
Ik verwacht niet dat cacliumcarbonaat erg schadelijk is, dus je kan het prima geven.
Afbeelding

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*

Re: [BEANTWOORD] schil van een ei of in gemalen vorm

Berichtdoor rupa » zo 18 jan, 2015 13:12

hallo Tannetje.

als eerst bedankt voor je antwoord.

zou je dan beter groene groente kunnen geven? dan een eierschil in gemalen vorm ( De rijkste bronnen van calcium zijn groene groenten. Het mooie is dat de co-stoffen er ook nog eens bijzitten. Boerenkool, broccoli, spinazie en zeewier bevatten allemaal heel veel calcium, magnesium en vitamine K. De vorm van deze mineralen is ook nog eens organisch).
best wel ingewikkeld dus maar wel interessant.
gr paulien.
Afbeelding

*Dierenarts*
*Dierenarts*

Berichtdoor Tannetje » zo 18 jan, 2015 13:44

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe veel calcium er in zit en hoe opneembaar het is. Ik denk niet dat groene groenten de hele calcium behoefte kunnen dekken. Misschien als je heel veel geeft, maar dan gaat het ten koste van je eiwitten.
Afbeelding

*Everlasting Joy*
*Everlasting Joy*
Aantal honden: 4
Aantal katten: 1

Berichtdoor Mik » zo 18 jan, 2015 17:24

Misschien interessant om hier te vertellen.
De sledehonden waar ik mee werkte in Estland kregen vers, maar beperkte variatie. Na jaren bleken een aantal honden problemen te krijgen door een tekort aan calcium, problemen met de botten en gebit ... Zij zijn toen eierschillen gaan drogen en malen en die in hoge dosering gaan voeren door het eten. En hun honden zijn daar enorm van opgeknapt. Dus ondanks dat het misschien niet ideaal is, werkte het voor hun dus wel.
Het aanbod in voer voor de honden was daar erg beperkt, zo luxe als hier was daar niet te krijgen... maar ze konden wel onperkt eieren krijgen.
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 1
Aantal katten: 2

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » ma 19 jan, 2015 00:02

Hoi Tannetje, wat jammer dat het onderzoek is mislukt...mag ik een vraag toevoegen?
Jij schrijft ''
Maar dat is mislukt omdat ze dus meer calcium uitpoepen dan er in het voer zit''

Kan dit te maken hebben met het vleesbot %? Simpel gezegd: hoe meer Calcium (in de vorm van bot) er wordt gegeven, des te meer wordt er uitgepoept, en hoe minder Calcium wordt gegeven, des te meer wordt er opgenomen?

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » ma 19 jan, 2015 00:02

Hoi Tannetje, wat jammer dat het onderzoek is mislukt...mag ik een vraag toevoegen?
Jij schrijft ''
Maar dat is mislukt omdat ze dus meer calcium uitpoepen dan er in het voer zit''

Kan dit te maken hebben met het vleesbot %? Simpel gezegd: hoe meer Calcium (in de vorm van bot) er wordt gegeven, des te meer wordt er uitgepoept, en hoe minder Calcium wordt gegeven, des te meer wordt er opgenomen?

*Dierenarts*
*Dierenarts*

Berichtdoor Tannetje » ma 19 jan, 2015 18:17

Nee, ze poepten dus meer calcium uit dan in het voer zat. Het was niet afhankelijk van wat er in het voer zat.
Afbeelding

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*

Berichtdoor rupa » ma 19 jan, 2015 19:31

Tannetje schreef:Nee, ze poepten dus meer calcium uit dan in het voer zat. Het was niet afhankelijk van wat er in het voer zat.

maar Tannetje op die manier zou je toch geen skelet meer over houden????? of zie ik dat verkeerd?
gr paulien
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » ma 19 jan, 2015 22:20

Tannetje schreef:Nee, ze poepten dus meer calcium uit dan in het voer zat. Het was niet afhankelijk van wat er in het voer zat.

Da's inderdaad heel raar :P

*Dierenarts*
*Dierenarts*

Berichtdoor Tannetje » di 20 jan, 2015 17:56

Ik snap er ook gen fluit van. Ze hebben dit voer drie dagen gehad. Het enige wat ik kan bedenken is dat dat te kort is en er nog restanten bot in de darmen hebben gezeten.
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » di 20 jan, 2015 19:14

Tannetje schreef:Ik snap er ook gen fluit van. Ze hebben dit voer drie dagen gehad. Het enige wat ik kan bedenken is dat dat te kort is en er nog restanten bot in de darmen hebben gezeten.

daar dacht ik ook aan...

Om in hetzelfde topic te blijven: Gemalen eischaal gebruikt als calciumbron in rauwvoer veroorzaakt nierstenen of stenen in de blaas? Onzin? of zit er een bron van waarheid in?

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*

Berichtdoor rupa » di 20 jan, 2015 21:11

Annemarie Rijnveld schreef:
Tannetje schreef:Ik snap er ook gen fluit van. Ze hebben dit voer drie dagen gehad. Het enige wat ik kan bedenken is dat dat te kort is en er nog restanten bot in de darmen hebben gezeten.

daar dacht ik ook aan...

Om in hetzelfde topic te blijven: Gemalen eischaal gebruikt als calciumbron in rauwvoer veroorzaakt nierstenen of stenen in de blaas? Onzin? of zit er een bron van waarheid in?

hallo Annemarie.
zou dit dan niet de oorzaak kunnen zijn dat er dan een te kort aan magnesium is te opzichte van het calsium.

Waarschuwing:

De giftige hoeveelheid is nog niet vastgesteld, maar een aantal symptomen van calciumvergiftiging zijn te onderkennen; calciumneerslag in de nieren of andere organen en een trage werking van deze organen.

Als de calciuminname hoog is, dient de magnesiuminname dit ook te zijn. Te weinig magnesium resulteert in calcium ophoping in spieren, hart en nieren (veroorzaakt zo nierstenen).
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » wo 21 jan, 2015 00:59

rupa schreef:
Annemarie Rijnveld schreef:

daar dacht ik ook aan...

hallo Annemarie.
zou dit dan niet de oorzaak kunnen zijn dat er dan een te kort aan magnesium is te opzichte van het calsium.

Waarschuwing:

De giftige hoeveelheid is nog niet vastgesteld, maar een aantal symptomen van calciumvergiftiging zijn te onderkennen; calciumneerslag in de nieren of andere organen en een trage werking van deze organen.

Als de calciuminname hoog is, dient de magnesiuminname dit ook te zijn. Te weinig magnesium resulteert in calcium ophoping in spieren, hart en nieren (veroorzaakt zo nierstenen).
Dat weet ik niet Paulien, daarom sluit ik mij aan bij jouw vraag :)

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*

Berichtdoor daatje » wo 21 jan, 2015 16:06

Bij paarden met Hoefbevangenheid mag je geen calcium bij magnesium geven dit i.v.m de nieren. Paarden die het aan de nieren hebben, die mag je alleen magnesium geven onder begeleiding van een DA. Misschien werkt dit ook bij een een hond.
Ik weet wel dat de meeste paarden teveel calcium binnenkrijgen en te weinig magnesium. Dit is echt moeilijk, want het 1 heeft ook te maken met de ander, mineralen verhoudingen dus.

Volgende

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2015)