Registreren

[BEANTWOORD] Titeren

Dierenarts Tannetje Koning heeft ons forum bezocht van 18 t/m 21 januari 2015.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 1
Aantal katten: 0

[BEANTWOORD] Titeren

Berichtdoor Eef » zo 18 jan, 2015 11:43

Dag Tannetje, op dit moment circuleert er op Facebook een verhaal wat ik hieronder letterlijk zal overnemen. Het verbaasd mij dat veel mensen (ook met wetenschappelijke achtergrond en vers voerders) dit aannemen. Ik zou het erg op prijs stellen als je mij een reactie geeft waarmee het artikel weerlegt danwel ontkracht kan worden. Dus een vraag naar de studies die erop wijzen dat titeren werkt.
Overigens een dierenarts hier zegt hetzelfde. In de trant van 'de fabrikanten geven ons niet de informatie zoals welke titers nodig zijn voor bescherming'

hier het artikel: (overigens ook interessant om daar te vragen hoe ze aan HUN informatie komen..)

Dan hebben we nog de titer test

Titermeting: middels een druppeltje bloed gaan ze kijken of uw hond nog voldoende bescherming heeft, zoniet gaan ze een vaccin toedienen. Leuk bedacht maar helaas ook dit berust op onzin. Waarom ? omdat dit niet mogelijk is, met een positieve titer is nooit aangetoond door Challenge – Studies om de immuniteit vast te stellen

U moet voor deze titertest betalen terwijl de dierenarts geen uitspraken kan doen over de test resultaten, wat op zich wel vreemd te noemen is, wij noemen het dierenarts leugens hier kregen we commentaar op van dierenartsen die vonden het een te zwaar woord ( leugens ) Maar een rechter in de VS heeft bij een proces tegen een dierenarts zelfs gezegd dit is oplichting. Een titer test is dus onzinnig en zonde van uw geld !

Wij zelf en onze kinderen worden nooit meer gevaccineerd er vind ook geen titer test plaats om te zien of ze nog voldoende bescherming hebben dat hoeft ook niet de ervaring geeft aan dat dit niet nodig is. Onze kinderen laten wij nooit meer testen en of vaccineren en de hond wel ieder jaar ? Het immuunsysteem van mens, hond en kat is precies het zelfde, ook de vaccinstoffen die we momenteel gebruiken zijn het zelfde, dus is er geen enkele reden te bedenken om dit bij de hond of kat wel te doen !

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Titeren

Berichtdoor Tannetje » zo 18 jan, 2015 12:05

Hoi Eef,

Op zich er een achtergrond van waarheid in maar het is weer een geval van de klok wel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Antilichamen zijn gemaakt om op antigenen te reageren, dus ze zijn er om te detecteren dat er iets ongewenst in het lichaam is. En meestal houd dat in dat het immuunsysteem in werking wordt gezet en het virus wordt aangevallen. Dat geldt niet voor alle virussen maar gelukkig wel voor hepatitis, hondenziekte en parvo. Voor bijvoorbeeld niesziekte bij de kat is dat veel minder het geval. Daar kun je antilichamen hebben en toch niesziekte krijgen. Entingen bieden dan ook geen goede bescherming tegen niesziekte. En titeren voor niesziekte is dus ook neit zo zinvol. Voor kattenziekte dan weer wel.
Ik geloof niet dat ik onderzoeken paraat heb die dat aantonen maar in mijn immunologieboek staat dat wel zo omschreven.

Wat echter waarschijnlijk bedoeld wordt is dat als er antilichamen aangemaakt zijn er ook cellulaire immuniteit en geheugencellen gemaakt zijn en vooral die geheugencellen blijven 12-15 jaar aanwezig. Voor onze honden en katten is dat dus levenslang. Dus als de antilichaamtiters laag zijn wil dat nog niet zeggen dat ze onbeschermd zijn. Ik ga er ook vanuit dat als een enting eenmaal goed is aangeslagen, hij levenslang werkt. Dat geldt voor parvo, hondenziekte, hepatitis en hondsdolheid. Leptospirose (ziekte van Weill) en kennelhoest niet. Die entingen werken slecht en kort.

Echter geheugencellen kun je niet aantonen, dus als je moet bewijzen dat je hond beschermd is voor een show, hondenschool of pension, dan zul je weer moeten titeren.
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2015)