Registreren

[BEANTWOORD] sterilisatie/castratie bij katten

Dierenarts Tannetje Koning heeft ons forum bezocht van 18 t/m 21 januari 2015.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

[BEANTWOORD] sterilisatie/castratie bij katten

Berichtdoor daatje » zo 18 jan, 2015 14:58

Hallo Tannetje,

Het vroeg of laat laten castreren/steriliseren bij honden staat de laatste tijd in de belangstelling, er schijnen toch best wel veel negatieve kanten aan te zitten.

Uitgezonderd natuurlijk als het medisch moet gebeuren.

Ook telkens weer een discussie op andere forums, dat het voor katten niets uitmaakt. Men schijnt al te castreren/steriliseren met 5 maanden.

Ik zou graag willen weten of dit nu echt zo is?

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: sterilisatie/castratie bij katten

Berichtdoor Tannetje » zo 18 jan, 2015 17:46

Hoi Daatje,

Katten worden sowieso gecastreerd, tenzij ze voor de fok moeten worden gebruikt. Ik wacht het liefst zo lang mogelijk maar als een kater in huis gaat plassen moet je heel snel zijn. 6 tot 9 maanden houd ik aan. Jonger is een grote belasting voor het lichaam. De lever en nieren zijn nog niet helemaal goed ontwikkeld en dus is het narcoserisico groter en ook de opstapeling van afvalstoffen. Wat weer tot imuniteitsproblemen of huidklachten kan leiden.

Bij honden geeft het jong castreren een groter risico op incontinentie, rug en gewrichtsklachten op latere leeftijd en bottumoren. En nog een heel rijtje meer.

Het castreren heeft dus zowel voor als nadelen en die moeten zorgvuldig afgewogen worden en ik ben er niet voor het jong te doen. Bij honden liever niet voor 1-1,5 jaar.
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2015)