Registreren

[BEANTWOORD] Nekken voeren

Dierenarts Tannetje Koning heeft ons forum bezocht van 18 t/m 21 januari 2015.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Neverending story*
*Neverending story*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 0

[BEANTWOORD] Nekken voeren

Berichtdoor mandarijn » ma 19 jan, 2015 03:37

Hoi Tannetje,

Hoe zit het met het voeren van veel nekken van bijv. eenden en kippen aan honden en katten? Kan dit op lange termijn nadelige gevolgen hebben voor de schildklier van dieren. Wordt deze schildklier dan "lui", omdat de dieren via hun voer juist schildklieren en daardoor ook schildklierhormonen binnen krijgen.
En heeft het gevolgen als kvv fabrikanten nekken of strotten gaat gebruiken in hun voer?
Mij werd toen ik begon met rauw voeren nl. geadviseerd om niet te veel nekken te voeren aan mijn honden.
Afbeelding
Groetjes Jessica

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Nekken voeren

Berichtdoor Tannetje » ma 19 jan, 2015 18:07

Hoi Jessica,

het is een paar keer gebeurt dat honden een verhoogde schilklierwaarde kregen door het eten van versvleesvoer. Dus het is wel iets wat je in de gaten moet houden. Maar ik heb het nog nooit gezien van kippennekken en eendennekken. Het waren steeds honden op KVV en twee honden waren in Utrecht aan de Universiteit gediagnosticeerd en die zijn op brokken gezet. Ik heb er ook een keer een in de praktijk gehad en die hebben we gewoon op een ander merk overgezet.
Ik denk eerder dat het met runderstrotten te maken heeft dan met kippen en eendennekken.

Klachten van een te snel werkende schildklier zijn: nervositeit, mager worden ondanks goede eetlust en koele plekken zoeken. Als dat optreed moet je even de bloedwaarden laten controleren. Het is geen ramp maar je moet er wel op letten.
Afbeelding

*Neverending story*
*Neverending story*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 0

Re: [BEANTWOORD] Nekken voeren

Berichtdoor mandarijn » ma 19 jan, 2015 18:33

Bedankt voor je duidelijk antwoord Tannetje.
Doordat mij gewezen werd op de gevaren van teveel nekken voeren had ik ze grotendeels geschrapt uit het menu. Ze krijgen af en toe een eenden- of ganzennek.
Strotjes krijgen ze al helemaal niet.
Afbeelding
Groetjes Jessica

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2015)