Registreren

[BEANTWOORD] Wel of niet verwijderen van bulten

Dierenarts Tannetje Koning heeft ons forum bezocht van 18 t/m 21 januari 2015.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Neverending story*
*Neverending story*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 0

[BEANTWOORD] Wel of niet verwijderen van bulten

Berichtdoor mandarijn » ma 19 jan, 2015 04:20

Hoi Tannetje,

Ik heb vorige week 2 Engelstalig artikelen gelezen over het verwijderen van al dan niet kwaadaardige bulten bij honden. Daarin werd gezegd dat je dit het beste niet kon doen, omdat na verwijderen van de bulten vaak meerdere bulten ervoor terug komen. Ook zou dit bij kwaadaardige bulten ervoor zorgen dat na verwijdering de kanker naar binnen zou keren en dat de organen zouden worden aangetast. Deze bulten zouden nl. een afweerreactie van het dier zijn op kanker en het daardoor naar buiten/ uit het lichaam werken daarvan.
Hoe sta jij tegenover het verwijderen van zulke bulten? En klopt het dat het verwijderen er juist voor zorgt dat deze in grotere aantallen terugkomen?
Afbeelding
Groetjes Jessica

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Wel of niet verwijderen van bulten

Berichtdoor Tannetje » ma 19 jan, 2015 18:02

Hoi Jessica,

dat hangt helemaal van de bulten af. En van het stadium dat ze in zitten. Als je kwaadaardige bulten laat zitten dan groeien ze verder en zaaien ze uit. Als ze nog niet uitgezaaid zijn kun je ze wel beter weghalen alleen moet je je realiseren dat een operatie erg verzwakkend werkt op het gestel van de hond dus dat kan ook nadelen geven.
Maar om zomaar te zeggen dat je ze nooit weg mag halen gaat wel erg ver.

Goedaardige bulten kun je gewoon weg laten halen, maar dat zou ik alleen doen als ze erg groot kunnen worden of in de weg zitten.
Afbeelding

*Neverending story*
*Neverending story*

Re: [BEANTWOORD] Wel of niet verwijderen van bulten

Berichtdoor mandarijn » ma 19 jan, 2015 18:42

Bedankt voor je antwoord Tannetje, helaas kan ik een artikel niet meer terugvinden. Daarin werd gesproken over "black salve" en dat dit ervoor zorgt dat de bulten/tumoren zou doen verminderen/verdwijnen. Als ik op Nederlandse informatie probeer te zoeken kom ik alleen sites tegen die waarschuwen voor de gevaren van "zwarte zalf". Weet jij er meer over te vertellen?
Afbeelding
Groetjes Jessica

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Berichtdoor Tannetje » di 20 jan, 2015 18:04

Zoek maar eens op Neoplasene. Het werkt. En ze waarschuwen ervoor omdat het goed werkt. Je krijgt namelijk een groot gat in plaats van een tumor en dat geneest niet heel gemakkelijk. ik gebruik het alleen voor kleine tumoren aan de buitenkant. Bij honden die je liever niet opereert.
Afbeelding

*Neverending story*
*Neverending story*

Berichtdoor mandarijn » di 20 jan, 2015 18:16

Bedankt voor je antwoord Tannetje, ik had al gelezen dat het bij mensen gaten veroorzaakte. Maar ik kan me voorstellen dat bij (oude) honden een operatie soms geen optie is. En dat dit dan een oplossing is.
Afbeelding
Groetjes Jessica

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2015)