Registreren

[BEANTWOORD] Blaasgruis speciaal voer voorgeschreven

Dierenarts Tannetje Koning heeft ons forum bezocht van 18 t/m 21 januari 2015.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 1

[BEANTWOORD] Blaasgruis speciaal voer voorgeschreven

Berichtdoor Chuma » ma 19 jan, 2015 18:34

Beste Tannetje Koning,

Bij mijn hond Senna, (een gesteriliseerde bordercollie teef van 8 ½ jaar) is na urineonderzoek op 15 december 2014 een blaasontsteking geconstateerd.

(Nadat ze de dag hiervoor zeker een keer of 35 ging zitten om te moeten plassen, althans die drang had ze)

Hiervoor heeft ze 2 antibioticakuren gehad.. tussen en na de 2 antibioticakuren een urineonderzoek.
Na de 2e kuur een urineonderzoek, 14 dagen even niks.. en afgelopen zaterdag opnieuw een urineonderzoek.

Haar Ph waarde is nog steeds 8, dus te hoog, er zat wat gruis (Stuviet) en er was nog iets bloed te zien.

Aan Senna zelf merk je niks.. ze plast, eet, beweegt en speelt goed.

Ze heeft nu voor minimaal 4 weken een speciaal voer hiervoor gekregen.. Royal Canin Veterinary Diet - Urinary S/O LP

Mijn vraag is:
Hoeveel tijd heeft dit nodig en wat vind u van deze brok?

Normaal krijgt Senna vers vlees van mij, nu is zij heel makkelijk en heeft geen problemen met de brok, maar wil haar straks toch weer op vers vlees zetten.

Zijn er dingen waar ik rekening mee kan houden om dit in de toekomst proberen te voorkomen..?

Graag hoor ik uw advies,

Met vriendelijke groet,
Chuma

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Blaasgruis speciaal voer voorgeschreven

Berichtdoor Tannetje » di 20 jan, 2015 18:08

Als deze klachten terug blijven komen zou ik wel om een echo vragen. Blaasontstekingen zijn aandoeningen van jonge teven en als een oudere teef het krijgt verdenk ik ze toch al gauw van een steen of een poliep.

Op zich kan ze nu ook al wel op vlees over. Vlees verzuurt en er zit veel vocht in. Je moet dan wel de zuurgraad van de urine in de gaten houden. Dat kan met strips van de apotheek. En als de urine niet zuur genoeg is (pH tussen 6 en 6,5) dan troebele appelazijn door het eten doen tot de urine wel zuur genoeg is.
En cranberry geven ter voorkomen van terugkeer van de klachten.
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2015)