Registreren

[BEANTWOORD] Osteopaat?

Dierenarts Tannetje Koning heeft ons forum bezocht van 18 t/m 21 januari 2015.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*
Aantal honden: 1

[BEANTWOORD] Osteopaat?

Berichtdoor veramon » di 20 jan, 2015 22:16

Halle Tannetje, wat een vragen heb je al beantwoord, zeg!
Echt fantastisch! :voer72:

Ik heb nog een vraag:
je hoort tegenwoordig steeds meer over osteopathie en het consulteren van een osteopaat.
Hoe denk jij hierover en denk je dat het verstandig is om je hond zo nu en dan eens te laten checken op blokkades of problemen in de wervelkolom of elders in het skelet?

Ik heb een zeer gezonde, 2,5 jaar oude Noorse Buhund reu en van alle kanten wordt mij aangeraden om eens een consult bij een osteopaat aan te vragen.
Maar wat zou de meerwaarde kunnen zijn bij een compacte hond met een zeer goede bespiering en ook goede gangen, die niks mankeert?
Ik ben benieuwd naar je antwoord!
Afbeelding

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Osteopaat?

Berichtdoor Tannetje » do 22 jan, 2015 20:30

Ja, zeker. Het kan best zijn dat hij ooit ergens tegenaan is gelopen. Wat je dan krijgt is dat het bindweefsel en de bloedvaten op die plek een klap krijgen en als reactie daarop stijver worden of vast komen te zitten. Als je een plek in je lichaam hebt waar het bindweefsel vast zit kan dat weer doorwerken op andere delen van het lichaam en daar ook scheefheid of stijfheid veroorzaken en zo zie je dat er langzaam maar zeker problemen kunnen ontstaan.
Nu denk ik dat je met je Noorse Buhund misschien minder snel dit soort klachten zult krijgen dan bij een minder gespierde of compacte hond. Maar het kan zeker geen kwaad om een of twee keer je hond te laten nakijken door een osteopaat.

Als je (veel) sport met een hond is het ook zeker aan te raden. Ze slijten minder snel en ook kleine blessures kunnen op de langer termijn grotere problemen veroorzaken.
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2015)