Geef ik Doran te weinig voedingsstoffen?

Alle onderwerpen waar geen aparte rubrieken voor zijn kun je hier kwijt.

Moderator: Jetske

Keer terug naar Honden algemeen | Voer Natuurlijk forum index

Geef ik Doran te weinig voedingsstoffen?

Berichtdoor Devellin » do 29 jul, 2010 14:01

Ik heb even een vraagje, ik wist niet precies in welke rubriek ik hem moest plaatsen :oops: dus als hij verkeerd staat sorry.

Ik weet dat de richtlijnen voor een pup tussen de 5 en 10% liggen, nou wil ik Doran schraal houden en geef ik hem dus een stuk minder. Hij weegt nu 16,5 kilo en krijgt gemiddeld zo'n 400 gram per dag, wat dus neer komt op ongeveer 2,5%. Alles is helemaal tot op de gram uitgerekend, dus zijn menu is perfect in balance en hij doet het goed, ziet er super uit e.d.

Maar nou kreeg ik op het labrador forum de volgende vraag:
@lin, ik vind 400 gram voor een hond van 16,5 kilo echt heel weinig hoor. Ik weet niet hoeveel Leentje nu precies weegt, maar die krijgt ongeveer 700 tot 800 gram op een dag, en ze ziet er gewoon goed uit, geen grammetje vet.
Ben je niet bang dat je Doran structureel te weinig voedingsstoffen geeft op deze manier? Want 5 tot 10% mag een richtlijn zijn, maar jij zit nu 0p 2,5% en dat is voor een opgroeiende pup héél weinig.
Ik ben een voorstander van slanke honden, én voeren op het oog, maar weet ook dat opgroeiende pups gewoon wat extra nodig hebben.

Normaal ben ik niet zo'n twijfelaar, maar ik wil natuurlijk niet dat Doran tekort krijgt aan iets :shock:
Mijn vraag dus, doe ik hem tekort door hem "zo weinig" te geven en hem zo schraal te houden of is dit pure onzin zolang het allemaal maar goed in balance is?
Even ter illustratie, zo ziet hij er nu uit 8)
Doran volgt

Graag jullie mening hierover :mrgreen:
home is where doghair sticks to anything but the dog!
Afbeelding

Max ♂ 28-05-2004, Luna ♀ 04-01-2008
Afbeelding Doran ♂ DS James Hathaway van het Haesdal 16-02-2010
Devellin
*Maximum Joyable Moon*
*Maximum Joyable Moon*

Re: Geef ik Doran te weinig voedingsstoffen?

Berichtdoor laura21 » do 29 jul, 2010 17:00

ik weet niet hoe jij op 5 tot 10 % komt, maar volgens mij klopt dat niet. Toen mijn hond pup was kreeg hij 3% tot 3,5 % en niet meer. Mijn hond is nu 1,5 jaar en weegt 35 kg en krijgt zo'n 850 g eten per dag. 850 g is veel voor zijn leeftijd maar hij valt heel snel af dus vandaar. Sommige honden hebben gewoon weinig lichaamsvet en dat heeft niks te maken met te weinig voeren.
Dino krijgt zo veel mogelijk vette vlees maar ik denk dat hij nooit een dikke hond zal worden.
Afbeelding
laura21
*Brabants Chocolaatje*
*Brabants Chocolaatje*

Berichtdoor Mik » do 29 jul, 2010 17:17

We roepen altijd goed kijken naar je hond, en ik denk dat je dat goed doet.
Maar het is ook zo dat als je hem zo voert dat hij netjes schraal blijft hij misschien niet zoveel spieren aanmaakt als hij anders zou doen.

Ik heb daar een voorbeeld van gezien. Dat was een labrador en de baas wou hem schraal houden, en hij zag er goed uit. Maar zijn bespiering was matig. De baas is toen meer gaan voeren en was hardstikke bang dat de hond te dik zou worden. Maar in plaats van dik worden kreeg hij toen veel betere bespiering.

Met dit in mijn achterhoofd zou ik zeggen. Geef m eens een beetje meer en kijk hoe hij het erop doet.
Krijgt hij meer spieren enzo dan is het dus prima, wordt hij dik en zet ie het aan op zn ribben, dan daar weer mee stoppen en verder gaan zoals je nu doet.
Afbeelding
Mik
*Everlasting Joy*
*Everlasting Joy*

Berichtdoor Devellin » do 29 jul, 2010 19:31

Mik schreef:We roepen altijd goed kijken naar je hond, en ik denk dat je dat goed doet.
Maar het is ook zo dat als je hem zo voert dat hij netjes schraal blijft hij misschien niet zoveel spieren aanmaakt als hij anders zou doen.

Ik heb daar een voorbeeld van gezien. Dat was een labrador en de baas wou hem schraal houden, en hij zag er goed uit. Maar zijn bespiering was matig. De baas is toen meer gaan voeren en was hardstikke bang dat de hond te dik zou worden. Maar in plaats van dik worden kreeg hij toen veel betere bespiering.

Met dit in mijn achterhoofd zou ik zeggen. Geef m eens een beetje meer en kijk hoe hij het erop doet.
Krijgt hij meer spieren enzo dan is het dus prima, wordt hij dik en zet ie het aan op zn ribben, dan daar weer mee stoppen en verder gaan zoals je nu doet.

Dank je, daar heb ik wat aan 8) Nooit bij nagedacht dat het eventueel iets met de bespiering doet, ik zal hem eens een weekje wat meer geven, kijken wat dat doet. Alhoewel zijn bespiering prima is, maar het kan nooit kwaad om het te proberen. Ik vroeg het eigenlijk alleen omdat ik vaak commentaar krijg over hoe "weinig" eten hij krijgt, maar hij ziet er prachtig slank en gespierd uit, dus vandaar mijn vraag of hij misschien iets te kort zou kunnen komen. :mrgreen:

Laura, 5 tot 10% is algemeen bekend als hoeveelheid voor een pup :roll:
Hoewel volwassen honden gemiddeld zo’n 2 tot 2,5% van hun gezonde lichaamsgewicht per dag eten eet een pup zo’n 5 á 10% van zijn lichaamsgewicht.
Afbeelding

Devellin
*Maximum Joyable Moon*
*Maximum Joyable Moon*

Berichtdoor rose » do 29 jul, 2010 19:37

Wat Mik zegt klinkt zinnig, dat zou je best kunnen proberen.
Het lijkt mij ook ten koste gaan van andere zaken als hij alle energie die hij krijgt alleen kan gebruiken om te groeien.

Wat je ook zou kunnen doen met deze vraag is Tannetje Koning bellen, ik denk dat zij jou hier een goed advies in kan geven en dan weet je het echt zeker :wink:
Afbeelding
rose
*Fryse Labbers*
*Fryse Labbers*

Berichtdoor Jet » do 29 jul, 2010 20:32

Espen wordt volgende week vrijdag 7 maanden, woog een week geleden 46 kilo, en krijgt 1380 gram voer per dag.
Dat is 3 % van haar lichaamsgewicht.
En er zit geen gram vet op, in beweging kan je haar ribben goed zien.
Ik ben begonnen met 5 %, toen met 4 maanden naar 4 % en met 6 maanden naar 3 %.
Uiteraard kijk ik in ie instantie naar Espen zelf, maar zij gaat prima op dit schema.
Dieren zijn mijn beste vrienden,hoewel ik mensen ook niet kan missen.

Afbeelding
Jet
*Jet, Forumhond 2008*
*Jet, Forumhond 2008*

Berichtdoor laura21 » do 29 jul, 2010 21:37

oh sorry dan..ik wist niet dat je 5 tpt 10% moest voeren bij een pup. Ik ben begonnen met 3,5% van zijn lichamsgewigt en nu zit hij op 3%. Bij ons is het altijd zo goed gegaan.
Afbeelding
laura21
*Brabants Chocolaatje*
*Brabants Chocolaatje*

Berichtdoor Devellin » vr 30 jul, 2010 01:48

Jet schreef:Espen wordt volgende week vrijdag 7 maanden, woog een week geleden 46 kilo, en krijgt 1380 gram voer per dag.
Uiteraard kijk ik in ie instantie naar Espen zelf, maar zij gaat prima op dit schema.

Mooi, dus jij zit ook niet zo hoog qua procenten, goed om te weten.
Doran is ondertussen ook alweer 5,5 maand en hij ziet er prima uit, maar ik ga wel een weekje wat meer voer proberen, puur om uit te proberen wat Linda zegt over de bespiering, alhoewel deze er prima uitziet, maar je weet nooit, proberen kan geen kwaad :mrgreen:

Roos, ik twijfel niet of hij gezond is hoor, hij is in blakende gezondheid, zowel de DA als de fokker zijn super tevreden over hem :wink: Maarja als mensen dan ineens aan je kop gaan zeuren dat je veeeeeeeeeeeel te weining geeft en dat dit nooit gezond kan zijn (alsof ruim een kilo voor een labpup van 4 maanden en 15 kilo wel gezond is) dan denk je toch, ik vraag het voor de zekerheid hier eens na :mrgreen:
Afbeelding

Devellin
*Maximum Joyable Moon*
*Maximum Joyable Moon*

Berichtdoor CJ » vr 30 jul, 2010 11:47

Even voor de duidelijkheid. :wink:

Een pup vanaf 4 weken voer je 5% tot 10% van zijn lichaamsgewicht en wordt naar leeftijd en behoefte minder. Gezien Doran zijn leeftijd gaan deze richtlijnen in de meeste gevallen niet meer op. Ook de richtlijnen van 3 maal per dag voeren kan anders zijn, omdat honden al aangeven dat ze het op 2 maaltijden per dag prima doen.

Betreft de bespiering en NRV vind ik deze stelling minder zinnig want zolang een hond niet goed of te weinig beweegt zal de spieropbouw niet veel beter worden. Dat je m.b.v. NRV uiteindelijk een beter spierresultaat kunt krijgen ben ik geheel eens, maar is wel een combi van factoren.

Je hond is zelf de grootste raadgever en het kijken naar je hond is daarom het meest belangrijk. Bouw (vethoeveelheid (bijv. ribben voelen), verhoudingen en bespiering) en groei (botten). Daarnaast zullen vetten, eiwitten, koolhydraten, vitamines en enzymen naar behoefte in het lichaam verdeeld worden en bij een tekort zal dit zich toch vaak uiten in een ongezonde, te magere en rusteloze hond.

Zoals ik het kan inschatten/volgen ben jij perfect bezig en dat kun je alleen al zien op de prachtige foto's die jij laat zien. En als dit ook beaambt wordt door Brigitte (fokker), dan zijn bij mij alle twijfels (die ik toch niet had :lol:) verdwenen. :D
Laatst bijgewerkt door CJ op vr 30 jul, 2010 12:19, in totaal 1 keer bewerkt
Afbeelding
Afbeelding CJ ♂ 08-06-2006 (Carringthon Junior)Afbeelding
Afbeelding Kyra ♀ 13-01-2004 (herplaatser)Afbeelding
CJ
*Krêftiche Swarte Heupe*
*Krêftiche Swarte Heupe*

Berichtdoor Yaraaa » vr 30 jul, 2010 12:08

Je eigen hond en jou gevoel en kijk daarop zijn je beste graadmeter.
Vind jij Doran goed in bespiering, schraal maar niet mager en is hij een levendige speelse pup dan lijkt mij er niks mee.

Ik zou wel proberen iets omhoog te gaan, kijken of hij dan meer bespiering ontwikkeld, word hij wat chubby op de ribben kun je altijd weer minderen.

Loïz weegt zo'n 9 kilo, is 7 maand en eet 550 gram per dag, dat is een dikke 6%.
Zij is ook mooi schraal, heeft mooie droge bespiering en zit geen grammetje vet op.
Afbeelding

* Groetjes Nadieh, Yara & Loïz *

Kyra, voor altijd in mijn gedachten
Yaraaa
*Lekker Bullen Smoelke*
*Lekker Bullen Smoelke*

Berichtdoor rose » vr 30 jul, 2010 16:16

Devellin schreef:
Jet schreef:Espen wordt volgende week vrijdag 7 maanden, woog een week geleden 46 kilo, en krijgt 1380 gram voer per dag.

Mooi, dus jij zit ook niet zo hoog qua procenten, goed om te weten.
Doran is ondertussen ook alweer 5,5 maand en hij ziet er prima uit, maar ik ga wel een weekje wat meer voer proberen, puur om uit te proberen wat Linda zegt over de bespiering, alhoewel deze er prima uitziet, maar je weet nooit, proberen kan geen kwaad :mrgreen:

Roos, ik twijfel niet of hij gezond is hoor, hij is in blakende gezondheid, zowel de DA als de fokker zijn super tevreden over hem :wink: Maarja als mensen dan ineens aan je kop gaan zeuren dat je veeeeeeeeeeeel te weining geeft en dat dit nooit gezond kan zijn (alsof ruim een kilo voor een labpup van 4 maanden en 15 kilo wel gezond is) dan denk je toch, ik vraag het voor de zekerheid hier eens na :mrgreen:

Je hebt gelijk, zou ik ook doen :wink:
Ruim een kilo is wel heel veel hoor :shock: dat zal wel weer zo'n mooie "showlijnlab" worden (lees: worst op pootjes) :(
Afbeelding
rose
*Fryse Labbers*
*Fryse Labbers*

Berichtdoor sjakie » za 31 jul, 2010 20:32

Devellin schreef:Ik heb even een vraagje, ik wist niet precies in welke rubriek ik hem moest plaatsen :oops: dus als hij verkeerd staat sorry.

Ik weet dat de richtlijnen voor een pup tussen de 5 en 10% liggen, nou wil ik Doran schraal houden en geef ik hem dus een stuk minder. Hij weegt nu 16,5 kilo en krijgt gemiddeld zo'n 400 gram per dag, wat dus neer komt op ongeveer 2,5%. Alles is helemaal tot op de gram uitgerekend, dus zijn menu is perfect in balance en hij doet het goed, ziet er super uit e.d.

Maar nou kreeg ik op het labrador forum de volgende vraag:
@lin, ik vind 400 gram voor een hond van 16,5 kilo echt heel weinig hoor. Ik weet niet hoeveel Leentje nu precies weegt, maar die krijgt ongeveer 700 tot 800 gram op een dag, en ze ziet er gewoon goed uit, geen grammetje vet.
Ben je niet bang dat je Doran structureel te weinig voedingsstoffen geeft op deze manier? Want 5 tot 10% mag een richtlijn zijn, maar jij zit nu 0p 2,5% en dat is voor een opgroeiende pup héél weinig.
Ik ben een voorstander van slanke honden, én voeren op het oog, maar weet ook dat opgroeiende pups gewoon wat extra nodig hebben.

Normaal ben ik niet zo'n twijfelaar, maar ik wil natuurlijk niet dat Doran tekort krijgt aan iets :shock:
Mijn vraag dus, doe ik hem tekort door hem "zo weinig" te geven en hem zo schraal te houden of is dit pure onzin zolang het allemaal maar goed in balance is?
Even ter illustratie, zo ziet hij er nu uit 8)
Doran volgt

Graag jullie mening hierover :mrgreen:

Bovenstaande quote over Leentje is van mij. Laat ik voorop stellen dat ik er geen problemen mee heb dat je het op dit forum neerzet. We willen uiteindelijk allemaal het beste voor onze hond, en door meningen van anderen te vragen kan je beter kiezen wat goed is voor je hond.
Ik heb je video bekeken, en ik vind Doran te mager. Het verhaal dat hij op deze manier misschien te kort spieren opbouwt klinkt mij logisch in de oren. Dus is het misschien ook niet gek om eens te proberen hoe hij het doet op wat meer eten.
Wat me wel een beetje stoort is dat er in een later bericht gepraat wordt over 'het zal wel weer een showlijnlab zijn' .Als dat betrekking heeft op mijn Leentje dan kan ik zeggen dat dat niet zo is. Ze ziet er prachtig slank uit, absoluut geen vet op haar lijfje. Ik geef haar nu zo'n 5% van haar lichaamsgewicht, en verdeel dat op aanraden van mijn trainster over 3 voedingen.
Het feit dat mensen reageren op jouw manier van voeren ( = zo min mogelijk voeren) is een gevolg van jouw reacties op topics waarin mensen aangeven hoeveel een pup/hond eet. Jij reageert heel snel met: is dat niet te veel voor je hond, want Doran krijgt maar...etc. Dan kan je natuurlijk reacties terugverwachten.
Maar goed, jij hebt het beste met je hond voor, en ik ook, maar we doen het allebei op onze eigen manier. En of dat goed is? Daar ga ik wel vanuit, maar het is altijd prettig om meningen en inzichten van anderen te vernemen, en daar ook voor open te staan, zodat je écht doet wat het beste is voor je hond, en niet star aan je eigen ideeën vasthoudt.
sjakie
Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Jet » za 31 jul, 2010 20:48

Voor zover ik het op het filmpje kan beoordelen zie je de ribben van Doran in beweging door schemeren.
Prima wat mij betreft.
Ik zou weleens een foto in stand willen zien.
Bij mijn SB pup zie je in beweging de ribben ook door schemeren, en in stand zie je taille.

Afbeelding

Afbeelding

Ze is zeer levendig, en mooi bespierd.
Hier zie ik dus niets ongezonds aan.
Dieren zijn mijn beste vrienden,hoewel ik mensen ook niet kan missen.

Afbeelding
Jet
*Jet, Forumhond 2008*
*Jet, Forumhond 2008*

Berichtdoor Esje » ma 02 aug, 2010 10:43

Ik vind Doran er mooi uitzien....maar de ene lab is de andere lab niet....wat voor de 1 te weinig is zal voor de andere te veel zijn.....en de 1 zal ook meer beweging krijgen als de ander....

Heb hier 2 bullen van bijna gelijk aan gewicht ( maar wel anders van bouw)....maar als ik Viper net zoveel geef als Billy wordt ze tonnetje rond....dus krijgt zij 150 gr minder dan Billy...en nog denk ik af en toe....kan nog wel minder.....
Hoewel haar ribben zowat niet te zien zijn...ook niet in beweging haha....vallen haar flanken nog steeds in...en dat is voor mij een graadmeter......
Afbeelding
En een groet van Esther , Billy & Viper
In gedachten Harley
Esje
*Noord Hollandse Hondenmama*
*Noord Hollandse Hondenmama*

Berichtdoor Ester » ma 02 aug, 2010 19:54

Voor mij zijn zowel Doran als Espen geweldige voorbeelden van pups die geweldig mooi opgroeien! :voer20:
Groetjes van Ester, Argos en de Felhestia-katten.
Afbeelding
Ester
*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Volgende

Keer terug naar Honden algemeen