Registreren

Bas opeens onzeker/bang sinds gisteren in de keuken.

Algemene onderwerpen over honden kun je hier kwijt.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Neverending story*
*Neverending story*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 0

Bas opeens onzeker/bang sinds gisteren in de keuken.

Berichtdoor mandarijn » vr 06 maart, 2015 17:01

Sinds gisteren durft Bas niet meer langs het eiland in de keuken. Dan draait hij zenuwachtig aan de andere kant rondjes terwijl hij graag bij mij is. Hij moet dan langs het eiland maar durft dus niet. Ik moet hem dan echt halen. Vandaag met wat stukjes kaas Bas beetje bij beetje wat verder gekregen. Maar nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Ik weet helaas niet waardoor het is gekomen.

Alvast bedankt met het meedenken en de reacties
Afbeelding
Groetjes Jessica

*Beautiful Blinker*
*Beautiful Blinker*

Re: Bas opeens onzeker/bang sinds gisteren in de keuken.

Berichtdoor Wijnie » za 07 maart, 2015 00:34

Ik zou hem inderdaad voor elk stapje (hoe klein ook) in de 'goede richting' belonen.
Kent Bas de clicker? Zo ja, dan zou ik daar de clicker bij gebruiken.
Wel héél vervelend natuurlijk. Hij zal vermoedelijk een keer ergens van geschrokken zijn. Maar ja, vaak is dat niet meer te achterhalen. Voor Bas zal het heftig geweest zijn en jij hoeft niks gemerkt/gehoord te hebben.
Kan je geen spoortje van snackies leggen rond het eiland? Houdt hij van zoekspelletjes? Als hij van zoekspelletjes houdt, kan je een spoortje rond het eiland uitzetten, terwijl hij even in een andere ruimte is. Als je klaar bent laat je Bas zoeken. Ik zou dan wel sterke beloningen gebruiken: iets waar hij stapelzot van is.
Sterkte hoor, want dit is echt NIET leuk.
Afbeelding
Groetjes van Wijnie en een poot van Blinker & Honey.

*Neverending story*
*Neverending story*

Berichtdoor mandarijn » za 07 maart, 2015 14:09

Spoortje van snacks is ook een goed plan. Nu wilt hij steeds dat ik tussen hem en het eiland loop.
Clicker kent hij niet, maar wil daar wel mee gaan trainen. Dat ga ik nu nog niet doen.
Afbeelding
Groetjes Jessica

*Neverending story*
*Neverending story*

Berichtdoor mandarijn » ma 09 maart, 2015 07:11

Net de vaatwasser aangezet en Bas durfde niet meer voorbij het eiland te lopen. De vaatwasser staat daarin. Waarom hij daar nu bang voor is, weet ik niet. Hij heeft daar altijd voorbij gelopen. Zou het mogelijk zijn dat de vaatwasser aan het verslijten is en een ander geluid maakt dat ik niet hoor?
Afbeelding
Groetjes Jessica

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*
Aantal honden: 1
Aantal katten: 2

Berichtdoor Vivianneb » ma 09 maart, 2015 11:26

Dat zou heel goed kunnen. Misschien een ultrasone piep van dat draai-sproei ding?
Dat zou je kunnen controleren door als ie niet draait even met de hand een zwengel te geven en kijken hoe Bas reageert. Het kan ook nog zijn dat het "trauma" plaats vond terwijl de vaatwasser aanging en dat hij dat samen heeft gevoegd in zijn hersenen...
Afbeelding

*Neverending story*
*Neverending story*

Berichtdoor mandarijn » ma 09 maart, 2015 14:19

Het draai-sproei ding maakt bij ons geen lawaai. Ik denk dat het de waterpomp is wat geluid maakt waar Bas bang voor is. De vaatwasser is denk ik ouder dan 10 jaar. Er werken 2 programma's niet meer. Misschien loopt de vaatwasser op zijn laatste benen.
Afbeelding
Groetjes Jessica

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*
Aantal honden: 1
Aantal katten: 2

Berichtdoor Vivianneb » ma 09 maart, 2015 14:44

Ah ja helemaal niet aan de waterpomp gedacht..
Afbeelding

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*

Berichtdoor Pasqualino » ma 09 maart, 2015 15:33

Om er iets aan te kunnen doen is het het gemakkelijkst als je heel precies weet wat het gene is waarvoor hij bang is.

Op welk moment van het naar de keuken lopen begint de angst? / op welke hoogte
Is hij sinds dat moment altijd bang om de keuken in te lopen of alleen op een bepaald tijdstip of als jij er wel of juist niet bij bent of alleen in het bijzijn van bepaalde geluiden, lichten, geuren?
Hoe is zijn houding op dat moment? (oren, staart, romp)
Wat doet hij precies / welk gedrag laat hij zien? (Duikt ineen, vlucht, blaft.. of welk gedrag zie je nog meer?)
Vanaf welk moment zie je stress signalen? Al bij het naderen van de keuken of pas als hij op de plek staat?
Wordt de angst gedurende de dagen groter, neemt het angstgedrag toe?
Zijn er andere situaties waarin hij ook zo reageert?

Wellicht is hij een keer geschrokken van iets tijdens het voorbij lopen van het eiland in de keuken. Of bijvoorbeeld een pijnprikkel (iets simpels als een nageltje die bleef hangen oid) die hij gelinkt heeft aan het eiland.

Ik zou gaan proberen de prikkel waar hij bang voor is een positieve associatie te gaan geven, maar niet door te lokken met voertjes. Daarmee gaat hij namelijk over eigen grenzen heen om toch het voertje te kunnen pakken, daarmee leert hij geen positieve associatie leggen en kan zonder het bijzijn van voertjes de angst voor de prikkel blijven bestaan. Ik zou het andersom doen:

Ga met hem op een afstand staan van de prikkel waarbij hij er wel naar kan kijken maar nog geen stress signalen laat zien. Op deze afstand beloon je hem iedere keer zodra hij naar de prikkel kijkt. Dus hij kijkt bijvoorbeeld richting eiland > click of yes woordje > gooi een heel lekker voertje op de grond. Herhaal dit vaak en misschien dat je na een paar keer iets dichterbij kan zonder dat hij spanning opbouwt. Ga vervolgens op deze nieuwe hoogte weer iedere interactie met de prikkel belonen in een hele hoge beloon frequentie. Prikkel waarnemen > click > voertje.

Het verschil met lokken hierbij is dat hij eerst uit zich zelf gedrag laat zien die je vervolgens kan belonen.

Neemt na enkele train sessies de angst af, dan zou ik vlakbij of in de keuken met hem gaan spelen. Bijvoorbeeld als sjorrend met een tug-touw de keuken in en uit lopen of op de grond samen met hem (terwijl de vaatwasser aan staat) gaan hersenwerken.

Misschien heb je er wat aan, ik hoop in ieder geval dat Bas snel niet meer bang is, want dit is vervelend voor jullie allebei natuurlijk.
Succes!! :voer20:

*Neverending story*
*Neverending story*

Berichtdoor mandarijn » ma 09 maart, 2015 18:01

Bas is bang als de vaatwasser aan staat. Dan durft hij niet langs het eiland. Dan rilt Bas een beetje, staart tussen de benen, oren plat en loopt hij van links naar recht voor een onzichtbare muur. Een 1/2 tot 1 meter verder veranderd er al wat in de houding. Minder spanning en het rillen is minder. De oren staan dan ook wat rechter en zijn staart is wat ontspannen.

Staat de vaatwasser uit dan loopt hij met een staart die omlaag hangt en oren naar achteren er voorbij.
Afbeelding
Groetjes Jessica

Keer terug naar Honden algemeen