Registreren

Help!

Algemene onderwerpen over katten kun je hier kwijt.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 2
Aantal katten: 4

Help!

Berichtdoor MFx » zo 17 feb, 2013 12:51

We hebben nu 5 katten. Van de 5 katten kunnen er 4 goed overweg met elkaar en de 5e julia wordt niet geaccepteerd. Wel moet gezegd worden dat ook de 4 de laatste tijd vaker mot met elkaar hebben. Julia is er als laatste bijgekomen.
De situatie is nu zo dat julia apart zit van de andere 4. Julia kan verder prima overweg met de honden en ook met 1 van de 4 katten. De andere 3 katten reageren fel tot agressief op julia.
Vooral Roos is heel aggressief richting Julia. Als roos bijvoorbeeld buiten zit en julia aan de andere kant van het raam zit komt ze bijna door het raam heen. Grote ogen, tongelen, mauwen etc.

We willen geen van de katten weg doen, maar de situatie nu is ook onhoudbaar. Wie kan ons van een goed advies voorzien.
Afbeelding

*Jumping Binky*
*Jumping Binky*

Re: Help!

Berichtdoor Hetty » zo 17 feb, 2013 15:30

Inmiddels heb ik wel gemerkt dat katten gedrag heel complex is. Op mijn werk is de dierenarts ook katten gedragstherapeut.
Veelal is niet 123 op te lossen.
Belangrijk is in ieder geval dat de kat Julia een eigen plek heeft waar ze rust kan vinden zonder lastig gevallen te worden door de andere. Persoonlijk zou ik met zoveel katten niet gaan proberen maar een therapeut inschakelen.

Succes en wie weet kan iemand hier je nog verder helpen.
Afbeelding

Afbeelding

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*
Aantal honden: 1

Berichtdoor veramon » zo 17 feb, 2013 15:50

Oeii, dat is heel naar, je voelt je zo machteloos in zo'n situatie! :(

Ik ben het met Hetty eens en zou in zo'n geval ook een kattentherapeut raadplegen: dit soort problemen los je helaas niet zomaar op!
Hoe oud is Julia trouwens en hoe oud zijn de andere katten?

Ik weet dat dergelijke problemen ook op dit forum vaker zijn voorgekomen, misschien kunnen anderen je er meer over vertellen voor welke oplossing zij hebben gekozen?
Zoals de situatie nu is (volgens jouw beschrijving) is de spanning tamelijk hoog en dat komt niemand ten goede..
Sterkte hoor! :voer66:
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal katten: 4

Berichtdoor MFx » di 19 feb, 2013 09:48

Julia is nu een maandje of 4 oud als ik het goed zeg. Dus vrij jong. Ze heeft haar eigen plek, dat is de woonkamer bij de honden en daar is ze prima op haar plek. De rest van de katten heeft de rest van het huis. De situatie is inderdaad niet echt fijn zo. Misschien toch maar kijken naar een kattentherapeut.
Afbeelding

*Koninklijke Labjes*
*Koninklijke Labjes*
Aantal katten: 2

Berichtdoor annemiek h » vr 22 feb, 2013 11:28

Wat jammer dat de rust in je groep weg is. Ik zou ook zeggen een gedragstherapeut. Geef dat een kans en lost dat te weinig op dan is vaak herplaatsen een eerlijkere oplossing voor "de buitenstaander"....
Sterkte!
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal katten: 6

Berichtdoor Khari » wo 03 apr, 2013 23:49

Erg vervelend zo'n situatie. Eerlijk gezegd heb ik er geen antwoord op na wat de anderen al aangeven.

Hier een beetje een zelfde situatie, maar dan de jonge kater die door de boel op z'n kop zet en de oudste het leven zuur maakt.
Het is hier dan vooral een hormoon kwestie waardoor hij de plek van de andere kater (wel kastraat) in wilt nemen. Ze zitten hier nu ook in 2 groepen, waarbij de 4 anderen wel heen en weer mogen, maar deze 2 jongens dus echt van elkaar gescheiden blijven
Groetjes Annette

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » di 09 apr, 2013 20:14

Wat voor jullie misschien?
viewtopic.php?f=19&t=35388

Snuffelaar
Snuffelaar