Registreren

Spice 04/11/2003 - 28/06/2014

Een rubriek ter nagedachtenis aan je dier.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Bengaalse Cattle Personality*
*Bengaalse Cattle Personality*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 5

Spice 04/11/2003 - 28/06/2014

Berichtdoor Nosy Barker » za 19 jul, 2014 13:28

Vandaag drie weken geleden heb ik afscheid moeten nemen van Spice.

Afbeelding

Ik heb een paar maanden geleden hier verteld dat het niet zo goed met haar ging. Afgelopen december had ze een hartruisje en uit de echo die toen gemaakt is, bleek dat beide hartkleppen niet goed functioneerden. Ook zag de dierenarts een verdikking op de hartspier die mogelijk een tumor kon zijn. Een tweede echo op 12 maart bevestigde haar vermoedens. De prognose was dat Spice nog enige tijd goed zou blijven, maar dat eens de tumor zou knappen en dan zou ik haar onmiddellijk moeten laten inslapen, als ze al niet uit zichzelf zou overlijden.

Hoeveel tijd ze nog had, viel niet te zeggen, maar veel meer dan een aantal maanden zou het niet zijn. Ik kon me dus een beetje voorbereiden, maar was gewaarschuwd dat het einde plotseling en onverwacht zou komen. Deze zomer zou ik gelukkig een aantal maanden minder gaan werken, tot 1 september werk ik halve dagen zodat ik veel tijd voor de honden heb. Er kwam ook half april een nieuwe pup hier in huis, wat aan de ene kant wel wat vermoeiend was voor Spice, maar wat haar ook veel afleiding gaf en wat haar positie als "top dog" nog eens versterkte (en daar genoot ze wel van).

We hebben in haar laatste maanden nog veel tijd samen kunnen doorbrengen, waarbij ik ook geregeld tijd uittrok om ook eens met haar alleen te gaan wandelen, zonder "de jongens". Daar genoot ze enorm van, en ik ook. Eind mei zijn we nog naar het voorjaarsclubweekend van de Zwitserse rasvereniging voor ACD's en Kelpies geweest. Dat was in een erg leuk hotel dat helemaal is ingericht op honden en hun eigenaren. Het hotel heeft zelfs een eigen behendigheidsbaan die we vrij konden gebruiken. Spice vond dat echt heerlijk! Ik heb uiteraard, gezien haar gezondheid, niet meer met haar getraind, maar heb haar gewoon een beetje haar gang laten gaan op die baan. Er viel toen echt niet aan haar te merken dat ze hartpatiënt was. Veel leden van onze club geloofden het daarom ook niet als ik zei dat dit toch echt haar laatste clubweekend zou zijn. "Die gaat nog wel een paar jaar mee", zeiden diverse mensen tegen me. Heel goed en lief bedoeld, maar ze hadden ongelijk, wist ik ook toen al.

Afbeelding

Zoals de dierenarts had gezegd, bleef Spice's conditie redelijk stabiel. Niet zoals bij Niamh vorig jaar, die langzaam steeds slechter werd en die er op het laatst ook wat andere kwalen bij kreeg. Spice was nog gewoon aktief en ze kon ook nog gewoon mee op langere wandelingen. Ze keek alleen de laatste tijd wat vermoeid uit haar ogen, maar verder was er niets aan haar te merken.
Ruim drie weken geleden, op donderdagochtend, weigerde ze opeens haar medicijnen te nemen. Normaal at ze die alsof het snoepjes waren, dus dat was raar. Ook een echt hondensnoepje weigerde ze. :( De DA had me verteld dat wanneer de tumor zou knappen, ze o.a. "niet meer zou willen en kunnen eten". Ik vreesde dus dat dit het begin van het einde zou zijn, al was ze ook weer niet zo slecht dat de tumor echt gesprongen zou kunnen zijn. Op ons ochtendwandelingetje was ze traag en moe en snel buiten adem, maar thuis wilde ze opeens wèl haar medicijnen en ontbijtje hebben. (De andere twee honden waren er nu bij, dat scheelt.)
Onze eigen DA was net die week met vakantie, dus ben ik met haar naar de kliniek gegaan waar ook de hartecho's zijn gemaakt. Die betreffende DA was die dag helaas ook vrij, zodat we naar een vreemde DA moesten. Zij maakte een röntgen waaruit bleek dat de tumor niet gesprongen was en dat ze ook nog steeds geen vocht in haar longen had. Dat was dus heel positief. Spice bleek echter koorts te hebben, dat zou haar symptomen ook kunnen veroorzaken, zei deze DA. Spice kreeg een prik en metacam mee en als het op vrijdag niet beter was, moest ik een afspraak maken met de DA die de echo's gemaakt heeft.

Op vrijdag was Spice eigenlijk aardig opgeknapt. De koorts was weg en ze voelde zich beter. Toch belde ik even met de kliniek omdat ik graag van onze behandelend arts wilde horen wat zij van de foto vond en hoe we nu verder moesten. Deze arts was helaas niet bereikbaar, maar ze zou terugbellen. Dat deed ze echter niet, wat ik wel vervelend vond, maar de situatie van Spice was nou niet zodanig dat ik er echt een probleem mee had.
Die nacht sliep Spice echter enorm onrustig. Ze ademde erg zwaar en had het benauwd. Toen ik de volgende ochtend op het punt stond om met de honden naar buiten te gaan, ging mijn telefoon. Het was de DA die de dag ervoor had moeten terugbellen. Ze bleek die zaterdag dienst te hebben, gelukkig, en in eerste instantie maakten we een afspraak om Spice om half vier op de kliniek te laten bekijken.
Maar gaandeweg de ochtend werd het me duidelijk dat Spice echt op was. :( Ze leed weliswaar niet, ging gewoon mee wandelen en wilde ook gewoon eten, maar ze was constant buiten adem. Toen ik haar tussen de middag meenam voor een wandelingetje gewoon met zijn tweetjes, was ze al buiten adem toen we nog maar net in het parkje waren. Ze had toen hooguit 200 meter aan de riem gewandeld... :( Ze wilde nog steeds niet opgeven, ze wilde dat ik nog een balletje voor haar gooide (vijf meter weg en toen ze daar aankwam, moest ze gaan liggen omdat ze zo moe was) en ze liep ook nog geregeld voor me uit. Ze is nog even ergens naar beneden gesprongen om in het water te gaan, dat soort dingen kon ze allemaal nog wel, maar het was allemaal wel enorm uitputtend voor haar. Die dag was het overigens net wat slechter weer, het regende de hele dag en het was niet meer zo warm als de dagen ervoor en erna, dus het hijgen kwam deze keer ook niet van de warmte.
Eigenlijk was het me tijdens dat wandelingetje wel duidelijk en toen de DA me tijdens dat wandelingetje nog even belde, spraken we af om onze afspraak te veranderen. Ik zou niet meer naar de kliniek komen, maar de DA zou na haar dienst naar mijn huis komen om Spice in te laten slapen.

Het is allemaal zo onverwacht gebeurd en zo anders verlopen dan verwacht, dat het nog steeds niet echt tot me doordringt. Het is ook gewoon te vroeg, dit was nog helemaal niet haar tijd. Spice was pas 10 1/2 jaar oud en ze kwam uit een lijn die behoorlijk oud wordt. Haar vader is 16 1/2 geworden en haar opa over moeder's kant is ook 16 geworden. Spice was haar hele leven ook gewoon gezond, op zo af en toe een kleinigheid na. Wel is er toen ze acht jaar oud was een melkkliertumor verwijderd, maar volgens het lab was die helemaal goed weggesneden en er is daarna ook nooit iets teruggekomen. Haar hartruisje van december kwam dan ook als een volslagen verrassing en de uitslag van de twee echo's sloeg helemaal de grond onder mijn voeten weg. Kleine, jeugdige Spice die altijd gezond en topfit was en die met gemak in ieder geval 15 jaar had moeten worden, die kleine Spice was opeens ziek en heeft nu haar elfde verjaardag niet eens mogen halen. Ik kan het nog steeds niet bevatten.

Afbeelding
(Spice vier dagen voor haar overlijden)

Spice is de vrijdag na haar overlijden gecremeerd in Wesel, Duitsland. Ik heb aansluitend bij een goede vriendin in de Achterhoek gelogeerd. Op zondag kwam ik weer thuis en heb ik haar urn in de kast gezet, naast de urnen van Teun en Niamh. Mijn drietal is nu weer herenigd, bij de Regenboogbrug en op mijn urnenplankje. Met het overlijden van Spice is een eind gekomen aan de periode Teun-Niamh-Spice. Een periode die 17 1/2 jaar heeft geduurd en waarin mijn leven ingrijpend is veranderd. Een periode waar ik zoveel geweldige herinneringen aan heb.
Ik heb destijds nooit echt goed kunnen rouwen om Teun en om Niamh. Ik merk dat dat nu, met Spice, op gang komt, ik rouw nu om alledrie. Dit drietal was zo geweldig, ik mis ze verschrikkelijk.
Rust zacht, mijn lieverds, en tot ooit, bij de Brug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 0

Re: Spice 04/11/2003 - 28/06/2014

Berichtdoor rupa » za 19 jul, 2014 18:26

sterkte met het verlies van spice en voor jullie natuurlijk ook.
gr paulien.
Afbeelding
Ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering, blijven het ideeën

*Joy of Life*
*Joy of Life*
Aantal honden: 4
Aantal katten: 3

Berichtdoor faith » za 19 jul, 2014 21:33

wat een moeilijke en verdrietige beslissing. heel erg veel sterkte.
Afbeelding

*Beautiful Blinker*
*Beautiful Blinker*

Berichtdoor Wijnie » za 19 jul, 2014 22:43

Pfffft, Caroline, wat moet dit verschrikkelijk moeilijk, pijnlijk en verdrietig voor je zijn. :cry:
Ik wil je dan ook ontzettend veel sterkte toewensen.
Afbeelding
Groetjes van Wijnie en een poot van Blinker & Honey.

*Mentrix*
*Mentrix*
Aantal katten: 1

Berichtdoor flynn » zo 20 jul, 2014 01:06

gecondoleerd met het verlies van spice. mijn flynn kwam ook uit een familie waar ze 15 a 16 werden en die moest ik ook met 10 1/2 in laten slapen.
soms heb je gewoon domme pech.......................sterkte!

*Bourgondische musketiers*
*Bourgondische musketiers*
Aantal honden: 1

Berichtdoor MichelleNL » zo 20 jul, 2014 05:30

Heel veel sterkte gewenst met dit verdrietige verlies.
Afbeelding

*Warm Thuis*
*Warm Thuis*
Aantal honden: 8
Aantal katten: 2

Berichtdoor Eranthe » zo 20 jul, 2014 11:17

Heel veel sterkte gewenst.
Groetjes, Karen

*Fryse Labbers*
*Fryse Labbers*

Berichtdoor rose » zo 20 jul, 2014 16:25

Wat verdrietig, heel veel sterkte!
Afbeelding

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Ester » zo 20 jul, 2014 16:38

Het is nog steeds zo raar, Caroline zonder Spice.. Ze hoorde zó bij jou!
Ook echt te jong, ze had er nog gewoon bij moeten zijn..
Nogmaals heel veel sterkte, Caro, wat een groot gemis... :voer35:

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*
Aantal honden: 1

Berichtdoor veramon » ma 21 jul, 2014 14:06

Nogmaals heel veel sterkte gewenst, Caroline!
Ik ben ontroerd over de liefde voor je honden die steeds weer uit je verhalen spreekt: ook nu weer, nu je zo'n moeilijke beslissing hebt moeten nemen..
de laatste tijd geniet ik van je verhalen over Taff en Jelle (op FB) maar in mijn gedachten ben je nog steeds de vrouw met die prachtige ACD's en die mooie border.. en de bijzondere katten natuurlijk!
Sterkte!
Afbeelding

*Noord Hollandse Hondenmama*
*Noord Hollandse Hondenmama*

Berichtdoor Esje » ma 21 jul, 2014 20:09

Heel veel sterkte gewenst met het verlies van Spice....en wat een sprekende foto die 4 dagen tevoren is gemaakt....
Afbeelding

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3

Berichtdoor daatje » ma 21 jul, 2014 21:02

Wat een verdrietig bericht, heel veel sterkte voor jullie.

*Enjoyable Kelpie*
*Enjoyable Kelpie*
Aantal katten: 1

Berichtdoor sjuutje » ma 21 jul, 2014 22:59

Wat een prachtige hond was Spice.
Sterkte met het verlies.
Working kelpie, leuk, onuitputtelijk, lief en helemaal gek... oftewel Joy

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*
Aantal katten: 0

Berichtdoor Sjaak » ma 21 jul, 2014 23:23

Heel veel sterkte! Wat een vreselijk moeilijke beslissing maar o zo eerlijk naar Spice.
Groetjes Nicole
Properly trained a Man can be Dog's best friend.

*Warm Thuis*
*Warm Thuis*
Aantal honden: 8

Berichtdoor Eranthe » vr 25 jul, 2014 23:14

Esje schreef:wat een sprekende foto die 4 dagen tevoren is gemaakt....

Helemaal mee eens.
Groetjes, Karen

Keer terug naar In Memoriam