Registreren

NRV succesverhaal

In dit hoekje kun je een poll openen en met elkaar discussiëren over dier-gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Ik voer NRV (zelf samengesteld en/of heel prooi

Mijn pup of kitten kreeg bij de fokker al rauw voer (kvv, barf of NRV)
7
11%
Om gezondheidsredenen
20
32%
Mijn dier de brokken niet goed at
5
8%
Op advies van de dierenarts
1
2%
Op aanraden van andere rauwvoerders
11
17%
Om andere redenen
19
30%

Totaal aantal stemmen : 63
*Haagse Podenco's*
*Haagse Podenco's*
Aantal honden: 2

NRV succesverhaal

Berichtdoor Aquillo » zo 27 nov, 2011 22:55

Hoe ben je er toe gekomen om je huisdier op NRV te zetten? En wat zijn je ervaringen ermee?
Welke redenen had je om over te stappen op Natuurlijk Rauw Voeren?
Is het dier veranderd door het geven van NRV en zo ja wat zijn die veranderingen?
Plaats je verhaal hier en laat anderen weten wat rauw voor jouw dier(en) betekend.
Groetjes, Cynthia

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

*Haagse Podenco's*
*Haagse Podenco's*

Re: NRV succesverhaal

Berichtdoor Aquillo » ma 28 nov, 2011 00:10

Het succes verhaal van Aquillo (Podenco Andaluz x geboren apri 2004)

Aquillo, afkomstig uit Spanje heb ik op 1 september 2004 geadopteerd via Dierenhulp zonder Grenzen.
Hij was toen 5 maanden oud en op advies van het opvanggezin en onze dierenarts voerde ik hem brokken.
Wat me de eerste weken opviel is dat hij vrij vaak diaree had en zich regelmatig overgaf. Omdat hij als pup van amper 4 weken oud in een vuilcontainer was gevonden, heb ik hem meteen laten onderzoeken op leishmaniose, en andere Zuid Europese ziektes. Volgens mijn DA was alles in principe “goed” althans er was geen parasitaire ziekte in het geding.
Zij dacht zelf aan een ontsteking van de darm en ik kreeg ab mee om hem op weg te helpen. Ik wist toen nog niet beter en dacht dat het wel goed was zo. Kreeg het advies om jeukemeuk of een ander bekend merk te gaan voeren. Dat deed ik dus braaf, maar de ellende bleef. Intussen vond hij al die brokjes helemaal niet zo lekker en at er maar mondjes maat van. Dat leek me niet echt gezond dus toen begon mijn zoektocht naar wat ik zoal kon voeren aan hem. Eerlijk gezegd vond ik in standaardboeken helemaal geen andere adviezen dan brok en blik. Ik kon me echter wel herinneren dat een tante van mij in de jaren ‘60 en ouders van mijn vriendje indertijd (eind jaren 70) een combinatie gaven van gekookte pens met bruin brood, blik en een hondenvoer met gedroogde groenten en rare brokjes en dat ze ook wel gekookte rijst, gekookte kipresten en gekookte groenten gaven. En ik herinnerde mij dat er een diepvriesvoer gegeven werd dat smuldier heette. Dat werd toen ook samen met rijst gekookt en dan werd er tot slot nog calciumpoeder over heen gedaan .
Omdat Aquillo zo slecht at en ik die brokjes maar raar voer vond begon ik voor hem rijst met soepgroenten en daarin kippenmagen, kippenvlees en smuldier te koken tot een prutje en deed er ook calciumpoeder bij. Dat at hij smakelijk en het ging al een stuk beter met hem. Ik begon zelf hondenbrood te maken op basis van meel, eieren, water en 75% gemalen vlees en wat lever. Dat alles werd door Aquillo natuurlijk wel met smaak gegeten. Alleen had hij toch om de paar dagen last van zijn darmen en maag en was dan behoorlijk mat en wilde dan ook niet eten. In de tussentijd ca december 2004 had zich een kale plek ontwikkeld op zijn dij, die schilferde en steeds groter werd. Na een huidschraapsel werd er demodex gevonden en kreeg hij weer ab en een sterk antiparasietmiddel dat alle vormen van parasieten zouden doden. Voorts adviseerde ze natuurlijk dieetmeuk. Waar ik heel braaf een zakje van kocht. Met alle ellende van dien. Weer braken en spuitdiaree waar zelfs bloed tussen zat. Dus na dat kleine zakje dieetmeuk ben ik er definitief mee gestopt. Geen brokken meer was mijn idee.
Ik begon op internet te zoeken naar oorspronkelijk voedsel voor de hond en begon ook Engelstalig te zoeken. Toen kwam ik er voor het eerst achter dat je de hond smuldier gewoon rauw kon geven. Dus deed ik het spul voortaan rauw door de met groenten gekookte rijst en deed daar dan ook nog wel ei doorheen. Ik ging ook verder op zoek naar diepvries voer en merkte dat dierenwinkels dat bijna niet in huis hadden. Ik heb werkelijk alles wat te krijgen was gegeven. Ook de blokjes hart die ze wel verkochten. Na verder zoeken kwam ik voor het eerst de term barf tegen. Pff dat vond ik nog wel ver gaan indertijd, maar ik leerde wel dat rauw echt beter was voor de hond. Maar ik was me nog echt aan het inlezen op dit voor mij nieuwe fenomeen.
Heel voorzichtig begon ik kippennekken, kippenmagen, kippenhart en kippenlever te voeren naast de kvv en soms gaf ik nog steeds gekookte rijst met groenten omdat dit toch ook wel op diverse sites (hij kreeg in die tijd ook nog 2 maaltijden per dag).
Op zich deed hij het daarop redelijk goed. En had nog maar eens in de de week een “slechte” dag. Dat weet ik dan aan het feit dat hij slechte start had gehad. Zijn vacht begon er beter uit te zien de kale plek verdween langzaam. Ik kocht steeds vaker naast de kvv andere dingen bij zoals rundvlees, lamsvlees (allemaal nog zonder bot en bij de slager dus lekker duur.) In januari 2006 adopteerde ik Estrella (podenco Ibicenco) van 6 maanden oud. Die heb ik meteen met Aquillo mee laten eten, en durfde ook steeds meer vers en rauw te geven en ook vlees met bot. Inmiddels waren er ook Nederlandse sites begonnen met info over het barf. :lol: Waardoor steeds verder op weg werd geholpen met het rauw voeren. Halverwege 2006 begon Ester met haar eigen site en heb me na een tijdje mee gelezen te hebben aangemeld. Dankzij dit forum leerde ik dat honden een graanallergie kunnen hebben. En daardoor begreep ik dat Aquillo wellicht allergisch was voor graan. Vanaf dat moment heb ik hem nooit meer iets met graan of rijst gevoerd. Voortaan kregen hij en Estrella alleen rauw vlees met bot in zo groot mogelijke porties.
Heel opmerkelijk was dat Aquillo vanaf dat moment dat hij geen rijst of graan meer kreeg vrijwel geen darmproblemen meer had. En op de koop toe een prachtige volle vacht ging ontwikkelen. Door het lezen en delen van ervaringen met NRV-forumleden is het menu van mijn honden steeds rijker geworden wat het aantal vleessoorten betreft.
Ik beweerde in die tijd dat ik het hele prooi voeren te ver vond gaan en zeker nooit gaan doen. Maar niets is zo veranderlijk als de mens ben toen begonnen met hele konijnen in vacht. En vanaf die tijd staat wild indien ik er aan kan komen ook zeer regelmatig op het menu.
:voer45:

Aquillo
toen nog op het opvang adres met beginnende kale plekjes
Toen nog Joey 3.jpg
Toen nog Joey 3.jpg (382.54 KiB) 2424 keer bekeken

net een paar dagen bij ons thuis. Hier zie je op de achterheup de beginnende lelijke plekjes en de dunne vacht
Aquillo 9.9.04.jpg
Aquillo 9.9.04.jpg (490.76 KiB) 2422 keer bekeken

Na een jaar bij ons gevoerd met deels kvv en deels gekookte rijst met groenten maar wel al met rauw vlees gecombineerd
13.11.05  In vol ornaat.jpg
13.11.05 In vol ornaat.jpg (2.72 MiB) 2424 keer bekeken

Net een paar maanden op helemaal rauw zonder granen
07.04.06 .jpg
07.04.06 .jpg (244.41 KiB) 2424 keer bekeken

2007
7-10-2007 Aquillo op de uitkijk 2.jpg
7-10-2007 Aquillo op de uitkijk 2.jpg (565.11 KiB) 2424 keer bekeken

en nu is het kereltje al weer 7 jaar en 7 maanden
PICT6693.JPG
PICT6693.JPG (847.59 KiB) 2424 keer bekeken
Groetjes, Cynthia

*Bijzondere Parel*
*Bijzondere Parel*
Aantal honden: 1

Berichtdoor monique111 » ma 28 nov, 2011 09:44

bijna 2 jaar geleden hebben we onze amerikaanse bulldog laten inslapen. Hij was pas 6, maar had zwaar epilepsie. Hij kreeg het maximale aan medicijnen en nog stond hij dagelijks te schuimbekken, hij poepte en plaste in huis en at het dan ook op. Hoe meer last hij kreeg hoe meer hij ook ging grommen, vooral naar mij. De DA kon geen reden vinden en uiteindelijk hebben we besloten om hem in te laten slapen. Nu lees ik steeds vaker dat dit dus ook door het voeren van brok kan komen en ben ik erg gaan twijfelen aan mijn besluit van die tijd, maar daar verander ik niets meer aan helaas.
Nu met Megan kwam ik weer voor de vraag welk voer ik zou gaan voeren. Ik hoorde steeds meer goede verhalen over vers voer en zo ben ik hier terecht gekomen. Na veel lezen en vragen heb ik besloten om rauw te gaan voeren. Omdat we reptielen hebben was het voor mij niet zo'n moeilijke keus. Ook mijn man vind het geweldig. De eerste keer konijn in jas moest ik wel even aan wennen. Een slang slikt zo'n prooi ineens in, maar nu hoorde ik echt de botjes kraken, maar het went. Ook mijn dochters weten niet beter dat de konijnen om te voeren zijn. Wel moeten ze de dieren met respect behandelen. Ik sta niet toe dat ze een dier plagen, ook al is het een voerdier. Megan doet het echt enorm goed op vers en ze wordt al aardig groot, ook haar vacht voelt goed aan.
Ik ben dan ook erg trots op rauw voeren en vertel het iedereen die het horen wil ( of niet hahaha)
Bijlagen
konijn.jpg
Megan vind konijn het lekkerst
konijn.jpg (189.84 KiB) 2412 keer bekeken
Je kunt voor geld een heel mooie hond kopen, maar niet het kwispelen van zijn staart. - van Josh Billings

groetjes Monique en een kwispel van Megan
Afbeelding

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » ma 28 nov, 2011 09:53

Mijn huidige beestenboel heeft altijd al rauw gehad.
Dus vandaar het verhaal van Lara, die nog wel brokken heeft gehad en het daar slecht op deed.

Lara's succesverhaal:

Alweer een aantal jaren geleden, toen Lara zo'n last had van haar gezondheid, ben ik bij mijzelf ten rade gegaan waar dit toch aan zou kunnen liggen. Ze kreeg een 'hoog aangeschreven merk brokken' maar toch had ze een slechte huid, een vies gebit en ze stonk uit haar bek en had een stinkende schilferige dunne vacht. Haar ontlasting was nooit zoals deze zou moeten zijn. Zelfs het wisselen naar andere merken brokken (en we hebben er werkelijk heel veel geprobeerd) veranderde aan deze situatie niets. Sterker nog: het ging steeds slechter en slechter en Lara kreeg ook steeds ergere jeuk. Hoewel Lara pas 4 jaar was leek het al een enorm oude hond. Ze had ook weinig energie en leek een beetje 'down'. Er was niet veel meer over van de jonge mooie hond die we daarvoor hadden. De dierenarts dacht aan een kippeneiwit-allergie en gaf ons ook een spray die de jeuk moest oplossen.

Toch zat het mij allemaal nog steeds niet lekker. Dankzij het medium internet kwam ik destijds via een algemeen dierenforum sites tegen over rauwe, zelf samengestelde voeding. Ik begon een paar keer in de week rauw te geven maar het resultaat was nog niet helemaal zoals deze moest zijn. Alhoewel het aanvankelijk enigszins eng en bizar in mijn oren klonk heb ik toch de volledige overstap naar rauwe voeding gemaakt. Onvoorstelbaar wat de gevolgen waren: binnen twee weken hadden we een totaal andere hond. Haar vacht glom als nooit tevoren volledig vrij van plekken, schilfers en haaruitval. Haar gebit was binnen een paar dagen door het fanatiek scheuren aan botten al schoon en compleet vrij van tandplak en tandsteen. Lara's ontlasting werd zoals hij behoort te zijn: klein en compact. Ze heeft sinds de overstap op rauw nooit meer deze klachten gehad! Inmiddels is ze bijna 14!

Lara op brokken:
Afbeelding

Afbeelding

Lara op rauw, twee weken later:
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal katten: 1

Berichtdoor Smoontje » ma 28 nov, 2011 13:36

Heb al wel mee gestemd, maar vertel later mijn verhaal!!
Nu eerst even wat nuttigs doen, voordat de dag om is (want als ik eenmaal begin te vertellen......)

Jullie houden het nog van me tegoed!! :wink:
Dierenshop NaDiVo
Natuurlijke diervoeding, Elk dier verdient het!

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal katten: 5

Berichtdoor Paola » ma 28 nov, 2011 14:05

Ik ben voor de aanschaf van mijn katten lid geworden van een kattenforum (Kattenplaza). Ik meen dat vooral Ester destijds veel posten over katten en rauw voeding. Dat sprak mij enorm aan, maar ik had toen nog niet de mogelijkheden en de katten om meteen over te gaan op rauw vlees. Ben wel begonnen met steeds vlees aan te bieden en ze vooral met veel verschillend vlees in aanraking te laten komen. Mijn eerste kitten heb ik meteen overgezet op rauw vlees en toen ik in de gaten kreeg dat Ed en Jinx genoeg lusten voor een menu samen te stellen ben ik om gegaan. Ed had van veel soorten brokken last van slechte ontlasting en klitten.
Sinds we over zijn op vers zijn de bakken geurloos, de ontlasting perfect, de vachten onderhoudsvrij, ze glanzen en zijn super gezond. Ik kan ook nog dagelijks genieten van katten die echt letterlijk smullen van het eten.
Afbeelding

*Ere-lid*
*Ere-lid*

Berichtdoor Jet » ma 28 nov, 2011 19:57

Ik heb geen succes verhaal.

De eerste hond die ik had gaf ik naast brok al regelmatig pens.
Daarna gaf ik regelmatig Rodi aan de honden.
Er was toen nog niet zo heel veel op de markt, ik geloof, Rodi, Smuldier, AHV en Voks.
Later kwamen daar vele andere kvv,s bij. :voer7:

Het eerste nest wat wij fokten ( 22 jaar geleden ) is helemaal afgespeend op kvv, en alle nesten daarna ook.
Pupkopers kregen kvv mee, met het advies de pup het eerste jaar op kvv te houden.
Ik ben altijd wel overtuigd geweest dat rauw beter is dan brok, maar ja brok was wel makkelijk met toen nog zoveel honden.

Tot het licht toch ging schijnen. :voer45:
Ik begon eerste te lezen op Barfplaats,niet veel later hier op VoerNatuurlijk, en zette de honden vast op Bibi.
Van lieverlee kwam daar eens een kipkarkas bij,konijn etc. tot ik volledig op zelf samen stellen zat, of liever gezegd de honden. :voer41:

Dus ik ben niet rauw gaan voeren omdat ik problemen bij de honden had, maar uit overtuiging dat het beter is. :voer20:
Dieren zijn mijn beste vrienden,hoewel ik mensen ook niet kan missen.

Afbeelding

*Bijzondere Parel*
*Bijzondere Parel*

Berichtdoor monique111 » ma 28 nov, 2011 21:44

Jet schreef:Ik heb geen succes verhaal.

Dus ik ben niet rauw gaan voeren omdat ik problemen bij de honden had, maar uit overtuiging dat het beter is. :voer20:

ik vind dit toch een succes verhaal hoor :voer45:
Je kunt voor geld een heel mooie hond kopen, maar niet het kwispelen van zijn staart. - van Josh Billings

Afbeelding

*Passie voor dieren*
*Passie voor dieren*
Aantal katten: 2

Berichtdoor kdamab » wo 28 dec, 2011 16:13

Ik heb 3 dingen aangevinkt.. (pup kreeg al bij de fokker, om gezondheidsredenen en anders)
Ooit ben ik overtuigd geraakt van rauw voer om gezondheidsredenen voor mijn Tascha.
Dat is helaas wel gestrand omdat madam niet mee wou werken maar goed, sindsdien was ik wel zeer geïnteresseerd in rauw. (optie "anders" )

Toen Teddy kwam met super zachte ontlasting en slechte vacht op een menu van "met de pot mee-eten" heb ik hem op KVV gezet. (dit verkocht ik toen ook)
Later heb ik hem met Aismee mee op NRV gezet en daarna overgezet op prooi in verband met zijn zeer slechte heupen en overgewicht. Nu op een prooidier menu doet hij het fantastisch en is mooi slank.
(optie gezondheidsredenen)

En Aismee kreeg bij de fokker al BARF dus die heb ik thuis meteen op NRV over gezet / gehouden.

Eerlijk is eerlijk, hoe langer ik bezig ben met rauw/NRV hoe meer ik overtuigd ben en hoe enthousiaster ik andere mensen aanspoor het vooral ook eens te proberen. Niet dat ik uit mezelf erover ga beginnen hoor, maar dat hoeft ook niet want ik heb 2 prachtige honden die er super goed uitzien en waarvan puberlief overloopt van energie en je tegemoet glimt dus dat is een hele goede vertegenwoordiger. Men vraagt me vaak wat ik mijn honden voer want ze zien er zo goed uit en hebben zoveel energie. (nou ja, Aismee dan)

De energieloze schapendoes van mijn buurjongen (teefje van 8 jaar, was niet meer van de bank te krijgen, had veel last van diarree en buikkrampen en wou gewoon eigenlijk niks meer) krijgt nu een paar maanden KVV met wat vleesbotten voor de tanden en doet het weer super. Ze is aan een 2e jeugd begonnen en rent en speelt weer en ziet er super goed uit. Goede ontlasting, geen buikkrampen meer..
En dus ben ik nou nog enthousiaster en begin steeds meer vertrouwen in mijn kennis en kunde op dit vlak te krijgen.

Karen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering van onze grote knuffelbeer Teddy. 31-5-2006 - 2-8-2014

*Gespikkelde liefde*
*Gespikkelde liefde*
Aantal katten: 2

Berichtdoor sam28 » wo 28 dec, 2011 17:56

ik mis een optie;
Toen ik mijn hond kreeg met 8 weken

Ik heb ooit wel eens met poes Lea nrv gedaan. Alleen wil die het niet eten.
Ook kvv gaat er slecht in. gelukkig eet ze wel kleine dingetjes dus een paar keer per maand tot eens per week of soms net wat vaker krijgt ze wat vleesjes of vis.

Ik ben er wel van overtuigd dat het veel gezonder is. Zeker als ik aan ziva haar vacht voel hoe enorm zacht ze is.
Hoe gezond ze eruit ziet en hoeveel energie ze heeft en hoe stabiel ze is.

Ziva is colt turkey overgegaan van brok naar NRV.
Nu heb ik denk ik de mazzel dat ze een enorme vreetschuur is.
Dat ze vanaf dag 1 enorm goed in de gaten heeft wat ze wel en niet kan eten.
Welke botten te hard zijn en welke niet. Wat te hard is kauwt ze voorzichtiger op en doet ze veel langer over.
Ze is hier langzaam ingegroeid.

Het enige wat ze ooit geweigerd heeft is een rat. Dat was een prooidier. Ik denk dat dit teveel op een cavia lijkt. Daar is ze mee opgegroeid en is voor haar een huisdier.

foto `s voeg ik later bij.. Laptop heeft honger.. :wink:
Afbeelding

*Haagse Podenco's*
*Haagse Podenco's*

Berichtdoor Aquillo » wo 28 dec, 2011 18:59

Jet schreef:Ik heb geen succes verhaal.

De eerste hond die ik had gaf ik naast brok al regelmatig pens.
Daarna gaf ik regelmatig Rodi aan de honden.
Er was toen nog niet zo heel veel op de markt, ik geloof, Rodi, Smuldier, AHV en Voks.
Later kwamen daar vele andere kvv,s bij. :voer7:

Het eerste nest wat wij fokten ( 22 jaar geleden ) is helemaal afgespeend op kvv, en alle nesten daarna ook.
Pupkopers kregen kvv mee, met het advies de pup het eerste jaar op kvv te houden.
Ik ben altijd wel overtuigd geweest dat rauw beter is dan brok, maar ja brok was wel makkelijk met toen nog zoveel honden.

Tot het licht toch ging schijnen. :voer45:
Ik begon eerste te lezen op Barfplaats,niet veel later hier op VoerNatuurlijk, en zette de honden vast op Bibi.
Van lieverlee kwam daar eens een kipkarkas bij,konijn etc. tot ik volledig op zelf samen stellen zat, of liever gezegd de honden. :voer41:

Esther ik durf te wedden dat jouw SB er mooier uit zien en sterker zijn dan de brok gevoerde SBtjes :lol:
Groetjes, Cynthia

*Ere-lid*
*Ere-lid*

Berichtdoor Jet » wo 28 dec, 2011 19:45

Speciaal voor jou Cynthia. :D

Afbeelding

Geen statie portret, maar wel goed te zien dat Espen strak in het pak zit,het is 1 brok energie,en de hond op de grond ( Reggae ) is 9 jaar geweest en doet nog net zo hard mee. :voer20:

Ik denk dat de voeding zeker invloed heeft. :voer46:
Dieren zijn mijn beste vrienden,hoewel ik mensen ook niet kan missen.

Afbeelding

*Bijzondere Parel*
*Bijzondere Parel*

Berichtdoor monique111 » wo 28 dec, 2011 20:11

ook al is ie dan speciaal voor cynthia, ik geniet even lekker mee :voer45: wat een pracht beesten :voer77:

Afbeelding

*A warm family*
*A warm family*

Berichtdoor Marjolijn » wo 28 dec, 2011 20:14

wowwwwww is dat Espen, wat een prachthond is ze geworden zeg!!!!

*Haagse Podenco's*
*Haagse Podenco's*

Berichtdoor Aquillo » wo 28 dec, 2011 20:34

Jet schreef:Speciaal voor jou Cynthia. :D

Afbeelding

Geen statie portret, maar wel goed te zien dat Espen strak in het pak zit,het is 1 brok energie,en de hond op de grond ( Reggae ) is 9 jaar geweest en doet nog net zo hard mee. :voer20:

Ik denk dat de voeding zeker invloed heeft. :voer46:

Kijk en dat jouw honden een mooie leeftijd bereiken is toch ook met vlag en wimpel te benoemen.
En heerlijk om Espen weer te zien :voer45: :lol:
Groetjes, Cynthia

Volgende

Keer terug naar De Kwestie