Registreren

hoe word een muis gedood en andere dieren

In dit hoekje kun je een poll openen en met elkaar discussiëren over dier-gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 0

Re: hoe word een muis gedood en andere dieren

Berichtdoor Sjaak » ma 26 mei, 2014 15:45

Door het vervangen van zuurstof door CO word letterlijk de adem accuut weg genomen. Bij een defecte boiler loopt de ruimte langzaam vol en word je moe en kun je hoofdpijn krijgen en misselijk worden.
CO bindt zich aan de rode bloedcellen en dat gaat erg makkelijk.
Op http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=332 staat dat al bij 0,2% CO in de lucht de dood onmiddellijk optreedt.

Op het moment dat CO zich aan haemoglobine bindt in plaats van aan zuurstof stik je dus gewoon, ondanks dat je nog kunt ademen. Alleen er is geen plek meer voor O2 om zich aan haemoglobine te binden.

Ik vermoed dat dus de concentratie CO bepalend is voor hoe snel het gaat. Maar hoe ik 'de dood treedt onmiddellijk op" moet interpreteren? Ik kan me niet voorstellen dat je vanaf een bepaalde concentratie CO meteen je bewustzijn verliest, dat zal pas gebeuren als je hersenen gebrek aan zuurstof krijgen.
Er zullen vast filmpjes van staan op Youtube maar ik heb zelf geen trek om die op te zoeken ;)
Groetjes Nicole
Properly trained a Man can be Dog's best friend.

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 1

Berichtdoor Rosa24 » wo 28 mei, 2014 09:50

Maart schreef:ze stikken, dat lijkt me toch niet zo leuk ;)
Het levert toch wel een stuk stress op.

Is dat zo? Wij mensen worden er ook slaperig van. Daarom is het ook zo'n sluipmoordenaar. Door de slaperigheid zullen eventuele pijn- en stressklachten meevallen, lijkt me. Ik denk dat er ergere manieren zijn om een dier aan zijn einde te helpen.

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*
Aantal katten: 0

Berichtdoor Sjaak » wo 28 mei, 2014 15:00

Als ik Google gebruik lees ik dat er geen CO maar CO2 gebruikt wordt, of stikstof, argon en mogelijk nog andere gassen.
CO2 zou snel tot bewustzijnsverlies leiden http://en.wikipedia.org/wiki/Controlled ... _slaughter

Op youtube staan best wat filmpjes, heb er inmiddels een aantal gezien en vind het moeilijk om te oordelen in hoeverre de dieren het allemaal bewust meemaken (het gebrek aan zuurstof).

Op de Duitse Wiki staat oa ook dat eendagskuikens levend 'zerschreddert' worden. Levend vermalen dus, daar gaat het ook over op de Engelstalige wiki
Groetjes Nicole
Properly trained a Man can be Dog's best friend.

*Reloaded Revolution*
*Reloaded Revolution*

Berichtdoor GekGeitje » do 29 mei, 2014 00:13

Of het snel en pijnloos gaat, ligt aan de hoeveelheid dieren in de co2 box en hun grootte. Ik weet dat het bij ratten dus wel langzaam gaat. Bij muizen gaat het vrij snel.

*van de baelkenshoek*
*van de baelkenshoek*
Aantal katten: 2

Berichtdoor Maart » zo 15 jun, 2014 18:28

Rosa24 schreef:
Maart schreef:ze stikken, dat lijkt me toch niet zo leuk ;)
Het levert toch wel een stuk stress op.

Is dat zo? Wij mensen worden er ook slaperig van. Daarom is het ook zo'n sluipmoordenaar. Door de slaperigheid zullen eventuele pijn- en stressklachten meevallen, lijkt me. Ik denk dat er ergere manieren zijn om een dier aan zijn einde te helpen.

ja, dat is zo.
Ik zie (en doe) het bijna dagelijks, met 100% CO2 trouwens.
Maar ze zijn niet van direct dood.

Uiteraard is het 'snel', in de zin dat het geen 30 seconden mag gaan duren.
Maar ze beseffen het wel degelijk, dat zie je aan de reactie van ze.

Vorige

Keer terug naar De Kwestie