Registreren

Menu volgens percentages of..

In dit hoekje kun je een poll openen en met elkaar discussiëren over dier-gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Mentrix*
*Mentrix*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 1

Re: Menu volgens percentages of..

Berichtdoor flynn » vr 28 nov, 2014 00:26

Ester schreef:Ik geloof niet in ideale percentages. Ik geloof ook niet zo in "complete voedingen" maar wel in variatie.
Daarbij zal voor elke hond/kat "het ideale dieet" anders zijn, dus daarom voer ik op het oog.

idem.

*Psowaya Barsaya*
*Psowaya Barsaya*
Aantal honden: 4

Berichtdoor gorna » vr 28 nov, 2014 13:06

7 jaar gelden toen ik begon met vers voeren heb ik voor iedere hond een menu gemaakt met de percentages.
Ik was enorm onzeker of ik het allemaal wel goed deed en of mijn honden niet tekort kwamen, na verloop van tijd gingik er aan wennen en werd ik steeds gemakkelijker.

Nu voer ik op het oog en gebruik geen weegschaal meer, afwisseling en veel variatie is mijn motto :voer45:
Afbeelding

*Warm Thuis*
*Warm Thuis*
Aantal honden: 8
Aantal katten: 2

Berichtdoor Eranthe » zo 30 nov, 2014 00:51

Pasqualino schreef:Ik begrijp dat de meeste het globaal in hun hoofd hebben wat de hond moet krijgen en niet meer alles precies afwegen, maar ik doel ook echt op het begin. Een eerste keer heb je het uitgerekend/ menu samengesteld om te zien wat ze zo ongeveer moeten krijgen. Zou het daar niet beter zijn om de hoeveelheden aan nutriënten te berekenen dan de percentages?

Dat we dat met ons eigen eten niet doen zegt overigens niet dat het wellicht niet beter zou zijn om wel te doen.

Weet je, in het begin hield ik me krampachtig vast aan percentages (de hoeveelheden aan nutriënten heb ik nooit berekend), maar het ging echt belabberd met mijn honden. Door zelf te schuiven en bepaalde combinaties te maken (ik voerde extra's in de vorm van rauwe honing, noten, pitten enz.) vond ik mijn honden het steeds beter doen op de voeding die ik aanbood. Ik spreek even in verleden tijd, want ik stel niet voor alle honden meer samen. Mijn polsen zijn meerdere keren overbelast geraakt van het vele portioneren met hakbijl, hamer en knipwerk (ik voerde overwegend wild) dat er braces aan te pas moesten komen. :cry:
Alvará krijgt nog steeds volledig samengesteld (lijdt aan epilepsie) en Chat O ook. Ik baal er gruwelijk van, want er gaat niks boven zelf samenstellen en gek, maar ik mis de voldoening ook die ik eruit haalde. Ik wil het wel weer op gaan pakken, maar dan wel met hele makkelijke vleesbotten waar ik niet allerlei toeren voor uit moet halen om ze naar teckel grootte te krijgen.
Groetjes, Karen

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

Berichtdoor daatje » zo 30 nov, 2014 15:47

Ik ben toch eens verder gaan lezen over nutriënten, je hebt nl ook nog anti-nutriënten, die zitten voornamelijk in granen, soya en bonen.
Dit betreft dan voor mensen. Voor honden wisten we natuurlijk al dat granen etc. niet goed is.
De goede en veel nutriënten zitten in vlees, groente en fruit. Eveneens zitten hier ook de meeste vitamines in.
Dit heb ik gevonden op Paleo.nl

Als ik het dan goed heb en zover begrepen heb, zitten er dus veel goede nutriënten in vuile pens. Je zult dan wel vuile pens moeten hebben van een dier die geen granen of mais eet. Hoewel het in de pens wel gefermenteerd is.
Ook begrijpelijk dat katten het meest muizen en vogeltjes eten, zo krijgen ze (volgens mij) genoeg nutriënten binnen van de maagjes van deze diertjes.

Gevorderde
Gevorderde
Aantal honden: 1

Berichtdoor Chriske » zo 14 dec, 2014 20:12

Ik geef nu al meer dan 10 jaar NRV. Ik kan me nog levendig inbeelden dat ik alles zorgvuldig berekende uit onzekerheid. Nu kijk ik vooral naar de ontlasting en zorg ik dat hij tijdig bot/spiervlees en orgaan krijgt. Of het nu deze week 50 gram hart is of 90 gram, daar liggen we niet van wakker. De ene dag eet hij ongeveer 800 gram en de andere dag eet hij twee forellen van samen 500 gram. Hij is nu de 8 jaar gepasseerd en ergens moet ik het toch goed doen, want iedereen denkt dat het nog een jonge hond is :voer45:
Mooi gespierd, geen grammetje vet, mooie tanden, goede ontlasting en een spring in het veld.
Afbeelding

Vorige

Keer terug naar De Kwestie