Registreren

Vuurwerkverbod voor particulieren? of zo houden?

In dit hoekje kun je een poll openen en met elkaar discussiëren over dier-gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Vuurwerk - verbod voor particulieren? of zo houden?

Ik ben voor een verkoopverbod van vuurwerk aan particulieren
11
85%
Die ene dag per jaar, lekker zo laten!
2
15%
Anders.. namelijk...
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen : 13
*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Vuurwerkverbod voor particulieren? of zo houden?

Berichtdoor Ester » ma 08 dec, 2014 14:53

Ben erg benieuwd hoe jullie denken over de verkoop van vuurwerk aan particulieren?

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*

Re: Vuurwerkverbod voor particulieren? of zo houden?

Berichtdoor Pasqualino » ma 08 dec, 2014 16:09

Ja een verbod, heel graag! Als je het mij vraagt is die herrie en rotzooi zo vreselijk dier onvriendelijk! Voor honden die bang zijn maar wilde vogels e.d. niet te vergeten. Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat mensen rustig € 50,- in nog geen 2 minuten letterlijk de lucht in gooien. Hebben die mensen niks beters om hun geld aan te besteden denk ik dan..
En dan al die ongelukken elk jaar weer...
Van mij mag het verboden worden.

Ik geef toe, ik kijk om 0.00 ook echt wel even naar buiten om al het spektakel in de lucht te bekijken (zodra ik de honden hun eigen vuurwerk pakket heb gegeven ;)), het hoort er wel een beetje bij. Maar tradities kunnen aangepast worden en het went heus wel, er zijn genoeg alternatieven te bedenken...

*Koninklijke Labjes*
*Koninklijke Labjes*
Aantal katten: 2

Berichtdoor annemiek h » ma 08 dec, 2014 17:49

Ja!! geen verkoop meer aan particulieren.
Zonde van het geld en vooral vreselijk milieuonvriendelijk.
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 0

Berichtdoor Louise1 » ma 08 dec, 2014 18:31

Ik heb ook voor het verbod gestemd. Beter zou het zijn als gemeenten (eventueel gezamenlijk) een mooi verantwoord vuurwerkspektakel organiseren. Dat is niet alleen beter voor het milieu en de veiligheid van mens en dier, maar brengt mensen ook bij elkaar :)

*Bourgondische musketiers*
*Bourgondische musketiers*
Aantal honden: 1

Berichtdoor MichelleNL » ma 08 dec, 2014 18:35

Ook ik ben voor een verbod op de verkoop aan particulieren. Met name de laatste jaren vind ik het de spuigaten uitlopen en kan je hier bijna niet meer normaal over straat, ik vermijd zulke dagen dus echt de drukke wegen waar veel wordt afgestoken. Daarnaast is het natuurlijk een enorme stress voor veel dieren (inderdaad ook de 'wilde' dieren als vogels) en de zooi die je ervan hebt is enorm. Ik vind de suggestie van één plek waar afgestoken wordt een beter idee.
Afbeelding

*Turkse Schoonheden*
*Turkse Schoonheden*
Aantal katten: 15

Berichtdoor ginnie » ma 08 dec, 2014 19:31

een verbod voor particulieren ben ik ook helemaal voor.

Vaak begint het knallen al in november. en dan wonen wij nog in een rustige buurt wat dat betreft!
Nu vind Senin het wel leuk om te zien (gek beest), en een deel vind het niet erg, maar en aantal hier vinden het he-le-maal niet leuk. En ik schrik me altijd een slag in de rondte van die veel te vroege knallen....... ik ben er niet bang voor hoor, maar toch schrik ik ervan als er in de steeg een bommetje afgaat.

gewoon lekker op een centrale plaats, door professionals, laten afsteken. Dan zijn de dieren niet meer zo bang (huis- of wild), raken er geen dieren, kinderen en volwassenen meer gewond (nu ja, niet meer zoveel!) en ben je van veel (lucht)vervuiling af.
groetjes van Wendy en de poezenbende

*Reloaded Revolution*
*Reloaded Revolution*

Berichtdoor GekGeitje » ma 08 dec, 2014 19:42

Van mij hoeft er geen vuurwerkverbod te komen. Wel mag er strenger op gecontroleerd worden zodat er niet al in novemver vuurwerk wordt afgestoken. Die ene dag per jaar vind ik prima. Alles wat ervoor komt, dat vind ik niet oke (oh, dan had ik eigenlijk op Anders moeten stemmen ipv zo laten, haha).

*Neverending story*
*Neverending story*
Aantal katten: 0

Berichtdoor mandarijn » ma 08 dec, 2014 19:49

Van mij mag er een totaal verbod komen op alles wat knalt. Bobbie is zo vreselijk bang voor de knallers. Zeker nu het makkelijk is om uit het buitenland nog grotere knallers te halen. Van mij mag Europees overal dezelfde normen voor vuurwerk gaan gelden en flink hoge boetes of straffen op illegaal vuurwerk. En daar moet dan wel op gecontroleerd worden.
Afbeelding
Groetjes Jessica

*Beautiful Blinker*
*Beautiful Blinker*

Berichtdoor Wijnie » ma 08 dec, 2014 22:03

mandarijn schreef:Van mij mag er een totaal verbod komen op alles wat knalt. Bobbie is zo vreselijk bang voor de knallers. Zeker nu het makkelijk is om uit het buitenland nog grotere knallers te halen. Van mij mag Europees overal dezelfde normen voor vuurwerk gaan gelden en flink hoge boetes of straffen op illegaal vuurwerk. En daar moet dan wel op gecontroleerd worden.

En dat vind ik dus ook.
Hier in België steken ze voor 'elke scheet' vuurwerk af. Ik kom daar dus knotsknettergek van.
En het is ook wat Annemiek schrijft: zonde van het geld en verschrikkelijk voor het milieu.
We worden constant op onze vingers getikt wat het milieu betreft en met oudejaarsnacht wordt er in een mum van tijd bergen zooi de lucht ingeknald en dat wordt dan normaal gevonden. :shock:

En dan dat carbid schieten in NL (dat kennen ze hier gelukkig niet). Dat zou toch ook héél, héél rap verboden moeten worden. Wat een idioterie is dat toch ook. Arme, arme dieren. :cry:
Afbeelding
Groetjes van Wijnie en een poot van Blinker & Honey.

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Ester » ma 08 dec, 2014 22:39

Ik ben ook voor een verbod. Ik vind het nogal raar dat je niet met een zakmes op zak mag lopen maar wel met (gevaarlijk) vuurwerk. Al die gewonden elk jaar, slachtoffers onder dieren, de overlast.
Wat mij betreft hebben mensen allang bewezen hier niet goed mee om te kunnen gaan.

Elk jaar word ik misselijk van al die miljoenen die worden uitgegeven aan vuurwerk.
Een vriend van onze buurman geeft altijd veel geld uit, vaak wel voor meer dan 1000 euro. Ik word daar niet goed van..

Las dit ook weer, telkens als ik dit soort berichten lees dan word ik nog meer gesterkt in mijn mening.

http://nos.nl/artikel/2007740-vuurwerk-wordt-tilburgs-hondje-fataal.html

*van de baelkenshoek*
*van de baelkenshoek*

Berichtdoor Maart » di 09 dec, 2014 07:26

Een verbod hoeft voor mij niet, strengere controle wel. En alleen op oudejaar tijdens de overgang.
Als mensen dat leuk vinden, vind ik niet dat het verboden moet worden voor 1 dag per jaar enkel omdat iemands hond er last van heeft.
Ik doe vast ook wel eens dingen dat een ander dan weer niet leuk vind en stel je voor dat er een verbod op honden komt omdat iemand er schrik van heeft.

1 avond per jaar wat pijlen de lucht inschieten, ze doen het maar. Ik vind het trouwens ook wel eens leuk om naar de te kijken (sta altijd in de weide omringd door mijn paarden/honden/katten met voor elk wat lekkers en voor mezelf een klein flesje champagne en tja, ik vind het toch wel iets hebben :lol: )

Overdrijven is natuurlijk uit den boze, en het laten afsteken door jongeren midden op straat en laat staan mensen/dieren opzettelijk gaan laten schrikken/verwonden en zelfs doden, dient natuurlijk streng gestraft te worden.

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3

Berichtdoor daatje » di 09 dec, 2014 11:30

Ik ben voor een verbod, strenger controleren komt niets van terecht, vooral op het uitgestrekte platteland niet. Weken zitten we in het carbid schieten, daar ook de politie voor gebeld, niets meer van gehoord, als je weken die knallen hoort heb je het echt helemaal gehad. Ik begrijp dat niet want er is een vergunning voor nodig.
Het is zo triest, de mussen vallen hier uit de klimop om 24.00 uur, laten we dan maar zwijgen over al die andere dieren.
Geverfd hout mag niet op de paasbult, en terecht hoor, maar kruitdampen, papierrommel en overlast van vuurwerk, dat mag allemaal wel.
En al die miljoenen die zomaar verdwenen zijn in een paar minuten, wat zouden we daar allemaal van kunnen doen.

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*

Berichtdoor veramon » di 09 dec, 2014 18:15

Ik sluit me aan bij diegenen die voor een verbod zijn: net zoals Jessica hierboven ook al zegt, het gaat mij nog niet eens zozeer om de huisdieren ( ik heb nog nooit een huisdier gehad die zich stoorde aan vuurwerk) maar om de vogels, alle -klein- wild en daarnaast om de verontreiniging die het allemaal met zich meebrengt.
Weer zo'n "traditie" die m.i. volkomen achterhaald is! 8)
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Hylos » di 09 dec, 2014 19:15

Als mensen het vuurwerk alleen op 31 december s avonds afsteken, niemand er mee verwonden, er niet mee gaan gooien, er niks mee vernielen etc etc
Mag er van mij best vuurwerk zijn voor particulieren.
Maar aangezien dat blijkbaar onmogelijk is je daar aan te houden zeg ik.. afschaffen die zooi en per gemeente vuurwerkshows organiseren. Is ook vaak veel mooier, gezelliger, spectaculaider én veiliger!

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Chriske » zo 14 dec, 2014 20:01

Maart schreef:Een verbod hoeft voor mij niet, strengere controle wel. En alleen op oudejaar tijdens de overgang.
Als mensen dat leuk vinden, vind ik niet dat het verboden moet worden voor 1 dag per jaar enkel omdat iemands hond er last van heeft.
Ik doe vast ook wel eens dingen dat een ander dan weer niet leuk vind en stel je voor dat er een verbod op honden komt omdat iemand er schrik van heeft.

1 avond per jaar wat pijlen de lucht inschieten, ze doen het maar. Ik vind het trouwens ook wel eens leuk om naar de te kijken (sta altijd in de weide omringd door mijn paarden/honden/katten met voor elk wat lekkers en voor mezelf een klein flesje champagne en tja, ik vind het toch wel iets hebben :lol: )

Overdrijven is natuurlijk uit den boze, en het laten afsteken door jongeren midden op straat en laat staan mensen/dieren opzettelijk gaan laten schrikken/verwonden en zelfs doden, dient natuurlijk streng gestraft te worden.

Ik sluit me bij Maart aan. Geen verbod, maar ik vind het wel spijtig dat ze de rommel laten liggen :evil:
Zelf maak ik het ook gezellig en kijk ik met Fonzke naar het vuurwerk. Hij vindt het zelf heel interessant :)
Afbeelding

Keer terug naar De Kwestie