Registreren

Waar komt het vlees dat wij voeren vandaan?

In dit hoekje kun je een poll openen en met elkaar discussiëren over dier-gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Wat voeren jullie?

Overwegend vlees uit de bio industrie
4
24%
Wild
4
24%
Biologisch vlees
4
24%
Natuurlijk vlees (geen keurmerk)
3
18%
Anders, nl.
2
12%

Totaal aantal stemmen : 17
*Yola van Goud*
*Yola van Goud*
Aantal honden: 1

Waar komt het vlees dat wij voeren vandaan?

Berichtdoor veramon » do 08 jan, 2015 14:37

Hoe komen we aan het vlees voor onze dieren en waar komt het vandaan?
Het lijkt er soms op dat de kwaliteit van het vlees dat wij onze dieren voeren achteruit gaat terwijl de prijs hoger lijkt te worden: hoe doen jullie dat en hoe voeren julle dan?
Vlees uit de bioindustrie is vrij gemakkelijk verkrijgbaar tegen redelijke prijzen, maar hoe zit het dan met de kwaliteit?
Biologisch vlees is misschien kwalitatief beter maar wat lastiger te krijgen en veel duurder en voor "natuur vlees" van bv grote grazers uit een natuurgebied geldt dat ook steeds meer.
Wild voeren dan misschien?

Ik vraag me dus af wát jullie overwegend voeren en ik welke verhoudingen je dat doet?
Bv. 80% bioindustrie en 20% biologisch of anders?
Afbeelding

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

Re: Waar komt het vlees dat wij voeren vandaan?

Berichtdoor daatje » do 08 jan, 2015 21:48

Na een jaar overwegend bio-industrie gevoerd te hebben, ging ik toch nadenken over vlees voor mijn dieren. Mijn man en zoon eten alleen duurzaam of bio vlees. Ik ben vegetariër.
Ik probeer zoveel mogelijk bio of duurzaam te voeren, organen is prima te doen. Lam en rund komt bij de plaatselijke slager vandaan, van bedrijven dicht in de buurt. Het rund is geen bio vlees, het lamsvlees komt uit een kudde die altijd buiten is. Uiteraard betaal je hier meer voor.
Wild, hert en ree en al het Kvv voor de katten komt van Oervoer, evenals al het vleesbot.
Gans, lama,kangaroe, en konijnenvlees komt van Degomeat, helaas heeft Oervoer hier geen stukken vlees van, alleen gemalen.
Af en toe bestel ik paard bij de slager, dit komt uit Groningen. Kip koop ik bij de Aldi, dat is scharrelkip.

Ik ben tegen zomaar paard kopen, dit kan uit Amerika of Mexico komen, waar het een regelrechte verschrikking is.
Jonge lammetjes of geitjes voer ik niet, ik ken veel schapenboeren met een melkput, geweldig hebben die jonge dieren het niet. Kalf word hier niet gevoerd.

Hoe dan ook,ik probeer verantwoord te kopen en te voeren, voor 80% lukt dat. de rest helaas nog niet.

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » vr 09 jan, 2015 14:00

Ik voer 2 tot 3 keer in de week prooi aan de honden: duifjes, haantjes of kwartels. Dat zijn geen "EKO-dieren" maar wel dieren die het heel goed hebben gehad en lekker hebben kunnen scharrelen/vliegen. Ik ben dan ook dolblij met mijn adresje!
Soms krijg ik ook weleens konijnen of wat anders, maar hoofdzakelijk duif/haantjes/kwartels.

Verder eten ze hier doorgaans 2 x in de week qua bot "wild karkas" bijv. wilde eendkarkas.
Orgaanvlees van wild daar kan ik helaas niet goed aankomen.

Wat ik in elk geval niet voer is bio-industrie kip en ik voer geen paard waarvan ik de herkomst niet ken. Kalf krijgen ze inderdaad ook niet.

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*

Berichtdoor veramon » za 10 jan, 2015 00:28

Ik voer nu ongeveer 50% biologisch vlees van kip, kalkoen, rund, schaap en geit, soms kan ik dat voor een mooi prijsje op de kop tikken, soms betaal ik echt de hoofdprijs, maar dat kan me niet altijd zoveel schelen.. ( ik heb dan ook maar 1 hond die ook niet zoveel eet!)
Ik geef paard, rund en kalfsvlees van natuurgrazers uit een natuurgebied in de buurt, zonder keurmerk, 20 á 30% van het totaal ongeveer, de rest krijg ik via adresjes, wild soms via een jager, helaas niet zo vaak en bv. Konijn en kwartels van iemand die ze zelf fokt en waar ze een goed leven hebben, soms is het helaas ook afkomstig uit de bioindustrie maar bij voorkeur niet!
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Pipje » za 10 jan, 2015 09:30

Vlees vaak bij Degomeat, maar laatst bij Animal Food besteld en die hadden mooi vlees.
Duif gaat er hier goed in van hen. Konijnen delen zagen er ook goed uit.

Om te testen in de vakantie naar Slagerij West geweest voor zogenaamd barf vlees. Veel vette stukken, zijn dus stukken die echt niet verkoopbaar zijn. Dat ga ik ze niet meer geven.
Dit was dus eenmalig.
Goed idee om kip bij de Aldi te kopen, zag laatst ook op de markt kipfilet, 0,70 cent per 100 gram en dat zag er ook mooi uit!

Hier toch ook het voornemen om kwalitatief beter voer te gaan zoeken!

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*
Aantal katten: 0

Berichtdoor rupa » za 10 jan, 2015 10:06

vlees waar wij het op het moment bestellen is bij Herby en ben daar ook zeer tevreden over.
kwaliteit van vlees is voor ons heel belangrijk ( hoe het er uit ziet ) als er iets is wat er niet uit zien gaat bij ons gewoon weg ( na een foto gemaakt te hebben en na het te laten zien naar de barf leverancier toe ) voedingswaarden staan bij ons gewoon in een hoog vaandel.
het enige wat ons niet uit maakt is of het nu een bio is of een plofkip ( daar ben ik gewoon heel eerlijk in ) een bio kip krijgen ze niet eens weg hier en een plofkip wel.
bio of niet als het vlees er maar goed uit ziet dat is voor ons het belangrijkste.

soms haal ik ook wel eens bij een islamitische slagerij orgaan of iets ander wat ze op dat moment in de aanbieding hebben, dan heb ik het vers en kan ik het gelijk in portie verdelen in de hoeveelheid die ik wil.
want bij deze slagerijen haal ik gewoon prachtig vlees en er is altijd wel iets wat je kan vragen of ze het mee kunnen nemen voor je bv pens enz.

bij de viskraam op de markt haal ik altijd verse zalmlijven met kop die kan ik ook gelijk zelf in porties delen die ik wil.( toevallig kan ik weer een grote tas ophalen voor 2,50 ).

en soms haal ik wat bij de jager vandaan bv gans of eend.

het enige wat hier niet gevoerd word is paard kan het er nog zo mooi uitzien en redelijk van prijs zijn ze krijgen het gewoon niet om de rede die daatje ook al aan geeft maar ook om de rede dat er te veel gerommeld word qua inentingen in de paspoorten.
aan exoten word hier ook niet gedaan bv krokodil, kangoeroe of antiloop zo zag ik ook ergens rog te koop begin ik ook niet aan vind dat een beetje te ver gaan ( ik vind meer dat je dan het idee gaat creëren van kijk eens mijn hond heeft krokodil gegeten, we eten het zelf al niet eens laat staan onzen honden ).

gr paulien.
Afbeelding
Ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering, blijven het ideeën

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3

Berichtdoor daatje » za 10 jan, 2015 12:20

Verona, waar haal jij biologisch kalkoen vandaan?

Paulien, ik begrijp dat jouw honden geen bio kip kwijt kunnen. Zelfs de kleintjes bij mij eten polderhoenkarkas.

*West Friese Jagers*
*West Friese Jagers*

Berichtdoor jeanine » za 10 jan, 2015 15:37

Veel wild, wat ook nog hier in de buurt geschoten word, alleen door de vogelgriep nu maar kort jacht seizoen, daardoor bv geen hazen kunnen sparen. eend, duif, gans. eenden en duiven voer ik compleet. ganzen de borsten, billen, poten en nekken. als er vergunning voor zwanen is voer ik die ook. bestel 1 of 2 keer per jaar bij degomeat. heb laatst via barfplaats, reeribben, konijnenvlees en lamavlees meebesteld, zag er prachtig uit. pak bij de supermarkt wel eens biologisch mee als het afgeprijst is. verder weten aardig wat jagers die we kennen dat ik rauw voer, dus wordt daar ook vaak van voorzien, als bv ree of hert geschoten is voor de organen.
Afbeelding

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*

Berichtdoor rupa » za 10 jan, 2015 16:43

daatje schreef:Verona, waar haal jij biologisch kalkoen vandaan?

Paulien, ik begrijp dat jouw honden geen bio kip kwijt kunnen. Zelfs de kleintjes bij mij eten polderhoenkarkas.

klopt ik heb het 1x gehad bio kippevleugeltjes en vond het vreemd dat idefix er veel moeite mee had heb toen de snoeischaar gepakt om te kijken hoe hard het was nou ik kwam er met de snoeischaar er niet eens door heb toen 5 kilo van die vleugeltjes weggegooid ( risico was te groot voor idefix ) ( dushi hadden wij toen nog niet ).
en bestel het ook niet meer ( waren gewoon oude bio kippen, hoe ouder de kip hoe harder het bot en dat was in dit geval ).
en omdat de leeftijd er niet bij staat hoe oud de kip is bestel ik het niet meer.( moesten gewoon van een paar oude kippen af ).
gr paulien.
Afbeelding
Ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering, blijven het ideeën

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ligaa » za 10 jan, 2015 19:04

daatje schreef:Wild, hert en ree en al het Kvv voor de katten komt van Oervoer, evenals al het vleesbot.
Gans, lama,kangaroe, en konijnenvlees komt van Degomeat, helaas heeft Oervoer hier geen stukken vlees van, alleen gemalen.
Af en toe bestel ik paard bij de slager, dit komt uit Groningen. Kip koop ik bij de Aldi, dat is scharrelkip.

Ik wil niet heel lullig zijn, maar konijn vind ik persoonlijk het beroerdste wat je kan voeren als je graag zo diervriendelijk mogelijk wil. Tam konijn dan dus. ;) Dus ben dan toch wel benieuwd naar jouw beweegredenen om het dan wel te voeren? :oops:

Wij proberen ook wild en biologisch te voeren. Wilde gans, lama, kangoeroe (voor zover je dat kan controleren), biologische kip (polderhoen/biokip van Dego), soms bio rundvlees, zwaan, hert (soms tam/diervriendelijk), (semi)wilde fazantenboutejs, haas en af en toe paard. Konijn en plofkip kan ik niet over mijn hart verkrijgen, spiervlees in ieder geval niet. Konijn komt er hier als het even kan helemaal niet in, of ik moet levertjes ofzo nodig hebben. Qua vleesbot helaas wel dingen als parelhoenkarkas, kwartelkarkas, eendennekken etc. Wilde eend lusten ze hier niet graag en dingen als kalkoen/kip/konijn zie je bijna niet wild of biologisch. Maar als ik er aan kan komen doe ik dat wel. Hoewel ik ook een grens heb, ik betaal echt niet meer dan 4/5 euro de kg voor spiervlees en 3/4 euro voor botwerk en orgaan. Helaas ook wel eens via SW orgaan, maar als ik iets anders kan krijgen probeer ik weer in te slaan. Het is soms wikken en wegen, maar ze moeten wel eten. Zelf eet ik geen vlees, mijn vriend zo'n 80% biologisch. Blijft soms lastig. :voer1:

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*

Berichtdoor veramon » za 10 jan, 2015 19:38

daatje schreef:Verona, waar haal jij biologisch kalkoen vandaan?

Ik bestel hier zo nu en dan Jessica, een adresje dat ik indertijd van Esther (Jet) kreeg:

http://www.hetlekkerstebiologischevlees ... ko-kalkoen

Kalkoen is dan best prijzig maar dat voer ik dan voor de afwisseling.
Een hele eend koop ik hier ook wel: is vaak zo'n 1300 gram en dat verdeel ik dan in 4 porties ( Finn eet tussen de 300- 350 gram per dag, max 350, hij wil absoluut niet meer..)
Afbeelding

*Reloaded Revolution*
*Reloaded Revolution*

Berichtdoor GekGeitje » zo 11 jan, 2015 02:21

Hele zalmen kopen w altijd van iemand die ze zelf vers gevangen heeft. Soms krijgen we ook wild van een bevriende jager. Verder proberen we zoveel mogelijk wild en biologisch te voeren. Maar dat lukt niet altijd, aangezien we toch 5 kg vlees per dag moeten voeren en we geen geldboom hebben. Dan is het soms consessies doen. Het vlees moet er wel goed uit zien. Kip kopen we bv wel altijd biologisch. Tam konijn voeren we niet, dat is gewoon rotzooi. Maar wij vonden het ook een hele tijd moeilijk om goed rundvlees te kopen. Zag er niet goed uit, honden aten het ook met lange tanden. En wij houden ook aan dat we max 4/5 euro per kg eillen betalen aan spiervlees.
Pens krijgen we gratis van een ambachtelijke slager die 1x oer week een koe slacht (en die koeien komen niet van de bio-industrie). En daar krijgen we dan ook orgaanvlees van.

*Neverending story*
*Neverending story*

Berichtdoor mandarijn » zo 11 jan, 2015 12:43

Mijn vlees haal ik vaak via Degomeat, Lupa, Islamitische slager of via vlees lijntjes.
Het belangrijkste voor mij is dat het vlees er goed uitziet.

Ik gebruik de vlees lijntjes op barfplaats om aan eendenboutjes, runderlippen en neuzen te komen, want daar is moeilijk aan te komen.

Bij wild vraag ik me vaak af of het echt "wild" is. Komt door het feit dat er in de buurt fazanten in een afgesloten stuk wei zitten om voor kerst geslacht te worden. Dan vraag ik me af of mijn fazant, parelhoen, haas, ree of hert ook niet zo gehouden zijn.
Afbeelding
Groetjes Jessica

Keer terug naar De Kwestie