Registreren

Heeft jouw hond jachtinstinct?

In dit hoekje kun je een poll openen en met elkaar discussiëren over dier-gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*
Aantal honden: 1

Heeft jouw hond jachtinstinct?

Berichtdoor veramon » di 27 jan, 2015 19:46

Heeft jouw hond -veel- jachtinstinct en wat vind je daarvan?
Mag hij loslopen in het bos en hoe reageert hij als er reeën of konijnen/hazen in het vizier komen?

Ik kwam, met een loslopende Finn, vorige week een roedel reeën tegen in het natuurgebied achter ons huis, Finn zag ze, maakte een paar grote sprongen in hun richting maar kwam meteen toen ik hem riep!
Ik was zo blij en trots! :voer5:
Dit ras (= Noorse Buhund) kan wel een behoorlijke jacht drive hebben, maar bij Finn is het dus niet heel erg ontwikkeld tot dusver en ik vind dat wel heel fijn zo, moet ik zeggen..

Ben benieuwd hoe dat bij jullie is en hoe jullie daar tegenover staan.
Afbeelding

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

Re: Heeft jouw hond jachtinstinct?

Berichtdoor daatje » di 27 jan, 2015 21:28

Daya heeft zeker jachtinstinct, toen ze jonger was ging ze achter de reeën aan, echt vreselijk, ze kwam namenlijk niet meer terug. Jaren heeft ze daarna aan de riem gelopen tot ze beter luisterde. Ze probeert het wel, maar als ik haar roep komt ze weer terug. Nu zijn de muizen de klos.
Asha heeft ook een jachtinstinct, vroeger de koeien en de hazen, nu ze ouder is en niet zo hard meer kan lopen houd ze het bij mollen en muizen.
Yoda zegt het helemaal niets.

Hier mogen ze niet achter dieren aan, (behalve muizen) ik ben bang dat dan het einde zoek is.

*Koninklijke Labjes*
*Koninklijke Labjes*
Aantal honden: 2

Berichtdoor annemiek h » di 27 jan, 2015 21:31

Hier lopen ze allebei altijd los in het bos en op de hei. Ze reageren helemaal niet op reeën. Kan ook tussen de koeien, schapen en paarden doorlopen zonder dat ze er naar toe gaan.
Maar alles wat zwemt heeft wel een enorme aantrekkingskracht op Ozzie. Een eend aan de kant is niks aan maar als hij zwemt... :voer7:
De enorme hoeveelheid eekhoorntjes tijdens ons laatste bezoek aan Engeland was voor Coco echt teveel. Pfff wat kan je die leuk een boom in blaffen :mrgreen:
Coco is overigens wel terug te roepen. Die stopt meteen als iets niet mag. Ozzie is een ander verhaal die is Oost Indisch doof in het water :roll:
Afbeelding

*Reloaded Revolution*
*Reloaded Revolution*

Berichtdoor GekGeitje » di 27 jan, 2015 21:43

Ik weet niet of het echt jachtinstinct is wat Sunny heeft. Het kan ook drijfinstinct zijn. Of gewoon buitdrift. Haha.
Maar Sunny vangt graag vogels. Of probeert ze weg te jagen uit de tuin. En soms zijn duivem wel eens eem beetje dom en krijgt ze ze te pakken. Ze rent er dan mee rond. Maar ze heeft blijkbaar dan ook een enorm zachte beet want de duiven en kippen zijn nog nooit gewond geraakt door haar (terwijl ze wel eens een kwartier rondgerend heeft met een duif). Het is overigens gedrag dat ik niet goedkeur maar ik kan moeilijk de tuin afsluiten voor duiven.

Loslopend in het bos, vind ze het wel leuk om te drijven en dat doet ze bij fietsers maar ook wild. Gewoon achterna rennen. Het ligt eraan hoe hoog ze in drift zit, of ik haar krijg teruggeroepen. Bij een fiets bv wel. Bij een konijn moet ik wel snel reageren. Als ze eenmaal vol in haat drijven zit, dan ben ik niet zoveel waard. Haha. Dit is nog steeds een trainpunt voor ons ;-)
Reeën ben ik nog nooit tegengekomen maar als die wegrennen, zal ze vast wel er achteraan rennen ;-)

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor signmodel » wo 28 jan, 2015 21:00

jazeker dat mijn meisje dat heeft, maar goed het mag ook voor een husky.
ze kan op bepaalde plekken los lopen en luistert dan super goed, maar ik kan niet op tegen een konijn, hert of welk prooidier dan ook.
het is wel zo dat wanneer ik ergens loop en ik ken het gebied niet dan loopt ze absoluut niet los en loopt zelfs met een dubbele lijn.

de muizen en vogels die er hier door heen gaan is onbegonnen werk om bij te houden, verder heeft ze 1x een konijn te pakken gehad, wild konijn liep bij een vriendin in de tuin. en bij de vorige eigenaren heeft ze al flink kunnen oefenen; 5 schapen en een kanarie.
Afbeelding

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » wo 28 jan, 2015 22:47

Hera had als pup echt een extreme interesse in vogels. Vooral de duiven op het station vond ze machtig mooi, haha. Dat is nu over.
Bij ons in het parkje zitten heel veel eenden, daar begin ik altijd mee te oefenen als ze pup zijn. Ideaal. Hier moeten onze honden andere dieren met rust laten, dus ook het opjagen van eenden en vogels wordt hier niet getolereerd.

Hera is bij Jelmer 2 jaar geleden wel eens eventjes achter een haas aangerend. Toen kwam ze dus niet direct terug.
Toen ze bij mijn schoonmoeder logeerde, en mijn schoonmoeder Hera en haar Briard uitliet in de bossen, en ze een ree zagen was een "Hera hier!!!" genoeg en kwam ze meteen weer terug. (ook al deed de Briard dat niet..)
Katten (ook al rennen ze weg) op straat negeert ze compleet. Net als geiten, schapen, koeien, kippen enz.

Atlas zie ik het niet zo gauw doen. We lopen weleens in een parkje waar veel tamme konijnen zijn uitgezet, maar daar rent hij nooit achteraan. Ook een keer reeën gezien in het Leeuwarderbos, Atlas en Hera lieten ze totaal met rust.
Cattledogs staan er ook wel om bekend om eigenlijk totaal geen jachtpassie te hebben, al heb je natuurlijk altijd uitzonderingen.

Lara had ook wel jachtinstinct trouwens, die heeft ooit een fazant te pakken gehad die een boom in wilde vluchten. (ik kon er niet bij, was aan de overkant van een sloot tussen de weilanden) Daar heb ik me wel heel lang schuldig om gevoeld. :oops:

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*
Aantal katten: 0

Berichtdoor rupa » do 29 jan, 2015 10:02

hier hebben ze zeker het jachtinstinct er goed in zitten.
muisjes zijn zeker niet veilig voor ze, molshopen worden altijd goed geïnspecteerd ( er word nog wel eens met enige regelmaat een molletje gevangen).
katten zien ze gewoon als prooi dat is hier nog wel eens erg lastig want ze jutten elkaar op ( je ziet gewoon aan hun lichaamstaal dat ze aan het communiceren zijn en ik weet gewoon als ze de kans krijgen en die kans krijgen ze niet gaan ze er ook met zijn tweetjes er achter aan ) deze eigenschappen had onze vorige boerenfox ook.
ik moet met bepaalde wandelingen rekening houden dat ze niet los gaan.
ik ben ook blij dat het bos wat we hier in de buurt hebben geen wild rondloopt zodat we daar rustig met ze kunnen wandelen.( want ik weet gewoon als ze bv een konijn of fazant zien dat ze er achter aan gaan en niet meer luisteren )
boerenfoxen zijn op dat onderwerp niet altijd makkelijk ( nu is dushi niet voor 100% een boerenfox maar het jachtinstinct zit er goed in ).
gr paulien.
Afbeelding
Ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering, blijven het ideeën

*Joy of Life*
*Joy of Life*
Aantal honden: 4

Berichtdoor faith » do 29 jan, 2015 10:42

ja hebben ze,en ze zijn gelukkig niet snel genoeg om een konijn te vangen en met nijnen nog wel terug te roepen. reeen is een ander verhaal,dus ik loop niet in schemering of alle vroegte in de duinen en kijk altijd goed om me heen. ik probeer t ten alle tijden te voorkomen dat ze er echt vandoor gaan. op vakantie 1x mijn witjes 20 minuten kwijt geweest in heel groot onbekend terrein en dat was echt paniek. uiteindelijk kwamen ze terug naar waar ze vertrokken waren ;) dus die regel die klopt als een bus.
op vakanties hebben ze altijd een tuig aan en als we ergens lopen waar ik voel dat er wild zit gaan ze meteen aan de flexi.
katten jagen ze niet op en moeten ze ook niet in hun hoofd halen ;)
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor yvonnej » do 29 jan, 2015 11:34

Ja, mijn cairn terrier heeft wél jachtinstinct. Muizen en eenden, daar heeft ze niet zo veel mee, maar hazen, konijnen, reeën, vossen en de grote vogels in de tuin, daar gaat ze achteraan en is dan niet meer terug te roepen. Een rood waas voor de ogen, dus ik laat haar in een bos niet meer los.

*Neverending story*
*Neverending story*

Berichtdoor mandarijn » do 29 jan, 2015 12:32

Bas en Bobbie hebben een jachtinstinct. Ze willen overal achteraan. Los laten lopen in het bos lukt niet. Dan hebben ze binnen no time bloemkool in hun oren. Ze jutten elkaar dan ook nog eens op. Soms vraag ik mij af of dit komt doordat ze heb gezworven en dat ze toen zelf hun eten bijeen gezocht hebben.
Er is een plek (een her ingerichte beek waar ze moooie natuur van gemaakt hebben en hebben afgezet met een hek) waar ik ze los kan laten. Daar doe ik het dan ook. Alleen moet ik ze daarna goed controleren op teken, want het stikt daar van de rotbeesten.
Afbeelding
Groetjes Jessica

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*

Berichtdoor Pasqualino » vr 30 jan, 2015 16:05

En Of ze die hebben...
Muisjes vinden ze erg leuk om naar te graven (en af en toe vangen ze er ook 1 die Enzo op eet :$), katten gaat Benji niet achteraan, vogels vinden ze beide niks aan, maar konijnen en hazen, die zijn het allermooiste! Rennen ze achterna met enorme snelheden totdat ze konijn kwijt zijn en dan komen ze direct hard terug gerend 'zag je dat vrouwtje? ' als er geen wegen in de buurt zijn geef ik dan ook toestemming dat ze mogen gaan. Ik ben absoluut niet bang dat ze niet terug komen. Enzo is sowieso veel te bang dat ik hem achter laat.

Ik heb er heel hard voor moeten oefenen met Enzo, maar met een harde 'aff! ' kan ik voorkomen dat ze gaan jagen als het niet kan of mag op het moment dat er een konijn of kat weg schiet op de akkers en velden tijdens de ochtendwandeling. Vaak roep ik af en mogen ze daarna alsnog gaan als beloning.

In het bos jagen ze nooit, er is daar ook bijna niks te jagen voor ze. 1X hebben ze heel even een hert achterna gezeten met zn 2en, maar ook dan blijf ik rustig wachten op de plek waar ze weg gingen en kwamen ze binnen 5 min heel blij weer aangerend.

*Bourgondische musketiers*
*Bourgondische musketiers*

Berichtdoor MichelleNL » za 31 jan, 2015 06:29

Delice heeft ook een flink ontwikkeld jachtinstinct. Met name muizen en konijnen zijn een feest, muizen daar is ze uren naar aan het graven en bij konijnen wordt een sprint ingezet tot ze niet meer zichtbaar zijn. Delice komt altijd terug als de konijnen het hol ingedoken zijn. Katten vindt ze erg interessant maar meer om te spelen, niet om te jagen. Inmiddels kan ik wel voorkomen dat ze de sprint inzet om achter iets aan te gaan maar daar heeft wel veel tijd in gezeten.
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor BelleFae » ma 09 feb, 2015 23:43

Mijn monsters (chihuahua's) pakken het liefst elke kip, duif, eend etc. :') haha!

*Psowaya Barsaya*
*Psowaya Barsaya*
Aantal honden: 4

Berichtdoor gorna » wo 11 feb, 2015 15:20

Ja mijn honden hebben een enorme jachtinstinct en daar zijn het ook windhonden voor :wink:

De Barzois kunnen in hun eentje echt geen haas of konijn vangen tenzij ze ziek zijn maar Savannah mijn Azawakh is een heel ander verhaal, zij kan in haar eentje wel een haas vangen en wanneer ze met de Barzois zijn is het een peule schil voor ze.

Wanneer ze gaan jagen kan ik ze niet terug roepen, ik moet er gewoon voor zorgen dat ze niet gaan jagen.
Afbeelding

*Canis Lupus*
*Canis Lupus*

Berichtdoor koekiesranch » di 03 maart, 2015 11:37

Mijn saarloos jaagt absoluut niet.. en mocht ze gaan is ze dan nog steeds terug te roepen.
Waar ik nu woon wemelt het van de konijnen en laat ik Oya eerst los rondom het huis lopen zodat alle konijnen vertrokken zijn en de buhunden rustig naar buiten kunnen.

De buhunden jagen dus wel... en zijn loeisnel.

Volgende

Keer terug naar De Kwestie