Registreren

Wat is jullie ervaring: worden teven ouder dan reuen?

In dit hoekje kun je een poll openen en met elkaar discussiëren over dier-gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*
Aantal honden: 1

Wat is jullie ervaring: worden teven ouder dan reuen?

Berichtdoor veramon » za 07 feb, 2015 21:58

Mijn ervaring is dat reuen wat korter leven dan teven.

ik heb zelf vooral teven gehad, in totaal 3 met een gemiddelde leeftijd van ruim 13 jaar. ( de 1e werd ruim 17, de tweede ruim 12 en Yola 10) en de enige reu (behalve Finn nu) is maar net 3 geworden..
Om mij heen zie ik datzelfde..

Wat is jullie ervaring hiermee?
Afbeelding

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*
Aantal honden: 1
Aantal katten: 2

Re: Wat is jullie ervaring: worden teven ouder dan reuen?

Berichtdoor Vivianneb » za 07 feb, 2015 22:10

Op zich is het in de natuur altijd zo dat vrouwen langer leven dan mannen toch? (bij mensen is dit gemiddeld iig ook zo)
Ergens gaat zelfs een belletje rinkelen over de invloed van mannelijke hormonen hierop, maar ik kan helemaal verkeerd zitten, want die les biologie is al heeeeeel lang geleden :P
Afbeelding

*Reloaded Revolution*
*Reloaded Revolution*

Berichtdoor GekGeitje » zo 08 feb, 2015 00:43

Goeie vraag, daar heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan. Dus ik ga ff graven in mijn geheugen.
Qua reuen: Joris 11 (dacht ik, was toen 5 jaar), Does 14, Basco 8, Skipper 9, Jagger 13, Neo 4, Plinius 6. Basco en Skipper aan kanker (botkanker, alvleesklierkanker). Neo en Plinius veel te jong aan een plotseling hartaanval, vielen gewoon dood neer (niet tegelijk). Does en Jagger dus gewoon aan ouderdom en 14 en 13 zijn dan wel mooie leeftijden voor een Golden en Groenendaeler.
Teven: Floor 11 of 12 jaar. Sharonne 14,5 jaar. Floor was ziek, maar ik weet niet meer wat.

Niet helemaal goed te vergelijken aangezien mijn ouders voorheen altijd reuenmensen zijn geweest ;-) nu hebben we meer teven maar de oudste is pas 8 jaar dus duurt nog ff.
Op zich is het bij de mens natuurlijk ook zo dat vrouwen ouder worden. Maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat dit bij honden ook het geval is. En als ik kijk naar ons hondenverleden, kan ik daar ook geen zinnige conclusie uittrekken. Van de Goldens is de reu Does ouder geworden dan teef Floor. Bij de Groenendaelers is Sharonne dan weer ouder geworden dan Jagger en Neo.

Je zet me nu echt aan het denken Verona, haha. Ik heb nog nooit mensen in mijn omgeving horen zeggen dat teven ouder worden als reuen, hihi. Maar nu ga ik er op letten, haha.

*Reloaded Revolution*
*Reloaded Revolution*

Berichtdoor GekGeitje » zo 08 feb, 2015 00:47

Dat in de natuur mannen korter leven als vrouwen kan trouwens ook andere redenen hebben. Mannetjesdieren vechten vaak meer dus meer kans oo verwonding en dood dan bij vrouwen.
Bij in groepen levende dieren worden mannen ook vaker verstoten uit de groep omdat het concurrentie is. En zonder bescherming van de groep, kun je ook sneller sterven (bv omdat je minder toegang hebt tot goede voedselbronnen).
En je kunt natuurlijk de Zwarte Weduwe zijn en dan heb je als man maar 1 doel: 1 keer paren en dan gedood worden door je vrouw, hahaha.

Dus dat mannetjesdieren in de natuur korter leven, hoeft niet perse direct iets met het geslacht te maken hebben. Komt door de leefomstandigheden. (Al is testosteron matuurlijk wel hetgeen ze drijft tot vechten ;-) ).

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 0

Berichtdoor rupa » zo 08 feb, 2015 10:12

is wel een hele leuke interessante vraag Verona zeker om er eens bij stil te staan.
mijn eerste hond wisky teef 16 jaar onze jacky teef 15 jaar en 3 maanden.
ik denk ook niet dat hier onderzoeken naar geweest zijn er zijn zoveel factoren wat meespeelt bv hoe groot is de hond wat word er gevoerd hoe is het gefokt hoe word er voor gezorgd/onderhouden word er actief mee gesport enz enz.
gr paulien.
Afbeelding
Ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering, blijven het ideeën

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Mieke-Navajo » zo 08 feb, 2015 12:13

Heb alleen maar reuen en katers. En nu 1 poes maar die leeft nog dus heb geen idee. Zal vandaag de dag wel redelijk gelijk oplopen denk ik.
Warme groet,

Mieke, Frummel, Navajo

https://www.facebook.com/wijetenvlees

*Neverending story*
*Neverending story*
Aantal katten: 0

Berichtdoor mandarijn » zo 08 feb, 2015 12:25

Hier lopen reuen rond. Beide zijn nu bijna 5 (april). Mijn vorige reu is maar 12 geworden (acute leukemie).

Mijn oppashonden (boxer en boerenboel, teven) zijn 12 (Max, boxer) en 5 (Robin). Daarvoor waren er Lex (14) en Naomi (7), dat waren ook Boxers.
Max heeft een tumor in haar neus/mond en zal niet lang meer leven. Dan laten haar baasjes haar gaan.
Zeker weten dat ik dan op een boxer pup (teef) mag gaan oppassen. Zij zeggen altijd: 1 hond is geen hond.
Afbeelding
Groetjes Jessica

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3

Berichtdoor daatje » zo 08 feb, 2015 13:11

Leuke maar ook moeilijke vraag. Velen hebben een rashond en dan kom je toch uit op genetische dingetjes, die er misschien voor zorgen dat ze eerder sterven, Reu of teef.
Onze vorige honden waren een reu.Alex de duitse herder is 12 geworden maar had HD en hebben we in laten slapen. Bobby is 11 geworden en is helaas overreden.
Flex de chihuahua is 9 geworden en had leverkanker.
We hebben nu allemaal teefjes, dat is gewoon zo gelopen.
De vorige katten, Renee is gewoon overleden op 19 jaar, Gein een HTK kat is ook overleden op haar 19e.

*van de baelkenshoek*
*van de baelkenshoek*

Berichtdoor Maart » ma 09 feb, 2015 13:44

nog geen ervaring mee, nu 1 teef van 10,5 jaar (en 1 teef die hopelijk in ontwikkeling in de baarmoeder is :voer45: ) en 1 reu van net 4.

Beide zien er in elk geval nog niet uit alsof ze het loodje gaan leggen, hopelijk blijft dat nog even zo !

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*

Berichtdoor Pasqualino » ma 09 feb, 2015 16:03

Ik denk dat het niet te zeggen is, ik bedoel: hoeveel honden gaan er nou dood aan ouderdom? In veel gevallen zijn de erfelijke problemen of problemen door langdurige verkeerde voeding de oorzaak.

Ik heb ook geen idee of daar wel eens bij bijvoorbeeld wolven of andere hondachtige onderzoek naar is gedaan, denk het niet.

Maart schreef: (en 1 teef die hopelijk in ontwikkeling in de baarmoeder is :voer45: )

Leuk! Een Mechelaar weer?

*van de baelkenshoek*
*van de baelkenshoek*

Berichtdoor Maart » di 10 feb, 2015 07:48

Pasqualino schreef:
Maart schreef: (en 1 teef die hopelijk in ontwikkeling in de baarmoeder is :voer45: )

Leuk! Een Mechelaar weer?

Uiteraard :lol: :lol:
Al is het nog niet helemaal zeker, maar qua tijdstip is het nu gewoon ideaal en (vooral) het is het laatste nest van die teef.

*Noord Hollandse Hondenmama*
*Noord Hollandse Hondenmama*

Berichtdoor Esje » zo 12 apr, 2015 21:06

Uitgaande van de honden die we hebben gehad en niet meer in leven zijn (3 teven en 3 reuen)...zijn de reuen idd minder oud geworden dan de teefjes....maar dat had ook met gezondheid te maken en dat we ze hebben moeten laten inslapen...( 8mnd oud, 5 jr en 6 jr)
Van de 3 teefjes werd er 1 13jr , 1 werd bijna 15jr en 1 met 6jr laten inslapen....
En wat mij dan hierin weer opvalt is dat de oudste 2 kruisinghondjes waren en de rest "ras"hond....
Afbeelding

Keer terug naar De Kwestie