Registreren

kip en bot

Alles over de natuurlijke rauwe voeding van fretten.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar

kip en bot

Berichtdoor anais » za 08 aug, 2009 22:02

Freebee eet rauwe kip met botjes. Ook eendagskuiken staat op haar menu. Nu valt het mij op dat telkens zij kip,zelfs met mondjesmaat, eet daarna een geel slijmerige stoelgang krijgt.Iemand die enkele dagen als oppas voor haar gezorgd heeft zag haar iets dergelijks uitbraken. Dus het komt zowel via braaksel of stoelgang naar buiten.
Nu had ik gelezen dat bot bij honden dit ook kan veroorzaken als het niet verteerd wordt. Heeft zij nu een probleem met de kip? Bij muis met bot komt dit niet voor.
Ze eet wel ook nog enkele brokjes maar de hoofdmaaltijd bestaat toch uit vlees.
Ze is er wel niet ziek van.

Trouw lid
Trouw lid
Aantal katten: 2

Berichtdoor Zombie » za 08 aug, 2009 23:51

Als het echt problemen geeft bij je fretje, dan zou ik kip even elimineren in het dieet en een tijdje alleen prooi of KVV geven, waarin bot een stuk kleiner al dan niet vermalen is.

Als ze dan nog de vreemde ontlasting heeft kun je zo telkens iets anders uit het dieet weghalen om te kijken wat het veroorzaakt.

Note: als een fret braakt, is het beestje (meestal) goed ziek. Het is voor hun echt een van de laatste redmiddelen, dus houd het zowiezo goed in de gaten en ga als nodig even langs de DA. Er kan misschien meer aan de hand zijn dan slecht tegen kip kunnen!
Afbeelding
AfbeeldingMokjes van Boo AfbeeldingKopjes van Diablo en MorriganAfbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor anais » zo 09 aug, 2009 08:56

Bedankt voor het antwoord.
De stoelgang is reeds naar het labo geweest voor onderzoek.Behalve dat ze geen zetmeel kan verteren niets aan de hand.
De dagen dat er niets van kip (lees ook bot) in de maaltijd zit heeft ze echt normale stoelgang en ook geen braken. Ik ga haar de eerste week dan ook niets van kip geven. Had net een pak gemalen kippenkarkas gekregen om haar bot te kunnen geven om zo aan voldoende calcium te komen.Ik denk even te proberen om een stuk konijn met bot door de molen te halen en kijken of ze het eet.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor anais » wo 18 nov, 2009 20:39

Lang geleden al :oops:
Even een update, kip is hier waarschijnlijk niet verteerbaar. Muis en kip zijn uit het menu geschrapt. Met rundsvlees zijn er geen problemen meer. Schaap geeft enkel een probleem als er te veel vet aan zit.
Freebee doet het goed nu op vlees zonder bot en brok. Geen braken meer en normale stoelgang. :) Zodra ik afwijk zit het fout.

*To Sheep or not to Sheep*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Berichtdoor ase jente totte » wo 18 nov, 2009 23:29

anais schreef:Lang geleden al :oops:
Even een update, kip is hier waarschijnlijk niet verteerbaar. Muis en kip zijn uit het menu geschrapt. Met rundsvlees zijn er geen problemen meer. Schaap geeft enkel een probleem als er te veel vet aan zit.
Freebee doet het goed nu op vlees zonder bot en brok. Geen braken meer en normale stoelgang. :) Zodra ik afwijk zit het fout.

Begrijp ik hieruit goed dat je alleen vlees voert?

Trouw lid
Trouw lid
Aantal katten: 2

Berichtdoor Zombie » do 19 nov, 2009 09:42

Zoals ik het lees is het gecombineerd vers vlees + organen en daarnaast brokjes. Het is niet perfect volgens het NRV boekje, maar als je beestje het er goed op doet.. :D. Beter dan constant ziek zijn met braken en diarree!
Afbeelding
AfbeeldingMokjes van Boo AfbeeldingKopjes van Diablo en MorriganAfbeelding

Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Berichtdoor ase jente totte » do 19 nov, 2009 19:26

Freebee doet het goed nu op vlees zonder bot en brok.

Volgens mij staat er alleen vlees zonder bot en brok. Als "vlees" een of ander kvv is zal het wel goedkomen.
Als het echt alleen vlees is lijkt het me lichtelijk gevaarlijk. "Als je beestje het er goed op doet" is een beetje kort door de bocht. Hij zal het er best een tijdje op uithouden maar de lange termijn is een ander verhaal.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor anais » do 19 nov, 2009 20:34

Freebee en de anderen eten per dag een portie vlees en ook nog brokvoeding (orijen) elke dag.Ik heb ook geprobeerd om met gemalen karkas er bij te werken. Dit bleef in de kooi staan en men wou er niet van eten. Freebee had dan ook die dag weer gele stoelgang na er een beetje van gegeten te hebben. Met muis is haar stoelgang ook niet echt in orde wel beter dan met de kip. Ik dacht hier op het forum ergens gevonden te hebben dat brok en bot samen problemen kan geven.

*Fretten Bandi(e)t*
*Fretten Bandi(e)t*

Berichtdoor pleuntje » wo 09 dec, 2009 09:20

Als brok de hoofdvoeding is kan je af en toe wel een stukje vlees geven, lijkt mij. Als vlees de hoofdvoeding is, dan is het denk ik niet helemaal goed zo. Misschien zou je iets van carnibest of haaksbarf oid erbij kunnen geven. vlees zonder bot en organen is niet volledig genoeg.
Waarom heb je eigenlijk de muizen uit het menu geschrapt, daar had je fret toch geen problemen mee?
groetjes Helga, een pootje van Bandit en mokjes van de fretjes

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor anais » do 10 dec, 2009 20:41

Pleuntje, Freebee heeft regelmatig een gele en slappe stoelgang. Meestal is dat enkele keren na elkaar en daarna weer gedaan.Onderzoek stoelgang brengt niets op. Met kip is het telkens van dat. Ook na kuiken en minder erg met muis. Lever verdraagt hier geen enkele fret en meestal laten ze het liggen. Nu ben ik al een tijdje aan het uitzoeken met welk vlees ze wel en geen problemen heeft. Carnibest, Haaks barf is hier in de streek onvindbaar. Ik heb eenmalig een produkt dat er op gelijkt laten proeven en ze lusten geen gemalen voeding. Ook als ik zelf voeding maal blijft het staan. De fretten hebben altijd brok in en uit de kooi ter beschikking. Ook vind ik elke dag nog restjes van het vlees terug. Voor 3 fretten geef ik een 60 gr. vlees, dus dat is amper 20 tot 30 gr. per vleesetende fret. Milo eet soms wel soms geen vlees.Dit naar gelang het aanbod. Behalve de kop liet Freebee de muis ook meestal liggen. Ik kocht mijn muisjes bij een handelaar in voer voor roofvogels. Nu heb ik al berichten gelezen dat in bulk ingevroren muizen ook uit oostbloklanden afkomstig kunnen zijn . De voeding die ze daar zouden krijgen zou niet van de beste kwaliteit zijn volgens fora van reptielen :?

*Fretten Bandi(e)t*
*Fretten Bandi(e)t*

Berichtdoor pleuntje » vr 11 dec, 2009 08:57

Oke. Als ze hoofdzakelijk brokken krijgen, kun je best af en toe een stukje vlees erbij geven hoor.
groetjes Helga, een pootje van Bandit en mokjes van de fretjes

Keer terug naar Fretten & Natuurlijke Rauwe Voeding