Registreren

prooidieren

Alles over de natuurlijke rauwe voeding van fretten.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Fretten Bandi(e)t*
*Fretten Bandi(e)t*

prooidieren

Berichtdoor pleuntje » zo 20 dec, 2009 10:30

Ik wil mijn fretten wat meer prooi gaan voeren. Konijnen en cavia's wil ik niet doen. Ik heb deze zelf als huisdier en dat vind ik wat tever gaan.
Nu geef ik al muis en babyratjes. Nu wil ik iets groter ratjes gaan bijgeven. Mits dit een andere smaak en andere voedingsstoffen heeft dan muis. Of maakt dat niet uit. Ik zou het voor wat meer variatie willen doen. Een muis vind ik na jaren nog steeds akelig en pak deze nog steeds alleen maar met een grote pincet vast. Dus of ik grotere ratten ook durf weet ik niet. Ook vind Roschi de kleinere muisjes lekkerder dan de regulair muis. Dus een grote rat zal er ook wel niet zo makkelijk ingaan. Momenteel krijgen ze nog veel carnibest. Dat wil ik afbouwen naar 1 keer per dag en daar wat andere dingen bij.
Nu krijgen ze 2 keer per dag carnibest en de ene keer een muis, de andere keer wat kipfilet of Kippenvleugels met kippenlever en kippenhart. Ik wil ook nog eens naar een kippenpoulier voor kwarteltjes. Maar meer variatie heb ik op het moment nog niet.
Josje is meer een prooieter, terwijl Roschi meer voor de carnibest is.

Dus eigenlijk zou ik dus ratjes voor de variatie erbij willen geven, maar als de voedingsstoffen hetzelfde zijn als van muis heeft het weinig toegevoegde waarde. Ik weet dat volwassen exemplaren meer voedingswaarde hebben maar ik wil het langzaam opbouwen. Voor mezelf en voor de fretten. :wink:
groetjes Helga, een pootje van Bandit en mokjes van de fretjes

Trouw lid
Trouw lid
Aantal katten: 2

Berichtdoor Zombie » zo 20 dec, 2009 14:17

Je zou eens kunnen rondsnuffelen op www.prooidier.nl of http://www.gelukkigdier.nl/. Daar staan heel veel verschillende prooitjes te koop, en ook onderdelen voor BARF. :) succes!
Afbeelding
AfbeeldingMokjes van Boo AfbeeldingKopjes van Diablo en MorriganAfbeelding

*Fretten Bandi(e)t*
*Fretten Bandi(e)t*

Berichtdoor pleuntje » zo 20 dec, 2009 17:08

Ja, dat weet ik. Ik ken de site. Ik bestel daar mijn muizen. Daarom wil ik weten of rat anders smaakt en voedingsstoffen heeft als de muis. Cavia, konijn, hamster en Gerbil dat vind ik teveel huisdier. Dat kan ik niet. Kwartel vind ik wel erg groot. Tenminste in dit stadium dat ik prooidieren voer. Vandaar dat ik er graag rat bij zou willen toevoegen. En het slaat nergens op dat ik de bovengenoemde dieren niet wil voeren maar dat zit gewoon tussen mijn oren. Ik weet het. Maar muis en rat daar heb ik niet zoveel mee.
Ik wil daarom eerst delen kwartel voeren.

Trouw lid
Trouw lid
Aantal katten: 2

Berichtdoor Zombie » zo 20 dec, 2009 17:16

Ja, rat smaakt anders. Hier vinden de fretten het meestal niet zo lekker,en moet ik het echt laten liggen en ze honger laten krijgen voordat ze er aan beginnen. Volgens Betje (eigenaar opvang Breda) is het wat algemeen dat fretten ratjes niet zo lekker vinden.

Proberen is het altijd waard. Geen een fret is als de andere :).
Afbeelding
AfbeeldingMokjes van Boo AfbeeldingKopjes van Diablo en MorriganAfbeelding

*Fretten Bandi(e)t*
*Fretten Bandi(e)t*

Berichtdoor pleuntje » zo 20 dec, 2009 17:29

Oh, dan weet ik niet of ik eraan begin. Ik zal er misschien eens een paar proberen. Maar Roschi is met grote muizen ook best moeilijk. Uithongeren dat kan ik niet. Tja, babyratjes lusten ze wel. Dus misscien dat af en toe erbij. Niet voor de voedingstoffen maar als snoepje.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Fairymissmary » zo 20 dec, 2009 20:19

Wat jij hebt met konijnen en cavia's heb ik juist met ratten :lol:
Zelf voer ik dus muizen, kuikens (heel soms als snack) en babykonijntjes voor de prooitjes. Als je graag wilt uitbreiden is het toch handiger als je ze niet meer als huisdieren probeert te zien.

*Fretten Bandi(e)t*
*Fretten Bandi(e)t*

Berichtdoor pleuntje » zo 20 dec, 2009 20:35

Tja, ik weet het. Maar ik heb sowieso moeite met prooidieren. Muizen voer ik met een pincet :oops:
Daarom heb ik heel lang alleen maar carnibest gevoerd.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Fairymissmary » zo 20 dec, 2009 21:51

Snap het helemaal, ik moest er ook echt eventjes doorheen. Tot Kaatje een muis onder mijn bank legde, had per ongeluk de kooi open staan terwijl ze prooi had gehad. Dan kom je met bakjes en pincetten niet ver. ;)

Gevorderde
Gevorderde
Aantal honden: 1
Aantal katten: 4

Berichtdoor Jhr.Woudgraaf.W.Wolf » vr 25 dec, 2009 14:46

Is opzich ook niet raar dat fretten geen ratten lusten. Het is geen officieel bunzing prooi gezien ratten flink van zich af kunnen bijten als verdediging.

Vroeger toen men fretten gebruiken om ratten te verjagen kregen ze vaak een muilkorfje om, maar dat komt hun eigen verdediging helemaal niet ten goede natuurlijk.

Maar waarom probeer je niet gewoon kippen(of eenden) karkas of nekken?

*To Sheep or not to Sheep*
*To Sheep or not to Sheep*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Berichtdoor ase jente totte » za 26 dec, 2009 14:43

Hier zijn ze gek op ratten.
En voor een bunzing die op konijnen kan jagen zal een jonge rat ook niet zo'n probleem zijn..

Keer terug naar Fretten & Natuurlijke Rauwe Voeding