Schapen en maden!!!

Rubriek voor (de natuurlijke voeding van) alle overige dieren.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Keer terug naar Overige dieren | Voer Natuurlijk forum index

Schapen en maden!!!

Berichtdoor Ellie » ma 07 mei, 2007 22:56

Hallo allemaal,
In de hoop dat iemand mij kan raden... Gisteren ontdekten wij maden bij ons Drents heideschaap (met een jong van een paar weken). We hebben haar apart gezet en ik heb de wol tot de helft van haar lijf weg geknipt en de maden!!! eruit gehaald. Volgens Peter waren het er miljoenen, maar volgens mij duizenden :oops: ! Wat ik heb gedaan: alles wegknippen en toen een sopje gemaakt met groene zeep en teatree olie: de ratten verlieten het zinkend schip! Morgen ga ik haar verder knippen; de schaapsscheerder wil nog niet komen: het is nu te koud. Ze staat apart met haar jong en ik wil haar nog een keer behandelen. Ze heeft nu haar Ivomec injectie gehad en de DA raadde mij aan haar met Clik te behandelen à 65 euro! Doeiii! Ik kan dat niet betalen....

Wie kan mij zeggen wat ik nog beter kan doen? De maden reageerden onmiddellijk met mijn sopje; morgen controleer ik verder of ze echt weg zijn..

Wie oh wie heeft een gouden tip?
Afbeelding
Deze banner is gemaakt door Jeannette! (mooi, hè?)
Ellie
*Labjes Mama*
*Labjes Mama*

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on MySpace MySpaceShare on Google+ Google+

Berichtdoor Janneke » ma 07 mei, 2007 23:02

Je moet voor 100% zorgen dat de maden weg zijn. Hoe diep hebben ze al gegeten? En zeker een kuur AB..........
Janneke

Berichtdoor Ester » ma 07 mei, 2007 23:02

Ik ben van mening dat je schapen in de zomer ( vliegenmaanden ) beter geheel kunt scheren. Ik ben ook niet tegen couperen van de staart van schapen vanwege dit soort dingen dus. Die maden gaan ook vaak aan de achterkant zitten bij de anus en leggen daar ook eieren in die dan vervolgens uit kunnen komen en nare dingen kunnen veroorzaken.
Een vriendin van mij heeft een hele grote kudde schapen en sinds ik daar een aantal keren gekeken en meegelopen heb ben ik er anders over gaan denken.
Ester
*Winnaar Fotowedstrijd*
*Winnaar Fotowedstrijd*

Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ellie » ma 07 mei, 2007 23:17

In de 15 jaar dat wij schapen hebben, is dit de eerste keer en we kunnen het onszelf aanrekenen: na de bevalling hebben we haar niet geënt tegen maden! Onze schapen zijn niet gecoupeerd en tot nu toe is het helemaal goed gegaan. Maden komen boven de 20 graden en zo warm is het geweest. ik weet dat ik de maden helemaal moet weghalen, vandaar dat ik morgen nog een keer ga kijken. Maar is er een natuurlijk middel waar maden niet van houden?
Afbeelding
Deze banner is gemaakt door Jeannette! (mooi, hè?)
Ellie
*Labjes Mama*
*Labjes Mama*

Berichtdoor Janneke » di 08 mei, 2007 00:17

Ellie schreef:In de 15 jaar dat wij schapen hebben, is dit de eerste keer en we kunnen het onszelf aanrekenen: na de bevalling hebben we haar niet geënt tegen maden! Onze schapen zijn niet gecoupeerd en tot nu toe is het helemaal goed gegaan. Maden komen boven de 20 graden en zo warm is het geweest. ik weet dat ik de maden helemaal moet weghalen, vandaar dat ik morgen nog een keer ga kijken. Maar is er een natuurlijk middel waar maden niet van houden?

Voor zover ik weet niet.............
Janneke

Berichtdoor ES » di 08 mei, 2007 00:18

Laat de ivomec injectie zijn werk doen..
En hou het in de gaten :wink:
En dat doe je al... hopelijk is het ergste achter de rug
ES

Berichtdoor maitestar » di 08 mei, 2007 12:38

Misschien zoiets als Citronella? Als ik hier de prullenbakken en bestrating schoonmaak is het met Citronella, hier reageren de vliegen in ieder geval wel op.
Wel even goed in de gaten houden of ze inmiddels niet ook in het schaap zitten, heb wel eens verhalen gehoord van schapen die van binnenuit opgegeten worden :cry:
Goed blijven schoonmaken en ook weer droogmaken, maden houden ook van natte omgevingen. En ook even het jong goed onderzoeken!
Heel veel sterkte er mee!
Groetjes,

Wendy

Afbeelding
maitestar
Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Jet » di 08 mei, 2007 21:37

Ken dit uit vroegere ervaring.

Schaap toch scheren,desnoods zelf met een goede schaar ontdoen van de wol, en wassen met een goedje ( ben de naam kwijt ) wat je bij bijvoorbeeld bij de welkoop kan kopen.
De maden kunnen de dood van je schaap veroorzaken.

Bah,ik haat strontvliegen.

Sterkte met je schaap, en hou het jong in de gaten.
Dieren zijn mijn beste vrienden,hoewel ik mensen ook niet kan missen.

Afbeelding
Jet
*Jet, Forumhond 2008*
*Jet, Forumhond 2008*

Aantal katten: 0

Berichtdoor Janneke » di 08 mei, 2007 21:47

En waren de maden weg???
Janneke

Berichtdoor Jet » wo 09 mei, 2007 08:56

Janneke schreef:En waren de maden weg???

Ja.

Afbeelding
Jet
*Jet, Forumhond 2008*
*Jet, Forumhond 2008*

Berichtdoor M.Stiebolt » vr 11 mei, 2007 01:53

ik weet er niet veel van maar ik weet wel dat je dit goed moet behandelen anders ben je inderdaad je schaap kwijt
zover ik weet moet je je schaap inderdaad scheren ditkeer is het inderdaad vroeg met de warmte begonnen en hebben de schapen er nu al last van
hier in brabant zie ik dus ook veel schapen die dus al geschoren zijn hoor
en zo koud is het toch ook niet meer ze moeten alleen kunnen schuilen met die regen die er nu is lijkt mij dan

ik wens je veel sterkte en hoop dat je er van af bent
houdoe van een hondenvriend
Afbeelding
M.Stiebolt
Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Jet » vr 11 mei, 2007 20:31

Pff,het middel waar mee werd gewassen heet Neosidol,ik weet niet of ik het goed schrijf.
Ik weet ook niet of het nog verkrijgbaar is,het hielp in ieder geval heel goed.

Afbeelding
Jet
*Jet, Forumhond 2008*
*Jet, Forumhond 2008*

Berichtdoor Viv » za 12 mei, 2007 08:23

een collega van mij had hetzelfde een paar jaar geleden. Een vroege bloedhete lente in maart/april en daarna weer koud. Zij heeft het schaap toen ook geschoren en....van 2 truien een schapentrui gemaakt! Hylarisch & vies , maar wel effectief. Ze waste die trui om de paar dagen even door hem eerst met de tuinslang af te hozen & dan in de machine. :mrgreen:
Viv
Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor vania » za 12 mei, 2007 14:56

ik heb dat eens gehad toen ik mijn bokken net had
door de diarree zat heel zijn kont onder de maden
ze hadden diaree toen ik ze ging halen en na een paar dagen vond ik dat wel verschrikkelijk stinken en zo
dus in bad gezet de eerste dag gewoon afgespoeld, de volgende dag weer heel zijn kont vol str*nt
dus weer in bad en wrijvde er met mijn had door en heel mijn bad vol maden (het beestje was 5 dagen oud)
dus alles afgespoel goed nagekeken er zaten 2 grote gaten aan elke kant van zijn staart
dus terug naar de geitenboer (die woont hier 2min vandaan)
en die hebben er toen een blauw spul op gedaan (kan je bij de apotheek halen) is ontsmettend en houd de vliegen weg
zo is dat dus genezen, na een dag of 2 was het zo goed als dicht en nog mooi ook
nu bijna 2 jaar later, kan hi het nog wel altijd niet hebben dat je aan zijn kont komt
misschien eens bij een drogist of apotheek of zo horen of zij geen spul hebben tegen de vliegen
aja achteraf moest ik het ook verzorgen met iso betadine
Afbeelding
vania
Gevorderde
Gevorderde

myasis

Berichtdoor ase jente totte » za 14 jul, 2007 16:59

hallo, ik zag dit onderwerp en wou er even op reageren. zelf heb ik 150 schapen en wil graag vertellen wat mijn ervaringen zijn:
myasis wordt veroorzaakt door de strondvlieg Lucilia sericata (komt vooral veel voor als je bijvoorbeeld een veehouder in de buurt hebt zitten) de vlieg gaat op het dier zitten als het strond(diaree) of een wond heeft, hierbij moet de wol minimaal 6 wkn lang zijn, omdat de vlieg eieren legt in de wol, dus als je je schaap geschoren hebt dan ben je zoiezo 6 wkn vrij. hierna is het enige goede middel wat werkt tegen myasis (als het dier het dus al heeft) is scheren en behandelen met neocidol "werking 6 wkn". het is even uit de handel geweest maar het is weer terug omdat dat het enigste middel is wat werkt. preventief kun je het beste click gebruiken "werking 16 wkn". als je maar een paar schaapjes hebt dan kun je het beste naar een schapen boer gaan die heeft dat echt wel in huis, misschien tegen een kleine vergoeding want je hebt echt maar 20 ml nodig op 5 liter water. en over die ivermectine dit was alleen een soort vervanger toen neocidol uit de handel was, dit middel: 1 van de merknamen is bv "ivomec", is tegen in/uitwendige parasieten, nadeel is als je dit gaat gebruiken je grote kans op resistentie krijgt. en het helpt niet, naar mijn weten omdat de vlieg op de huid zit. je kunt helaas niet alles lievelijk oplossen, met zulke ziekte's moet je gewoon direct handelen, en kan je schaap echt letterlijk binnen een paar uur opvreten worden. het gevaarlijke is dus ook dat je het niet van de buitenkant ziet, omdat het onder de wol zit, verschijnselen: kwispelen met de staart, bijten naar de plek alsof ze jeuk heeft, onrustig opeen wegspringen, opeens uit het niets wegrennen. je moet zoiets inderdaad in praktijk zien, het is lastig uit te leggen. lammeren kunnen het ook zeker krijgen ik heb er al een paar gehad, omdat wij dus helaas naast een veehouder zitten (OP 1 KM afstand) als het helaas al een wond is, dan kun je inderdaag soort van blauw spray opspuiten (is met antibiotica dit is ctc spray, maar je hebt ook zonder AB) of gewoon met jodium verdunnen met water en elke dag daarmee spoelen, en natuurlijk een antibiotica kuurtje voor de onstekingen/infecties. maar goed tis en blijft lastig ikm hoop dat jullie hier iets mee kunnen. groetjes
ase jente totte
*To Sheep or not to Sheep*
*To Sheep or not to Sheep*

Aantal katten: 3

Volgende

Keer terug naar Overige dieren