Registreren

Wat krijgen jouw ratten?

Rubriek voor (de natuurlijke voeding van) alle overige dieren.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » vr 29 mei, 2009 12:12

Erwina schreef:Orijen is bij Pet's Family DW's te krijgen.

Of op www.zooplus.nl :D

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Fairymissmary » zo 31 mei, 2009 00:01

:voer12: bedankt, zal er eens naar kijken.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Fairymissmary » wo 22 jul, 2009 23:40

:( zit toch te denken over de hondenbrokjes wat je zei, en je hebt een punt.
Orijen vind ik wel erg prijzig en het wordt nog een heel gedoe met voer hier en dan daar vandaan halen.
Kan ik ook gewoon gekookte kip/vis geven? En blikvoer van Applaws/Almo Nature (ontloopt elkaar niet veel) Zo ja, hoeveel per groep van 4? En zit er nog een verschil in jonge ratten van 4 maanden t/m 1,5 jaar en 1,3 jaar t/m 1,10 jaar???

*Ere-lid*
*Ere-lid*
Aantal katten: 1

Berichtdoor Erwina » do 23 jul, 2009 08:41

Dat blikvoer kan je ook gewoon geven hoor en kip en vis ook. Eigenlijk kan je ratten 'alles' voeren. De hoeveelheden heb ik geen idee van, gewoon een beetje op gevoel ;)
Goodbye my friend.. Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012

Afbeelding

*Sportieve Leeuwtjes*
*Sportieve Leeuwtjes*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 1

Berichtdoor Linsey » za 25 jul, 2009 19:29

Hier krijgen ze echt vanalles: ratteneten, pasta, muesli, eieren, meelwormen, pinkies, krekels, rauw vleesoverschot, fruit/groenten, gekookte kip,...

Mijn ratten bereiken heel mooie leeftijden van 2 jaar jongste en oudste 4 jaar. Hamsters krijgen hier ongeveer hetzelfde en ik heb ooit een goudhamster gehad die de mooie leeftijd van 7 jaar heeft mogen bereiken. Moet wel zeggen dat wanneer ze dan uiteindelijk sterven dit nog altijd aan kanker is, buiten 1 enkele uitzondering.

Het enige waarvan ik zeg dat ze dat hier echt niet krijgen is trosgierst. Ik heb eens een ratje gehad dat zo'n trosje nogal haastig vastpakte en dat schoot in de luchtpijp. Dat ratje is toen onder narcose gemoeten om het te kunnen verwijderen, bepaalde stukjes kreeg de dierenarts er niet uit en die zijn dan blijven zitten en door het lichaam ingekapseld. Uiteindelijk is dat ratje 2 jaar nadien hier nog wel aan gestorven.

*To Sheep or not to Sheep*
*To Sheep or not to Sheep*
Aantal honden: 2

Berichtdoor ase jente totte » za 25 jul, 2009 20:28

He wat sneu hoe dat met die gierst is gegaan. Ik heb het hier nog wel eens aan de woelmuisjes gegeven, die zijn klein genoeg om het eruit te peuteren. De (kusugras)ratten hier krijgen vooral grotere zaden (granen, zonnepitten) waar ze wel op moeten kauwen.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Fairymissmary » zo 26 jul, 2009 09:44

:D bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik dan de brokken eruit laat.
Pasta en muesli zit al door het voer, verder krijgen ze af en toe gekookte granen (overschot) en groente en fruit.

Snuffelaar
Snuffelaar

Re: Wat krijgen jouw ratten?

Berichtdoor Fairymissmary » ma 01 feb, 2010 22:24

Update: Tegenwoordig krijgen mijn ratten geen hondenbrokken meer. :D En drie maal raden: het gaat stukken beter met ze, ik heb er weer eentje die 2+ is! En dat is in tijden niet gebeurd, omdat ze allemaal wat hadden. (dat ze geen goede achtergrond hebben helpt natuurlijk ook nooit, maar ja, huisje nodig he)
Tegenwoordig heb ik ze op de niks-aan-de-hand knaagdiermix van Teurlings, hier zitten eigenlijk alleen maar granen in, zaadjes etc. Geen bix of groene staafjes (de Teurlings 105 variant) en zelf meng ik er AllBran door en biologische macaroni. Daarnaast krijgen de 4 dames die ik nog heb veel groente en fruit, eigenlijk dingen die uit de keuken overblijven. Af en toe een brinta papje, voor de oude taart.
Dierlijke eiwitten krijgen ze heel erg weinig en als ze het krijgen, krijgen ze een frettensnackje. Dus een brokje van mijn fret Kaatje of een stukje gedroogd kipfilet. Sinds ik een fret heb eigenlijk en hier meer ben gaan lezen snap ik de brokjes beter en geef ik dus niet meer de hondenbrokken die bij de zelfmengmix kwamen die ik van een rattery kocht. Zelf mengen dus en gewoon lekker gevarieerd en simpel. Mijn dames doen het beter, hun vachtjes zijn zachter en ze hebben minder gezondheidsproblemen... Toeval of zou voeding echt zoveel uitmaken?

Trouw lid
Trouw lid

Berichtdoor staftime » di 16 feb, 2010 22:41

Begrijp ik nou goed dat je je fret brokken voert?
En die dus aan je ratten bij geeft?

Ik zou dat niet doen, en gewoon lekker vers en rauw vlees geven, prooidiertjes enz.

De laatste ratten die ik heb gehad kregen in het begin dierenwinkelvoer, maar toen ik met de honden rauw ging voeren, ben ik na gaan denken.
Ik ben toen overgegaan op kippengraan, en elke dag een bak vol gesneden groente en fruit.
Daarnaast 1 tot 2 keer in de week een eendenvleugel, kippennekje of kuiken.
En de kippengraan wisselde ik zo nu en dan af met duivenzaad.
En als tractatie gaf ik ze zo nu en dan wat meelwormen of moriowormen.
Lachen joh, de eerste keer moriowormen, werd er 1 toch in zijn lip gebeten!
Die heeft er wel van geleerd trouwens, sinds die keer beet hij altijd eerst de kop eraf.

Naar mijn idee ging het veel beter met ze op dat dieet, en als ik ooit weer ratten neem, ga ik het precies zo doen.
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Fairymissmary » za 27 feb, 2010 18:35

staftime schreef:Begrijp ik nou goed dat je je fret brokken voert?
En die dus aan je ratten bij geeft?

Ik zou dat niet doen, en gewoon lekker vers en rauw vlees geven, prooidiertjes enz.

Iets minder snel met een conclusie mag ook ;) In het frettengedeelte van dit forum kan je lezen dat kaatje ook prooi en vers krijgt. Dat was voor mezelf al een hele grote stap en de percentages zijn nog steeds aan het verschuiven richting de verse kant. Alleen daar moet je zelf ook wel tegen kunnen, ook dat vergt tijd.

staftime schreef:De laatste ratten die ik heb gehad kregen in het begin dierenwinkelvoer, maar toen ik met de honden rauw ging voeren, ben ik na gaan denken.
Ik ben toen overgegaan op kippengraan, en elke dag een bak vol gesneden groente en fruit.
Daarnaast 1 tot 2 keer in de week een eendenvleugel, kippennekje of kuiken.
En de kippengraan wisselde ik zo nu en dan af met duivenzaad.
En als tractatie gaf ik ze zo nu en dan wat meelwormen of moriowormen.
Lachen joh, de eerste keer moriowormen, werd er 1 toch in zijn lip gebeten!
Die heeft er wel van geleerd trouwens, sinds die keer beet hij altijd eerst de kop eraf.

Naar mijn idee ging het veel beter met ze op dat dieet, en als ik ooit weer ratten neem, ga ik het precies zo doen.

Het ligt een beetje aan de grootte van je groep, maar zoals dit dieet er nu uit ziet, zitten er veel te veel dierlijke eiwitten in. Vooral naarmate de ratten ouder worden, hebben ze die dierlijke eiwitten steeds minder nodig. Zogende vrouwtjes kunnen ze wel weer goed gebruiken. Het klinkt allemaal als best veel, er rekening mee houdend dat een rattenmaag echt niet groter is dan een hazelnoot. ;) Persoonlijk zou ik het dus bij de wormpjes houden en de eendenvleugel/kippennek eruit halen. Of ratten gevoelig zijn voor salmonella weet ik niet zo uit mijn hoofd, maar ik zou er niet te snel van uit gaan dat dat niet het geval is, aangezien ratten van nature geen carnivoren zijn, maar alleseters neigend naar plantaardig ;)

Trouw lid
Trouw lid

Berichtdoor staftime » ma 01 maart, 2010 19:22

Ik had toen een vrij grote groep van negen dames.
Dus zoveel dierlijke voeding kregen ze niet, ze moesten het verdelen.
De hoeveelheid meelwormen of moriowormen was ook niet zo groot, ik gaf ongeveer 2 moriowormen per rat, en dat kregen ze maar heel af en toe, eens in de maand/twee maanden.
De hoofdmoot was groente en graan, en een beetje fruit en zaad.
Afbeelding

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Tato » ma 09 aug, 2010 08:17

Ik heb een winkel ontdekt die gedroogde groente/fruit/kruiden verkoopt; http://www.dierenkruiden.nl
en een engelse site over natuurlijk voer http://translate.google.nl/translate?hl ... Dshunamite (ff omzetten in engels)
Ik ga me even goed inlezen en proberen zelf een natuurlijk menu samen te stellen.
Als ik het artikel lees in het topic "de waarheid over brokken"dan denk ik dat dat met rattenvoer niet anders zal zijn, mn ratjes geven dat zelf ook aan.Ze laten de brokjes in hun voer vaak staan, vooral als ze groente en fruit hebben gekregen.Ze zijn ook dol op paardenbloem blaadjes.
Als ik een menu heb samengesteld zal ik het hier plaatsen, kan nog wel ff duren want wil daar meer over weten eerst.
een hond verstaat je woorden niet maar kijkt dwars door je heen

Trouw lid
Trouw lid

Berichtdoor staftime » di 10 aug, 2010 23:27

Een rat is een echte alles eter.
Die kan je dus zo'n beetje voorschotelen waar je zin in hebt.
Vooral groente en graan, dan nog wat zaadjes en fruit, verse kruiden af en toe is ook goed.
En een deel dierlijk, rauw eitje mag ook, meelwormpje, morioworm, kippenek, eendenvleugel, kuiken.

Maar ik ben wel benieuwd wat je gaat bedenken!
Als ik ooit weer aan ratten begin ga ik ze nml ook weer gewoon op die manier voeren zoals ik de laatste tijd deed met mijn ratten.
Afbeelding

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Tato » wo 18 aug, 2010 14:24

Ik ben me inmiddels aan het inlezen op een engelse ratten forum waar ze veel info hebben over het zelf samenstellen van voer op natuurlijke basis dus zonder brokken.
Het forum is van Fancy Rats, erg intressante info hebben ze daar wat je op nederlandse fora niet vind.
een hond verstaat je woorden niet maar kijkt dwars door je heen

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Fairymissmary » vr 01 okt, 2010 13:01

:lol: Heel erg geinig om dit topic weer terug te vinden.
De dame waar ik toen over sprak is inmiddels overleden, maar nu heb ik er nog maar 3 waarvan 2 oude taarten van maar liefste 2,5 jaar!!!!En die krijgen nog steeds gewoon ladelidelo-voer (zo noem ik het maar wat ik zelf mix) aangevuld met scraps uit de keuken.
The Shunamite Diet is inderdaad geweldig, er is ook een boekje van, die heb ik destijds via Rat 'n Roll weten te bemachtigen, die van mij heb ik onlangs weggegeven, maar ook op de NL rattenfora is het nog wel te krijgen. Het is een heel erg interessant gegeven vind ik en als ik alles ga berekenen zit het niet zover ervandaan wat ik voer. :D

En mijn fret zit om praktische redenen nog steeds op brokken en rauw ;) Prooi gaat er haast niet in op logeeradressen en doordat ze toch wat medische problemen heeft, wil ik haar ook niet laten hongeren ;)

VorigeVolgende

Keer terug naar Overige dieren