Registreren

Is dit een goed begin?

In deze rubriek kun je jouw menu posten of andere gebruikers helpen om een menu samen te stellen.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 1

Is dit een goed begin?

Berichtdoor Rico » di 27 okt, 2015 00:17

Na lezen.. en nog meer lezen.. en vooral door blijven lezen zie ik nu af en toe weer een boom in het bos :)
Al ben ik er nog niet helemaal uit en zijn sommige dingen iets verwarrend ;)

Chihuahua, 4 jaar, gevoelige darmpjes, half begit, 2,2 kg, aan de magere kant.

* Gekozen voor Haaksbarf KVV, twee maal per dag.
Zeg dat hij om en bij 100 gram mag eten, verdeel ik dit over twee porties van ieder 50 gram. Of een klein en wat groter portie?

* Eerst dit een week of 3 a 4 geven, meerdere diersoorten natuurlijk, zodat de ph van zijn maagzuur flink naar beneden gaat en hij langzaam kan gaan wennen.

* ondertussen krijgt hij 'goed' eten en kan ik me verder inlezen over BARF mogelijkheden.
* kippennek is goed om te beginnen, overal lees ik eerst plat slaan met een hamer.
Maar diamond Fauna gaf aan dit niet te doen?
Want dan krijg je scherpe delen.
* Eenmaal in de week een vers rauw eitje erbij
* Vis moet ik even kijken wat ik haal, wel hebben we zalmolie.

Welk vlees/snackje ( gezond en veilig) zou ik kunnen geven zodat hij leert te kauwen en zijn tanden dus reinigt? Hij stinkt vreselijk uit zijn bekkie. En ben misschien toch een beetje een huiverige doos.. en bang dat ie stikt of zo.

Barf op zich is niks mis mee, maar ik heb het nog niet helemaal in mijn hoofd wat hij dan moet, mag en hoe ik die porties maak. Dus ik ga verder met lezen :D Net zolang tot ik het allemaal goed begrijp!
Een voordeel, 't is een scharminkel, dus geen punt om eens iets duurders te halen omdat het maar kleine hoeveelheden zijn ;)

*Mentrix*
*Mentrix*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 1

Re: Is dit een goed begin?

Berichtdoor flynn » di 27 okt, 2015 01:27

ik zou de hoeveelheid voorlopig zo houden dat je "'op het oog"' gaat voeren. je niet vastpinnen aan die 100 gram. wss heeft hij om bij te komen meer nodig zelfs.
een chihuahua zou ik zeker 2 a 3x per dag blijven voeren. dat hebben die mini's gewoon nodig.
een kippennek zou ik best durven als hij rustig eet en niet schrokt. je kunt de nek evt. in het begin ook vasthouden zodat hij er kleine stukjes af kan knabbelen.
blijf nu een tijdje meerdere smaken haaksbarf voeren zodat zijn darmen en spijsvertering kunnen wennen.
je kunt zelf snackjes drogen in een speciaal oventje [bv kipfilet of balletjes rundergehakt om te beginnen]. of een zakje natuurlijke snacks zoals pensstaafjes, gedroogde kattenvisjes, enz. kopen.
ik zou niet teveel door elkaar gaan voeren, anders is hij zo weer aan de dunne.......
in de supermarkt kun je pakjes bevroren koolvisfilet [4x 100 gram] kopen. die plakjes zijn een mooi formaat voor jouw hondje.of zalmfilet o.i.d.
je zult moeten uitproberen wat hij lust. niet alle honden lusten graag vis.
succes ermee!

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Rico » di 27 okt, 2015 16:49

Met op het oog voeren, bedoel je dan dat hij gerust veel meer mag eten?
Want een portie smuldier van 100 gram is zo weg.

Hij weegt 2,2 KG.

De dierenzaak had enkel zalm en paard van Haaksbarf. Die liggen nu netjes in plakjes van ongeveer 100 gram in de vriezer.
Zij adviseerde ook Farmfood, 9 worstje van 100 gram. Best makkelijk op zich maar daar zit weer geen bot in :(
Ik heb het wel meegenomen, en ga van de week wel eens bij een andere zaak kijken voor meer varianten van Haaksbarf ;) De zalm variant, als een maaltijd doen, mengen met ander of gewoon in de ochtend en avond een portie ervan?

En ja hij eet niet meer, hij vreet. Grote happen snel binnen lijkt hij te denken ;)
En ondanks dat het heel fijn is om te zien dat hij nu graag eet...maakt het me ook wat angstig met verslikken.
Het stomme is, ik heb me daar nooit zorgen om gemaakt en dat is sinds Rico hier is echt nieuw.

Ik heb een droogmachine, dus ik ga gewoon eens wat proberen.
Gehakt van de super, daar zitten toch voornamelijk kleurstoffen en dergelijke in? OF valt dit wel mee?
Want dat zal handig zijn D:

*Mentrix*
*Mentrix*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 1

Berichtdoor flynn » wo 28 okt, 2015 00:38

op het oog voeren betekent; meer als hij het nodig heeft, minder als hij te vet wordt. uitproberen dus.
zorg dat de rollen die je koopt compleet voer zijn. niet gaan mixen, gewoon steeds 1 smaakje voeren per dag bv.
kijken wat hij lekker vindt.
als farmfood compleet is zonder bot-er moet dan wel een calciumsupplement inzitten-dan is het goed.
ik ken dat spul niet, maar kijk goed of er op de rollen die je koopt compleet staat.
dan hoeft er niks bij, is het een complete maaltijd.
natuurlijke botmix in de rollen is beter natuurlijk. smuldier heeft ook compleet pens en vlees menu, maar het is van mindere kwaliteit. zou het niet standaard voeren.
koop gewoon biologisch rundergehakt en bio-kipfilet of wilde zalm bv.. beter leven voor die dieren en gezonder ook.
sommige honden lusten ook wel gedroogde banaan of ander fruit.
gebruik ook de zoekfunctie hier op het forum maar eens voor gedroogde snacks voor ideetjes.
schrokken met kvv kan geen kwaad, maar anders geef je het stukje voor stukje uit de hand [of van een lepeltje] als je dat fijner vindt. tot hij minder honger krijgt en rustiger gaat eten.
je bent op de goede weg met rico nu.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Rico » za 21 nov, 2015 17:55

Inmiddels zijn we over gegaan op Barfmenu van Tinlo. Hij lust het graag. Hij eet 100 gram op een dag, poept goed en is al een stuk voller geworden.

Zijn eerste kippennekje zit er in, en hij vond het geweldig! Deed er bijna een uur over met een pauze. Hij was moe van het kauwen :)

En hij is er na zo vrolijk. Ik wil eigenlijk meer Barfdagen gaan invoeren maar loop compleet vast met die kleine beetjes.

De droogmachine ook gebruik en vooral de kipfilet stukjes vindt hij heerlijk!
Nu hebben we er konijnenoren inzitten, van de week zalmhuis gratis gehaald maar helaas, dat vindt hij niet lekker :(

IS er iemand die een goed voorbeeld menu heeft voor een kleine chi?
Desnoods dagje barf, dagje KVV.
Kip is makkelijk aan te komen, dus dan zou ik dat niet als KVV kopen. Eend, konijn en lam gaat er goed in.
Ik heb ivm beperkte vriezer nu even de kleine kattenvariant genomen.
Volgende maand krijgen we een niuewe koelkast met vriezer. Dus dan kan ik ook meer kopen. Maar dat smullen wat hij deed met die kippennek, dat zou ik veel vaker willen zien :D

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*

Berichtdoor veramon » do 26 nov, 2015 09:10

Hahaha, wat leuk om te lezen dat het "rauwvoervirus" jou ook al te pakken heeft! :voer5:

Wij zijn hier vooral NRV voerders, dus we voeren ofwel hele prooidieren ofwel stellen zelf een vleesmaaltijd samen: net zoals jij nu ook hebben wij gezien en gemerkt hoe onze dieren kunnen genieten van hun voer en hoe goed ze het er op doen. :D

Ik kan je eigenlijk geen goede tips geven voor zo'n klein hondje behalve dan dat het belangrijk is om goed naar je dier te kijken met de percentages spiervlees/ orgaan/ bot goed in je achterhoofd.
Je zou "Daatje" een pb kunnen sturen, zij heeft ook Chi's en weet veel van die kleintjes.
(Links in je scherm, bij nieuwe berichten kunt je dat doen..)
Succes!
Afbeelding

Gevorderde
Gevorderde
Aantal katten: 2

Berichtdoor frodo quin » zo 29 nov, 2015 13:09

Ik denk dat je een kattenmenu wel ongeveer kunt gebruiken, alleen bij de organen moet je het wat anders doen. Een voorbeeld van een menu van mijn katten is:
Op 5 dagen, 500 gram totaal
Percentages: 30 à 35% vleesbot (bio 35%, wild en bio vleugels 30%), 50 à 55% spiervlees, 15% orgaan waarvan 8à10% hart, 5% lever, 0 à2% nier

175 gram vleesbot: bio eend-en kipkarkas
250 gram spiervlees: gans, ree, fazant, konijn, lama
75 gram orgaan: 50 gram hart en 25 gram lever of 40 gram hart, 25 gram leven en 10 gram nier

Bij orgaan ga je het anders moeten doen, ik voer meer hart dan een hond nodig heeft. Ik denk dat je lever en nier wel kan laten staan al zou lever misschien ook iets lager mogen, nier is minder belangrijk en plakt ook vaak nog in de karkassen, ze krijgen het hier dus maar af en toe. Wat ik denk dat wel een goede verdeling zou zijn is bv 8% pens, 4% lever, 3% hart, 2% nier. Dan heb je wel iets mee orgaan, maar dan voer je iets minder spier.

Voor het orgaan kan er best nog iemand die ervaring heeft met hondenmenu's naar kijken, aangezien ik dus hondloos ben en dus geen ervaring heb met hondjes voeren :)

Jouw hondje zal ongeveer dezelfde hoeveelheid eten dan mijn katten. Ik weeg af op 5 dagen en verdeel dan op het oog in vijf hoopjes die ik in een apart zakje stop, die gaan dan samen in een diepvrieszak. Als je per dag afweegt heb je meer werk en kan je het niet zo nauwkeurig doen, zeker met vleesbot. Een paar gram met zo'n kleine hoeveelheden is namelijk al een flink verschil op de percentages.

Keer terug naar Hond & menu