Registreren

Studiedag Voeding & Gedrag Utrecht, wie gaat?!

Hier kun je aankondigingen plaatsen van lezingen, evenementen, workshops etc. Ook kun je hier alles vinden omtrent de activiteiten van VoerNatuurlijk.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*
Aantal honden: 2

Studiedag Voeding & Gedrag Utrecht, wie gaat?!

Berichtdoor Pasqualino » vr 07 okt, 2011 10:54

Gaat er iemand hier toevalling naar de DogVision - studiedag 2011 Voeding & Gedrag bij honden??

Hij is helaas al vol. Maar gaat er iemand of kent er iemand die gaat? Ik ben ergg benieuwd naar wat er verteld wordt deze dag!!

Meer info:

DogVision organiseert in samenwerking met de Gedragskliniek voor Dieren, Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht, de studiedag Voeding & Gedrag bij honden.

Veel is gezegd en geschreven over voeding bij honden. Wat is goede voeding, hoeveel voeding, welke vorm, hoe vaak, en dergelijke. Diverse ideeën over voeding in relatie tot het gedrag van de hond doen de ronde. Wilt u zelf beter kunnen beoordelen hoe het nu echt zit? Meer inzicht krijgen in de hedendaagse kennis over de invloed van voeding op het gedrag en voedingsgerelateerd probleemgedrag?

Op deze studiedag zullen de sprekers vanuit hun wetenschappelijke expertise dieper ingaan op voeding en de relatie met gedrag. Ieder vanuit een eigen invalshoek zodat de dag een gevarieerd karakter zal hebben.

De sprekers van deze dag zijn:

Esther A. Hagen-Plantinga, PhD. DVM. MSc , Assistent Professor bij Animal Nutrition, Universiteit Utrecht: De wolf als rolmodel voor voeding van de hond: waar gaat de vergelijking op?
Dr. Ir. Guido Bosch, Onderzoeker bij de Animal Nutrition Group, Wageningen Universiteit: ’Heeft voeding effect op gedrag van honden?’
Ing. Tjalling Huisman, Docent aan Van Hall Larenstein: ‘Barf versus brok!’.
Esther A. Hagen-Plantinga, PhD. DVM. MSc , Assistent Professor bij Animal Nutrition, Universiteit Utrecht: 'Ziekte en gedrag, welke rol speelt voeding?'
Dr. Claudia M. Vinke, Assistent Professor, Dier in Wetenschap & Maatschappij, Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht / Drs. Isabelle van Eijk, Dierenarts en medewerker Onderwijs & Onderzoek, Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht (duopresentatie): ‘Gedragsproblemen rondom eetgedrag en voeding bij de hond’.

Kortom: deze studiedag is een absolute must voor iedereen die geïnteresseerd is in het gedrag van honden, zowel professioneel als hobbymatig.

Link: http://dogvision.nl/studiedagen.htm

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*

Re: Studiedag Voeding & Gedrag Utrecht, wie gaat?!

Berichtdoor Pasqualino » vr 07 okt, 2011 11:00

Ik sta op de wachtlijst voor als er nog eenzelfde dag wordt georganiseerd.
Hopelijk is deze dag dan na januari :voer7:

*Reloaded Revolution*
*Reloaded Revolution*

Berichtdoor GekGeitje » vr 07 okt, 2011 15:36

Hey, Tjalling Huisman, dat is een docent van mijn school. Ik ben wel benieuwd naar wat zijn mening is over barf versus brok (ik heb op school geen lessen over voeding meer, dus geen idee wat zijn mening is, haha).

Maar ik ga dus niet (want dat was eigenlijk je vraag). "Het klinkt allemaal wel heel interessant!

Gevorderde
Gevorderde
Aantal honden: 1

Berichtdoor Puk » vr 07 okt, 2011 17:07

Ik wist het al wat langer, via een klasgenoot. Maar ik vind € 100,- voor een halve dag best veel geld. Te veel voor mijn budget in ieder geval. Maar ik ga mijn klasgenoot aan een uitgebreid verhoor onderwerpen, want ik ben wel benieuwd.
Afbeelding

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Puk » vr 07 okt, 2011 17:14

Ik had trouwens toevallig afgelopen woensdag nog les over voeding. Wat natuurlijk aanleiding was voor een discussie over rauw voeren. Mijn docent (vroeger "voorlichter" bij Hill's, nu docent voeding) zei zowaar dat hij er weinig op tegen had, en mijn argumenten best kon begrijpen. Maar zolang hij geen wetenschappelijk bewezen onderzoeksresultaten heeft gezien, blijft hij mensen toch adviseren om brokken te voeren. :?
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor fige » di 18 okt, 2011 19:10

Ik ga wel.
Elly Robijn
Van de Rebellenclub
Ruwhaar Dwerg Teckels

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor fige » ma 31 okt, 2011 05:33

Ik bied mijn kaartje te koop aan voor €98,50. Wie geinteresseerd is kan mij mailen.
( ellyrobijn@casema.nl)
Elly Robijn
Van de Rebellenclub
Ruwhaar Dwerg Teckels

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*

Berichtdoor Pasqualino » za 05 nov, 2011 09:40

Hier is n verslag te vinden van deze dag..
Jammer dat ze de fediaf normen erbij halen, ik geloof daar niet zo meer in.

http://www.dogadvice.nl/wordpress/2011/ ... en-gedrag/

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Puk » za 05 nov, 2011 18:57

Ik ben blij dat ik er niet heen ben gegaan. Ik heb gister m'n klasgenoot er over gesproken (die was er bij), en die vond het rond uit slecht.
Zij ging er vooral heen om wat meer te leren over de relatie tussen voeding en gedrag. Naar wat ik van haar heb gehoord (en ook in dit verslag gelezen heb) sloeg dat deel echt nergens op.
De in onderzoeken die gedaan zijn is ging het voornamelijk over brokken met als toevoeging een kalmerend middel, en bovendien werd in het onderzoek naast een verandering in voeding ook gedragstherapie toegepast. Op deze manier is er dus nooit te achterhalen wat nu werkelijk de oorzaak is van de gedragsverandering.

Als ik op het verslag af ga, dan vind ik ze ook wel erg kort door de bocht gaan over vers voeren.
Er word gezegd dat de afzonderlijke vleessoorten die gebruikt worden niet de juiste voedingswaarde hebben, en omdat van sommige vleessoorten de voedingswaarde niet bekend is het erg moeilijk is om een uitgebalanceerde maaltijd samen te stellen.
Er word echter niet gekeken naar de gecombineerde voedingswaarde, en de opname van voedingsstoffen uit vers voer. Pas als je dat weet, en dat naast de voedingswaarde en opname van voedingsstoffen van brokken zet kan je iets zeggen over wat beter is. Bovendien moet je in zo'n analyse ook de hoeveelheden onverteerbare stoffen en de (chemische) additieven bij brokken mee wegen, en alle mogelijke bijwerkingen daar van.

Nogmaals, ik ben blij dat ik er niet bij was, het klinkt als weggegooid geld.
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor fige » za 05 nov, 2011 19:23

Er was zeker niet veel nieuws onder de zon en zeker de link tussen voeding en gedrag heb ik gemist. En daar had het toch over moeten gaan!!!!
Elly Robijn
Van de Rebellenclub
Ruwhaar Dwerg Teckels

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*

Berichtdoor Pasqualino » za 05 nov, 2011 19:57

Klopt, ik heb inmiddels meerdere mensen hierover gesproken. Zelfs voor mensen die zich vrij weinig in voeding verdiept hebben was er weinig nieuws te horen. Dus was inderdaad weg gegooit geld geweest, zonde hoor.

Keer terug naar Het Prikbord