Lupa

Hier kun je alles plaatsen over honden en natuurlijke rauwe voeding.

Moderator: Jetske

Keer terug naar Hond & Rauw | Voer Natuurlijk forum index

Re: Lupa

Berichtdoor Linsey » di 27 jul, 2010 18:21

laura21 schreef:Volgens mijn slager zit er in supermarkt vlees kleurstof in. Ik probeer het niet helemaal af te wassen want dat kan natuurlijk niet.

Dat verklaart veel :wink: Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier in Belgie zijn slagers tegen het verkoop van vlees in supermarkten omdat hun winst daalt hierdoor. Poeliers zijn zelfs een zeldzaamheid geworden hier omdat je tegenwoordig zo goed als al het gevogelte in de supermarkt vind, slagers vrezen al een tijdje voor dezelfde ondergang.
Honden: Lotje (13 jaar), Kai (3 jaar) & Dino (pup)
Kat: Rakker (10 jaar)
Linsey
*Sportieve Leeuwtjes*
*Sportieve Leeuwtjes*

Berichtdoor Agostini » wo 28 jul, 2010 13:37

Linsey schreef:
laura21 schreef:Volgens mijn slager zit er in supermarkt vlees kleurstof in. Ik probeer het niet helemaal af te wassen want dat kan natuurlijk niet.

Dat verklaart veel :wink: Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier in Belgie zijn slagers tegen het verkoop van vlees in supermarkten omdat hun winst daalt hierdoor. Poeliers zijn zelfs een zeldzaamheid geworden hier omdat je tegenwoordig zo goed als al het gevogelte in de supermarkt vind, slagers vrezen al een tijdje voor dezelfde ondergang.

Dat is een trent in de algemene handelswereld trouwens.

Iedereen wil goedkoop, dus de grootwarenhuizen springen daarop (ik den aan bv GSM's, TV's, maar eigenlijk zo ongeveer alles). Daardoor gaat de kleinhandel kapot. Zij bieden kwaliteit aan, maar tegenwoordig is vooral de prijs belangrijk.

Die trent is ondertussen al een jaar of 10 bezig, veel kleinhandelaars zijn er al tussen uit.
Agostini
Amateur spammer
Amateur spammer

Berichtdoor Anneke/Banjer » wo 28 jul, 2010 20:52

laura21 schreef:ik zit nu al 3 dagen met 1 kg eendenvleugels in de koelkast en ik heb er nog steeds 1 vleugel staan

Als hij de rest wel opgegeten heeft dan zou ik persoonlijk dat ene vleugeltje laten voor wat het is. Banjer heeft ook een periode gehad dat hij bepaalde dingen (geitenvlees, hertenribbetjes) niet of slecht at. Op zo'n moment heb ik het inderdaad iedere keer opnieuw aangeboden, maar als hij een (groot) gedeelte op had, had ik er geen moeite mee om de rest weg te doen. Helemaal niets er van eten dat vond ik dan weer niet kunnen.
Overigens knip ik voor Banjer de hertenribben in kleine stukken omdat hij het anders niet eet. En ik heb het een paar keer stukje voor stukje staan voeren.
Anneke
Anneke/Banjer
Amateur spammer
Amateur spammer

Berichtdoor Sylvia » do 29 jul, 2010 19:22

Ik zou dit verhaal eens aan de VWA (Voedsel en Waren Autoriteit) voorleggen.
Groetjes Sylvia
Sylvia
*Huggy, Forumkat 2008*
*Huggy, Forumkat 2008*

Berichtdoor laura21 » do 29 jul, 2010 21:56

Enige wat ik kon vinden is dit...

"Gehakt-weetjes.

Vroeger werd nog wel eens sulfiet aan vlees toegevoed om het vlees een fraaie rode kleur te geven.Maar nu mag vlees niet meer zijn behandeld met sulfiet of een andere kleurstof, dat is wettelijk geregeld. Men is huiverig voor het gebruik omdat sulfiet beginnend bederf van vlees kan camoufleren, vit.B1 afbreekt en hoofdpijn kan veroorzaken.
Om de rode kleur van gehakt te behouden mag de slager wel vit. C(ascorbinezuur) of citroenzuur gebruiken. Het werkt eigenlijk net zo als citroensap die u bij appels enz. gebruikt.
Om te voorkomen dat ze donker verkleuren sprenkeld u er wat druppels citroensap over.
BRON:Voorlichtingsbureau vlees."
Afbeelding
laura21
*Brabants Chocolaatje*
*Brabants Chocolaatje*

Berichtdoor Linsey » do 29 jul, 2010 22:21

laura21 schreef:Enige wat ik kon vinden is dit...

"Gehakt-weetjes.

Vroeger werd nog wel eens sulfiet aan vlees toegevoed om het vlees een fraaie rode kleur te geven.Maar nu mag vlees niet meer zijn behandeld met sulfiet of een andere kleurstof, dat is wettelijk geregeld. Men is huiverig voor het gebruik omdat sulfiet beginnend bederf van vlees kan camoufleren, vit.B1 afbreekt en hoofdpijn kan veroorzaken.
Om de rode kleur van gehakt te behouden mag de slager wel vit. C(ascorbinezuur) of citroenzuur gebruiken. Het werkt eigenlijk net zo als citroensap die u bij appels enz. gebruikt.
Om te voorkomen dat ze donker verkleuren sprenkeld u er wat druppels citroensap over.
BRON:Voorlichtingsbureau vlees."

Word soms nog gedaan zonder dat men het weet, iemand die ik ken heeft een 2 tal jaar geleden enkele jaren bij een slager gewerkt en die gebruikte sulfiet, ondanks dat het niet meer mocht, maar dat is dus geen supermarktvlees probleem. Dat was een gewone slager. Ik wist trouwens niet dat het als kleurstof werd gebruikt, dacht dat het vooral bewaarmiddel was.
Honden: Lotje (13 jaar), Kai (3 jaar) & Dino (pup)
Kat: Rakker (10 jaar)
Linsey
*Sportieve Leeuwtjes*
*Sportieve Leeuwtjes*

Vorige

Keer terug naar Hond & Rauw