Registreren

Zeewier

Hier kun je alles plaatsen over honden en natuurlijke rauwe voeding.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*
Aantal honden: 2

Zeewier

Berichtdoor Pasqualino » wo 10 sep, 2014 09:58

Sinds een paar maanden krijgen die van ons (bijna) dagelijks een schep grof gedroogde ijslands zeewier door het eten of door een rauw eitje.

Zeewier zit vol sporelementen en mineralen, het werkt als vezels wat bevorderlijk is voor de darmen en de praktijk heeft uitgewezen dat het bij mensen bevorderlijk is voor het immuunsysteem en sommige beweren zelfs dat het een kanker-werend effect kan hebben. etc. etc. (zie quote hieronder)

Voor mij redenen genoeg om het zeer regelmatig door het eten erbij te voeren. Ik zie sinds ik het geef (nog) betere ontlasting. Vacht is weinig over te zeggen, die glom al voordat ik het gaf :wink:

Maar als je op internet rondkijkt staat er ook steeds bij dat het een gunstig effect heeft op het gebit. Maar hoe dan? Ze kauwen er niet op en het blijft ook niet in de bek oid, dus ik zie niet zo goed hoe dit kan helpen tegen tandplak. Kan iemand mij dit vertellen?

Voor de mensen die groentemixen geven, zou zeewier dit niet kunnen vervangen? Lijkt mij praktischer dan groentemixen maken en zou toch ook net zo goed eventuele tekorten kunnen aanvullen?

(DursyDog)Zeewier biedt stoffen die belangrijk zijn voor een goede haarstructuur en lijkt een gunstig effect te hebben op de pigmentatie van de vacht. Vooral bij honden met een donkere vacht kan zeewier bijdragen aan een diepe kleur en stralende glans. Zeewier is één van de rijkste natuurproducten als het gaat om het brede scala aan mineralen, sporenelementen en aminozuren. Zeewier ondersteunt de stofwisseling en het immuunsysteem en heeft een direct effect op de vitaliteit, uitstraling en prestaties.

Daarnaast is zeewier goed voor het gebit van uw hond. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 85% van de volwassen honden gebits- of tandvleesproblemen heeft! Zonder goede gebitsverzorging ontstaat er tandplak en later tandsteen. Tandplak zit vol bacteriën die ontstekingen aan het tandvlees kunnen veroorzaken, met als gevolg los zittende tanden en mogelijk ook tandverlies. Een slechte adem, moeilijk kauwen en gevoelig tandvlees zijn aanwijzingen voor gebitsproblemen. Uit onderzoek is gebleken dat zeewier het ontstaan van tandplak en tandsteen verminderd. Tevens helpt zeewier bij het oplossen van reeds bestaand tandplak.

Gebruik inwendig
Zeewier (Fucus vesiculosus) zorgt voor een glanzende vacht en bevordert de rui. Zeewier biedt stoffen die belangrijk zijn voor een goede haarstructuur en lijkt een gunstig effect te hebben op de pigmentatie van de vacht. Vooral bij dieren met een donkere vacht kan zeewier bijdragen aan een diepere kleur en stralende glans. Tevens zorgt het voor een goede stofwisseling. Daarnaast helpt zeewier bij de omzetting en afvoer van gifstoffen en ondersteunt hiermee het lichamelijke immuunsysteem. Zeewier draagt bij aan een uitstekende basisconditie en heeft een direct effect op de vitaliteit, uitstraling en prestaties.

De meest voorkomende en zichtbare signalen van een mogelijk te kort aan mineralen zijn onder andere beginnen met zandeten of het likken aan voorwerpen. Onze ervaring is dat dieren met dit gedrag erg gebaat kunnen zijn bij de toevoeging van zeewier aan het voer.

Werkzame bestanddelen
Zeewier is één van de rijkste natuurproducten als het gaat om het brede scala aan mineralen, sporenelementen, vitaminen en aminozuren. Zeewier bevat vele sporenelementen die belangrijk zijn voor een goede stofwisseling, zoals kobalt, koper, chroom, mangaan, selenium en zink. Verder bevat zeewier alle noodzakelijke mineralen, zoals onder andere jodium, kalk, fosfor, magnesium en zwavel en het bevat maar liefst 20 verschillende aminozuren.

Jodiumgehalte in Zeewier
Ons IJslands Zeewier bevat 862 ppm (parts per million) jodium per kilo Zeewier. Dat wil zeggen; 0.009% jodium per kilo (dus 9 mg).
30 gram IJslands Zeewier bevat ongeveer 0,27 mg jodium.

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

Re: Zeewier

Berichtdoor daatje » wo 10 sep, 2014 20:54

Ik ben ook benieuwd hoe zeewier werkt op het gebit, misschien dat het zuivert en dat dit ten goede komt voor het tandvlees.
Ik geef mijn pony's en schapen in de winter altijd periodes kruiden waaronder zeewier, zeewier is goed voor de vacht.
Ik stop altijd in het voorjaar omdat dan onze inheemse kruiden weer beginnen te groeien. Ergens voelt het niet goed om dan door te gaan met zeewier en andere kruiden die ze normaal nooit zouden eten.

*Jumping Binky*
*Jumping Binky*

Berichtdoor Hetty » zo 14 sep, 2014 13:20

Zeewier zorgt ervoor dat het speeksel een andere zuurtegraad krijgt waardoor er minder snel tandsteen ontstaat. Het wordt bij dierenartsen veelal verkocht onder de naam orozyme buccofresh.
Onze ervaring is dat het ook echt werkt. Als mensen dit trouw geven dan zie je inderdaad dat er minder tandsteen ontstaat.
Afbeelding

Afbeelding

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*

Berichtdoor Pasqualino » ma 15 sep, 2014 14:12

Dankjewel Hetty, dat klinkt wel aanneembaar. Enzo heeft links en rechts 1 kies een klein beetje tandsteen zitten (door de brokjes tijdens trainen?) Ik ga het in de gaten houden of het zeewier verschil gaat maken. Ben benieuwd :)

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Mieke-Navajo » vr 19 sep, 2014 22:51

Hey maar dat is interessant!

Ik ben ook aan het oriënteren op een toevoeging. En zie via medpets diverse kruidenmixen te koop staan maar echt duidelijk heb ik het nog niet.
Warme groet,

Mieke, Frummel, Navajo

https://www.facebook.com/wijetenvlees

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*
Aantal katten: 0

Berichtdoor rupa » vr 23 jan, 2015 12:16

ik was zelf ook aan het zoeken naar zeewier en leest er goede ervaringen mee.
nou kom ik het merk grau tegen is dit wat?
en hoe zijn jullie ervaringen met zeewier en hoe vaak geeft je het?
Dosering:
- Katten, pups en kleine honden: 1/2 theelepel per dag
- Grote honden: 1 theelepel per dag.

volgende week wil ik een potje halen maar weet nog niet welk merk, welk merk gebruiken jullie?
gr paulien,.
Afbeelding
Ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering, blijven het ideeën

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3

Berichtdoor daatje » vr 23 jan, 2015 12:26

IK heb altijd ijslands zeewier van de paardendrogist, ik weet alleen niet of het voor hond en kat is.

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*

Berichtdoor rupa » vr 23 jan, 2015 14:53

dank je voor je reactie daatje :voer20:
ik heb net nog dat merk gehaald van grau ( ik dacht pak me fiets is nog mooi weer en een potje zeewier gehaald bij ranzijn 400gr ) zonder kunstmatige geur-kleur of smaakstoffen.

Grau zeewiergranulaat, gewonnen uit de Ascophyllum nodosum, is een hoogwaardig natuurproduct zonder verdere toevoegingen.

gr paulien.

ik denk dat je een beetje op een gebakken eitje best lekker is ( volgens mij kan je deze ook voor je zelf gebruiken ).
of een beetje door een salade, hamburger :voer45:

http://www.zeewierwijzer.nl/zeewier-voe ... -eten.html

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... ewier.html
Afbeelding

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*

Berichtdoor Pasqualino » vr 23 jan, 2015 15:26

Bij DurseyDog.nl is het € 5,80 voor een kilo.
Bij baroen.nl € 6,50 voor een kilo
Alleen de verzendkosten zijn erg verschillend, ik weet zo even niet welke incl verzendkosten het goedkoopste was.

Ik geef het nog steeds bijna iedere dag, Enzo ongeveer een eetlepel en Benji een halve eetlepel per keer.
Ik ben er erg tevreden over. Bij Benji wordt zn neus zwarter door beter pigment en ik heb gewoon het idee dat het echt wat toevoegt aan hun voeding.

Ook al eens gegoogeld op spirulina? Dat krijgen ze soms ook een beetje, ook al heb ik het voor mezelf gekocht. Is fijn gemalen alg. Beetje hetzelfde idee als het zeewier.

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*

Berichtdoor rupa » vr 23 jan, 2015 18:46

Pasqualino schreef:Bij DurseyDog.nl is het € 5,80 voor een kilo.
Bij baroen.nl € 6,50 voor een kilo
Alleen de verzendkosten zijn erg verschillend, ik weet zo even niet welke incl verzendkosten het goedkoopste was.

Ik geef het nog steeds bijna iedere dag, Enzo ongeveer een eetlepel en Benji een halve eetlepel per keer.
Ik ben er erg tevreden over. Bij Benji wordt zn neus zwarter door beter pigment en ik heb gewoon het idee dat het echt wat toevoegt aan hun voeding.

Ook al eens gegoogeld op spirulina? Dat krijgen ze soms ook een beetje, ook al heb ik het voor mezelf gekocht. Is fijn gemalen alg. Beetje hetzelfde idee als het zeewier.

ik heb al eens gekeken voor spirulina en was van plan om het te kopen voor ons zelf ter vervanging van de multivit die we slikken ( schijnt een mooi alternatief te zijn ) maar moet nog steeds even zoeken waar ik een goede kan kopen eerst even het oude potje leegmaken van de Hema :voer27: :voer45: .
gebruik jij zelf ook spirulina marjolein? en zo ja welke?

idefix de neusje word ook wat lichter ben benieuwd of die ook wat zwarter word ( zal morgen met daglicht een foto van haar neusje maken dan heb ik gelijk mooi vergelijking martiaal ).
zag je het al snel dat Benji zijn neus zwarter werd?
ik las wel een hoop goede berichten over zeewier en het mooie is dat het een natuurproduct is.

gr paulien.
Afbeelding

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*

Berichtdoor rupa » za 24 jan, 2015 09:17

vandaag een foto gemaakt van het neusje van idefix.
gisteren hebben ze voor het eerst wat zeewier gekregen door hun eten.
ben benieuwd of de neus wat zwarter gaat worden.
Afbeelding
gr paulien.
Afbeelding

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*

Berichtdoor Sjaak » ma 09 feb, 2015 19:25

Ik ben benieuwd Paulien. Nu het voorjaar gaat worden en de zon meer gaat schijnen kan het sowieso zijn dat haar neusje weer zwarter wordt. Hoe was haar neusje afgelopen zomer?
Groetjes Nicole
Properly trained a Man can be Dog's best friend.

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*

Berichtdoor rupa » ma 09 feb, 2015 20:03

Sjaak schreef:Ik ben benieuwd Paulien. Nu het voorjaar gaat worden en de zon meer gaat schijnen kan het sowieso zijn dat haar neusje weer zwarter wordt. Hoe was haar neusje afgelopen zomer?

geen idee nicole hoe haar neus afgelopen zomer was :voer45: was me nu pas opgevallen.
maar we zullen het zien of het zwarter begint te worden van de zomer.
gr paulien.
Afbeelding

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*

Berichtdoor Sjaak » di 10 feb, 2015 00:40

Laat het ons weten! :-)
Groetjes Nicole
Properly trained a Man can be Dog's best friend.

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*

Berichtdoor rupa » di 10 feb, 2015 09:50

zal er zeker een foto van maken als er verandering in zit.
dushi der neus is trouwens mooi egaal zwart.
gr paulien.
Afbeelding

Volgende

Keer terug naar Hond & Rauw