Registreren

Is BARF wel veilig?

Hier kun je alles plaatsen over honden en natuurlijke rauwe voeding.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 1

Is BARF wel veilig?

Berichtdoor Chelsea_Chica » za 20 jun, 2015 14:59

Ik zal me even voorstellen, want ik ben nieuw. Ik ben Christien, ik woon samen in de Noordkop, en ik heb van de week mijn hond verloren aan een stuk lamsnekwervel wat in de slokdarm grote schade had aangericht. En zoals jullie misschien weten kan daar niks aan gedaan worden. We hebben haar een spuitje moeten laten geven. Ze was 4,5jr.

Ik BARF al jaren. Ik weet waarom vlees beter is dan brok, welke beginners vleesbotten zijn en welke gevorderden, welke verhoudingen, minimaal 4 diersoorten in 3 weken. Ik had een menu met 15 diersoorten, gaf penslap en fytomix, en zalmkoppen. Had een Facebook groep met foto's en grote verhalen. Ik raadde iedereen het aan, en maakte menu's voor beginners. Dus op zich ben ik geen groentje.

Me hond (een kruising Amstaff) maalde botten alsof het krackers waren, en liet de toch wat harde of scherpe stukken altijd liggen. Ze kreeg haar eten in de buitenkennel, meestal 's avonds. Ineens besloot ze toch dit lamsnek werveltje in te slikken, en typisch voor het ras liet ze niks/weinig merken. Alleen als we d'r de dagen erna wilde we voeren weigerde ze, of nam 1 hap en ging braken. Dierenarts dacht aan een griepje, "kijk het maar even aan". Temperatuur in de gaten gehouden, bleef normaal, en ze dronk gewoon, zonder eten kunnen ze wel 2 weekjes ofzo. Dus eer we erachter kwamen dat het echt fout zat was de schade al te groot, aangezien de slokdarm toch kneed en stuwt iedere keer als we toch (op aanraden van die dierenarts, niet me eigen dierenarts, waren een lang weekend weg) probeerden haar iets te laten eten. In het braaksel of de ontlasting zat geen bloed ofzo. Ach het maakt nu allemaal niet zoveel meer uit. Het verdriet is hartverscheurend. Ik dacht te weten wat ik deed. Zo veel mensen die laks of onverantwoord met hun hond omgingen, waar ik me rot aan irriteerde, en ik die me hond altijd op nr1 had staan en in alles het beste wilde voor haar, bij mij ging het mis. Ze is 4,5jr geworden.

Om even tot me vraag te komen. We hebben hier nog een hond (Pitbull'tje) rondlopen, en 2 vriezers vol BARF. De schrik zit er uiteraard goed in, al was het een samenloop van domme pech. Welke artikelen of boeken raden jullie me aan. Ik weet dat ik moet oppassen met bepaalde hardere botten, maar ik begrijp inmiddels dat het ook mis kan gaan met een kippennekkie of een kauwstaafje. Als ik een stukje bot doormidden breek op de aanrecht-rand zitten hier nog best harde punten aan. Ik twijfel nu aan alles wat ik weet over vleesvoeding. Maar enkel KVV vind ik ook niet zo. Het verzadigt niet, en het poetst de tanden niet. Misschien doordeweeks KVV en 's weekends BARF, en dan dingen die echt kunnen, zoals penslap. Iemand advies voor mij?

*Kleine Tovenaar*
*Kleine Tovenaar*

Re: Is BARF wel veilig?

Berichtdoor Suzanne » za 20 jun, 2015 23:10

Hoi, ik vind het heel triest om te horen dat je hond is overleden.

De vraag is en blijft altijd of je dit had kunnen voorkomen; ik heb geen idee of lamsnek in de basis veilig is om te geven. Hoe dan ook.. hoe naar ook om te zeggen.. een hond kan ook stikken in een frolicje.

Barfen is, mits je WEET wat je doet, niet onveiliger dan het geven van brok. Maar, dat wil niet zeggen dat er nooit iets mis kan gaan.

Ik denk trouwens dat een ingeslikt werveltje voor een rauwgevoerde hond toch zou moeten verteren? Of is dat zo groot en hard? Dan zou de conclusie mogelijk zijn dat dat voor deze hond niet geschikt was. Het idee "een hond laat wel liggen wat niet goed voor ze is" vind ik sowieso niet zo handig ;-(
Wat iets anders is dan dat het verlies van jouw hond jouw schuld is...!!!

Ik zou het houden op "botte pech".

Suzanne

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Chelsea_Chica » za 20 jun, 2015 23:23

Bedankt voor je reactie. Een afgezaagde nekwervel heeft scherpe punten. Het was al te groot om in te slikken, meestal laat ze het dan liggen of maalt het fijner, en door die punten bleef het steken. Heb er wel foto's van maar weet ff niet hoe ik die moet plaatsen hier. Ja via [img] en dan eigenschappen, maar dan moet de foto eerst op internet staan pff.

*Kleine Tovenaar*
*Kleine Tovenaar*

Berichtdoor Suzanne » za 20 jun, 2015 23:29

Je hebt er nu niets meer aan, maar dingen die van zichzelf scherp zijn zou ik hoe dan ook nooit geven. Ik ben nogal van de voorzichtige zeg maar.
Maar, dat is mijn eigen persoonlijke mening; ik weet niet hoe anderen hiertegenaan kijken?

Suzanne

*Mentrix*
*Mentrix*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 1

Berichtdoor flynn » zo 21 jun, 2015 00:33

Suzanne schreef:Je hebt er nu niets meer aan, maar dingen die van zichzelf scherp zijn zou ik hoe dan ook nooit geven. Ik ben nogal van de voorzichtige zeg maar.
Maar, dat is mijn eigen persoonlijke mening; ik weet niet hoe anderen hiertegenaan kijken?

Suzanne

@ suzanne; ik ook, zeker met onze shelties die toch niet zoveel kaakkracht hebben.

@ chelsea, ik zou gewoon blijven barfen, maar alle scherpe en onveilige botten vermijden. ervan uitgaan dat een hond zelf wel weet wat wel en niet kan gaat helaas niet op.
veel sterkte met het verlies van jouw hond.

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » zo 21 jun, 2015 08:51

Wat ontzettend afschuwelijk dat je je dit hebt moeten meemaken, wat een trauma! :cry:

De pest aan lamsbotten vind ik, dat het vaak helemaal geen botten van lammeren zijn maar al van oude dieren en daardoor veel te hard zijn.
Ik koop nooit meer lamsbotten (of geit) via rauwvoerleveranciers: over het algemeen zijn die botten gewoon te hard (en te kaal)
Via de islamitische slager koop ik wel lam, omdat die botten (ribjes) heel zacht zijn, je krijgt ze met gemak met een snoeischaar door midden.

Verder ga ik mee met wat al gezegd is: honden slikken vaak gewoon alles naar binnen wat in hun bek past, gulzigheid wint het toch.

Inderdaad zit het leven vol risico's en ook met een kauwkluifje kan het inderdaad misgaan.
Paar dagen geleden stond er een bericht op FB over een herder die een hondenballetje had doorgeslikt toen hij hem uit de lucht ving.
Je kan risico's wel heel erg beperken maar zonder risico's is het leven niet.
Ik kan me voorstellen dat je zo geschrokken bent en er (voorlopig) wel klaar mee bent. Maar ik zou lam en geittenbotten gewoon schrappen uit het menu (sowieso geen rund en paardenbotten natuurlijk) en het houden bij goed bevleesde botten van gevogelte en konijn et cetera.

Nogmaals heel veel sterkte, wat een drama.

*Bourgondische musketiers*
*Bourgondische musketiers*
Aantal katten: 3

Berichtdoor MichelleNL » zo 21 jun, 2015 15:12

Wat erg om je hond zo te verliezen, afschuwelijk om mee te maken. De pest met lamsbotten is inderdaad zoals Ester al zegt, dat het vaak botten van oude dieren zijn en dus te hard en er dus (veel) meer risico aan zit om te voeren. Kijk naar andere, goed bevleesde botten die je eventueel ook nog plat kan slaan of zelf makkelijk door kan knippen. Konijn, kip, eend, kwartel enzovoort.

Veel sterkte.
Afbeelding

*van de baelkenshoek*
*van de baelkenshoek*
Aantal katten: 2

Berichtdoor Maart » zo 21 jun, 2015 16:09

ach, wat vreselijk triestig :(
Ik geef ook niet meer fulltime BARF, ik geef nu hoofdzakelijk KVV en nog slechts enkel in het weekend nrv, dan neem ik grote penslappen, runderstrotten en eendennekken. Aan de penslappen en runderstrot hebben ze meer kauwwerk dan aan de meeste dingen en een eendennek is niet zo gevaarlijk...

Ik ben er ook wat huiverig op geworden namelijk, al zou ik het nooit helemaal kunnen (en willen) afzweren. Zoals nu vind ik het wel prima, op de kvv gaat het ook goed en in het weekend hebben ze hun plezier in de tuin met het kauwspul..

*Warm Thuis*
*Warm Thuis*
Aantal honden: 8

Berichtdoor Eranthe » ma 22 jun, 2015 22:48

Risico's zijn er bij alle methoden van voeren, maar bij Barf of NRV kan je ze zo klein mogelijk houden door je aan de richtlijnen te houden. Klopt het dat ik je verhaal heb gelezen op een facebook pagina over vers voeren? In je openingspost las ik dat je normaal gesproken lam wervel en paard met bot voortijdig wegnam. Waarom nam je deze risico's? Paardenbotten bijvoorbeeld worden namelijk nooit geadviseerd te voeren. Honden kunnen zo gulzig zijn als het om eten gaat.

Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, want ik vind het echt afschuwelijk wat er met je hond gebeurd is. Ik sluit me aan bij Ester; veel van het barf materiaal wat aangeboden wordt als zijnde jong dier blijkt in de praktijk knetterhard te zijn. Ik heb dat met lam en geit zelf mogen ondervinden.

Ik vind het oprecht triest wat jullie is overkomen. Heel veel sterkte.
Groetjes, Karen

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*

Berichtdoor veramon » di 23 jun, 2015 15:45

Oh Christien, wat vreselijk!
Wat een traumatische ervaring moet dit voor je zijn..
Ben er stil van, zeg..

Ik kan me ook goed voorstellen dat je even helemaal gaan NRV meer wilt geven zo.
Je kunt hoe dan ook je voorraad opmaken door wat groter botwerk te gaan malen: ik heb zelf een klein handmolentje waar ik dat soms mee doe, het is wel wat zwaar maar te doen, denk ik..
Verder heb ik niets toe te voegen aan wat de anderen hierboven als schrijven: ik beschouw mijzelf ook als een voorzichtig en bewust rauwvoerder en voer vooral kleine prooidieren of echt jonge, grotere prooidieren die ik koop bij ofwel een slager in de buurt ofwel van een bekend adres.
En ik doe altijd de "snoeischaartest"..
Maar de risico's zijn nooit helemaal uit te sluiten, dat zie je nu maar weer!
Heel veel sterkte, meid!
Afbeelding

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Mieke-Navajo » za 27 jun, 2015 15:32

Hey meid, jij ook hier, welkom! En nogmaals sterkte met het verlies van je lieve Chelsea.
Warme groet,

Mieke, Frummel, Navajo

https://www.facebook.com/wijetenvlees

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor SadideBerner » wo 22 jul, 2015 12:55

Ester schreef:Wat ontzettend afschuwelijk dat je je dit hebt moeten meemaken, wat een trauma! :cry:

De pest aan lamsbotten vind ik, dat het vaak helemaal geen botten van lammeren zijn maar al van oude dieren en daardoor veel te hard zijn.
Ik koop nooit meer lamsbotten (of geit) via rauwvoerleveranciers: over het algemeen zijn die botten gewoon te hard (en te kaal)
Via de islamitische slager koop ik wel lam, omdat die botten (ribjes) heel zacht zijn, je krijgt ze met gemak met een snoeischaar door midden.

Verder ga ik mee met wat al gezegd is: honden slikken vaak gewoon alles naar binnen wat in hun bek past, gulzigheid wint het toch.

Inderdaad zit het leven vol risico's en ook met een kauwkluifje kan het inderdaad misgaan.
Paar dagen geleden stond er een bericht op FB over een herder die een hondenballetje had doorgeslikt toen hij hem uit de lucht ving.
Je kan risico's wel heel erg beperken maar zonder risico's is het leven niet.
Ik kan me voorstellen dat je zo geschrokken bent en er (voorlopig) wel klaar mee bent. Maar ik zou lam en geittenbotten gewoon schrappen uit het menu (sowieso geen rund en paardenbotten natuurlijk) en het houden bij goed bevleesde botten van gevogelte en konijn et cetera.

Nogmaals heel veel sterkte, wat een drama.

Volgens een uitzending van de keuringsdienst van waren. Zijn er hier in Nederland geen vaste richtlijnen. In Nederland word het vlees van een "lam"nog als lam geaccepteerd als het anderhalf is.

In de islamitische tak wordt het alleen als lam geaccepteerd tot een half jaar, alles erboven is volgens hun maatstaven geen lam meer.
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor SadideBerner » wo 22 jul, 2015 12:57

Wat vreselijk heftig om je hond zo te moeten verliezen. :cry:
Zo jong en zo op een manier wat je totaal niet verwacht.

Dat je twijfelt erdoor lijkt me niet meer dan logisch.

Heel erg veel sterkte met het verlies van je jonge Amstaff, heel erg moeilijk.
Afbeelding

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor frodo quin » do 23 jul, 2015 20:24

Veel sterkte :(

Keer terug naar Hond & Rauw